Nemo Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Det var godt at det ordnet seg. Den første kommentaren fra leverandøren var hinsides. Lykke til! Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Mangler fortsatt den mellom- flensen de måtte lage ny med M12 i stedet for M16. Det er den de skal se om de kan få ledig tid til, når andre kunder er slutt på... Klemflensen var noko de hadde glemt i tilleg :-) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Siste dagers innsats er ferdig krybbe for thrustlager. Demontert heile greiene og lagt teflon mallom skrog og det falske spantet. Og slik på det siste bildet under ser det ut med lageret "prøvemontert". Nå skal eg lage nokre shim og ta ombord, slik at eg kan justere thrustlageret bakover til det er perfekt avstand for akslingen. Det ser ut som lageret skal ca 40mm bakover. Eg bruker den feilleverte mellomflensen som mal inntil den nye kjem. Egentlig skulle dette være unødvendig å shimme bakover og skulle passe perfekt uten shim. Planen i begynnelsen var å bolte plata lageret er festet på i baksida av spantet. Men eg valgte i stedet å sveise det oppå. Det blei lettere å få rett vinkel på den måten. Så derfor shim. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sap_2000 Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Utrolig imponerende og flott arbeid du legger ned på kort tid! Mektig imponert over pågangsmot og resultat Mvh. SAP Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Takker Nå skal eg ned å kutte akslingen. Det kvir eg meg til som verst. Eg må nok måle, og så dobbelsjekke osv... Inn med ror, og rekne avstand og .... Kjedelig å ta 5 cm for mye.... Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nnerland Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Ut i fra hva jeg ser i tråden her fikser du nok den kuttingen fint :) Må bare hive meg på lasset og si som forrige taler imponerende arbeid og pågangsmot ! "Mål to ganger og kutt en" ;) Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 takk det er flott å få gode tilbakemeldinger :-) Hjelp meg å bestemme her nå... Nå har eg fått akslingen inn så den er borti gearflens. Fra brakett/lager er det 4,5 cm til propell. Roret står ca loddrett medan aksling kjem ut i 11 grader, derfor er propell nærast ror øverst. Der er det 9cm nå. Så snappa eg opp i ein anna tråd at anbefalt avstand til ror er 12% av propelldiameter. Kan det stemme at når propell er ca 59cm i diameter, så bør eg kanskje trekke aksling litt ut? Håper det var nok data og at nokon svarer.... Eg har jo flytta på motor, og gjorde for lite notater før eg løyste ting. Men eg trur det var 7cm fra propell til brakett tidligere. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SF Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Sleipner anbefaler 10%, men er ikke det et minstemål? Sjekk denne linken, side 2: http://www.sleipner.no/ressurser/21/manualer/Sleipner%20Akselutstyr/High-line%20propellutstyr.pdf 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ingvarjg Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Må bare si at jeg har stor sans for båten din! Hvordan er den i høy sjø og sterk vind? Og veldig bra progresjon på jobben du gjør! Morsomt og interessant å følge med. Link to post
Nemo Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Fra brakett/lager er det 4,5 cm til propell. Roret står ca loddrett medan aksling kjem ut i 11 grader, derfor er propell nærast ror øverst. Der er det 9cm nå. Så snappa eg opp i ein anna tråd at anbefalt avstand til ror er 12% av propelldiameter. Kan det stemme at når propell er ca 59cm i diameter, så bør eg kanskje trekke aksling litt ut? Fra brakkett/leger til propell anbefales en avstand på det samme som akslingens diameter og ned til en halv diameter. Progressing anbefaler 12% som minimum avstand og da passer 9 cm. Progressing anbefaler avstand fra propell opp til bunnen av båten 15% av propellens diameter. Hvis du har tunnel, kan det være andre mål opp til bunnen. Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 (redigert) thanks. Eg har ikkje fått prøvd båten så mykje ennå, så eg veit ikkje egenskapene. Foreløbig så oppleves den som lokomotiv i forhold til forrige båt, summer family 27ac. Men typen båt var(er) ofte brukt som skyssbåt, og andre eiere av slike båter har snakka meget varmt om sjøegenskapene. Den skal være litt slitsom med sjøen på låringa, som det kalles. Men det satser eg på å kjøre frå.. Middag og andre ærend gjorde at eg ikkje kom lenger en å merke kor kuttet skal være, og så fikk eg hjelp å ta akslingen ut. Eg kjører ned igjenn i kveld ein tur å kutter den, og har avtalt hjelp for å få løfta den inn igjenn å montere roret igjenn Eg ser av linker og tips at eg kanskje flytter aksel ut til 6cm bak brakett. Og roret var ikkje heilt oppe, det stod berre på klosser og skulle 10cm til opp, så eg fikk sjølvsagt ikkje rett mål der. Eg tenkte ikkje på at avstanden økte mellom propell og ror når eg løfta roret opp de siste 10cm. Så nå ser det ut til å bli 6cm mellom brakett/lager og propell, og 8cm til ror . Kanskje eg skyver akslingen 1cm til bak. 12% av 59cm er 7,08cm, så eg kan det. Men eg kan justere siste pluss/minus 1cm før eg strammer til den koniska saken som skal låse akslingen inni thrustlageret. Her er lageret heilt ferdig montert. Som bildet viser så måtte eg lage nokre aluminiumsshim (som eg lakkerte blå), for å shimme bak lageret. Oprinnelig plan var jo å montere platere bak spantet, men sidan det vart lettare å få det nøyaktig nok ved å sveise på plassen, så vart de montert oppå, og dermed blei det for nært gearkassen. Men ein skulle tru at dette var planlagt frå leverandøren. For boltene var så lange at eg trudde eg måtte kjøpe nye, men nå passa det perfekt red: Frå propell og opp til bunn er det 12cm. Redigert 15.November.2012 av Sæbø (see edit history) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Ser lovende ut dette! Bra jobba! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JanS/EIR Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Et utrolig flott arbeid du har lagt ned her, Sæbø! En kjempefin tråd med flotte og instruktive bilder. Håper du etterhvert får tid til å bruke fartøyet også? Fin skute med mye plass dette! Lykke til med resten! mvh JanS/EIR Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 I dag er ror montert på plass igjenn. Og propellaksel er montert sjølvsagt først. Og så kom mellomflensen i posten. Bortreist to dager nå, men kanskje litt innsatts søndag så kan kanskje båten settes ut mandag :-) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Imponert! Link to post
G-sabb Svart 17.November.2012 Link til dette innlegget Svart 17.November.2012 Hei har lest hele denne tråden din,og det er bare å la seg imponere.Du er meget dyktig og må kunne kalles en TØFFING. Håper du får mange fine turer i tiden framover. Link to post
FM 8-12 Svart 17.November.2012 Link til dette innlegget Svart 17.November.2012 ikke farlig å kjøpe båt av deg hvertfall Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Takkker :-) Nå her eg kommet meg ombord igjen for å montere cv leddet. Men trur du ikkje flensen som kom i posten fredag må bearbeides....hrmf.. De har ikkje gjenget heilt igjennom, og i tilleg er senterhullet som skal utenpå styringen på gearflens for trang. Svartens så lei eg blei nå. Men eg trur eg prøver med rettsliper å utvide to tideler på senterhullet sjølv, og så prøver eg å gjenge de siste 4mm sjølv og. Eg får ta den heim i garasjen i kveld. Så nå blir det montering av eksos-svanehals då :-) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 (redigert) Då er det vel på tide med litt bilder igjenn Fredag fikk eg hjelp å få aksling og ror på rett plass, slik ser det ut. Vurderte å ikkje poste bilde før roret var bunnsmurt også .. Så har eg eit bilde av forkant thrustlager. Her sitter en konisk patent som låser akslingen. Ellers oppdaga eg i kveld at eg har tatt feil av de to boltsirklene på mellomflensen. Det vil sei at de hullene som ikkje var gjenget heilt igjennom skal ha skruene i fra motsatt side, så det var ikkje "feil" at det stod igjenn 4mm. Men boltene eg fikk med som skal bolte cv akslingen fast i thrustlager og mellomflens synest eg er for korte, så de vil eg handle nye i morgon. FLensen er 25mm tykk og boltene går berre 10mm inni. Eg ser i arkivet nå at eg ikkje har tatt eller posta bilde av mellomflens og cv leddet. Dette skal eg sjølvsagt ordne ila morgondagen. Det er sikkert ikkje alle som veit kors slik ser ut, så det hadde vert lettere å forstå med fleire bilder å sjå på red: PS: Cv akslingen fikk eg foresten ikkje montert i dag. Ein bekjent av meg var med på fredag og prøvemonterte den, men då med den første mellomflensen som hadde feil gjenger. Han må nok hjelpe litt meir i morgon. Eg har tre prolaps og leddgikt så eg kjem til kort av og til. Men eg føler eg får til det meste sjølv om det går lenger tid en eg hadde brukt for 10 år siden. Redigert 18.November.2012 av Sæbø (see edit history) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
-morten- Svart 19.November.2012 Link til dette innlegget Svart 19.November.2012 Må si jeg beundrer din pågansmot og løsningsorienterte fremgang! Selv hadde jeg nok satt bort et slikt prosjekt å fått et verksted til å montert dette Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Haraune Svart 19.November.2012 Link til dette innlegget Svart 19.November.2012 dersom du har 10mm ingrep har du full styrke på de boltene du mener er for korte. 6 gjenger i ingrep gir full styrke på normale bolter. Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2012 Takk Ja eg har tenkt å leie folk fleire ganger, men eg hadde ikkje hatt råd når eg ser kor mykje jobb det er å bygge om. Men til gjengjeld så har eg gode bekjente som gir ei hånd både når det er tunge tak eller planlegging om eg spør Her er mellomflens Her er cv akslingen med riktig mellomflens CV leddene på akslingen tåler 8+8 grader, men da er levetida sikkert kort. Det bildet vart vist liggande... Her er akslingen ferdig montert. Så nå er det ikkje mykje igjenn før sjøsetjing. Roret har fått bunnstoff og propellen er snart halvveis i polering. Og så kom eg på at eg måtte sette propell på baugpropellen... det hadde eg glemt ut i akselsjauen.. så det fikk eg gjort i dag. Eg håper været er noe bedre i morgon, eg har ganske mange lass med verktøy som skal ned stigen og inn i bilen før sjøsetjing. Og det er problem med dugg på vinduene når eg går mykje ut og inn i regnvær. Det er defroster ombord, men den er montert under trapp framme i byssa , uten luftslanger.., så alle 4 lufttilkoblingene blåser rett forover. Bortkastet. Så der blir vinterarbeid å få flyttet den og få slanger + dyser til vinduene. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
pipp Svart 19.November.2012 Link til dette innlegget Svart 19.November.2012 Spennende. Lykke til med sjøsetting og testing. Du fortjener virkelig full klaff nå. Link to post
Polarn Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Spennende å følge tråden din,gleder meg til å se den på vannet. Hva tipper du yanmarn vil gjøre av knop? Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Det er meldt frisk bris i to tre dager frammover.... Ikkje mykje stas å få båten utpå då. Men eg får kjøre ned i havna og sjå korleis vinden tar der. Kanskje det er håp om å nå båtplassen Ellers så lar eg den stå nokre dager til. RIkelig å rydde ombord. Eg håper det nå at akslingen får jobbe fritt, og nypolert propell, kan hjelpe på de 300 o/min som eg mangla. I så fall ser eg for meg 23knop nå Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn