Asch Svart 29.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Nå begynner endelig ting å komme på plass igjenn. 2/3 av spantetoppene er skiftet. Resten var i orden. Hudplanken er på vei på, så det ser straks mye bedre ut. Toppen av både forstevn og akterstevn er skiftet. Det blir litt bøy og tøy for å få på huden. De lengste bordene er 8 meter lange, så kurven blir ganske god. Det store spørsmålet har vært om vi skulle beholde aluminiumsruffen eller om vi skulle erstatte den med en ruff i treverk istedenfor. Argumenter for aluminiumen er at den er helt tett, og vi har den allerede. Argumenter i mot er at den lever der den møter dekket, slik at det blir vanskelig å få det skikkelig tett i kanten, samtidig som det er vanskelig å dreve dekket skikkelig inn mot aluminiumen. Et annet problem er at det kondenserer på aluminiumen, noe som har ført til råte innvendig. Vi heller nok mest mot en treruff. Det innebærer at vi må ha ny stormast også. Den gamle stod oppå aluminiumen, mens den nye da må gå helt ned til kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Hei, Stor fremdrift på prosjektet - fantastisk oppløftende! Interessant å se hvordan de trekker inn bordene - her er det inspirasjon å hente. Fortsatt god arbeidslyst! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Asch Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Interessant å se hvordan de trekker inn bordene - her er det inspirasjon å hente. Det er det som er så gøy med prosjekttråder. Hvis jeg ikke hadde fulgt tråden om Svaap vet jeg ikke om vi hadde turt å sette i gang med dette prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 6.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2012 Plukket av alt tauverk fra mastene, og tok med alle taljene hjem for litt puss og stell. Ganske mange forskjellige sorter og årganger her. Noen er fine i fasongen med messingtrinser, mens andre er ganske firkantede med plasttrinser. En runde med sandpapir, så ser det straks mye bedre ut. Plups i oljedunken og klar for neste. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 10.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2012 Da var skroget stort sett ferdig. Neste steg er å få satt inn motoren før dekket skal på. https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41844/dsc_0480.jpg Motorrommet har vært hvitmalt, men det skal renskrapes før den nye motoren skal inn. Ønsker å ha muligheten til å kunne olje hele skroget fra innsiden fremover. Sitér dette innlegget Link to post
godthaab- Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Dette kommer til å bli en nydelig båt! Imponerende arbeid! Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Asch Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 Da var det blivende motorrommet renskrapt for gammel maling. Det hang ikke særlig godt på det underliggende tjærestoffet fra gammelt av. Fikk ihvertfall sett hvorfor det ikke er lurt å male innvendig. Enkelte steder hang malingen godt på, og der var treverket fuktig og mykt under. Ett sted var det såpass dårlig at vi antakelig må bytte bordet. Skrapte oss ferdige nede i kjølen i dag. Måtte til med malingskrape for å få av ett par milimeter med svart gugge fra bord og spant under dørken. Nå skal det få stå og tørke litt før vi behandler med olje og antiparasittmidel. Her og kom vi over et par steder der bordene var rufsete i kantene og antakelig må byttes. Fra utsiden virker bordene helt fine, og det var ikke noe som tydet på at de var dårlige under drevingen.Godt at vi får sjekket fra begge sider. Hadde vært litt kjedelig å legge så mye arbeid i båten og gå glipp av et par dårlige bord under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 13.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2012 I motorrommet hang det en stor gammel og forsømt tankmåler i messing. Den var koblet til en ståltank på 550 liter som av en eller annen grunn ikke var i bruk (har en annen tank på 200 liter som var koblet til motoren). Jeg tok med måleren hjem for å gi den en runde med gnikking. Flotte små detaljer. Ble nesten for fin til å gjemmes bort i et maskinrom denne nå. Må kanskje vurdere salongmontert tankmåler. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 16.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2012 Kikket på haugen med treverk som har blitt tatt ut av båten og tenkte at det kunne vært morro å gjennbrukt noe av det. Plukket ut noen deler, blant annet en spantetopp som så lovende ut. Litt skrubb, puss, olje og en kanibalisert adventsstake senere, så var spantestaken klar. Nå kan advent bare komme. Jeg er klar. Sitér dette innlegget Link to post
Nordåsen Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Glimrende ide! Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 Sikkert et dumt spørsmål, men bruker du impregnert eller ikke impregnert planker/stokker til skroget? hvorfor evt? Har en en gammel Grimstadjolle som snart skal under duken Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 17.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2012 Først må det sies at jeg på ingen måte er noen ekspert her, men litt har jeg fått med meg. Det blir bare brukt uimpregnert treverk i båten. Materialene som byttes ut nå, er uimpregnerte og har antakelig vært i båten siden 1917, så de holder definitivt en god stund hviss de er av god kvalitet. Bruker du kjerneved, er virket naturlig veldig råtebestandig. Det finnes mange eksempler på byggverk på land der trevirket er 8-900 år gammelt. Hos trær er det det ytterste laget av stammen som står for transport av vann og næringsstoffer. Når treet vokser, dør treverket lenger inne i stammen. Cellene fylles da med kvae/fettsyrer som gjør det veldig bestandig mot råte og mange parasitter. Slikt trevirke er allerede så mettet og tett at det ikke lar seg impregnere. Impregnert treverk er vanligvis i utgangspunktet mer porøst og av lavere kvalitet. Ikke alle treslag danner kjerneved, for eksempel bjørk. Furu og Eik er vel de mest brukte. Hvis jeg ikke husker helt feil, så er fuktinntrengningen minst i Furu, da Eik har mye porer. Når du oljer treverket i båten , så er jo det en form for impregnering det også. Holder du fuktigheten ute av treverket, får ikke soppen mulighet til å etablere seg, og du unngår råte. Du kan sikkert finne bra impregnert treverk som vil duge lenge i en båt, men en av ulempene er jo da grønnfargen i virket fra impregneringen. Vet at denne tråden leses på båtbyggeriet også, så de kan kanskje komme med andre begrunnelser enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 Som du nevner er det grønnfargen som kanskje ikke er så ønskelig, dersom man ikke er direktør hos Norsk Impregneringskompani i Larvik :-) . Wiksten båtbyggeri bygde ei snekke med impregnert furu i skroget til ham en gang på 70 eller 80-tallet, men da var det jo en gimmick med det grønne skroget? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Asch Svart 3.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Ikke så mye spennende å ta bilder av her for tiden. Skroget er behandlet med Boracol, og står og tørker mens vi venter på materialene til dekket. Det kommer etterhvert to nye master i hus som må behandles før de settes på. Noen som har gode tips? Har fundert på å bruke Xtreem coat/ Coelan. Noen som har erfaringer med det? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Har Coelan (synes det gamle navnet var bedre :) på fordekket mitt. Det ble lagt lenge før vi eide båten og lå vedlikeholdsfritt og pottetett i 10 år før noe måtte gjøres. I juni i 2010 var det en heteperiode med 35+ i fjorten dager her på Østlandet, da slapp og sprakk coelanen langs et par-tre av natene. Det er fremdeles tett, men har tenkt å reparere dette i vinter (vår). Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Hulda Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Som du nevner er det grønnfargen som kanskje ikke er så ønskelig, dersom man ikke er direktør hos Norsk Impregneringskompani i Larvik :-) . Wiksten båtbyggeri bygde ei snekke med impregnert furu i skroget til ham en gang på 70 eller 80-tallet, men da var det jo en gimmick med det grønne skroget? Gimmic og gimmic... Impregneringen hadde den sideegenskapen at den sløvet verktøystålet. Og så mener jeg i tillegg å huske at impregneringen ikke hadde garantert holdbarhet lenger enn 15 år. I sum var det kanskje like greit å benytte skikkelig furu. I tillegg kommer dette med bredden på materialene, og at mye blir skåret vekk. Dessuten er det vel vanskelig å trykke impregneringen inn i kjerneveden på furuen. Så det ble så vidt jeg husker med den ene båten. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 3.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Jeg har stort sett bare hørt gode ting om Xtreem coat/ Coelan som behandling på dekk og overbygg. Det jeg er mest nysjerrig på er hvordan denne behandlingen tåler den mekaniske slitasjen fra kloen på bommen og masteringene under seiling. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Hei Det er vel òg interessant korleis du best kan hindra roteskadar under godset? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Tror ikke Colean er saken å ha under kloen til bom og mastringer. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 7.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2012 Leser med interesse at RS1Colin Archer har vært behandlet med xtreem coat de siste 20 årene, både på dekk og master. Det funker tydeligvis der. Hva bruker dere på mastene deres folkens? Noen andre forslag Hulda? Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 En stund siden siste bildeoppdatering her. Ett stykke til av stevnen viste seg å være dårlig, så her er det satt inn mer ny eik. Ikke akkurat standard byggsjappedimensjoner. To plankeender var dårlige, men siden resten av plankene var i god stand, ble det bare skøytet inn nye ender. Den nye motoren er kommet ombord. Båtbygger Morten driver siste rest av skroget. Etterpå forsegles det. Båtbygger Jørn feller inn en ny dekksbjelke. Dette er den siste hele bjelken. Alle de resterende bjelkene vil være delte på grunn av ruffen. Spantetoppene har fått en god del liter olje, og vil fremdeles ha mer Plugging av bolthull. Vi har revet ut hele dørken. Bordene var i og for seg gode nokk, men de har over tid blitt innsauset i ubestemmelig oljedrit fra undersiden. Bjelkene må byttes da de er noe underdimensjonerte og flere av dem er brukket. Mange av dem er også mer en myk bjelkeformet masse enn en faktisk bjelke. Fruen svinger kubeinet. Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Imponerende å gå på et slikt prosjekt, det står det respekt av! Sitér dette innlegget Link to post
Janniz Svart 30.Desember.2012 Del på Facebook Svart 30.Desember.2012 Dette her står d masse respekt av!! Ønsker dere ett riktig Godt Nytt År å ser frem til sjøsetting av en flott båt! Mvh Jan-Roger. Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 30.Desember.2012 Del på Facebook Svart 30.Desember.2012 Slutter meg til ovenstående. En utrolig jobb!! Lykke til!!!. Alt jeg gjør med min båt blir litt pinglete sett opp mot dette. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Asch Svart 3.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Takker for hyggelige komentarer. Som nevnt tidligere hadde vi to drivstofftanker installert. En plasttank på 200 liter og en ståltank på 550 liter. Ståltanken var ikke koblet til, så vi var usikre på standen. Nå har den stått full med vann en stund, og det ser ut for at den er tett. Innvendig ser den også ok ut. Fikk ikke sett på bunnen, da det var minusgrader og noe av vannet frøs der. Det får bli når ting tiner igjenn. Tredetaljene er flottere å se på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.