Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

<klippet>Å grunnet min økonomiske situasjon så kan regningen frafalle.

Så dette er ett stort skritt for meg..Eg har slutta å heve båten i drømme, eg reparere båten nå...Meeen søvn er oppskrytt

 

Men husk da at dette blir gjort fordi de innser at det vil koste kommunen og innbyggerene mer å prøve å innkreve noe som ikke finnes (penger) og at det er nødt til å bli kvitt problemet du har skapt.

 

De frafaller ikke regninga for at du skal kunne starte ett nytt prosjekt som du ikke kan stå praktisk og økonomisk ansvarlig for.

-----------------

 

Som takk for den gode gjerningen fra kommunen ville jeg unngått nye prosjekt som legger ansvar og økonomisk byrde over på andre. Å ikke ha økonomi betyr jo ikke at man er økonomisk fristilt til å gjøre som man vil uten å tenke på hva det vil koste andre.

 

Om økonomi/gjeld er et generelt problem så kan du kontakte økonomisk rådgiver i kommunen. Om du har mye gjeld som ikke kan bli nedbetalt så kan det godt hende at du har rett på gjeldsordning. Normene for livsopphold osv er normalt bedre under gjeldsordning enn hva sosialen har, så det er ikke noen total smalhals.

Link to post
Share on other sites

Jeg har meldt meg ut av redningsselskapet da jeg var i en sitausjon der jeg hadde behov for hjelp, men hjelpen ville vare i 5-6 timer. Og kr1900 per time... Ble mye. Fikk gratis hjelp av sjøvenner!

Kortsiktig tenkt.

Tenk hvis livet ditt/fruens/ungenes var avhengig av denne hjelpen? Da blir 10-12 tusen vannvittig lite penger... Tenk på du har betalt sålangt i forsikring på huset ditt? Medlemskap i Redningsselskapet er ikke en vare, det er en forsikring.

Nå kommer kraftsalven, men skitt la gå: Ved at du melder deg ut snylter du på Rednindsselskapet/oss andre, for de kommer når du trenger de enten du er medlem eller ei. At dette egentlig er et samfunnsansvar og burde driftes økonomisk av staten, se det er en annen sak. Politisk sådann.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ved at du melder deg ut snylter du på Rednindsselskapet/oss andre, for de kommer når du trenger de enten du er medlem eller ei.

 

Dette er naturligvis pisspreik fra ende til annen, ved fare for liv og helse vil du få hjelp uansett men kanskje ikke av RS, det finnes flere private og offentlige og frivillige aktører å velge på å det vil være den som har anledning/ er nærmest som får oppdraget. RS tjener på å bistå ikkemedlemmer så dette er ikke i nærheten av snylting, det er fakturerbart arbeide.

Link to post
Share on other sites

Dette er naturligvis pisspreik fra ende til annen, ved fare for liv og helse vil du få hjelp uansett men kanskje ikke av RS,

så om "alle" hadde valgt å si opp medlemskapet ville det fortsatt vært like mange redningsskøyter tilgjenglig. Eller finnes det dobbel dekning langs kysten slik at vi egentlig ikke trenger redningsskøytene?

Link to post
Share on other sites

Dette er naturligvis pisspreik fra ende til annen, ved fare for liv og helse vil du få hjelp uansett men kanskje ikke av RS, det finnes flere private og offentlige og frivillige aktører å velge på å det vil være den som har anledning/ er nærmest som får oppdraget. RS tjener på å bistå ikkemedlemmer så dette er ikke i nærheten av snylting, det er fakturerbart arbeide.

Hvilken annen organisasjon kan du ringe til når det går galt? Med i nærheten av samme responstid/geografisk dekning? Du sier det er flere private og offentlige og frivillige aktører. Hvem?

RS tjener ikke pålangt nær nok på å jobbe for "ikke-medlemmer". Det utsagnet faller på sin egen urimelighet.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Kan denne prisen stemme da? er jo tilnærma drømmebåten min jo http://www.finn.no/f...nnkode=32331408

 

Såvidt jeg har hørt så han han kjøpt ny, større båt, og har vel satt prisen lavt for å få fart på salget...

 

Her ser man den in action:

 

http://www.youtube.com/watch?v=8bt3lpuHGZ0

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Men husk da at dette blir gjort fordi de innser at det vil koste kommunen og innbyggerene mer å prøve å innkreve noe som ikke finnes (penger) og at det er nødt til å bli kvitt problemet du har skapt....bla bla bla....

 

puke.gif

 

Må innrømme at jeg har vanskelig for å holde på julematen når jeg leser sånne innlegg, hvor man sitter på sin høye hest og kommer med bedrevitende moralske oppgulp...

Link to post
Share on other sites

så om "alle" hadde valgt å si opp medlemskapet ville det fortsatt vært like mange redningsskøyter tilgjenglig.

 

Kan ikke se at "alle" ville ha noe igjen for å avslutte sin avtale med selskapet, at noen velger å kjøpe sine tjenester av andre aktører er helt i orden, spesielt når de vet at det ikke er mulig å få ut sine medlemsfordeler uten at det koster dem store summer, bedre å kjøpe disse tjenestene lokalt.

 

Jeg vet med sikkerhet at ikke "alle" er medlem av Røde Kors, allikevel finnes Røde Kors nesten over alt å redder liv og verdier både på sjøen å i fjellet

 

Hvilken annen organisasjon kan du ringe til når det går galt? Med i nærheten av samme responstid/geografisk dekning? Du sier det er flere private og offentlige og frivillige aktører. Hvem?

RS tjener ikke pålangt nær nok på å jobbe for "ikke-medlemmer". Det utsagnet faller på sin egen urimelighet.

 

 

Når det går galt kan du ringe Tjøme radio på 120, politiet 112, brann og større ulykker 110, medisinsk 113, jeg ville ha ringt 120. hovedredningssentralen vil rekvirere nærmeste alternativ, regningen går til fellesskapet som det alltid gjør.

Det aller beste er å bruke VHF, da vil du kunne få bistand langt raskere siden folk i nærheten kan høre deg.

 

Private aktører er typisk marinaer å lignende, av offentlige så har vi typisk politi, brannvesen og kystvakt.

 

20042010715.jpg

 

Her er en av våre lokale frivillige aktører

 

Du sier at ikke RS ikke tjener nok på arbeid for ikkemedlemmer, det kan jo være riktig men selskapet setter sine egne satser, tror heller problemet er at de er for få ikkemedlemmer å ta oppdrag for.

 

Jeg lover å forsøke å berge deg selv og om jeg vet du er i nød. Kors på halsen!

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med free. Dette er pisspreik. Om man ikke er medlem så vil regningen gå til forsikringsselskapet. Om man ikke har forsikring så går vel regningen til eier. Redningsselskapet fakturerer sine tjenester. Når det er sagt så er det med det systemet vi har idag viktig at flest mulig støtter gjennom medlemsskap. Det som kan ansees som snylting her er at folk gir f.. i forsikring. Dette er å snylte på skattebetalerene, siden kommune og stat må dekke kostnadene. Har man ikke råd til forsikring av båt bør man holde seg på land. Man kan skade andre for millioner og man kan påføre andre fysisk skade og død. Og regninga lemper man over på fellesskapet. Makan til ansvarsfraskrivelse. Tanken om støtte og hjelp er god den. Men vil man virkelig ha sjøen full av ansvarsløse mennesker? Hva om en av disse råker "deg" neste gang? Skal baatplassens medlemmer også da åpne lommeboka i fellesskapets ånd?

Link to post
Share on other sites

Hei Geir. Mitt tips er å ta en prat med kommunen allerede nå. Kan tenkes at de har ressurser de kan bistå med, og det er sikkert også greit at de er orientert om hvordan saken står, og hva planene dine er.

Brannvesenet har ofte endel utstyr, og det er jo ikke umulig at de kan tenke seg å bistå, og skrive det på kontoen øvelse. Det har skjedd før.

Link to post
Share on other sites

Når det går galt kan du ringe Tjøme radio på 120, politiet 112, brann og større ulykker 110, medisinsk 113, jeg ville ha ringt 120. hovedredningssentralen vil rekvirere nærmeste alternativ

HRS rekvirerer oftest NSSR. Les denne(riktignok for et begnrensetn geografisk område, men den gir en pekepinn):

HRS - NSSR

HRS+NSSR/NSSR sammen utgjør 81% av oppdragene. HRS+annen aktør er kun 19%!!

Private aktører er typisk marinaer å lignende, av offentlige så har vi typisk politi, brannvesen og kystvakt.Her er en av våre lokale frivillige aktører (bilde av Sjøassistanse er fjernet).

Sjøassistanse kjapp gjennomgang av Båtmagasinet I rest my case. Sjøassistanse er dessverre oppskrytt

Jeg lover å forsøke å berge deg selv og om jeg vet du er i nød. Kors på halsen!

Takk det samme :-)

Nå gir vi tråden tilbake til den uheldige ubåteier.

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Piffi da..Nu var du krass ! :santcheer1:

 

Mulig det gamle venn. Men saken er, enten man liker det eller ikke, at manglende forsikring av biler, båter, hus etc. koster samfunnet en masse penger. Det skaper en masse tragedier for de som ikke er forsikret, og for de som er eller blir skadelidende.

Hele denne saken er og blir en tragedie fordi det er ansvarsfraskrivelse fra eier. Selvsagt trenger folk et sted å bo. Selvsagt finnes det folk som ikke er A4 og bor i møblerte hjem. Det finnes folk som ikke har all verdens å rutte med. Men allikevel... Man kunne da avsette en tusenlapp i forsikring? Vedkommende har da både mobil, datalinje, kameratilgang etc. etc.

Nå er denne saken endt opp på kommunens bord. Det går på bekostning av andre viktige oppgaver i den kommunen. Og noen lider for dette på en eller annen måte.

 

Hva om noen senker skuta di Puddingen! Og det viser seg at vedkommende ikke har forsikring. Hmmm

Hva om dette ikke var en gammal holk av ei skøyte, men en båt med masse kjemikalier? Kjemikalier som ødela flora og fauna i nabolaget ditt og som eier ikke kunne eller ville, eller for den saks skyld ikke hadde råd til å fjerne? Hvem skal rydde opp i dritten? Vel jeg får håpe det ikke er baatplassens medlemmer.

Det er å blir utilgivelig og ikke ha forsikring som sikrer at utenforstående blir lidende. Sånn er det bare. Sikkert derfor det kalles ansvarsforsikring.

Uhell skjer, og tilgis når man kan rydde opp etter seg.

 

Så ja. Jeg er litt krass. Jeg har lest tråden fra start til slutt. Og jeg finner allikevel ingen grunn til ikke å være krass.

Link to post
Share on other sites

Hva er poenget med å dra inn en båt med masse kjemikalier? Geir sin båt er en relativt harmløs trebåt med støpejernsmotor. Det er noen liter med diesel og motorolje som er et evt forurensningsproblem, men i den store sammenhengen er det heldigvis ubetydelige greier å snakke om. Ansvarsfraskrivelse? Mener du at Geir ikke har prøvd å få opp båten eller hva?

Jeg kjenner desverre opptil flere personer som har dratt ut en sen kveld og senka båten sin i skjærgården, folk med bra med penger som absolutt burde og kunne kvittet seg med båten på en mer ansvarsfull måte det er noe man kan bli forbanna på. Men at en person som er uheldig og mister båten han eier skal ha kritikk fra en som kommer fra stinkebyen Moss har jeg vanskelig for å forstå.

Båten idag representerer et praktisk problem for kai eier, han har faktisk litt grunn til å være sur. Vi andre har ikke en dxxxt vi skulle ha sagt. Skal du begynne å kritisere folk her i landet tror jeg at jeg hadde begynt et annet sted enn hos en som ulykkeligvis har mistet båten sin.

Jeg leser også at du bekymrer deg stort over at kanskje teknisk etat i Gulen må hjelpe til for å fjerne/ heve båten. Og at du lider av å se at samfunnet kan måtte ta regninga. Er du klar over hvor mange mennesker i Norges land som får hjelp av samfunnet iløpet av livet? Svangerskapspermisjon, arbeidsløshet, sykepenger, asylsøkere etc osvosv. Skal man liksom ikke kunne spørre sin egen kommune om muligheten for å få litt hjelp uten at folk som lukter Moss skal komme å kritsere?

 

Jeg skjønner meg jammen ikke på dere som velger å bruke julen til å slenge med leppa og være negative over noe som er i en litt kjip situasjon som Geir, det er svært mange som har opplevd det Geir har opplevd å ha en båt som synker. Jeg vil si at det ligger tusenvis av båter på bunn av kysten vår, Geir sin lille plankahaug gjør ikke situsjonen hverken noe særlig værre eller bedre. Jeg tipper at hvis Geir hadde spillt kortene sine riktig og bedt om lov, kunne han ha fått lov til å dumpe båten lenger ute i fjorden.

 

 

Er det mulig at du slipper ut urenset kloakk fra båten din rett ut i Mossebukta som allerede er kraftig forurenset fra før?

Du drar frem miljø, Geir har ikke bil. Har du vært like miljøvennlig og valgt buss som fremkomstmiddel? Hvor mye flyr du? Er du sikker på at din egen miljøvandel er så veldig mye bedre og ansvarlig enn Geir sin? Selv om du har forsikring?

 

Konstruktiv kritikk= bra.

Eplekjekkasserier fra Moss kan jeg spare meg for.

Geir har ikke brutt noen som helst lov! Det er ikke påbudt med forsikring til sjøs! Det er ikke forbudt å være blakk. Geir har virkelig prøvd å få heva båten. Geir har virkelig IKKE prøvd å stikke fra ansvaret.

 

Edit: Beklager til Mossinger, var ikke meningen å kritisere byen deres. Jeg bare ble litt overivrig her jeg sitter og jobber midt på natta.

 

God jul og godt nytt år folkens,håper dere alle får et bra år neste år. Deg også Pathfinder, selv om jeg ikke forstår behovet ditt for å rakke ned på andre folk.

Redigert av Arne Hansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta en titt på første bilde i tråden en gang til... Den båten er på vei ned! og ... eier "går for å handle"??????? Enten er han totalt på feil jorde eller så virker det nesten som han ønsker den skal gå ned der. Forsikring??? den takstmannen som eventuellt hadde tilrådd forsikring på det der (les hans inlegg nr 2 med mist 1000 liter lenset like før) mangler total vurderingsevne. Hadde min båt hatt like lite fribord så hadde jeg i allefall ikke gått for å handle! det måtte da eventellt være fler lensepumper! Har trodd hele tiden at vedkommende var en ungdom i 16 -17 års alderen med lite erfaring, men ser jo på hans profil at det ikke er riktig (bortsett kansje det med erfaringen) Nei Ta ditt ansvar, Det er nemlig ditt.... Geir H.

Link to post
Share on other sites

puke.gif

 

Må innrømme at jeg har vanskelig for å holde på julematen når jeg leser sånne innlegg, hvor man sitter på sin høye hest og kommer med bedrevitende moralske oppgulp...

 

Høye hest og oppgulp? Jeg sier det jeg sier, ikke start flere prosjekt som ender med at andre må ta ansvar og betale for.

 

Du mener det er helt ubegrunnet å ha den bekymringen? Min erfaring er at en del mennesker som har "kjørt seg vill" økonomisk og så og si ligger på 0,- i egeninntekt, ofte kombinert med betydelig gjeld som ikke kan betales ser på seg selv som fristilte på en rar måte. Man durer på og når "båten synker" (her i overført betydning) så rekker man henda til vers og overlater ansvaret til andre/kommunen.

 

Min erfaring er også at det svært ofte ikke hjelper å si det i klartekst eller prøve å formane om å ta ansvar for egne handlinger, det skjer igjen og igjen, som et mønster som repeterer seg. Og det er vel også slik at det offentlige er med på å lære inn dette repeterende mønsteret iom at de igjen og igjen tar over ansvaret for enkelte når ting har gått dårlig.

 

Sosionomene og kommunalt ansatte trøster og åpner lommeboka for ny "redningsaksjon", igjen og igjen. (Sier ikke at det gjelder båteier her, mer en generell betrakning).

------------

 

Har jobbet i en del år med voksene gubber (og noen damer) som igjen og igjen gjør sånn ca det klin motsatte av hva som er riktig/fornuftig å gjøre, ja selv i forhold til hva som er lurt å gjøre for at de selv skal komme best utav situasjonen. Et slags "dødsønske light" som ligger under og driver en del handlinger? Som feks når jeg ser bildene av en båt som er i ferd med å synke og så velger eier å gå en tur på butikken... wtf??

------------

 

Skal vi si at det er helt ok, start gjerne på med en ny og større båt? Eller må det være lov å si at man kanskje ikke bør anskaffe seg større og dyrere båt en hva man klarer å håndtere økonomisk og på andre måter?

 

Selvsagt var det jævlig synd at båten sank. Synd for eier men også synd for de som må rydde opp og betale regninga til slutt.

-------------

 

Om Sofaseiler syns at det er OK at kommunen betaler regninga så kan du kanskje definere når det ikke er ok at kommunen skal betale? Om Ubåteier eide en bil til 40 000,-, burde den selges for å dekke utgiftene? Hva om dette var en annen båteier med begrensede middler men feks med lav inntekt/trygd og egeneid bolig uten mulighet for å ta opp mer gjeld. Burde han selge boligen for å dekke opp kostnadene for å rydde opp?

 

Hva med alle de som faktisk får regninga og får trekk i lønna eller namsmannen på døra?

 

Og hva er poenget med gjeldsordning som skal gi alle i Norge et likt tilbud ifht gjeld hvis noen må betale mens andre slipper unna? Noen må slite i 5 år med gjeldsordning for å gjøre opp for seg mens andre skal få ettergitt gjelda si "bare fordi"?

 

Bare fordi det var en båt og båter har en tendens til å synke av og til? Hus brenner også av og til, er det greit, bare å sette på den kommunale kontoen for "shit happens"?

Link to post
Share on other sites

Skal man liksom ikke kunne spørre sin egen kommune om muligheten for å få litt hjelp uten at folk som lukter Moss skal komme å kritsere?

 

 

 

Er det mulig at du slipper ut urenset kloakk fra båten din rett ut i Mossebukta som allerede er kraftig forurenset fra før?

Du drar frem miljø, Geir har ikke bil. Har du vært like miljøvennlig og valgt buss som fremkomstmiddel? Hvor mye flyr du? Er du sikker på at din egen miljøvandel er så veldig mye bedre og ansvarlig enn Geir sin? Selv om du har forsikring?

 

Konstruktiv kritikk= bra.

Eplekjekkasserier fra Moss kan jeg spare meg for.

Geir har ikke brutt noen som helst lov! Det er ikke påbudt med forsikring til sjøs! Det er ikke forbudt å være blakk. Geir har virkelig prøvd å få heva båten. Geir har virkelig IKKE prøvd å stikke fra ansvaret.

 

 

God jul og godt nytt år folkens,håper dere alle får et bra år neste år. Deg også Pathfinder, selv om jeg ikke forstår behovet ditt for å rakke ned på andre folk.

Jeg dro frem miljø som en mulig konsekvens av et havari. Og nei jeg har ikke sluppet kloakk ut i Mossebukta.

Det er nok dessverre også riktig at det ikke finnes noe påbud om forsikring av fritidsbåter. Allikevel mener jeg det er ansvarsløst å ikke ha forsikring på båter. Synes du det er riktig at samfunnet skal ta regninga hver gang noen unnlater å gjøre opp for seg?

Du drar frem sykepenger, svangerskapspermisjon etc. Hvem er det som har betalt for disse godene?

 

Dette er da et diskusjonsforum, og da bør det være lov å komme med synspunkter som er kritiske. Ikke sant?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...