Sjøfare Svart 25.Februar.2015 Del på Facebook Svart 25.Februar.2015 (redigert) Hva med noe slikt? http://www.proffnorge.no/renholdsutstyr/borster-svabere-og-skraper/flaskekost-stor-m-topp Lang flaskekost, klippe av løkka i enden og sett i drillen. Hvis du finner lang nok... Alternativt ha litt diesel og noe med slipeeffekt (sandkorn, hagl el) og rist rundt? Eller sett den oppå vaskemaskina, med sentrifugeprogram :-) Forutsetter god skylling etterpå.... Redigert 25.Februar.2015 av Sjøfare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 25.Februar.2015 Del på Facebook Svart 25.Februar.2015 Kommer du ikke til med høytrykksspyler gjennom påfyllingstussen? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Eureka Svart 26.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 Jo, kommer til med høytrykk, muligens også med vinklet underspyler for å ta veggene. Så det er vann/ såpevann som skal løse dette? Har søkt litt og rundt... Er det noen såpe som er å foretrekke? - hva med kaldavfetting, felgrens etc? Lar det seg vaske tilstrekkelig bort etterpå til at det ikke blir tull med motoren? Har en gammel støvsuger som kan kjøre varm luft reversert. Det må vel funke bra til å tørke ut av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Får du fjernet alt, de fysiske siste restene av diesel/gugge så er vel resten av rengjøringen bare sjarmøretappen, og du kan bruke mye rart. Jeg brukte selv diesel og en klut som ikke loet til å vaske med da jeg var nede i tanken på Aall Inn i fjor vår. Klarer du å få fikset de tæringsgropene på bildene? Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Dagis Svart 28.Februar.2015 Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 Skal du ikke lage eller få laget et manhull med det samme tanken er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 Må jo få fiksa tæringen på et vis. Mannlokk hadde naturligvis også vært topp og beste løsningen for rengjøring. Jeg må regne litt på det, prisen for nytt lokk, prisen for rep av tæring, medgått tid etc. VS ny tank :) Skal se nærmere på det hele til uka. Fjorden stenges for garnfiske fra i morgen, så jeg må komme meg utpå. Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 28.Februar.2015 Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 Jeg har lurt litt på mannlokk til tanken jeg skal lage til min båt, men har så lite plass til rådighet at jeg tror jeg velger å la det være... Skitt fiske! Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Jeg har fyllepunktet for diesel i fremste enden av cockpitten,tanken som er på ca 45l er innstøpt bak motoren.Dersom denne måtte tas ut måtte motoren først tas ut etterfulgt av en del "kirurgisk" arbeid i motorrommet. Etter retur fra Shetland og kjøp av noe ekstremt dårlig diesel med påfølgende dieselproblemer og 3 ganger skift av grovfilter,bestemte jeg meg for å åpne tanken. Jeg skar et hull 30*20cm i dørken på cockpitten rett bak om fyllpkt for diesel, deretter et hull 15*12cm i toppen av tanken(dette er av tynn R/F plate). Jeg laget en flens, litt større enn hullet, med flere hull gjenget for 6mm bolter til feste av en manlock.Flensen ble sveist til tanken.. Manlocken har en rørstubb påsveist som går ned i tanken til 10cm fra bunnen,dette for diesel til webastoen.Denne kan aldri tømme tanken heilt, den ville slukne først. En abs plastluke ble festet i dørken.Jobben ferdig. Som altid når man har en løsning på problemet klar,så oppstår det aldri problem igjen! Det var verdt arbeidet, der var mye dritt å fjerne fra tanken. Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Jeg har fyllepunktet for diesel i fremste enden av cockpitten,tanken som er på ca 45l er innstøpt bak motoren.Dersom denne måtte tas ut måtte motoren først tas ut etterfulgt av en del "kirurgisk" arbeid i motorrommet. Etter retur fra Shetland og kjøp av noe ekstremt dårlig diesel med påfølgende dieselproblemer og 3 ganger skift av grovfilter,bestemte jeg meg for å åpne tanken. Jeg skar et hull 30*20cm i dørken på cockpitten rett bak om fyllpkt for diesel, deretter et hull 15*12cm i toppen av tanken(dette er av tynn R/F plate). Jeg laget en flens, litt større enn hullet, med flere hull gjenget for 6mm bolter til feste av en manlock.Flensen ble sveist til tanken.. Manlocken har en rørstubb påsveist som går ned i tanken til 10cm fra bunnen,dette for diesel til webastoen.Denne kan aldri tømme tanken heilt, den ville slukne først. En abs plastluke ble festet i dørken.Jobben ferdig. Som altid når man har en løsning på problemet klar,så oppstår det aldri problem igjen! Det var verdt arbeidet, der var mye dritt å fjerne fra tanken. Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Etter å ha fatt noe meget darlig diesel på Shetland bli jeg stadig plaget med dritt i filter.etter å ha skiftet filter innsats 3 gange bestemt jeg meg å rense tanken. Dette er ikke så lett på Alo,tankenligge instøypt bak motoren.Motoren ville måtte ut først ettefulgt av ein dell "kirugiske"arbeid. Løsning bli å ta et hull 30*25cm i dorken på cockpitten over tanken, ein ny hull i tank toppen 15*12.jeg laget ein flens med samme inv,mål som bli påsveist tanken. Flensen ha flere hull rund om som er gjenget 6mm forbolter til fest av manlock.Manlock bli påsveist en rør stk som rekke ned i tanken til 10 cm over botn dette for diesel tilførsel til Webastoen denne ville aldri kunne tomme tanken da Webastoen ville slukke først. I hull pa dorken bli der festet ein ABS plast luke fra BestMarin. Som altid når mann ha løsning på problem oppstå det aldri igjen,Det vart ein jobb vell verdt arbeid da det var mye dritt i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 -skjønner at jeg er heldig med tank og plassering :) Jeg hadde nok ingen/ lite levende dieseldyr i tanken, siden det ikke var noe vann i den. Hadde vært veldig kjekt om det var tilstrekkelig å kline på tec7 etter en god avfetting.... Men det ville vel være å jukse. Hva med kjemisk metall fra BT? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Hei Kva med å kjøpa ein ny standard tank av plast? Eg hadde i alle høve sjekka prisar før eg byrja med sveising eller innkjøp av dyrt "lurium". Vår tank er nesten like lett å ta ut. Difor har eg ikkje stressa med å laga mannhol. Ask Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 2.Mars.2015 Del på Facebook Svart 2.Mars.2015 Det går meg imot å gå på butikk og kjøpe nytt hver gang jeg har problemer.Dette av diverse grunner og priser på båtutstyr.Det er lenge siden lystbåter,enten motor eller segl var forbeholdt den rikeste del av samfunnet."Maritimt utstyrs" priser har ennå ikke fått dette med seg En annen grunn er egen tilfredse følelse av å ha ordnet problemet selv.Å bruke det du kaller for lureri er en helt annet sak. Hvorvidt man kan bruke stålplast til dette formålet på tanken, vet jeg ikke ,men etter mange år i Nordsjøen på boring,7 med drift og vedlikehold av høytrykks pumper har jeg sett og brukt dette til tetning av div lekkasjer, med komplett suksess,vil jeg ikke uten videre kalle dette for lureri. Det andre alternativet er sveising, hvis man kan, eller har utstyr til å reparere en tank eller lage et manlock en fullgodt løsning.Det er heller ikke sikkert at passende plasttanker har manlock.Det og kan trenge rengjøring av av og til,da er metall lettere å tilvirke enn plast om det skulle bli nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 (redigert) Tok en sjau på dieseltanken i dag . En deprimerende seanse. Pirket i noen tæringsgroper og der ble det hull rett inn i tanken. Det er 4-5 tæringsgroper som er så dype at det ikke er langt igjen før det er hull igjennom.Hull http://www.plastinvent.no/produkter/privat/tankprogram/tank-staende-45l- Flak har en " bensintank" som er smal mtp krengning og lavt dieselnivå. Dog er den 91 liter, med giver til 4000 kr. http://flak.no/produkter/Motor-_og_tilhengerutstyr/Drivstoffutstyr/Bensintank_CAN_91_l_m_giverPå finn ligger det en brukt tank til salgs, med lik form som jeg har, men større. Skal få eksakte mål i morgen. Da blir det 500 kr...Så var jeg innom en lokal båtbutikk. Han kunne sveise på aluplater over tæringsgropene. Dog vil det gå et par arbeidstimer til 650 + mva..For å bøte på dårlig humør, kjøpe jeg meg en ny seilbåt. Redigert 18.Mars.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Jaggu, satt å tenke over alle ulike leverandører jeg har siklet gjennom katalogen til. Så kom jeg på Vetus. De har en kjekk tank til 1700 kr med alle tilkoblinger. Dog er den bare på 25 liter, men den er smal og lang, og fin høyde. Hvit tank som gjør at det ikke blir behov for giver, som er fordyrende. http://shop.univa.no/vetus/tanker/dieseltank-ftank så spørs det da, blir 25 liter for snaut.. Fordelen er at en man har god kontroll på innholdet i tanken. Når man kommer til vintersesongen, er det ikke mye sommerdiesel som må ut, for å fylle på vinterdiesel. Å ha en 20 liters jerrykanne om bord er ikke noe problem. Motoren, Yanmar 2GM20 bruker jo heller ikke mye diesel heller. Husker ikke tallet, men det er vel 1-2 liter i timen? ( her må det Googles litt) Sitér dette innlegget Link to post
Disisel Svart 18.Mars.2015 Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Ta en telefon til Orten Sveiseverksted med nøyaktige mål, så lager hun en ny i rustfritt i samme størrelse Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 18.Mars.2015 Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Eller Vest Aluminium i Nedre Strandgate? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 (redigert) Da har jeg pusset ned områdene med groptæring. Det er kun tæring, utvendig, på den ene kortveggen og området på 2 cm inn på topplata og ene langveggen inntil plata som er mest angrepet. Den alvorligste tæringen, hull, er i sveisen. Skal jeg beholde tanken, noe som vil være bra, tror jeg at jeg faller ned på to alternativ: Enten kline på et tettemiddel eller faktisk kappe av kortveggen, slik at tanken blir et par cm kortere. Deretter få sveiser på ny endeplate. Da vil alt som er alvorlig, bli kappet bort og erstattet med ny plate. Sa vil jeg også få rengjort tanken 100%. Dette må jo bli billigere enn å lage ny tank... Er det for mye tæring utover et for stort område til å ta på noe tettemiddel? Redigert 19.Mars.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 19.Mars.2015 Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Tom Rør hadde lekkasje på sin tank. Ble tettet med et middel som heter Belzona, som er mye brukt i industrien. Du kan jo sjekke med dem. https://baatplassen.no/i/topic/115282-lekkasje-fra-dieseltank-ombord-paa-mon-bijou-aarets-julemareritt/page-17#entry1700348 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Jeg har fulgt tråden hans. :) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 19.Mars.2015 Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Å vurdere tanken på 25 liter, synes eg du ikkje skal gjere. Blir rett og slett i minste laget. Prøv å fikse den du har, ev få laga ny. Noko mindre enn 50 liter bør du ikkje ha. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 (redigert) Ja, det blir nok snaut. Første del av tett tank prosjektet. Redigert 19.Mars.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 19.Mars.2015 Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Blir spennende å se resultatet av tetteprosjektet ditt Eureka, jeg trodde ærlig talt at en såpass gammel tank i aluminium med tæring ikke ville være reparasjonsverdig. Følger spent med og ønsker lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Nå har jeg sovet noen timer, siden jeg skal på nattevakt. Synes jeg kjenner nybåt-lukt her jeg ligger. Ja det blir spennende å se. Når ny, tilsvarende tank koster 5 tusen, så kan det lønne seg. Ihvertfall når ny tank er et kompromiss. Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Ser bra ut dette :) Ser ut som du kanskje har slipt litt lite på tanktoppen, men er det tett så er det tett ;) Om det skulle bli ett problem får du ta en ørstatur så ordner det seg med rimelig reprasjon eller ny tank Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.