Jakob T Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Brukte saltsyre til å rense med.Satte slange fra vanninntak i saltsyre,å satte på slange før eksosbend tilbake i syreblandingen.Starta motoren,og lot den gå i 10 min..Så fekk den stå i ro i 25 min,starta å kjørte ei stund.Så var det å koble tilbake sjøvatn å starte.Motoren fekk god kjøling etter denne behandlingen.Saltsyra tar saltavleiringer og rust.Dersom den ikkje hadde tålt behandlinga hadde det vert rusta som holdt motoren tett,Tok denne metoden som siste utvei,og det funka.Dette var ein md 17 Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Jaja...Hva har man lært i dag ?? Jo, at kjemisk metall funker IKKE til å tette kjølekanaler i toppen med Det ble ikke tett, så kompresjonstrykket ble blåst ut i kjølesystemet... Hva gjør man da ?? Av med toppen, gjøre rent, og fram med sveiseapparatet !! Først varma jeg opp toppen kraftig med oksygen / acetylen-brenner, og så sveisa jeg tett kjølekanalene. Så slipte jeg ned, sveisa på nytt, slipte ned, sveisa på nytt, og slipte ned igjen. Jeg måtte gjøre det sånn for å få sveisen til å bli fri for porer. I mårra skal jeg finslipe, og til slutt file siste rest for hånd, så får vi se om det blir bra !! Sånn går no dagan Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Sånn ser det ut nå !! Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Fikk også noen til å sveise på uttærte kanaler. Ikke lett å få det jevn og plan igjen. Men, men. Lurte alltid på om det kanskje hadde vært bedre å bruke kjemisk metall isteden. Men det var det altså ikke. Takk for det! Lykke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Ble toppen din bra da ? Jeg har nettopp vært på Inndyr marina med min topp, for å høre hva de trudde om sveisinga mi. Han jeg prata med (Gunnar) syntes det så bra ut, og han rådet meg til å legge en tynn koppertråd mellom sylinderforingen og toppen. Skal sette sammen om en time ca, så får vi se hva som skjer !! Wish me luck :-) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Kanalene er tette nå i 3 år, bank i bordet;-) Koppertråd (utglødet!) er ikke noe dum ide. Men ta deg bryet med og mål klaringen mellom topp og stempel! Det er viktig for både, mekanik og kompresjon. Er du i tvil ville jeg heller "shimse" litt for mye enn for lite under sylinderen. Viel Glück! Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Han fra Inndyr Marina var her å målte, og fant ut at alt stemte, så nå holder jeg på å montere sammen :) Koppertråden er utglødet ! Dette blir spennende !!! Jeg glemte jo selvfølgelig å ta bilde av toppen når den var ferdig plana, og nå er det for sent ! Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Det ble fiasko det og !!! Er det noen der ute som har en MD 11 / 17-topp til overs ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Hva feilet? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
bilo3 Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Får den ikke tett, så den får ikke kompresjon :( Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Blåste den ut toppakningen? Kan det ha vært for tykk kopper? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
trinix Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Hei, Om du trenger ny topp kan du få min gamle MD11C motor om du henter den :) (Bergen) Den kommer fra en 76 modell nidelv. Den virket da jeg tok den ut av båten for ett par år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Dette bildet såg litt skremmande ut, syns eg. Det er tydeligvis satt inn ein større dynamo, og so er reima blitt skeiv. Denne skeivheten spiser reim, med god apetitt. Dette syns eg det bør gjerast noko med. Magne Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Det er allerede gjort :) Trinix har du mulighet til å få fraktet motoren til hurtigruta ? Jeg kjenner en som jobber på "Finnmarken" Sitér dette innlegget Link to post
trinix Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Bilo3, desverre har jeg ikke muligheter for å frakte den noen plass. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Ok. Skal tenke litt Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Har du hørt med "Tom" i Sandvika? Han handler med brukte VP deler. Se på Finn.no: http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=39447684 Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Skal se på en delemotor i mårra, så får vi se hva det blir til :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Et alternativ kan være å få frest og presset inn nye ventilseter i den gamle toppen. Men hva det koster aner jeg ikke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bilo3 Svart 2.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Bilo3, desverre har jeg ikke muligheter for å frakte den noen plass. Jeg har en svoger i bergen-området som muligens kan komme å hente motoren hos deg, men kommer man til den med bil og tilhenger ? Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Takket være "trinix" får jeg nå tak i delemotor Den blir hentet utenfor bergen av min svoger, for så å bli levert på hurtigruta for sending nordover. Jeg gleder meg Kanskje får jeg båten i drift før påske likevel !!! Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 7.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Legger ut et bilde av en stakkars nesnødd og motorløs båt !! På mandag kommer organdonoren :-) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Legger ut et bilde av en stakkars nesnødd og motorløs båt !! På mandag kommer organdonoren :-) Fin utvikling i en artig og interessant tråd Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Bøljan Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Du skal se du får liv i den gamle jernklumpen igjen, og det på begge sylindere Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 7.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Satser på en liten prøvetur før påske :-) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.