Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Jeg har det direktekoplet siden jeg har en lader med kun en utgang. Da sørger releet for at begge banker får sitt selv om bryterne er avstengt. Alternativet er en lader til hver bank, men startbatteriet trenger sjelden noe særlig lading da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig med deg Sæbø. Liker også å ha mulighet for å slå av strømmen når jeg forlater båten over lengre tid. Og da har man valget. Leste et sted i forumet at startbatteriet er nesten å regne som en gratispassasjer

da det brukes kun ved start og derfor trenger lite lading. Mange ladere for båt er derfor utstyrt med en egen utgang for vedlikeholdslading av startbatteri. Kanskje du har en sånn utgang på din lader?

Med et slikt rele er det best hvis startbatteri går til start,motorinstrumenter,gløding osv, i det hele tatt det som har med motor å gjøre. Forbruksbatteri går til alt det andre. Jeg har det slik og slår på begge banker når jeg kommer om bord, og de står på til jeg kommer hjem igjen. Startbatteri blir ikke tappet så lenge jeg bare passer på å slå av tenningsnøkkel. Forøvrig har jeg skillediode, men det blir vel samme prinsipp med rele.

Skal du derimot koble inn startbatteri på anlegget slik det er i dag blir det jo av og på med brytere uansett og litt av hensikten med rele forsvinner synes jeg.

Voltsensitivt ele styrer lading. Det ville eg uansett koblet opp utenom hovedbryter. Min tanke med hovedbryter er å kunne bryte vist startmotor henger seg opp.

For å unngå krypstrøm/tæring har eg kraftrele på jordinga til motor.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Devven det blei meir kabler i virkeligheten , en strekene på teikninga skulle tilsi.... Såg bedre ut på skissa... Menmen.. Ein bekjent nevnte noko om varmgang inni kabelklysa ?

Noe synspunkt om det? Eg kan splitte klysa og skille plusser og minuser feks, men eg tenkte det ikkje var nødvendig.

Det er ennå 3-4 kabler til i dag, bilder er frå i går. 12V og 24V er blandet

kabelklyse.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Egentlig er jeg neppe kompetent til å svare for jeg tror du egentlig har god kontroll på dette selv. Med varmgang i kabler tenker jeg først og fremst på kabeltromler som ikke er rullet ut. Det kan være ett faremoment når man kobler på et verktøy eller ovn som bruker mer enn det trommelen er beregnet for. Nå snakker jeg om 220 volt.

I ditt tilfelle er det vel rette strekk og det skal vel ikke bli noe varme så lenge disse har rett dimensjon. I tillegg har du kanskje sikringer på kursene og da ryker vel de lenge før kablene blir varme. Er det ikke sikringer er det vel kontaktpunktene som blir først varme for det er som regel der motstanden er størst. Det er nå min oppfatning.

Kjekt og følge denne tråden :thumbsup:

Takk :thumbsup:

Akkurat nå angrer eg på at eg ikkje kjøpte to sånne fine plastskinner og skilte feks + og - kabler, men eg kan jo utbedre det seinere.

Kablene er greit dimmensjonert nå trur eg. Eg har ikkje rekna på det, men det er ikkje så mange store forbrukere ombord. Forbruk er også fordelt over både 12V og 24V. I tilleg har eg topolt anlegg, slik at også jord har egne hovedstrømsbrytere på både 12 og 24. Så då vert det mange kabler...

I går vart eg ferdig å koble...trur eg... Ingen sikringer gikk iallefal når eg slo inn hovedbrytere. Thruster virka(24V) og startmotor på yanmar (12V) slo inn.

Fridag i dag. Men i morgon skal eg legge opp stikkontakt til laderen som viser på høyre side i bildet. Og eg må sei det er skrekkblandet følelse.....

Den sorte dingsen som viser ca i midten på bildet i forrige innlegg, er lader som skal lade 24V batteriene FRA 12V batteriene i stedet for to dynamoer som eg har nevnt tildligere. Eg er kjempespent på om det virker som forventa, og om det virker slik at eg kan la 12V landstrømlader aleine forsyne alt, eller om eg må ha 24V lader i tilleg.

Og så lurer eg på hvor mye ladesykluser på 12V blir avbrutt pga dette systemet. Så eg er bekymret for levetida på batteriene....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ang. de stripsede kablene som går ut av boksen gjennom hull mot høyre. Har du tenkt på fôring her eller tror du ikke ristinger fører til gnaging gjennom isolasjonen?

Fint å høre slike tilbakemeldinger, det er det som gjer at eg tar meg bryet, i tilleg til ein del tips som dukker opp :smiley:

Eg var så i tvil omkor mykje kablene ville ta av plass, at eg vågde ikkje sette inn gjennomføring. Så tenkte eg å lime inn teflonstrimle i hullet. Så fann eg ut at det var vanskelig å få limt fast, så eg gav meg på det. I tilleg var teflonen veldig hard og stiv.

Så var eg innom tanken å lime inn tykk nitrilgummi. Men eg fann ut at eg måtte få alt på plass først fordi eg skjønte det ville bli knapt i hullet. Så fann eg ut at det letteste ville være å skumme kabelhullene når alt er på plass. I går når eg fikk på plass de siste to 70kvadrat kablene til motoren så var det såvidt eg fikk de igjennom hullet i skapryggen :blush: så nå er det ikkje rom for å skumme heller....

...Så det siste eg tenkte på i går var å skjære hullet større med multimaster slik at kablene ikkje er borti noko som helst.

Lekta som er skjult bak kablene, som eg har stripsa de fast på, tenkte eg å tre ein gummislange inn på. Det er jo berre å klippe de to stripsene og hjelpe kablene litt ut fra veggen. Då vil kablene være trygt stripset og

holdes i senter av eit større hull. Det er tankene i dag... SÅ får eg sjå i morgon.... :cryin::wink:

Til venstre på bildet viser hoved sikringene. Under de går kablene igjennom gulvet. Der borret eg to hull og trekt minuskabler og pluskabler i kvart sitt hull, så der blei det ikkje så trangt. Der kjem eg nok til å skumme for å få det tett ned til maskinrommet. I maskinrommet er kablene skrudd fast med stålbøyler som har gummi på innsida mot kabelen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Når ladere og motor- start/lading osv er funksjonstestet, så vil eg pynte opp og feste kabling permanent.

Og så lurte eg på om eg skulle merke kablene. Ein del kabler er korte og går feks fra hovedbryter batteri til hovedbryter thruster, så de treng nok ikkje merking. Men kva er enkleste måten å merke på ?

Eg har ein dymo som eg tenkte å forsøke om tapen fikk godt feste på kabel. I så fall er det enklest å skrive rett på kabel, feks "12V+" , eller "24Vbaugvinsj".

Yanmar 6LYA-STP 340hk

ÅÅ, dette er endå ein av desse superinnteressante prosjekttrådane som gjer dette forumet så interesant å fylje med på.

Mange bilde, forklaringar, diskusjonar om løysingar ein eller annan har ei eller anna erfaring på sitt felt + ein god posjon perfeksjonisme og økonomisk sans.

Stå på Sæbø dette har du kontroll på :thumbsup:

Ps

Min tanke med hovedbryter er å kunne bryte vist startmotor henger seg opp.

Veldig lurt å ha desse så lett tilgjengeleg, eg har meir enn ein gong sprunge som f... for å rekke ein hovedstraumsbrytar når ein kontaktor har brent seg på ei maskin. Det bare skjer ein eller annan gong. :yesnod:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Menmen.. Ein bekjent nevnte noko om varmgang inni kabelklysa ?

Noe synspunkt om det?

Dersom du har dimensjonert kablene tistrekkelig trenger du ikke bekymre deg for varmgang. På et el.anlegg i en båt vil spenningsfall være mer nærliggende enn varmgang. Dersom varmgang blir et problem har du dimensjonert veldig snaut. Da har du antagelig uakseptabelt mye spenningsfall også. Den varmen som utvikles i kablene er jo energi som kommer fra batteriene. Det er jo ikke det du vil bruke energien på :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)

Ang merking av kabler: Det finnes flere proffe systemer på markedet, men de er ikke helt gratis. Bruker selv TZ systemet til Brother. Selve etikettprinteren får du der kontorrekvisita selges. Det er mulig å kjøpe plasttape til denne. Min erfaring er at dette holder suverent i båt/fuktig miljø.

off...det er vanskelig å beskrive systemet...men eg prøver i håp om å få tilbakemelding om dimmensjon på kabler. Eg kan ennå bytte ut noko om det er behov.

Batteriene står i maskinrom rett under skapet eg har koblet nye hovedbrytere i. Så kanskje mellom 2 og 2,5meter totalt fra batteri til hovedbryterene som viste inni skapet på eit tidligere bilde. Det burde gi lite spenningstap opp til hovedbryter håper eg ?

Eg har brukt 70mm2 kabel fra batteri og opp. (både 12V og 24 V)

Eg har brukt 70mm2 fra hovedbryter og ned igjenn til motor.(12V)

Eg valgte 50mm2 kabel fra hovedbryter ut til sikringer på 50A til forbruksstrøm. Og 35mm2 videre til fordelinga.(ca 2 meter fram til fordelingsskinner) (Eg har både 12V og 24V forbruk....)

Til vinsj har eg lagt 50mm2 fra hovedbryter og ut til sikring, går nok videre med 50mm2 så langt eg klarer, og skjøter meg inn på eksisterende 16mm2. (12V)

Baugpropellen har 70mm2 heile veien, men eg trur det er tett på 10 meter pr kabel der pr leder, så det er nok i grenseland.... (24V)

Fra ladere har eg brukt 35mm2 og koblet på hovedbryter på den sida batteri kjem inn, slik at lader alltid har kontakt.. 12V lader er 50A. Eg har koblet sammen begge utganger.

BBC 12-24 er også koblet til på batterisida av bryterene med 35mm2 kabel.

Begge laderene står ganske nært bryterene, så det er vel 50-70cm kabler på de.

Eg har lest igjennom og korrigert denne teksten tre ganger.... vanskelig å skrive forståelig beskrivelser...

Ang merking. Eg stikker å kjøper nytt plastbånd til dymo og prøver den. Det er lettere en masse små tall på en strips, og i tilleg måtte teikne eit pyntelig skjema og lime på veggen... :blush:

Ingen kabler blir kledt inn, så det er lett å følge de også om en lapp skulle falle av.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Eg satte landstrøm på laderen kl 12:20 i dag :-) Eg hadde på forhånd kjørt dieselvarmer ein del slik at 24v banken var tappa ned til 24,6v. Sterling BBC 24v laderen gikk på jobben for fullt, alle 3viftene slo seg på straks. Manson 12v 50a laderen gikk også straks i bulk og fikk etter nokre minutter vifta på den også.

Målinger viste stort sett 14,0v og 28,0v. Så har det økt gradvis. Klokka 14:06 gikk alle vifter av og Volt er 14,6 og 28,8 nå.

Eg savner batterimonitor for å holde kontroll med tilført/brukt ampere.... Så eg veit ikkje kor mykje det vart lada med nå.

Både 12v laderen og 12-24v laderen er 50a max.

Temperaturer var 35gr på 12v lader ei stund, men på det jevne var den 30gr. BBC 12-24 var oppe i 18gr og 16gr på det jevne. Kabler ble 19grader. Romtemperatur var 20 grader.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Eg er ikkje ombord nå, så eg veit ikkje når det bytter program :worry:

BBC har masse dioder, men eg trur det var for varsling av høy/lav spenning, varme på batteri eller dynamo osv. Eg er usikker på om den hadde dioder for å vise hvor langt i syklusen den er kommet slik som Manson 12V lader har.

BBC122450 er 4steg og styrer seg heilt sjølv så lenge det er over en viss spenning på 12V banken. Blir det for lav 12V så går BBC over i dvale, og overvåker og venter til 12v får lading igjenn.

Eg leste i manualen at fjernpanel viste meir data. Kanskje det skal planlegges på innkjøpssida før eg går i gang med nytt dasjbord :yesnod:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

...men eg prøver i håp om å få tilbakemelding om dimmensjon på kabler. Eg kan ennå bytte ut noko om det er behov.

Du ramser opp noen dimensjoner, men det avgjørende er hvor mye strøm som kan gå i hver ledning. Det er det som bestemmer spenningsfallet. Bruk kabelkalkulatoren https://baatplassen.no/i/index.php?app=ccs&module=pages&section=pages&folder=/kalkulatorer&id=14 og se hvor mye spenningsfall du får i hver ledning :yesnod:

Hvor mye spenninsfall du skal akseptere blir jo en annen sak, et eksempel kan være 0,5V.

:smiley: Eg trudde (håpte) at det var litt generelt med kabler. At man "pleier" bruke xx på feks vinsj, for då skulle det holde.

Eg veit ikkje forbruk på hverken vinsjer eller startmotor. Vinsjene er ikkje tilkoblet elektrisk i dag, og motorene ligger i garasjen. Men eg trur de virker, så det blir eit eige prosjekt seinere.

Satser på det yter passelig det som har fått strøm nå :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Var ombord i dag og sjekka at alt stod bra til :smiley: Laderene stod på samme status som i går kveld.

Eg berre måtte teste to sekunder på baugpropellen om båten kunne rikkes i isen. Då starta full effekt og vifter på BBC etter 1-2 sekunder, og gikk i kanskje ein minutt før den gikk tilbake i float.

Eg fann foresten data på motoren til baugpropell, den er 24V, 4kw, 90kg skyvekraft.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Var ombord i dag og sjekka at alt stod bra til Laderene stod på samme status som i går kveld.

Eg berre måtte teste to sekunder på baugpropellen om båten kunne rikkes i isen. Då starta full effekt og vifter på BBC etter 1-2 sekunder, og gikk i kanskje ein minutt før den gikk tilbake i float.

Eg fann foresten data på motoren til baugpropell, den er 24V, 4kw, 90kg skyvekraft.

Litt av en kraftpakke du har her. 90kg thrust. Fant denne på engbo sine sider. Kanskje denne kan hjelpe deg. :pray: ( fra Engbo sine sider)

Her finner du en thruster med samme data som din. (XF90)

capture.jpg

opps... 95mm2 er anbefalt der ser eg. Eg trudde ,som eg sikkert har skrevet tidligere i tråden, at eg la 95mm2, men eg såg når eg oppgraderte batterikabler nå at den var 70mm2. Tabbe.

. Går det an å legge tillegskabel på feks 50mm2 ? Vil det tilsvare 120mm2 då?

Eg måtte google litt meir nå, og ser at Engbo skriver dette:

Minimum spenning målt på thrustermotoren under bruk bør være:

•10,5 V ved 12 V system

•21,0 V ved 24 V system

•oppgitt skyvekraft er målt ved 10.5/21V.

•Hvis spenningen er under 10,5V/21V, vil kontaktorene i releet ha dårlig kontakt og vil

kunne starte å koble (”klikke”) ut og inn. Kontaktorene i releet vil lett kunne bli

overopphetet

Kabelkalkulatoren viser at eg kan klare meg med under 30 kvadrat kabel om eg legger inn 3 Volt spenningsfall (fra 24V til 21V) 4kw / 24V = 166 Ampere , og lengden er ca 20 meter.

Forvirrende.... Batterispenning på 24V er jo kritisk, den ligger på meir en det.

Men eg har løsningen. Eg skal få hjelp til å kjøre joystik i morgen, og måle kor mange Volt det er over kontaktene på motoren kanskje :smiley: .

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Går det an å legge tillegskabel på feks 50mm2 ? Vil det tilsvare 120mm2 då?

Kabelkalkulatoren viser at eg kan klare meg med under 30 kvadrat kabel om eg legger inn 3 Volt spenningsfall (fra 24V til 21V) 4kw / 24V = 166 Ampere , og lengden er ca 20 meter.

Forvirrende.... Batterispenning på 24V er jo kritisk, den ligger på meir en det.

Men eg har løsningen. Eg skal få hjelp til å kjøre joystik i morgen, og måle kor mange Volt det er over kontaktene på motoren kanskje :smiley: .

Ikke noe problem å parallellkoble en 50 eller 70 kvmm. kabel i tillegg!

3V spenningsfall er mye, da taper du mye effekt.Spenningsfallet x faktisk strømtrekk = effekttap. Husk forresten at du må regne lengden på ledningen fra batteriet, til truster og tilbake til batteriet.

Måle spenning på truster er lurt, men da bør dere være tre mann slik at en kan sitte med et voltmeter direkte på batteripolene samtidig. Kjør noen sekunder slik at spenningen stabiliserer seg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...