Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Seint i går kveld, så kom eg plutselig på at eg har liggende eit ekkolodd i kompressorrommet bak garasjen. Eit nytt ubrukt, men sikker 10-15 år gammel sak. Eit svakt håp om å få vekk skipper ekkoloddet dukka opp. Sjå innleg #222. Heilt til høyre foran manøverspakene, så viser skippern. EIn 25cm lang og 2kg tung kloss, som akkurat fikk plass mellom hendler og veggen under vinduet. Så i dag var det ned å prøve den ombord.

Og det passa på kabel fra giver :thumbsup: . Eg hadde ikkje trudd det var mulig. For skipper saken er sikkert fra 70 eller tidlig åttitallet. Og den andre skjermen er mykje nyere. Ingen fancy sak, men det virker. Viser fart, vanntemperatur, dybde inntil 160m, ankervaktfunksjon(?) men ikkje minst , den er så liten at eg fikk plassert den greit. Eg flytta radarskjermen litt til bb som bildet viser

nytt_ekkolodd.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Etter nokre dager med surfing på finn og hos forhandlere, så vurderer eg å sette inn pc til kartplotter. Eg har kjørt med bærbar pc i tre år, og det fungerer utmerket. Men å ha stående en pc oppå kartbordet er ikkje greit.

Det største problemet er uansett, at i dag så bærer eg laptopen opp og ned i båten, og bruker den daglig heime. Så etter tre år nå er pc'en så treg at båten hopper bortover kartet.. :worry:

Men vist eg monterer en frisk pc "fast" under kartbordet i hulrom der, og setter inn en skikkelig skjerm fra hatteland eller olorin, så vil det bli betre. Og så treng eg trådløst tastatur , eller iallefall mus.

Er det nokon som har erfaringer med slik opplegg ?

 

 

Og ein ting til. Eg må av med eksosdelen/svanehalsen eg sveiste sammen, å sveise det på nytt. Det er trolig porer i sveis en plass, for det er blåst ut fint støv av den kvite keramiske isolasjonen. Det har lagt seg på det nermeste området, men også blitt sugd inn i turbo... :sad: Så eg må ta en turborens og...

Men i den forbindelse så har eg kjøpt inn eksostemperaturmåler som eg skal sveise på ein eller anna plass. Problem her er at den har bare 2 meter kabel til instrument. Er det nokon som veit om den kan skjøtes uten store avvik i avlesning? Eg leste om ein som skjøtet noe slik i en tråd her ein gang, men fann det ikkje igjenn i dag.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg får berre teste instrument v tomgang og driftetemperatur i marsj først uten å skjøte, og så logge avvik etter skjøting , og for sikkerhets skyld så venter eg med å bore hull til instrument oppe på dasjbordet :thumbsup:

 

Nokon som tips til om det finnst veldig små kaffitette trådløse tastatur til bruk med pc kartplotter? :yesnod:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Er det bedre med "vanlig" mus kanskje? Må kanskje lage en musebinge då, så den ikkje stikker av. Dette hørtes sikker flåsete ut, men er ikkje sånn meint...

Vi er sjelden ut i så grov sjø. Men det er jo greit å ha utstyr som almuen ikkje ler av om de rusler forbi på brygga.

Har sporet opp en pc nå, 15" laptop. Skal ha innpå maxsea og bluechart. Usikker på skjermløsning ennå. Tenkte leite opp en brukt pc skjerm på 12-15", prøve henge opp ned i taket. Det skal kunne gå an å snu bildet har eg hørt ? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg bygde meg en stasjonær pc, med 12v power, skrur den av/på med bryter på dashen.

Skjermen er en 16" tv kjøpt på netonet.no

Trådløst tastaur/mus

Kjøpte meg veggfeste fra clas ohlson, men jeg skal modde det litt til

Kanskje du får noen ideer?

 

Jeg er ikke ferdig med opphenget ennå, skjermen skal henge høyere.

 

baatpc16.jpg

 

baatpc17.jpg

 

Pc´n er en mini itx, vifteløs cpu

Liten og smekker, lett og gjemme bort

 

baatpc1.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke testet dimmefunksjon på tv, men hvis det ikke lar seg gjøre så finnes det software for den biten.

Skjermen fungerer greit i dagslys hvis den henger oppunder taket, skulle jeg hatt den liggende i dashen ville det blitt problematisk.

 

Skjermen/tv jeg bruker kostet under 1000 lappen, den har også dvd, noe jeg egnentlig ikke trenger

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Plotterplaner går sin gang. Har fått re-installert ein Hp G62 pc , som nå har fått nRoute og openCPN. Så då blir det eit prosjekt å få til AIS også, sidan openCPN hare støtte for det. Men det blir seinare.

Har også funnet ut at eg har lyst å beholde mest mulig kartbord, så eg er på jakt etter 10" slaveskjerm nå, til kartet. Ser eg kan få ny med touch på aliexpress til 850kr. Kanskje eg prøver det. Hadde lyst på rundt 13, men fann ut det ville komme litt langt ned i synet dersom den skal henger over vinduet.

 

Om 6 dager skäl båten slippes. Då skal eg bore og sveise inn baugpropell. Det skal bli spennande. Eg kan ikkje sveise aluminium, men eg har alliert meg med ein bekjent som har jobba med slik tidligere.

I går var eg i garasjen å tilpassa hull for motor på tunell.

propelltilpassing_i_garasjen.jpg

 

 

Eg har bestemt meg for å hive ut straumagregatet som er ombord nå. Det er bensinagregat. Ganske ny motor, og el, start på det. Men det er ikkje godkjent opplegg med vifte ol i motorrom. Så vi har aldri brukt det.

Det eg ser, er at båten ligger litt skeivt i vannet. Så om eg hiver på land agregatet, og får samlet både 12V og 24V batterier på den plassen aggregatet er, så vil vekta flyttes litt fra bb til stb, og forhåpentligvis rette seg opp litt. Eg kjøper ein bærbart på 2kw i stedet, og plasserer i en kasse på flybridge.

 

Så siden batteribank skal flyttes. Så må eg hive meg rundt å få gjort det nå. FØR kabler til baugthruster legges ferdig. Kvir meg til slik.... Tykke kabler. Og alltid fare for å knekke løs kraftige kabelbolter som er loddet på tynne kretskort....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nå er sika 291 handla inn, for å fuge mellom tunell og thrustermotor. Eg fekk ikkje tak i låseskruer/vognskruer slik manual foreskriver, så eg plukka med meg senkhode unbrako i stedet. Det blir jo mindre "bæreflate" på hodet, men vil det ha noe å sei trur de? Hullene som er boret i tunell til skrufester, er 9mm. Bolt skal være m8x40.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I morgon er det slippedag, dersom de er i henhold til plan på slippen. Eg har laget meg passer til å merke for saging av hull til tunell. 12mm gjengestang, litt i spinkleste laget, men det er jo berre for merking, så eg satser på det holder.

passer.jpg

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja , eg har foresten truffet en sertifisert sveiser som sveiser alu daglig. Han omtalte dette som en jobb han nesten kunne svippe bort å ta ila lunchpausen. Så det har blitt en lettelse, å vite at fersk og stødig sveiser kommer når eg ringer :thumbsup:

Så eg lager hullet så nøyaktig eg klarer, og så får hgan sjølv ta reinsliping av sveiseområdet når han kommer.

 

Eg har jukset..... Eg har ikkje hatt helse til å få ut strømagregatet som planlagt, og flytte batteriene, så eg har koblet til thrusterkablene i full lengde på batteribanken laaangt bak i båten. Eg nekter å oppgi lengde på kabelen... :cryin: Men det er bare for å teste... Og så flytter eg batteribank ila høst/vinter. Då rekner eg med å kunne fjerne 6-7 meter thrusterkabel... på kvar pol..

Kanskje eg skal ta tiden på "ein runde" med thruster etter montering, og sammenligne mot ny tid når batteribanker er ferdig opplagt på tiltenkt plass.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Målinger viser at eg kjem ikkje inn i hallen som eg har venta skulle bli ledig. For lav takhøyde... Så i dag rundt kl tre slipper eg båten og setter den utendørs. Krysse fingre for noenlunde vær, og så får eg pakke med meg ein stor pressenning til å legge over fronten så eg skjermer sveiseren mot vær og vind. Men først må akslingen ut slik at eg får bestilt nye lager, og så tar eg hull for baugpropell når eg venter på lager :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...