k1mbo Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Vist du har Facebook, kan du prøve å kontakte Rune Viksund på Viksund St.Cruz gruppen. Han er veldig behjelpelig og sitter på mye info Link to post
Vestlandssong Svart 14.September.2021 Link til dette innlegget Svart 14.September.2021 Hei. Er det nokon her som har/har hatt eller kjenner nokon som har ein 290/310 fly med KAD42 og hekkaggregat (singelinstallasjon)? Eg er i sofall interessert i å komme i kontakt for å høyre litt om dine erfaringer med denne komboen. :) Link to post
VegJoh Svart 17.September.2021 Link til dette innlegget Svart 17.September.2021 Er det noen her på tråden som kjenner fargekoden til Viksund 310 2005 modell ? I orginaldokumentasjonen som fulgte med båten, så står ikke fargekode på gelcoat oppgitt. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
JRK Svart 13.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2021 Vurderer davit/krybbeløsning på badeplattformen som kommer til å strekke seg ut bakover. i denne sammenhengen ønsker jeg å stive av badeplattformen på min 340 Det enkleste er å la avstivningen være festet på innsiden av snapdavit festene og så la denne gå rette ned på propelltunnellen. Men kan jo også gå rett i bakveggen på båten, men her står jo roret litt i veien. Så til spørsmålet, vil vibrasjons støy fra propellen slå opp i propelltunnellen og så videre opp i badeplattformen? Link to post
Tosa87 Svart 13.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2021 Trur ikke du burde la vekta gå ned på tunellforlenger. Her er slik det er gjort på min båt av forge Eiger, en mye bedre løsning. Tunellforlenger ble montert i ettertid og støttestaga er ikke i vegen for tunellforlengeren Festet oppe i dei gammle snap festa Link to post
JRK Svart 13.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2021 Takker så my for innspill. Føler meg trygg på at tunellen tåler vekta. Den kan jeg stå på uten at den gir seg. Men det er jo støy/vibrasjoner jeg er redd for. Valget for forslaget med min montasje er at staget har jeg allerede liggende, og så slipper jeg jo hull i skroget. Link to post
VegJoh Svart 17.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2021 VegJoh skrev On 17.9.2021 at 8.52: Er det noen her på tråden som kjenner fargekoden til Viksund 310 2005 modell ? I orginaldokumentasjonen som fulgte med båten, så står ikke fargekode på gelcoat oppgitt. Svarer på mitt eget spørsmål her. Fått tilbakemelding fra Rune Viksund om at fargekoden er Reicholdt 2000. Hvis andre skulle lure på det samme seinere. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Inter 9000 Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 (redigert) VegJoh skrev for 21 timer siden: Svarer på mitt eget spørsmål her. Fått tilbakemelding fra Rune Viksund om at fargekoden er Reicholdt 2000. Hvis andre skulle lure på det samme seinere. Siddis Plast AS selger top coat til de fleste båtmodeller i 1 kg boks. Har også oversikt på hvilke original farge de forskjellige modellene har. Redigert 18.Oktober.2021 av Inter 9000 (see edit history) Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Brigg Svart 18.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 VegJoh skrev for 23 timer siden: fargekoden er Reicholdt 2000 Betyr 2000 det samme uansett hvem som produserer gelcoat/-sparkel? Jeg har tidligere brukt Jotuns gelcoatsparkel nr 2000, og denne synes jeg stemmer bra med fargen på 2005-mod 340. Som kanskje har samme farge som en 310 av samme årgang? Sist kjøpte jeg Biltemas hvite gelcoatsparkel, og jeg synes også denne stemmer bra. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Carwell Svart 24.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2021 (redigert) Vurderer sterkt Viksund 340/360 aksel som neste båt. Har lest gjennom denne tråden nå for andre og tredje gang, og har plukket opp mye lærdom fra et forum fylt av ufattelig mye god kunnskap og erfaring, noe som BP er et enestående eksempel på. Ut fra det jeg ser, er 340 og 360 like høye, derfor er det likegyldig hvilke eiere som svarer på mine spm. Jeg har innelagring med begrenset høyde på portene til 4,5 m. Vogn må jeg bygge ny og kan da legge kjølen såpass lavt at roret (som vel er laveste punkt) ikke berører bakken ved buksering av båt på henger. Båten blir for høy for porten med targabøyle, og eneste mulighet er da å løsne targa og hengsle denne på en måte som gjør at den kan legges ned akterover, med understøttelse. Jeg har observert en 360 med denne løsningen, men det er nok ikke originalt. Ser at Kjetil1 har forlenget sin targa i 2016, og har følgende spm: - 1) Hvordan er original targa festet i skroget, og er det noe problem å demontere den? - 2) Er det noen utfordringer, spesielle hensyn som må tas, ved å lage hengslet targa? (Regner med at man må støpe inn plate og muttere/skruhold både for feste av hengsle og mothold/sikring av targa i oppslått stilling) - 3) Med targa neslått blir vindskjermen høyeste pkt. Hva er høyde kjøl - topp av vindskjerm? - 4) Er det noen av dere Viksundeiere som har laget hengselløsning for targa? Det er altså høyden som er mitt problem. Jeg vet det kommer en 2009 mod 360 med Yanmar 6LY 429 til salgs på nyåret, og er veldig fristet. Men tør ikke handle før jeg er sikker på at jeg kan få båten (på henger) inn porten. Vil ikke si fra meg plassen for innelagring, kan komme å gå å jobbe som man vil, verksted tilgengelig og aldri kuldegrader. Er takknemlig for alle svar som kan hjelpe meg med konkrete mål, løsninger, og for å ta avgjørelsen på om det ved modifikasjon av targa i det hele tatt er mulig for meg å få båten inn ved 4,5 m fri høyde i porten. Carwell Redigert 24.Oktober.2021 av Carwell (see edit history) Link to post
VegJoh Svart 24.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2021 Brigg skrev On 18.10.2021 at 22.07: VegJoh skrev On 17.10.2021 at 22.21: Betyr 2000 det samme uansett hvem som produserer gelcoat/-sparkel? Hmm.. ja si det. Har forsøkt å Google litt, men finner ikke noe konkret svar, men ut fra det du sier om dine erfaringer så er nok fargekode 2000 kanskje en farge som går bredere enn bare hos en produsent. Er nok ganske sikker på at de benyttet samme gelcoat på 340 og 310 fra samme tidsperiode. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Brigg Svart 24.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2021 @Carwell Vår 340 med D6-370 og strak aksel måler 4,2 meter fra vannet og opp på topplanterna. Og så stikker den om lag en meter under vann i tillegg. Dette illustrerer hvilke høyder det er snakk om. Targa er festet med bolter til flybridge, og det er fuget rundt skjøten. Bør være mulig å demontere uten at jeg har prøvd dette. Et problem dersom du skal legge ned targa er at ledningene gjerne blir for korte. Jeg har ikke mål på høyde fra kjøl og opp på vindskjerm. Det er noen målsatte tegninger i permen som fulgte med fra fabrikk, kanskje står det der. Permen ligger ombord så det får jeg ikke sjekket akkurat nå. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Carwell Svart 24.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2021 Takk for svar Brigg. Da er jeg noe på vei med mål. Hvis noen kjenner høydeforskjell fra vindskjerm til topp topplanterne, så hadde jeg kommet nærmere det jeg er ute etter. Jeg avventer til en dag du har vært i båten og sjekket tegninger. Dette har ingen hast, men som dere forstår er total høyde fra kjøl til topp vindskjerm noe jeg må være helt sikker på før eventuell handel av ny bruktbåt. Vinterlagring inne er helt avgjørende for meg. Som nevnt over har jeg sett en 360 med hengslet targa, så dette burde la seg gjøre. Kabler kan vel skjøtes, eller om nødvendig trekkes nye, spesielt til radar. Link to post
Kvitebjorn Svart 11.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2021 (redigert) Vi er i markedet for å kjøpe oss en Viksund 360 fly eller 360 Hard Top. Fast aksel og en motor. 2002-2006 mod. er innenfor budsjett. Skal du selge eller vet om noen som skal selge? Kontakt roger.akse@gmail.com Redigert 11.Desember.2021 av Kvitebjorn (see edit history) Link to post
finnmarken Svart 19.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2022 Da har jeg vært og anskaffet St Cruz 340 fly 2008 modell. Denne tråden har i så måte vært til stor hjelp.? Vi er veldig fornøyd til nå. Til nå har vi gått fra Lindås til Egersund. Vi går videre en helg med bedre vær. Så har vi forresten fått feil på autopilot, Raymarine. Den sier ".Failure seatalk". Noen som kan noe om det? Link to post
Brigg Svart 19.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2022 Gratulerer med ny båt! Dere har gjort et godt valg ? Hvilken autopilot og plotter er det? Høres ut som et kommunikasjonsproblem. Kanskje starte med å sjekke at det ikke er noen løse ledninger? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
finnmarken Svart 19.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2022 Takk for det. Ja, det kan være en mulighet. Det kan hende feilen oppstod da kjøleskapet ble tatt frem for å feste en vannslange. Kan det være noe bak kjøleskapet som hører til autopiloten? Link to post
Brigg Svart 19.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2022 (redigert) Mest sannsynlig sitter hovedenheten for autopiloten montert på skroget bak kjøleskapet, sammen med hovedenheten for ekkoloddet. Seatalk-kabel mellom styringspanelet/plotter går inn på autopilotens hovedenhet bak der. Så godt mulig noe har kommet i ulage dersom du har arbeidet bak der. Redigert 19.Januar.2022 av Brigg (see edit history) Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
finnmarken Svart 20.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2022 Takk for god hjelp. Skal sjekke dette til helga da jeg reiser til Egersund for å gjøre et nytt forsøk på og hente hjem båten til Grimstad. Link to post
dobbaen Svart 24.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 Noen her som har byttet vannsmurt lager som er montert i Akselstrut. Har vært i kontakt med Bosvik og westmekan. Ingen av dem har dette lageret jeg trenger. Vannsmurt lager som står på vår 340 fra 2005 er. Ø45/ Ø60x 178. Det er det jeg klarer og måle det til. Trenger også tips om jeg må ut med aksling eller om dette går med og ta av propell? Link to post
Komodo Svart 24.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2022 Det går uten å ta ut aksel, men det er litt klønete. Du må ha et klyvd rør å presse med. Tror jeg hadde tatt ut aksel. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 25.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2022 @dobbaen Er det nødvendig å bytte? Disse lagrene varer nærmest evig. Jeg har hele tiden innbilt meg at det var Bosvik som leverte akselbraketten til disse båtene. Jeg har samme båt og årsmodell selv. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dobbaen Svart 25.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2022 (redigert) Tenkte bare jeg ville prøve og spare meg noe tid Komodo men ser nok at aksel må ut? Brigg grunnen til bytte er at jeg har slark klokken 12 og 6 som er mer en jeg hadde håpet på. Hvordan dette har skjedd vet jeg ikke men kanskje jeg får et svar når jeg har kommet i gang med jobben. Båten står på land da jeg oppdaget dette i forbindelse med vridning og balansering av propell i høst. Fikk et godt tilbud på og stå oppe i vinter fram til 1 mars. Nå venter jeg bare på karantene tiden skal ta slutt etter påvist Covid-19 ? Redigert 25.Januar.2022 av dobbaen (see edit history) Link to post
finnmarken Svart 25.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2022 Jeg har foreløpig ikke klart å få orden på autopiloten. Neste gang jeg er i båten så skal jeg forsøke å bruke den andre "Sea talk" utgangen. Jeg får feilmelding "seatalk Failure". Håpet nå er at det er bare den ene utgangen som er gåen. Men så lurer jeg på hvor på 340 St Cruz fly det er best å plassere solcellepanel? Link to post
VegJoh Svart 25.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2022 dobbaen skrev for 18 timer siden: Noen her som har byttet vannsmurt lager som er montert i Akselstrut. Har vært i kontakt med Bosvik og westmekan. Ingen av dem har dette lageret jeg trenger. Vannsmurt lager som står på vår 340 fra 2005 er. Ø45/ Ø60x 178. Det er det jeg klarer og måle det til. Trenger også tips om jeg må ut med aksling eller om dette går med og ta av propell? Når vi byttet cutlesslager på vår forrige båt (Marex 280 Holiday) oppdaget jeg at det var en blanding mellom tommer og metrisk som var oppgitt på det lageret jeg skulle ha (kan lese utdypende om det her: Så vidt jeg kan se så finnes det tommelager med tilnærmet dimensjonene du beskriver i dette dokumentet (code brow) https://www.stormhalvorsen.no//wp-content/uploads/2016/09/Gummilager-Bronse.pdf Ellers så finnes det metriske med tilnærmet det du beskriver her: https://progressing.no/wp-content/uploads/2017/05/Akselutstyr-AM.pdf Mitt tips er å ta lageret ut, for så å måle det helt nøyaktig før du går videre med søking og kjøp. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn