avmønstret5 Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Begynner ikke bønna å bli vel lang ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Begynner ikke bønna å bli vel lang ? ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Det er vinter og drittvær... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dorsken Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 (redigert) .... Tildelingen av konsesjonen til Fosen for Horten-Moss-sambandet ble i sin tid gjort av Opseth og ble av mange oppfattet som ren distriktspolitikk for subsidiering av fergesambandene til Fosen litt lenger vest. Så lenge det er vestlandsferger igjen vil nok Horten-Moss -fergene effektivt blokkere Oslofjorden. Der er jeg ikke helt enig. Det var opprinnelig selskapet A/S Alpha som startet og drev fergesambandet Moss-Horten. I 1984 ble A/S Alpha solgt til Kosmos hvor da Bjørn Bettum var eier. Han var mest kjent som Anders Jahres høyre hånd. Og som kjent ble det avslørt at Jahre hadde en stor skult formue i utlandet. At Opseth konkurranseutsatte den fergestrekningen ble vel først og fremst sett på som et spark til Bjørn Bettum for hans medvirkning i Jahre-saken. På den tiden var iland og påkjøringsrampene spesialtilpasset bastøfergene – med den følge at andre ferger ikke kunne bruke de anleggende. Derfor opptrådte Bjørn Bettum rimelig arrogant i anbudsprosessen – han trodde at ingen kom til å klare et slikt anbud. Men der forregna han seg. Bjørn Bettum nekta også å leie ut de gamle fergene til Fosen da de vant anbudsrunden – med den konsekvens at han etter mange års opplag måtte selge de gamle bastøfergene på billigsalg til asia. Etter min forståelse henger det altså ikke sammen med distriktspolitikk. Men at staten ved Opseths sa takk sist til Bettum for hans medvirkning i Jahre-saken. Redigert 7.Januar.2013 av Dorsken (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Nå. Det har vært ferge/flyttmann der siden 1582. Også statlig. Forskjellen var ikke bare fergelemmen. Det var også et krav før Fosen kom på banen at sambandet skulle gå med lukkede utaskjærs ferger. Kosmos hadde ikke en sjans når Fosen plutselig kunne by inn billige åpne Vestlandsferger. "Vestfold" trafikkerer idag Messinastredet. Det er den største ferge som har gått i Horten-Moss sambandet. "Østfold" synes jeg jeg så i Elefsina for en fem-seks år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dorsken Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 (redigert) <snip>Det var også et krav før Fosen kom på banen at sambandet skulle gå med lukkede utaskjærs ferger. <snip> Jo, og Bastøfergene var i gamle dager en del av den statlige beredskapen og kunne bli rekvirert på kort varsel til krigsinnsats. På Vestre Bolærn ble det bygd egne anlegg for den type krigsbruk av fergene. Redigert 7.Januar.2013 av Dorsken (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 (redigert) ....Men at staten ved Opseths sa takk sist til Bettum for hans medvirkning i Jahre-saken..... Det har du nok mye rett i. Saken var imidlertid også at Fosen Trafikklag AS i 1996 hadde svært svak økonomi, og dette førte blant annet til stor skepsis fra bankene og følgen ble at det tok 2-3 år før nye tilpassede ferger ble bygget ferdig for sambandet Horten-Moss. Dette handlet ikke bare om leie av Bettums nybygde ferger, men at Fosen Trafikklag knapt hadde penger til å bygge selv. Dette er dokumentert blant annet gjennom Spørretimen i Stortinget, hvor mange var svært kritiske til tildelingen av konsesjon til et selskap som knapt hadde økonomisk ryggrad til å overta driften i et av Norges mest trafikkerte ferjesamband. Oppsiktvekkende nok fikk også Bastø-Fosen raskt endret konsesjonsvilkårene for driften som muliggjorde bruk av gammelt og utrangert fergemateriell de første årene. Mange husker vel de innleide "vrakene" som krysset Oslofjorden de første 2-3 årene etter Fosens overtagelse. Men dette er antagelig OT i forhold til tråden .... Redigert 7.Januar.2013 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Jo takk. Husker godt "Einar Tambarskjelve", også kjent som Einar Skakke da de aldri fikk den til å flyte på rett kjøl. Vi husker også "Holger Stjern" som de nesten ikke klarte å få til kai. Folk i distriktet tok med seg mat og termos ned på kaia for å la seg underholde. Klart dette er krysssubsidiering. Staten bruker ikke ei krone på dette sambandet, Fosen har enorme inntekter og kan dermed drive andre subsidierte samband så det går rundt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Fikk denne inn fra bb da jeg passerte Skarvøya utenfor Ny Hellesund i sommer. Jeg foretok en 60° bb unnamanøver, men den fulgte bare etter jo mer jeg la over og jeg måtte til slutt søke ly ved en jernstake like ved hvor jeg følte meg rimelig trygg mens den passerte. Kan hende jeg heller skulle fortsatt rett frem i mine 6 kn, men her syns jeg det var vanskelig å forutse hvor den ville ta veien. AIS hadde kanskje hjelpt, men den kom rimelig brått på. Har aldri hatt sansen for å dreie bb, men her endte det med det. Ønsker å ikke være i veien for de som er på jobb, men det er ikke alltid like lett. Ettertiden viser kanskje at en avklaring på radioen hadde vært på sin plass, men ingen av oss tok kontakt denne gangen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Yrkesbåter og fritidsbåter lever da ikke i hver sin verden. Vi som kan betjene en VHF vet å få kontakt og gjøre avtaler. Jeg vet Fru Jacobsen benytter seg av dette i Oslofjorden. Vi andre kan gjøre akkurat det samme. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Ut fra bildet ser det jo ut som om dette er åpent farvann, dvs at regel 44 ikke gjelder. Da hadde det riktige for deg vært å holde kurs og fart (var det ikke nettopp dette som var bønnen til trådstarter ?) inntil det eventuelt ble opplagt at den andre båten ikke hadde til hensikt å vike. Det at han "fulgte etter" deg kan muligens skyldes at han forsøkte å vike ved å passere bak deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Astor: Det finnes faktisk fritidsbåter som ikke har VHF, for ikke å snakke om at ikke alle fritidsbåtskippere har sertifikat for å bruke VHF. Disse skal vel også ha lov til å ferdes på sjøen uten å måtte forvente å bli rent i senk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Ut fra bildet ser det jo ut som om dette er åpent farvann Ja, men vi hadde en øy mellom oss inntil kort tid før bildet ble tatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Astor:Det finnes faktisk fritidsbåter som ikke har VHF, for ikke å snakke om at ikke alle fritidsbåtskippere har sertifikat for å bruke VHF. Disse skal vel også ha lov til å ferdes på sjøen uten å måtte forvente å bli rent i senk. Joda, ser det men når man opplever at behovet er der er en liten bærbar kjekk å ha. Men nærkontakt til større fartøy er en liten bærbar mer en god nok. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Ut fra bildet ser det jo ut som om dette er åpent farvann, dvs at regel 44 ikke gjelder. Da hadde det riktige for deg vært å holde kurs og fart (var det ikke nettopp dette som var bønnen til trådstarter ?) inntil det eventuelt ble opplagt at den andre båten ikke hadde til hensikt å vike. Det at han "fulgte etter" deg kan muligens skyldes at han forsøkte å vike ved å passere bak deg. Er nok redd du taler for en del døve ører her. En del av " oraklene " her inne mener vel at regel 44 gjelder mitt i Norsjøen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Fjellbonden: Ser ut til at Uglen hadde begynt på en sb-manøver? I tilfelle var det ikke rart at den vedvarte mot deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 8.Januar.2013 Del på Facebook Svart 8.Januar.2013 Fikk denne inn fra bb da jeg passerte Skarvøya utenfor Ny Hellesund i sommer. Jeg foretok en 60° bb unnamanøver, men den fulgte bare etter jo mer jeg la over og jeg måtte til slutt søke ly ved en jernstake like ved hvor jeg følte meg rimelig trygg mens den passerte. Har aldri hatt sansen for å dreie bb, men her endte det med det. . Hvorfor bb egentlig F´bonden? Regelen er vel å holde kurs/fart og så eventuellt vike sb? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 8.Januar.2013 Del på Facebook Svart 8.Januar.2013 Fjellbonden: Ser ut til at Uglen hadde begynt på en sb-manøver? I tilfelle var det ikke rart at den vedvarte mot deg. Det stemmer, og den dreide mer og mer etterhvert som jeg "ga plass". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 8.Januar.2013 Del på Facebook Svart 8.Januar.2013 Hvorfor bb egentlig F´bonden? Regelen er vel å holde kurs/fart og så eventuellt vike sb? Fordi den dukket brått opp bak øya, og jeg hadde ikke lyst til å gå foran baugen på den. Hadde ikke sett for meg at denne skulle inn til Høllen akkurat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 8.Januar.2013 Del på Facebook Svart 8.Januar.2013 Det har du nok mye rett i. Saken var imidlertid også at Fosen Trafikklag AS i 1996 hadde svært svak økonomi, og dette førte blant annet til stor skepsis fra bankene og følgen ble at det tok 2-3 år før nye tilpassede ferger ble bygget ferdig for sambandet Horten-Moss. Dette handlet ikke bare om leie av Bettums nybygde ferger, men at Fosen Trafikklag knapt hadde penger til å bygge selv. Det har du nok mye rett i. Saken var imidlertid også at Fosen Trafikklag AS i 1996 hadde svært svak økonomi, og dette førte blant annet til stor skepsis fra bankene og følgen ble at det tok 2-3 år før nye tilpassede ferger ble bygget ferdig for sambandet Horten-Moss. Dette handlet ikke bare om leie av Bettums nybygde ferger, men at Fosen Trafikklag knapt hadde penger til å bygge selv. Stemmer ikke helt dette Tilde. Bastø 1 ble døpt i mars 1997, og Bastø 2 i juni/juli samme år Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Svart 8.Januar.2013 Del på Facebook Svart 8.Januar.2013 (redigert) Stemmer ikke helt dette Tilde.Bastø 1 ble døpt i mars 1997, og Bastø 2 i juni/juli samme år At de ble døpt betyr ikke at de virket. Problemer med kjørelemmer, is i kjølevannsinntak, og andre tekniske problemer forfulgte også i noe grad de nye ferjene. De gamle "vrakene" ble derfor brukt videre i mer eller mindre permanent drift mens de nye ble reparert/ modifisert en god stund etter at de nye formelt ble satt i drift. Men som tidligere nevnt, temaet er litt OT i denne tråden. Redigert 8.Januar.2013 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MrMate Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Etter å ha skummet igjennom denne tråden er jeg skremt over hvor lite forståelse og innsikt enkelte her har for hvordan verden, eller leia ser ut fra broen på et skip. Regel 44 kan man si er gjeldende så og si langs hele norskekysten, og definisjonen av hva som er trangt og trafikkert kan nok forståelig nok virke annerledes fra cockpiten på en Bavaria enn fra broen på et skip, gjerne med en blindsone foran baugen på noen meter. Når man seiler et skip en led har man på forhånd planlagt seilasen og fokuset er gjerne forover på ulike situasjoner som kan oppstå. Når en fritidsbåteier lurer på hvorfor skipet ikke viker i et tilsynelatende (for ham) åpent farvann, kan navigatøren være fokusert på flere potensielle situasjoner som ligger utenfor fritidsbåtens rekkevidde. Innover Oslofjorden er det mange slike områder hvor dette gjelder. Drøbak er så åpenbart at det gidder jeg ikke engang nevne. Ikke bare burde båtførerprøven vært obligatorisk for alle - ikke bare de født etter 1980, men en del av opplæringen burde helt klart inkludert en befaring på et større skip. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 (redigert) Regel 44 kan man si er gjeldende så og si langs hele norskekysten, og definisjonen av hva som er trangt og trafikkert kan nok forståelig nok virke annerledes fra cockpiten på en Bavaria enn fra broen på et skip, gjerne med en blindsone foran baugen på noen meter. ... Innover Oslofjorden er det mange slike områder hvor dette gjelder. Drøbak er så åpenbart at det gidder jeg ikke engang nevne. Slevfølgelig gjelder regel 44 i alt norsk farvann. Men den pålegger ikke lystfartøy vikeplikt i alt farvann, kun i " trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde." Hvis det er slik at all norsk skipstrafikk anser hele norskekysten som like trangt som Drøbaksundet vil jeg nesten hevde at det ikke er i Bavaria'n kompetanseproblemet sitter. Redigert 7.April.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 (redigert) Det ble en merkelig tråd. Det begynte med at en storbåtkusk anmodet småbåtførere til å holde kurs og fart for å gjøre det enklest mulig. Og så gikk tråden i mål med en annen storbåtkusk som påberoper seg absolutt påkjørsrett i alt norsk farvann. Det blir mye å gruble på. Redigert 7.April.2013 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 I Oslofjorden er det såvidt jeg kan se fra Spro og til Filtvedt omtrent slik at trafikkfeltet dekker hele bredden av fjorden. Her er det rimelig enkelt å forstå hvordan man skal forholde seg tror jeg. Lengre ut er det igrunnen bare kryssende trafikk som eventuelt skaper "problemer" for meg, dvs. Moss-Horten og Strömstad-Sandefjord. Pleier som regel gå bak eller fyre opp motoren for å rekke foran, eventuelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.