Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Det er vel en selvfølge å forsikre det man eier, i dette tilfelle båten. Hvorfor det ikke ble gjort av Geir fortår jeg ikke siden en helt vanlig en dekker slike tilfeller som hans. Dette med økonomi i det tilfellet holder ikke siden en båt koster noe hele tiden.

Dette med RS er jo et eksempel på noe som er rimelig. Hvis det blir brukt mer enn tilmålt tid på noe og regningen begynner å nærme seg så er det jo i dette tilfellet mulig innen de timene å få lettet båten fra bunn slik at andre kan ta over med sitt utstyr.

Link to post
Share on other sites

Til Pathfinder, beklager hvis jeg fyret meg litt for mye opp inatt. Det er selvsagt lov å diskutere og være uenig i hva andre skriver. Vi er alle enige i at man bør ha en ansvars forsikring, det er jeg også helt sikker på at trådstarter er enig i og kommer til å ha i fremtiden.

 

 

Redningsskøyta gjør en super jobb langs kysten. Jeg er total medlem og ville ikke vært uten medlemsskapet mitt. Fikk en gang tau i propelen og det så virkelig mørkt ut før Ragni Berg kom og bogserte meg "hjem"

Link to post
Share on other sites

Nå synes jo ikke hele båten på bildet så det er ikke mulig å vurdere om han hadde pumper i gang. Om det skulle være tilfelle at han reiste på butikken for å skaffe flere pumper så er dette kommet dårlig frem i tråden. Jeg stiller meg undrende til at ikke rednings skøyta eller annen form for hjelp ikke synes å være tilkalt mens den enda flyter. Ikke nok med det men han har jo søren meg tid til å ta bilder!!! Forsikrings selskapene er meget tilbakeholdne med å forsikre eldre fartøy uten å gjøre en besiktning, dette vet jeg mye om. Dessuten vil en ansvarsforsikring ikke dekke heving av en båt som synker ved kai på grunn av åpenbare lekkasjer, og som i tilegg forlates i synkende tilstand uten å anmode om hjelp. Ser ikke ut som noen plutesig ytre påvirkning dette.

Link to post
Share on other sites

Høye hest og oppgulp? Jeg sier det jeg sier, ikke start flere prosjekt som ender med at andre må ta ansvar og betale for.... bla bla ....

 

At det sikkert for noen kan føles irriterende med enkelte som ikke er så vel bemidlet, og kan trenge en håndstrekning er greit. Det er selvfølgelig også fritt fram til å mene mye om mangt.

 

Når man imidlertid gulper ting ut med en så stor grad av ovenifra og ned holdning som du presterer, Lars, så har jeg ikke mye respekt. Det er kanskje større grad formen enn innholdet jeg finner kvalmende.

xx xx xxxx xxx xxxxx xxxxx xxxxx xxx xx xxx xx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxx xxx xxxx xxxxxxxxx xxx xx xxxxxx xxxx xxx xxxxxxxx

 

Link to post
Share on other sites

Ja det er en idè å tenke litt på formen en bruker for å fremme sitt innhold, legger man til fokus på sak å ikke person så har man gjort så godt en kan.

 

Ser ut som denne tråden har eskalert ganske bra i det siste, julemiddager som kommer opp igjen å folket i Moss som bæsjer rett i havet... hvor skal dette ende da?

 

Tolleranse?

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg, eller har denne tråden som jo tross alt handler om heving av denne båten gått helt av skaftet??

Ordkløyveri om det ene og det andre var neppe det de fleste så for seg. Jeg har vel sikkert levert mitt jeg også i så henseende. Forsikret eller ikke, medlem i RS eller ikke, la Geir hvis han evner i fred og ro finne ut av fremdrift i samarbeid med kommunen. Blir nok ikke lenge før båten er oppe på den ene eller andre måten. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er både treg, blond og rar...

Har fulgt nøye med på denne tråden fra dag en, og synes det er trist når slik skjer, men nå i lang tid har BP medlemmer visst både full forståelse og medlidenhet for Geir her inne, folk har donert penger og fritid, reiseutgifter osv.... All ære til alle disse :newyearcheers:

 

Men jeg klarer ikke å helt forstå at denne skuta fortsatt ligger å forsøpler havets bunn, det er etter min mening for svakt og dumt at båten nå snart har ligget på bunn i 100dager uten at eier har kontaktet kommune og andre etater før nå i det siste, for her burde vel Geir fra dag 1 gjort alle etater klar over denne tragiske hendelsen, lagt fram med åpne kort at egen økonomi ikke tillater å kunne klare å heve denne skøyta.

 

Tror kanskje skuta hadde ligget på land hvis kommune og riktig eteat hadde blitt kontaktet fra dag en, men det er mulig jeg tar helt feil.

 

Slik jeg forstår det så ligger skuta fortsatt på samme plass og med all vind og vær som har rast rundt i det siste så er det vel bare snakk om tidsspørsmål om når denne havna/fjorden er full av kjemikaler og drivved pluss annet søppel.

 

Det har vært mange store ord fra eier her inne disse tre mnd, men slik jeg har konkludert det hele så er det lite handling nå og det virker som at denne skuta "bare skal glemmes"

 

Beklager min kritikk og frustrasjon her, men jeg personlig mener det er alt for svakt at denne skuta fortsatt ligger på havets bunn, etter snart 100dager

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

En annen skute ble vist frem her i tråden som et flott eksempel på hvor renslig man kunne fjerne en treskøyte, da blei den sunkne skuta smadret av en gravemaskin for så å få opp kanskje 2/3 av båten mens diesel og motorolje teppela hele havneområdet. Jeg klarer faktisk ikke å forstå hvorfor dere mener at det er så skrekkelig at båten ligger der den ligger idag. 100 dager fra eller til tror jeg ikke spiller noen rolle. Løpet er nok kjørt for å berge båten, men om den blir på havbunnen i 10 dager til eller 100 dager til tror jeg spiller fint liten rolle.

Som jeg har sagt tidligere, jeg kan forstå at eier av kaia ikke er spesielt fornøyd, men at folk fra indre-indre Østfold skal ha noe med å kritisere at en båt har sunket i Gulen kan jeg ikke helt forstå. Hva med å heller kjefte på nabo bøndene dine som høstpløyer nær vassdrag? Det er miljøskadelig det! Bortsett fra kaieier sitt synspunkt er det ingenting i denne saken som haster lenger.

Redigert av Arne Hansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den skøyta er vel noe av det mindre forurensende som har havnet på bunnen :-) Litt olje fra motoren og sikkert litt diesel, men minimalt. Synd den er havnet der, men allikevel i det store bildet er det ikke mye :-)

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

 

Som jeg har sagt tidligere, jeg kan forstå at eier av kaia ikke er spesielt fornøyd, men at folk fra indre-indre Østfold skal ha noe med å kritisere at en båt har sunket i Gulen kan jeg ikke helt forstå

Uskyld at jeg spør. Har du problemer med østfoldinger eller er det slik at vi som bor her bør holde oss for god til å diskutere hva som skjer utenfor låvedøra vår?

 

Jeg og andre i fra fylket har da vel like stor rett til å mene noe om hva som skjer på Gulen som alle andre i kongeriket. Mine innlegg i denne tråden er ikke rettet spesielt mot denne ubåtkapteinen. Det er en betraktning om hvor viktig det er å forsikre seg slik at man ikke blir til byrde for andre. Om jeg har forstått dette riktig var denne skøyta et slags hjem for Geir. Hvem ville unnlate å forsikre sitt hjem. Det er sågar vanlig å ha både innbo og husforsikring i dette landet. Burde man ikke da også tegne forsikring på fritidshjem og båter? Hva som skjer med plankehaugen der den ligger på sitt hundrede døgn er forsåvidt uvesentlig. I hvertfall for meg. Synes bare det er kiipt at andre skal betale for folks feilslåtte prioriteringer. Jeg kritiserer heller ikke at båten har sunket, men er nok enig med noen i at dette ikke ville hendt dersom den var under oppsyn. Uhell skjer. Sånn er det bare.

 

Vel dette var nok tåkeprat fra Østfold. :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Geir, eg trur du kan spare dei pengene du har igjen og la vera å kjøpa småtteri for å gjer forsøk. Her trengs det større ting en ei kjettingtalje og litt vaier. Større aktører MÅ inn i heving av denne båten!!! Få igang en dialog med bedrifter i nærheten av ØLEN! (og ikkje Gulen). Eller snakk med teknisk etat og få fortgang i dette, men etter nyttår. Slapp av noken dagar og :newyearsign::newyearcheers:

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

 

Men jeg klarer ikke å helt forstå at denne skuta fortsatt ligger å forsøpler havets bunn, det er etter min mening for svakt og dumt at båten nå snart har ligget på bunn i 100dager uten at eier har kontaktet kommune og andre etater før nå i det siste, for her burde vel Geir fra dag 1 gjort alle etater klar over denne tragiske hendelsen, lagt fram med åpne kort at egen økonomi ikke tillater å kunne klare å heve denne skøyta.

 

Tror kanskje skuta hadde ligget på land hvis kommune og riktig eteat hadde blitt kontaktet fra dag en, men det er mulig jeg tar helt feil.

 

Slik jeg forstår det så ligger skuta fortsatt på samme plass og med all vind og vær som har rast rundt i det siste så er det vel bare snakk om tidsspørsmål om når denne havna/fjorden er full av kjemikaler og drivved pluss annet søppel.

 

Det har vært mange store ord fra eier her inne disse tre mnd, men slik jeg har konkludert det hele så er det lite handling nå og det virker som at denne skuta "bare skal glemmes"

 

Beklager min kritikk og frustrasjon her, men jeg personlig mener det er alt for svakt at denne skuta fortsatt ligger på havets bunn, etter snart 100dager

 

Synes du har mye fornuftig å si, og kritikk mot eier av båten er jo på sin plass! Dette er jo bare helt tafatt opplegg, har dessverre ingen tro på eier klarer å få denne opp. Synes det er synd at slikt skrot blir liggende men det ser jo mann flere steder, forsøpling og drit over alt. Hadde bare hver mann tatt ansvar for sitt eget drit så hadde det vært mye triveligere for oss og våre etterkommere å ferdes langs kysten vår!

 

Rydd opp etter deg, gjelder dessverre mange andre også.

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Jaggu bra du ikke er fra Østfold. Ellers hadde du fått så hatten passa :thumbsup:

 

Gi meg inn! Min far er fra Moss / Rygge....

 

(Angrer forresten fælt på mine innlegg i denne tråden, har jo vært kritisk og det er vist ikke akseptert på baatplassen)

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Skøyta som ble fjernet med gravemaskin etter et døgn eller to hadde selvsagt lense rundt vraket, så er det nevnt.

 

Eieren av skøyta tok tak i dette straks å hadde dermed selv kontroll på utgiftene til heving. Det lokale havnevesen ville i motsatt tilfelle ha tatt tak i saken, slik de har gjort tidligere, da leies inn profesjonelle aktører som utfører arbeidet med heving, kildesortering og destruering av restavfall. sist dette skjedde tror jeg regningen kom på over 250.000 kr men dette var en vesentlig større båt en den til Geir, regningen blir selvsagt presentert eieren av skøyta om denne kan identifiseres og med det offentlige som kreditor kan vi gå ut i fra at regningen blir gjort opp på en eller annen måte.

 

Så lenge Geir har eierskap i problemet å forsøker å løse det tror jeg ikke det er stor risiko for at slike regninger kan dukke opp. Ingen er tjent med det.

Link to post
Share on other sites

For meg koker dette ned til tre ting uavhengig om man er fra østfold eller andre steder, og jeg synes flere her bør vurdere å reve litt

 

1. Det tragiske og triste:

 

Det må være leit for Geir å miste båten sin. En båt han kanskje har brukt mye tid på og som betydde mye for ham? En båt han hadde planer om å tilbringe mye kvalitetstid ombord i framover og som han hadde mange framtidsplaner med? Alt dette er nå borte, og det som var hans store glede ligger nå som et vrak på "havets bunn". Bare minnene om det som engang var er igjen. Jeg håper det vil by seg nye muligheter for Geir med tid og stunder.

 

2. Problemet:

 

For min del må båten gjerne bli liggende der den ligger, men kan den det? Hvis den er til hinder for annen trafikk utgjør den et problem. Et problem som man så langt ikke har funnet noen løsning på til tross for iherdige forsøk både fra Geir og andre.

 

3. Lærdommen:

 

Dette er ikke første gang jeg hører om båteiere som ikke har forsikring. Det har vært flere her på baatplassen opp gjennom tidene som har hevdet at forsikring ikke er nødvendig da båten ikke representerer noen markedsverdi, og at man kan fikse opp i eventuelle problemer selv hvis de skulle oppstå. Denne saken er et lysende eksempel på at slik tankegang ikke holder mål. Jeg håper derfor at alle som lever i den villfarelsen at forsikring er unødvendig har fått seg en alvorlig tankevekker og revurderer sitt syn på nødvendigheten av forsikring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...