Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Kunne du brukt et 3-4 meter langt 10mm armeringsstål, ev. formet som en bøyd nål, til å tre en stropp eller et tynt tau under prop. aksel ?

Fikk du først et tau gjennom, kunne det brukes til å trekke en tykkere stropp gjennom. Får du først løft i ene enden, blir det vel lettere å feste stropper rundt resten av skroget ?

Link to post
Share on other sites

Hehe livet er for kort til å krangle med folk som kan alt.....

 

 

Glenn Iversen:

 

Du (og andre også...) har kommet med kommentarer om hva som skulle ha vært gjort tidligere. Lite konstruktivt og støttende i nåværende situasjon. Om du ikke har gode forslag til hvordan Geir kan komme seg ut av denne knipen har dine innlegg liten verdi i denne tråden.

 

Mannen ligger nede, da slutter man å slå...

 

Forøvrig,-godt nyttår til Geir og alle som følger tråden hans.

 

 

Lurer på hvorfor Glenn Iversen venter i 100 dager........

 

Jeg ser at jeg kanskje har tråkket noen veldig hart på tærne, og da beklager jeg at mine spørsmål og synspunkt ikke var passende i en slik setting.

Det var overhode ikke ment slik at jeg jeg ønsker å slå en som ligger nede.

Men siden det har blitt forstått slik i mine innlegg så beklager jeg dette på det sterkeste.

:wflag:

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Heving av en slik båt kan være en tidkrevende og utfordrende oppgave, selv for proffe folk.

Jeg vil sterkt anbefale å engasjere fagfolk med nødvendig utstyr og kompetanse for å få gjort jobben.

 

Ideer basert på Reodor Felgen eller Donald Duck's meritter er kun egnet til å dra på smilebåndet av og i verste fall sette liv å helse på spill.

 

Hvordan en slik oppgave skal finansieres har jeg imidlertid ingen god løsning på, men tror faktisk største utfordringen for Geir ligger i å skaffe midler til denne operasjonen.

 

(Han virker å være en grei og tolmodig kar han som eier brygga!)

 

Ellers må det være lov å være kritisk til båteiere som "velger" bort

forsikring!

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alle innleggene over her, så det er mulig det er foreslått eller prøvd allerede. Jeg ville prøvd med løfteballonger, gjerne mange små. Disse bør du kunne få festet i spant eller lignende slik at de kommer dypt nok til at du får båten løftet opp fra bunnen. Så er det å få flyttet båten til et sted hvor du kan få tatt i bruk annen redskap (f.eks en gravemaskin eller en kran av noe slag).

 

Jeg er skeptisk til å begynne med slamsuging eller lignende, det krever en del utstyr og er ikke ufarlig.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Om ikke andre har foreslått det; Knus båten med en gravemaskin fra kai. Hev så tank og motor. Fisk så opp "drivtømmer" og til slutt hent opp mast og annet riggutstyr.

Søk så om forsinket eller framskyndet st.hansbål og tenn på.

 

Lykke til!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hva med å skru inn fortøyningsringer, (bryggeringer e.l) av litt god dimensjon på hver eller annenhvert spant, for/bak stevn trekk vaier mellom for å fordele belastning. da bør du ha solide fleksible løftepunkter. Ligger båten så mye på siden at du ikke kommer til på ene siden? Da funker det sikkert og skru de inn to stykker per dekksbjelke istedet. Sikkert vært nevnt før men. Ingen vits å prøve å komme på humane måter å berge denne båten på lenger. Skal du ha en slik type båt er det mye billigere å finne en annen enn å gjenskape båt av dette igjen.

 

tror JEG da :) ellers ønsker jeg deg fremdeles lykke til, godt nytt år og godt nytt mot!

Link to post
Share on other sites

Ingen vits å prøve å komme på humane måter å berge denne båten på lenger. Skal du ha en slik type båt er det mye billigere å finne en annen enn å gjenskape båt av dette igjen.

 

tror JEG da :) ellers ønsker jeg deg fremdeles lykke til, godt nytt år og godt nytt mot!

 

 

Takker. Nei er forseint med snille myke humane måter å berge båten på nå. Så det er harde voldsome brutale måter som må til.

 

Eg kan forsatt selv kansje klare å få nok oppdrift bak til å lette båten litt, vist den ikke har sugd seg fast i bunn.

Men er stort minus med all regnet som har vært og elva 150 meter borte. er forferdelig dårlig sikt,selv for dykkere.

 

Har kjøpt inn vaier og kjettingtalje så eg skal forsøke det eg har tenkt på i flere uker, med å tvinge vaier under kjølen.

 

Og ja lang å lav vaier strekk

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Har lest hele tråden men mye er nok glemt nå.

Ikke for å kritisere men det er en ting jeg ikke får til å stemme. I første løfteforsøk måtte det tre a 1000 liters fat for å få løfte båten. Noe gikk galt og den for ut på dypere vann. I andre løfteforsøk ble det kun brukt to fat noe som var for lite første gang?

Det hjelper ikke med stropper under når det ikke er tilstrekkelig løftekapasitet.

 

:newyearsign: og håper du får det til.

Link to post
Share on other sites

Tror og mener de beste rådet som har kommet her Geir er og bruke dykker og spiker pistol (lett for dykkeren) og feste stropper i skute siden.

Om de ikke er mulig og få stropp rundt propel akslingen, så glem det.

Gjerne 6-7 stropper på hver side. Gjerne surre stropper , billig og 50mm brede holder 5 t

Får da løfte pungt for kran , dunker , balonger osv...

Om du skal bruke wire , må du ha 2 og løfte så båten alltid er i vater, dvs. like mye løft på 4 plasser. Er ikke lett det..

Struper du wiren , går båten av....

Godt nytt år :newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

Klikk.. Skål, min første øl siden 1 oktober (helga før båten sank)

 

Er så i ulage når det gjelder søvn, at det ikke ligner grisen. kansje sove annen hver dag de siste ukene.

Har vært ca mellom 29 til 39 timer uten søvn annen hver dag i noen uker. Helt ned i 3 timer med søvn når eg først får sove...

Men men det kan bare bli bedre.

 

Godt nyttår alle som gir ris og ros :newyearcheers:

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

For morro skyld skal jeg prøve den kasserte biltema spikerpistolen min under vann for å se om den klarer å skyte. En krampepistol med grove kramper vil kanskje være det beste å skyte fast stopper med. Vil tro at mekanismen fungerer under vann også. Men problemet for Geir er vel å få tak i dykkere med utstyr. 2 dykkere med nok luft hadde klart å stroppe den iløpet av noen timer hvis de hadde hatt tilgang på nok luft og utstyr. Problemet er ikke å finne en Petter smart metode, men å få tak i/betale for dykkere og utstyr.

Synd at ikke Westcon(?) tok agnet og hjalp til med å heve båten.

Link to post
Share on other sites

Lekter vil koste... Å blåse vekk mudder er sikkert ingen god løsning..

Uten sammenligning forøvrig, det var sånn de hevet Vasa. Ved å bruke vann under høyt trykk gravde marinedykkere i løpet av 2 år, og over 1500 timer, 6 stk 22m lange tunneler under vraket. Så trange at de måtte åle seg baklengs ut igjen, i absolutt mørke og null sikt og med konstant fare for at bunnen av skroget skulle gi etter for presset av utallige tonn med ballaststein. :diving:

Link to post
Share on other sites

Hei Geir.

Har fulgt med på tråden din, men det er mitt første innlegg her. Det skyldes at jeg nok ikke har noe særlig konstruktivt å komme med i den anledning dessverre. Det eneste jeg derfor kan bidra med er litt moralsk støtte til prosjektet ditt. Håper du omsider får hevet båten din.

 

Lykke til videre Geir, og godt nytt år :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...