Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

(Angrer forresten fælt på mine innlegg i denne tråden, har jo vært kritisk og det er vist ikke akseptert på baatplassen)

4. Uthenging av personer som tar opp saker på BP kan også medføre at lysten til å starte slike tråder forsvinner hos mange. Det tror jeg ikke noen av oss er tjent med.

Abs. ikke, og det er vel heller ikke sant? Da ville forumet vært historie forlengst.

Når det gjelder tråden til geir så har vel det overveiende flertall av de 926! innleggene vært av støttende karakter.

Link to post
Share on other sites

Jeg mente ikke at Geir Hel hadde blitt uthengt i vesentlig grad. Mitt poeng er at når man starter en tråd i håp om å få gode råd, så kan det være at om kritikken blir alt for direkte så kan det medføre at enkelte kvier seg for å starte tilsvarende tråder senere. Mange her har jo lav terskel for å skrive noe, og et stort antall medlemmer er passive. Men litt må man jo tåle på et forum.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Lest tråden fra a til å og fått med meg det meste, kjempebra at folk trår til å hjelper når slikt skjer men støtter bla kritikken fra larsstraalheim og pathfinder bla da jeg er en av de som ikke er veldig glad i å betale mer skatt for å dekke andres feilvalg i livet...

 

Tror ikke det hadde blitt spes med direkte kritikk hvis ikke trådstarter hadde kommet med kommentaren om at siden hans økonomi var som den er så blir han fritatt for økonomiske følger fra kommunen og så legge link til en ny potensiell ubåt som han kunne tenke seg å kjøpe. Synes det er litt rart da han ikke har penger til heving men men.

 

Vet ikke hva geir har gjort feil i livet så skal la være å kommentere mere om den saken.

 

Dykker selv og synes faktisk ikke rene sjarker ol er forsøpling under vann, men de bør ligge slik at de ikke er i veien.

Har lettet båt tidligere og da brukte vi lekter og stropper. Som vi lettet båten med... Mindre båt riktignok men..

 

Siden båten skal kasseres hvorfor ikke prøve å borre hull gjennom skroget forran og bak samt på midten og tre gjennom massive stålstenger som stroppene festes i... Løft med ballonger for så å legge stropp under båten når den har beveget seg litt...

Slikt tar tid da man bruker mye luft når man jobber under vann men er en måte å løse dette på etter min mening.

 

Slik jeg har forstått det så kan en mobilkran stå hos naboen og løfte derifra...

Link to post
Share on other sites

Blir for mye å sitere her,så eg komme med små svar.

 

De tusen litrene eg ausa ut kunne ha stamma ifra 4-5 dager uten tilsyn. Hadde det ikke vært for at startmotoren va under vann så hadde eg starta opp å kjørt båten i havn. Etter eg ausa så kjikka eg rundt hele båten for å se om det var lekasje, fant bare 1 plass hvor det sildra litt inn på barbord side, eg tømte vann på startmotoren for at eg kunne prøve å starte den etter noen timer. Planen var å holde oppsyn med båten først etter halv time for å se hvordan ting låg ann. Første bildet ble tatt når ein bølge slår opp,derfor ser det ut som om den var på vei ned. Så på under halvtime er den under vann, når det går så fort så hadde ingen kunnet holde den flytende mens ein skal ta buss te nærmeste butikk som selger store pumper. Hadde ikke holdt den flytende om eg hadde aust med bøtta eg brukte på å fjerne di tusen litrerne.

 

Eg hadde før båten sank styrt med 2 andre båter eg måtte berge (tror folk har glemt det)

Holdt på i flere timer på å berge plattgatteren te eks av meg, måtte tilslutt ut i gummi båt for å få halt den lenger ut (ble skader på båten men ikke knust)

 

Så måtte eg lete etter 15 foteren min (fant den i ein stø) dra den opp å sikre den.

Så sko eg starte opp skuta å fjerne den, det var da eg fant ut av di tusen litrerne og halve motoren under vann. Etter å ha aust så var eg gaaaanske sliten etter å ha holdt på å berge på 3 båter i 6,5 timer. Så dum (sliten og skrubbsulten) eg var så fere eg å handler mat te meg selv.

 

Men eg makta bare å berge 2 av 3 båter..

 

Eg er ikke så resurssterk når det gjelder økonomi,bil,telefonering,kontakte folk. Er ute med båt eg blir sosial.

Men eg er ressursterk med å bruke det eg har for hand når det gjelde det meste, slik som bøndene. Men når ting er under overflaten å eg ikke har dykkerutstyr så havner eg i kjelleren uten trapp å bruke for å komme meg opp.

 

 

PS er enig i noe av kritikken her...

 

Mvh Geir Helgesen som ikke skal stikke i fra noe som helst ansvar så lenge det er ett lite håp om å komme opp ifra kjelleren.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Ikke lov til å bruke kranbil på brygga, komplisert å få stroppa båten.

Mener å huske at jeg leste ett sted at det trolig ville kunne brukes kran fra nabotomta feks.....

Så en mobilkran burde vel kanskje kunne benyttes hvis jeg har fortstått det rett.

Ja det er sikkert komplisert å få stroppe båten for sanne som oss som ikke har dette som levebrød, men jeg velger å tro at en med litt erfaring innenfor faget ville kunne funnet en løsning.

 

 

........................

Som jeg har sagt tidligere, jeg kan forstå at eier av kaia ikke er spesielt fornøyd, men at folk fra indre-indre Østfold skal ha noe med å kritisere at en båt har sunket i Gulen kan jeg ikke helt forstå. Hva med å heller kjefte på nabo bøndene dine som høstpløyer nær vassdrag? Det er miljøskadelig det! Bortsett fra kaieier sitt synspunkt er det ingenting i denne saken som haster lenger.

 

Er vel egentlig ikke snakk på om eier er av kaia er fornøyd eller ikke, men det er vel snakk om ansvaret for å rydde opp etter seg og sitt.

At mine nabobønder pløyer jordene her, ser jeg som en positiv del av kilden til å kunne få kjøttpålegget mitt på matnista, og gjerne litt melk til frokostblanding og er jeg ekstra heldig kan jeg til og med kjøpe meg noen gode oksefileer som jeg kan grille og da gjerne med en ventepølse... hehehe :giggle: :giggle:

At dieseltrakorene deres forurenser litt for at vi skal få all den gleden/maten er for meg en sak som ikke kan sammenlignes med at noen feks lar en sunket skute med olje og diesel ligge på havets bunn :diving: :diving:

Som jeg skrev i forrige innlegget så skal alle som har innvolvert seg på alle måter med velmente råd/tips, økonomisk og ikke minst med personlig oppmøte og bistand, ha all æren for forsøkene som er gjort, men jeg mener også at det er for svakt å ikke ha kontaktet de riktige instanser allerede dag 1.

 

Men jeg leser det jo dit hen i ditt/dine innlegg Arne at vi fra østfold er ikke kvalifisert til å kunne ha meninger og synspunkter om saken, så jeg beklager virkelig at jeg igjen la igjen noen ord her... hehe :cheers:

 

:newyearcheers::fireworks1::newyearsign::fireworks1:

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Glenn Iversen:

Om du tørker deg før du driter eller etterpå får være din egen privatsak, men det virker ikke for meg som du alltid tenker før du snakker...... Les i hvertfall hele tråden når du skal komme med dine meninger.....

 

Du (og andre også...) har kommet med kommentarer om hva som skulle ha vært gjort tidligere. Lite konstruktivt og støttende i nåværende situasjon. Om du ikke har gode forslag til hvordan Geir kan komme seg ut av denne knipen har dine innlegg liten verdi i denne tråden.

 

Mannen ligger nede, da slutter man å slå...

 

Forøvrig,-godt nyttår til Geir og alle som følger tråden hans.

Link to post
Share on other sites

Godt Nyttår ja.

 

Orker ikke å lese så langt tilbake, men hvilken type bunn ligger båten på?

Visst den ligger på myk bunn så skal de forholdsvis enkle ting til for å lage en lufthevert pumpe til å suge vekk myk bunn med, slik at

man kan få tredd stropper under båten. Noen pvc rør,slangeklemmer, noen slange biter, gaffatape, og en luftkompressor med litt størrelse.

Blir meir effektiv jo dypere der er, men funker greit på noen meters dybde også.

Fjerner ikke store steiner og fjell.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...