Jump to content

Problem med å få start på Cummins Mercruiser 150 ES

Burgermeister

Recommended Posts

Ser at du har tatt problemet til et høyere nivå,det trengs.

Mange gode tips fra draco :)

Jeg leser også at Alf skiver

Mye rot for ingen ting. Litt mange spekulanter på Baatplassen som egentlig ikke har peiling.

Mange verdensmestere. Ta alle forumråd med en klype salt. Veiledende råd. Med unntak av Dracos. Han kan dette.

Så da håper jeg at Alf og gjengen,Fikser dette.

Med unntak av Dracos. Han kan dette.

:thumbsup:

Redigert av Lyspære (see edit history)

Når han skriver "Litt mange spekulanter på Baatplassen som egentlig ikke har peiling.

Mange verdensmestere".

Måten han skriver det på, leser jeg som at han har full peiling selv. Siden alt som er skrevet bare er tull.

Ta alle forumråd med en klype salt. Her skriver han at alle forslag som er kommet inn på disse 9 sidene er bare en stor latter.

Denne utalesen hans ler jeg av.

Tror jeg kan si sammen med mange her vi ser fram til en løsning på problemene dine, og ikke minst hva den endelige årsaken var til en så fullstendig ruinert sesong..

Vært å bunkret på R&S, og de sveiset ene kniven på vedkløyveren min for noen år siden, men ellers har jeg (heldigvis?) ingen erfaringer med dette verkstedet.

Har holdt meg til gamle røde Volvo'er i kjellern, og aldri hatt problemer med start annet enn et flatt batteri.. forventer egentlig

problemer med neste båt, som godt mulig inneholder en 10 år gammel Mercruiser med commonrail og elektronisk styring, men får håpe båtgleden er større enn problemene :)

Når jeg leser det første innlegget ditt der du skriver at du byttet et filter uten å fylle det opp før du forsøkte å starte, så det kan tyde på at du ikke har fått luftet systemet ordentlig selv om du fyllte diesel i filteret senere.

At den stoppet første gang kan skyldes noe i diesel tilførselen, vann eller noe var tett, f.eks lufting til tank.

Har du sjekket tilstand på dieselen på tanken? Har du diesel på tanken ??

Siden det ikke er noen feilkoder, betyr det vel at det ikke er noe feil med motor.

Jeg ville først sjekket om det er vann i diesel, dvs tappe ut forfilter.

Om det ikke er spor av vann ville jeg gått i gjennom lufting i riktig rekkefølge, en eller flere ganger. Følg manualen om du ikke vet helt sikkert. Filter har ofte en pumpe som du kan pumpe diesel opp fra tank. Om ikke må du eller en medhjelper kinne motor så du ser at det ikke lenger kommer luftbobler.

Med luft i systemet vil motoren ikke starte med diesel fra tank. Men vil starte med WD40 i luftfilteret og stoppe etter noen sekunder. Om det skjer er det gjerne problem med dieseltilførsel.

Når du har luftet allt på nytt, kan du bruke WD40 som "startgass". Sprut inn i luftfilteret 5-10 sekunder samtidig som motoren sviver rundt på starter. Ha trottle åpen og så motoren får diesel om den starter med WD40. Kan hende den fortsetter å gå da.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Bytta filter (2 mikron)etter at motor stoppa under gange. Ikkje noko drit eller vatn i forfilteret. Skifta filteret med tanke på at det kunne vere dårleg gjennomstrøyming. Full dieseltrykk på rail. Får det den skal av diesel. Full tank. Dersom det skulle vere noko med dieselen skulle ikkje motor berre kutt men hoste å harke litt før den stoppa. Det var som å slå av ein brytar. Motoren er sjølvluftande, men det har vore lufta manuellt på hovedfilteret. Dei var ikkje så sugne på WD 40 metoda men brukte startgass i staden, fekk tenning etter 15-20 sek med spaying.

Startgass til bil/bensin motor er definetivt skadelig for en diesel motor, her er kompresjon vanlig på rundt 20:1 og

startgassen for bensin er nafta er høyeksplosiv og du risikerer motor ras.

KUN WD40 brukes som startgass på diesel motorer, velkjent tips fra spsialister på diesel motorer.

Jeg ville fosøkt WD40 og samtidig gitt "gass" på trottle for å se om den fortsetter å gå.

Har vært ute for at "potentiometer" har løsnet ikke er festet til "gass" hendelen på commonrail 4.2L diesel, da får man ikke gitt "gass".

Er det noe stopp solenoid, så bør den og sjekkes.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Hvis timing er riktig, den har railtrykk, og kompresjon. må det være. en elektrisk feil, kjenner ikke motoren din spesielt. men be de sjekke railtrykket skikkelig, bør ligge på 250 bar før start tenker jeg, retur mengde fra injectorer bør også sjekkes med måleglass, siden det er et merkeverksted som driver med båten. din, bør de foreta en osoliscop test av veiv og kamgiver, selv om det er en common rail motor,er det fortsatt ikke rakett forskning,så. jeg synes det er en skam at ikke verkstedet finner ut av dette uten hjelp fra importør,regner med at det er en mekanikker som feilsøker på motoren din. jeg foreslår at du forsøker og finne deg en mekanikker fra nærmeste elektro/diesel verksted som har greie på common rail for en generell feilsøkning,

Norske båter er best!

Heisann Burgermeister. Jeg har lest hele tråden din i kveld å må si jeg føler med deg, din tålmodighet er av de sjeldne.

Jeg gjorde noen betraktninger mens jeg leste tråden din som jeg tenker å dele.

Dieselfilteret på motoren sitter blegg fast. Det vart drenert før vi oppdaga at det ikkje var råd å få skifta filter.

Jeg antar at dette er ordnet for lengst, slik kan du ikke ha det.

Trur eg skal overlate dette til ekspertane

Ja det bør du nok gjøre ja!

Eg skal ikkje gå god for kva wave-forhandlaren veit eller ikkje men ser at det går på tvers av det du skrive King Kong.

En liten indikasjon på at denne forhandleren ikke er rett mann..?

Då he eg fått mekanikar til å sjå på elendigheita. Der er plenty trykk på innsprøytinga men null straum.

Her har du funnet problemet eller en følge av problemet, altså null straum, husk det.

Mekanikaren som stilte diagnosa visste ikkje så mykje om denne biten. Fekk ikkje feilmelding. Når vi kjinna fekk vi normalt trykk på dysene men der var ikkje straum/impulsar når vi målte på injektoren.

Ja null straum ja...

Har utelukka mekaniske feil. Trur det er eit eller anna elektronisk som er galt.

ja på dette punktet er mekaniske feil utelukket, det er jo bra, med tanke på null straum problematikken er det mye som peker på noe elektronisk.

Veit ikkje om kvalitet/erfaring på "norske" mekanikarar" er betre enn den er på dei som kjem østfrå, kan hende den er betre for alt eg veit. Litt vanskelig med kommunikasjonen blir det derimot. E ikkje alltid så lett å forklare tekniske ting på engelsk som på norsk. Er derfor litt usikker på kva som er sjekka ut og ikkje. Men det er no ikkje eg som skal stå for vidare diagnostisering heller då...

Uklar kommunikasjon, det er ikke så bra.

Men som sagt det gjekk i halvbra engelsk med begge to.

Kommunikasjonsproblemer koster mange penger, grunn til å anta at samme problemet er gjeldene mellom mekaniker å Brunswick å at det går på tålmodigheten løs i ytterste konsekvens.

Må sei at Brunswick er ei skandale med tanke på leveringstid på delar. Har no tett på 20 timar med feilsøking og reising (5)utan at dei har klart å få jækelskapen til å gå igjen. Må sei at denne prøve og feile metoda som Brunswick instruerar er under ein kvar kritikk.

...

Vil motoren kinne med defekt tenningslås?

Mulig vi har litt dårlig kommunikasjon og at han ikkje får forklart alt så godt når det går i engelsk. Men han tegna og forklarte no i alle fall til meg dette med registerreima og det er eg ganske sikker på eg oppfatta. Om det er noko forskjell på dette og å berre bytte ei reim uten at det har blitt forskyving mellom sensorane veit ikkje eg.

Då hadde dei fått skjemaet for timing av registeret. Skulle bli avklart før lunch.

Nå bør alarmen virkelig gå! Det bør nå være åpenbart at dette verkstedet ikke har en servicemanual å jobbe etter, det synes og som det skorter litt på de mekaniske kunnskapene.

Nei eg forstår godt kva du meinar, problemet mitt blir å forklare det vidare på engelsk til mekanikaren!

Har prata med han, men veit ikkje om han forstod meg.

Huff å huff. får håpe det ikke er denne personen som har kommunisert med Brunswick

Neste forslag frå Brunswick var å sende oppover eit kit som skal ta over styringa av det elektriske for å utelukke mekaniske feil. Dette viste ikkje dei i Ålesund eksisterte ein gong. Kommunikasjonen mellom dei er ei skandale!

Nå er det lenge siden at mekaniske feil ble utelukket, hva med null straum? at kommunikasjonen er en skandale har du nok rett i.

Eg har ikkje så mykje å utsette på R&S. Dei har som du seier Eureka fått seg ei skikkelig nøtt. Det er Brunswick som er problemet både med tanke på levering av deler og måten dei servar underlevrandørane.

Jeg mener det er grunn til å ha noe å utsette på begge parter.

Eit lite spørsmål.

Har tidvis hatt problem med å få kontakt når deg skal starte motoren. Når eg vrir om nøkkelen slår ikkje startaren inn. Har ofte måtta prøvd 3-4 gangar å kald motor, har aldri vore problem på varm motor. Kva er det som gjer dette? Dårlig kontakt, kondens? Kan det ha noko samanheng med problema mine?

Her har du et problem. dette må du finne ut av.

Då he dei utelukka at det er noko elektrisk. . . .

Jeg trodde ikke mine egne øyne når jeg leste dette, mekaniske feil er utelukket å nå elektriske feil å fremdeles null straum?

Trur eg skal skrive ei formell klage til Gulliksen som no eig R&S for å få dette i formelle former.

Ja det tror jeg du gjør lurt i. Nå er det jo slik at ingen verksteder har mulighet til å feilsøke gratis, det synes som de har famlet såpass i blinde at det burde være rom for å redusere kostnadene endel.

Antar du har en båt som er trailbar, den er lett å flytte på henger selv over lange avstander så da gjelder det å komme seg dit kompetansen finnes. Her i strøket har vi Vestfold Elektrodiesel, regner med at det finnes tilsvarende kompetanse på din kant. Spander på deg en time eller to med feilsøking av null straum hos spesialist.

Tusen takk for at du gadda å gjere ditta free :thumbsup:

Ser snart ikkje skogen for berre tre! Har no tatt kontakt med eit anna

verksted som faktisk er Cummins forhandlar og held til i Herøy. Dei trudde at dei skulle kunne fikse motoren. Sa dei hadde svært erfarne mekanikarar. Dei jobbar hovudsakleg med yrkesfartøy. Verksmesteren skal ringe meg på mandag for gjennomgang før dei tek på seg jobben. Kan enten traile eller få slept båten ut igjen.

1. Har fått fiksa filteret.

2. Skulle tru at dette skulle vere problemet eller følgene av det ja.

3. Kommunikasjonen har nok vore eit problem ja.

4. Fekk beskjed om at skjema for timing ikkje var i servicemanualen deira nei.

Dvs. at mekanikaren ikkje har utført denne operasjonen før.

5. Denne personen har også kommunisert med Brunswick!

6. Kvar det vart av null straum huska ikkje eg. Mulig eg har fått eforklaring.

Begynner å bli ein del å huske no.

7. Ja no har eg mykje å utsette på både R&S og Brunwick. Opplever at R&S

skyldar på Brunswick og kan hende med rette men det hjelper ikkje meg

som kunde. At eg må til å ringe til Brunswick for å ordne med delar er heilt

uhøyrt.

8. Skreiv ein mail der eg skisserte saka og ba dei om at einkvan tok tak i dette

no. Den gjekk både til dagleg leiar på R&S og sjefen for Gulliksen som eig

R&S. Har ikkje fått svar. Useriøst!

9. Det kan sjølvsagt hende det er "iboande jækelskap" som er problemet. Men kvar

blir det av Brunswick dersom den lokale verkstaden ikkje klarer å knekke

nøtta. Skal dei sete på Høvik å finne på ting dei kan leite etter i Ålesund?

10. Dagleg leiar på R&S er ærleg nok å sei at dette er heilt håplaust og at det

eg opplever er under einkvar kritikk.

11. Dette har også kostnader for meg. Kva er ein sommar utan båt verdt? Hadde 70 timar

drift på sommarmånadane i fjor. Båten skal skrivast ned med eit år. Skulle gjerne

ha betalt ein heil del for å fått berga sommaren!

Redigert av Burgermeister (see edit history)

Lønsethagen Elektrodiesel A/S i Molde dukket opp på et søk, tlf. 71 24 17 50

Vet intet om dette firmaet men en telefon til dem kan du jo spandere å se om det er noe å gå videre på. Kanskje de kan sende en spesialist opp for å sette diagnosen. Vet om flere dyktige Mekanikere som er snare til å tilkalle elektrodiesel om de ikke greier å finne feilen selv etter litt feilsøking. Nå er jo avstanden fra båten å til Molde bare noen cm på kartet her hos meg å din virkelighet kan jo være en ganske annen, kan jo være at det finnes kompetanse nærmere deg og.

Sett båten på en henger å kjør den til eit bilverksted som reparer commonrail diseler daglig, sikker på at de har mye meir peiling enn verkstedet du er på nå. Mange verksteder i Spjelkavika å deromkring.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Siden det meste mekaniske synes være kontrollert og dobbeltsjekket, spander litt tid på det som tidligere er antydet – gasshendelen og tilkoblingene.

Det kan jo være en eller annen enkel utgave med negativ tilbakeføring, dvs. et ordrepotensiometer i hendelen – som avhenging av stillingen – gir ut en bestemt spenning, som setter pådraget i bevegelse. Et tilbakeføringspotmeter med motsatt fortegn ”følger etter” og opphever spenningsforskjellen når de ”står overfor hverandre” – dvs. signalet til bevegelse av pådraget blir 0-stillt.

Får en da brudd i ordrekretsen kan systemet oppfatte dette som signal om reduksjon av pådrag - som om en med vilje drar hendelen tilbake -, med helt spenningsløst ordrepotmeter stopper da maskinen og siden tilbakeføringen er en funksjon av pådraget følger denne også etter til 0.

Det litt kinkige er at med 0 spenning over begge potmetre er systemet igjen i intern balanse og vil trolig ikke gi noen feilmelding, med mindre ordre-potmeterkretsen har egen overvåking.

Siden bruddet gir 0 spenning over ordrepotmeteret uansett stilling, gis det heller ikke signal til injektorene om å åpne såpass at motoren starter.

Kommer inn under elektronikkens forbannelse, sender stadig oftere en vennlig tanke til min mors gamle Kadett, to ledninger inn, bensin og coil.

Mvh

Kaldfisk

Kaldfisk? er dette et vanlig oppsett av common rail motorer i båt. forstår ikke helt hvorfor, da det ikke er vanlig med noe annet en et dobbelt pot meter i gasshendel, disse ligger da med 5 volt inn, signal og - til ecu, normalt arbeids område ligger mellom 0,5v-4,5 volt,

Kan med enkelhet måles med vanlig multimeter. nå tviler jeg at det er noe feil med signalet fra gasshendelen siden den ikke starter på startgass før det har godt 20 sekunder, jeg har nevnt det. tidligere, men få de til å sjekke railtrykket, normalt må det ligge på 250 bar for og starte, returen fra dysene er også viktig å sjekke, slik denne saken drøyer ut, vil jeg tro at verkstedet båten står på er fulstendig inkompetente når det gjelder common rail som sitter og venter på at importør skal komme og redde de. Hent båten og ta den til et bilverksted, har den obd 2 kontakt kan det hende at bilverstedets diagnose tester kommer inn for og lese av evt feilkoder, og muligens sensordata

føler med deg, og synd du ikke bor nærmere

Norske båter er best!

Har det vert sjekket dyser?(målt returmengde)

men få de til å sjekke railtrykket, normalt må det ligge på 250 bar for og starte, returen fra dysene er også viktig å sjekke,

Det er denne tanken som fortsatt slår meg også,nevnte dette i tidligere innlegg,men en må jo gå ut fra at verkstedet har sjekket dette 100%.Dette er jo grunnleggende når sånt skjer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...