Jump to content

En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Er du yrkesnavigatør Johannes? i så fall hadde det vært artig med en konstruktiv diskusjon/erfaringsutveksling rundt utviklingen av lydsignaler de siste 20 åra


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ja, desverre. Når du havner i tett snøvær hvor "snøkjærringene" blir så store at de relaterer til radarbølgelenden på 3 cm, da kan skjermen gro igjen så du ikke ser noe, uansett hvor mye du skrur!

Heldigvis har gps signalet så mye høyere frekvens at det ikke affiseres.

Ja, det var også det eneste tilfellet jeg kunne tenke meg. Jeg opplevde dette en gang en desember hvor vi hadde dårlig tid. Sluddbyger, kuling og mye sjø. Da var ikke radaren stort til hjelp. Men det gikk bra den gangen også :smiley:

Link to post
Share on other sites

Meldingene over VHF gis gjerne ved faste meldepunkter, ofte ca 10/15 minutter før entring av trange sund. Men hvor fløyting blir brukt kan bli veldig omfattende og ramse opp. I Oslofjorden er det helst Kjøkøysundet det blir fløyta i og nedover svenskekysten er det veldig mange plasser. Ellers så har vi jo blant annet Bokn og en del sund oppover der samt i svingene mot Sauda, videre fra Mongstad og indreleia nordover etc.

(jeg snakker om ved nedsatt sikt)

Bastøferga bruker 5 støt rett som det er.

Hender jeg bruker lydsignaler ved bruk av egen båt. En gang møtte jeg overraskende ei lokal ferde i et trangt sund i Sverige. Da tutet jeg tre ganger da jeg slo bakk og ga plass til storebror.

 

I Västerviks skjærgård bruker skjærgårdsfergene lydsignaler ved passering av visse sund der man ikke ser gjennom dem fra innløpet.

Link to post
Share on other sites

10/15 minutter før passering? Nå fleiper du vel. Må i så tilfelle være til VTS.

 

En typisk melding på VHFen er: "Alle båter, alle båter, nordgående trafikk i Fonnesstraumen om to minutter, hurtigbåten Solundir nordgående i Fonnesstraumen om to minutter". Dette uansett sikt.

 

Ellers må det bare tutes og blinkes etter behov, poenget er at sjøveisreglene hadde hatt godt av en revisjon.

Det er ikke fornuftig med krav som ingen følger eller ser behov for.

Altså f.eks. at kravet om å bruke fløyte før man går inn i trange sund fjernes.

Eventuelt at sjøveisreglene respekteres og det fløytes og opprettholdes utkikk ute i det fri slik at denne hører tutingen...

 

Så kan man gjerne hevde at er da ikke noe problem, reglene fortolkes jo så greit som det er.

Det som er et krav ansees som at man kan, hvis man vil, og selv finner det fornuftig.

 

Hvis man leser litt her på baatplassen ser man jo at det er mange som har den tilnærmningen til sjøveisreglene.

Det tror jeg er synd og at alle hadde tjent på at disse reglene ble revidert.

Link to post
Share on other sites

10/15 minutter før passering? Nå fleiper du vel. Må i så tilfelle være til VTS.

 

En typisk melding på VHFen er: "Alle båter, alle båter, nordgående trafikk i Fonnesstraumen om to minutter, hurtigbåten Solundir nordgående i Fonnesstraumen om to minutter". Dette uansett sikt.

Nei nå er det jeg som ikke fleiper :-), Jeg ser ingen grunn til å varsle to minutter før jeg går inn i et trangt sund, hva skal vedkommende skip rekke å foreta seg med den responstiden?.

I min verden har dette vært praktisert siden jeg mønstret skipper første gang i 1987, men nå frekventerer ikke jeg Fonnesstraumen ukentlig heller, men veldig mange andre trange plasser. Vi varsler som sagt 10/15 minutter før samt et alment anrop til ved entring av sundet


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Hvis man leser litt her på baatplassen ser man jo at det er mange som har den tilnærmningen til sjøveisreglene.

Det tror jeg er synd og at alle hadde tjent på at disse reglene ble revidert.

Nå tror jeg forsåvidt ikke heller at baatplassens medlemmer er den største "brukergruppen" av internasjonale sjøveisregler, ihvertfall ikke i en slik grad at vi kan få endret de selv med et kollektivt opprop


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Den sikreste måten å ikke få til en endring er ved å ikke forsøke......

 

Men naturligvis, når man mener reglene er fornuftige og riktige er det jo heller ingen grunn til endring.

Nå bekrefter du jo at det er enkelte regler som ikke følges, og at VHF har overtatt for endel bruk av fløyte i alle fall siden 1987. :wink:

 

Hvorfor provoserer det slik når jeg hevder at enkelte regler er "utrangert"?

 

At baatplassen ikke er den største brukergruppen av sjøveisreglene hindrer nå ikke at disse diskuteres og fortolkes her med stor begeistring og innlevelse.

 

Vil det beste være å ikke revidere sjøveisreglene?

Link to post
Share on other sites

Nei der misforstod du meg, det jeg ville fram til er at fløyting fortsatt er vanlig. Noen av reglene er helt sikert modne for revidering i likhet med for eksempel pensum på skipperskolen.

Og jeg har ikke blitt provosert. (Eller jo kanskje litt når du la bp-medlemmenes holdning til sjøveisreglene til grunn for en endring hehe)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Er du yrkesnavigatør Johannes? i så fall hadde det vært artig med en konstruktiv diskusjon/erfaringsutveksling rundt utviklingen av lydsignaler de siste 20 åra

 

Kan ikke kalle meg yrkesnavigatør, men noe navigasjonskunnskaper har jeg da, samt maaaaange timer bak en Decca TM1226.

Forbausende god radar.

Link to post
Share on other sites

Det hender jeg bruker fløytesignal på fjorden, men jeg opplever som regel å bli sett dumt på eller de tror jeg hilser. Mye uvitenhet blant "folk i båt". Egentlig synd, for det gjør at vi forstår hverandre på en enkel måte når vi kommer opp i situasjoner. Men så var det de rød/grønnes politikk om opplæring til sjøs da. :giggle:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva tenker du på med "og forøvrig ingen rasjonelle grunner for å bruke radar."?

 

Sånn helt mal-apropos, hvorfor har ikke STCW 43 (utkikk i god sikt) et tilsvarende punkt om radar som STWC 45 (utkikk i dårlig sikt, pkt. 4 radarbruk)? Og hva betyr STCW 44 oppi dette, egentlig?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at QD har kommet med argumenter for din tolkning av Sjøveisreglene på plikten til å bruke radar - utover at du argumenterer mot. Kanskje vi skal snu på flisa og at du kan vise til hvor det fremkommer at det ikke er plikt til å bruke radar ihht Sjøveisreglene? Jeg lar meg gjerne overbevise - men det skal mer til enn ditt bondevett

Det har vært spørsmål om hvordan de skal fortolkes, spørsmålet var altså hvorvidt fritidsbåter som har radar plikter å bruke denne til enhver tid, og svaret på det var kort og greit «Ja».

 

Jeg har nevnt eksempel på såkalt «virkelighetsfjern» situasjon, som jeg lett befinner meg i på vei hjem fra helgetur under gode forhold, å gjenta dette, eller å overbevise deg om hva jeg hadde foretrukket å gjøre i disse situasjonene, om jeg hadde hatt radar, ser jeg egentlig ikke noen grunn til.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke kalle meg yrkesnavigatør, men noe navigasjonskunnskaper har jeg da, samt maaaaange timer bak en Decca TM1226. Forbausende god radar.

Akkurat ja.. er det et års tid dere svirrer rundt på kysten i marinen?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

man kan altså ha litt sparsommelig nytte av radaren under visse omstendigheter, altså. jaja ...

Ja, akkurat på lik linje som alle andre hjelpemidler. Feks hjelper ikke seil stort når det er vindstille....Har du noen gang vårt i nærheten av å bruke en radar? Og det er faktisk nevnt to ganger i denne tråden - en gang av RegniaIII og en gang av meg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sånn helt mal-apropos, hvorfor har ikke STCW 43 (utkikk i god sikt) et tilsvarende punkt om radar som STWC 45 (utkikk i dårlig sikt, pkt. 4 radarbruk)? Og hva betyr STCW 44 oppi dette, egentlig?

Denne linken synes jeg er nyttig når det gjelder STCW og sjøveisreglene

http://www.batforerskolen.no/index.php?post=2&page=1

 

Kanskje du kan forklare når Sjøveisreglenes regel nr 5 oppheves?

Link to post
Share on other sites

Radaren er forsåvidt alltid til hjelp, men som det er nevnt tidligere i tråden så er det mindre informasjon å hente i tett snødriv. Men som alt annet så kommer det an på hvilken kvalitet det er på radaren. En "billigradar" til 20-30.000 kroner med høy horisontal strålebredde gir veldig mye dårligere informasjon enn for eksempel en 10 cm radar til en halv million kroner.

MEN.. i de situasjoner som radaren ser dårlig, ser den fortsatt mer enn øyet.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Her er du faktisk inne på noe Mulligan. Det kan rett og slett bli risky og passere der for saktegående mindre fartøy.

(men her blir radaren et enda viktigere verktøy etter min mening :-))

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Her er du faktisk inne på noe Mulligan. Det kan rett og slett bli risky og passere der for saktegående mindre fartøy.

(men her blir radaren et enda viktigere verktøy etter min mening :-))

Radar og AIS. Spesiellt det siste hvis du kommer nordfra gjennom Gullholmsundet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Snart er det fastlandsforbindelse - fergene legger seg bare på rekke :lol:

 

Det gikk 5 ferger i sommer. Lytt på K19 - da hører dere fergene melde avgangene til Horten VTS

 

Fergefri forbindelse ligger nok 20 år frem i tid tenker jeg. Av en eller annen grunn gravde man en tunnell under fjorden der få kjører i stedet for ei bru der mange kjører...

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men skal du gjennom "kryssilden" i seks-syv knop med ei snekke eller en seilbåt kan du nok føle at det blir litt hektisk innimellom, selv om du både ser og hører dem :sweat:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...