Jump to content

En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Av en eller annen grunn

Grunnen var at Hurum skulle få et plaster på såret etter at de ikke fikk hovedflyplassen.

Så lagde man en tunell som i ettertid har vist seg komplett ubrukelig og som mange ikke tør å bruke.

 

Har forresten hørt at en av ombyggingene man skal gjøre med "Rennesøy" i Danmark er at trykknappen til fløyta skal byttes ut med en bryter. Fløyta slås på hver gang man går fra kai.

Link to post
Share on other sites

Det er absolutt ingen mulig måte å holde meir av veien for de fartøy regelen gjelder, en mest mulig.

Nettopp. Dersom det er mulig.

 

Dessuten er det svært få steder den kommer til anvendelse.

 

Det er også litt bekymring rundt denne:

 

 

Underdirektør i Sjø- fartsdirektoratet, Bjørn Reppe, vet ikke om noen rettssaker som gjelder brudd på vike- plikt mellom fritidsfartøy og nyttefartøy. Men det har skjedd nesten-kollisjoner og kollisjoner som følge av brudd på vike- plikten flere ganger i år. Reppe påpeker at det ikke alltid er fritidsfartøyene som gjør feil. Han nevner en skipper på en stor seil- båt som truet med å ta rettslige skritt over- for et nyttefartøy i åpent farvann utenfor Porsgrunn. Nyttefartøyet drev med testing av fartøyet, manøvrerte svært merkverdig og tok ikke hensyn til fritidsfartøyet.

– Det er ikke alltid så klinkende klart hvem som har vikeplikt når et nyttefartøy og en annen motorbåt (fritidsfartøy) møtes i farvann som er delvis åpent, slik som Ytre Oslofjord. Regel 44 i sjøveisreglene (om vikeplikt for nyttefartøy) gjelder kun når nyttetrafikk passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet led eller et havneom- råde. Dessverre har mange nyttefartøy en praksis med ikke å vike for fritidsfartøy, selv i åpent farvann, sier Bjørn Reppe.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fergefri forbindelse ligger nok 20 år frem i tid tenker jeg. ...

Neppe. Tildelingen av konsesjonen til Fosen for Horten-Moss-sambandet ble i sin tid gjort av Opseth og ble av mange oppfattet som ren distriktspolitikk for subsidiering av fergesambandene til Fosen litt lenger vest. Så lenge det er vestlandsferger igjen vil nok Horten-Moss -fergene effektivt blokkere Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Men skal du gjennom "kryssilden" i seks-syv knop med ei snekke eller en seilbåt

 

Blir fort rimelig travelt og stressende i kajakken der og, det er innpå håpløst å beregne hvor kursene skjærer..

Greiest med kajakk er å krysse fergeruta nært oppi fergekaia, der går de saktere og kommer stort sett bare fra en side.

Er jeg padlende i fjorden styrer jeg på akterenden til den ferga som tilsynelatende har lavest TCPA ..

Link to post
Share on other sites

..... Underdirektør i Sjø- fartsdirektoratet, Bjørn Reppe, vet ikke om noen rettssaker som gjelder brudd på vike- plikt mellom fritidsfartøy og nyttefartøy. .....

 

 

Jeg merket meg med den, men velger å tro at Reppe er feilsitert. For hvis han, med sin posisjon i sjøfartsdirektoratet ikke har fått med seg Kannelønningsaken, da er det ille . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Må i fengsel for båtfyll

Retten såg ingen formildande omstende kring Tor Jone Kannelønning sine båtturar i fjor. (Sunnhordaland)

http://www.sunnhordland.no/article/20100121/NYHENDE/701229991

 

Vedr Poseidons innlegg om Kanneløningdommen så er vel hans kommentar riktig forsåvidt om man er av den oppfatning at alle fritidsbåtfører er påvirket av alkohol. Kan ikke se at den har noen form for relevans i forhold til det som diskuteres her.

Link to post
Share on other sites

... Vedr Poseidons innlegg om Kanneløningdommen så er vel hans kommentar riktig forsåvidt om man er av den oppfatning at alle fritidsbåtfører er påvirket av alkohol. Kan ikke se at den har noen form for relevans i forhold til det som diskuteres her.

 

For ordens skyld: jeg er ikke av den oppfatning at alle fritidsbåtførere er påvirket av alkohol.

 

Det forekommer meg også temmelig fjernt at navigatørene skulle ha gjort noen overlegninger i retning av: "Den fritidsbåtføreren der fremme er sikkert alkoholpåvirket - han kan vi bare gå rett ned i sjøen . . . . .!"

 

Med andre ord: jeg kjenner ikke til at promille skal oppheve hverken Regel 5, 7, 8, 13, 44 eller noen andre av sjøveisreglene for den del.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld: jeg er ikke av den oppfatning at alle fritidsbåtførere er påvirket av alkohol.

Det er vel heller ingen som tillegger deg en slik oppfatning.

 

Jeg tror budskapet til Reppe i den konteksten var denne:

 

Dessverre har mange nyttefartøy en praksis med ikke å vike for fritidsfartøy, selv i åpent farvann, sier Bjørn Reppe.

 

Som jeg skrev tidlig i tråden, jeg vet ikke hvordan han som står på brua tenker. Jeg synes å se en klar forskjell mellom fartøy som bare ferdes i norsk farvann og andre. De store utenlandsfergene som på halve seilasen ikke har noen 44 er eksemplariske. Det er problemet med 44. Noen etterlever den, og noen tror de har rett til veien uansett bare fordi de er "nyttefartøy". Og det kan bli farlig. Derfor bør 44 fjernes. 9 holder mer enn nok.

Link to post
Share on other sites

Regel 44 opphever ikke vikeplikten for et nyttefartøy ovenfor et lystfartøy i åpent farvann. 44 handler vel mest om trange farvann, og der det ene fartøy er vesentlig større en det andre, og dermed vanskelig kan manøvrere etter vanlig høyre regel.

I disse tider er jo rett som det er lystfartøyet større en nytte fartøyet..... hva da ??

Link to post
Share on other sites

Regina III : Jeg tror nok dessverre det er altfor mange profesjonelle navigatører som har redefinert regel 44 til at lystbåter har vikeplikt for nytte fartøyer, overalt og alltid, basta.

På en måte kan jeg jo forstå det også. Hvordan skal en profesjonell navigatør vite hvilke båtførere som har noen form for opplæring om regler? Det er vel fremdeles en stor andel båtførere som ikke har snøring om reglene, og da kan det vel bli misforståelser selv om nyttefartøyene fulgte reglene. Det ville ikke vært enkelt i biltrafikken hvis bare halvparten hadde førerkort. Jada, jeg vet at noen hater å sammenligne bil og båt, men skitt au :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok dessverre det er altfor mange profesjonelle navigatører som har redefinert regel 44 til at lystbåter har vikeplikt for nytte fartøyer, overalt og alltid, basta.

DA har de nok også fortrengt om ikke glemt regel 2.

 

Så vit jeg vet så regnes Skagerrak, og nordover langs Norskekysten som stert beferdet havområde. og når du er innaskjærs så er det også stert beferdet leier. Så jeg vet ikke om et eneste område her hvor vi i Norge kommer ut i lite beferdet lei eller havområde.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Denne linken synes jeg er nyttig når det gjelder STCW og sjøveisreglene

http://www.batforerskolen.no/index.php?post=2&page=1

 

Kanskje du kan forklare når Sjøveisreglenes regel nr 5 oppheves?

 

Ja, det er den linken vi snakker om, men jeg ingen anelse om når Sjøveisregel 5 oppheves, spesielt ikke mht. fritidsbåter som uansett ikke er underlagt STCW. Når oppheves den? I farvann hvor norske Sjøveisregler ikke gjelder, kanskje? Ingen aning.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så vit jeg vet så regnes Skagerrak, og nordover langs Norskekysten som stert beferdet havområde. og når du er innaskjærs så er det også stert beferdet leier. Så jeg vet ikke om et eneste område her hvor vi i Norge kommer ut i lite beferdet lei eller havområde.

 

Vist du med det mener at lystfartøy har vikeplikt for nyttefartøy over alt langs kysten av Norge, så har du nok misforstått en del...

Har selv snakket med flere yrkeskippere, som bekrefter at de vet at de selv har vikeplikt for lystfartøy i åpne farvann, ( brede fjorder osv ) , men som faktisk også bekrefter dette som " Hegra " sier, at det er vanskelig å vite når et lystfartøy kjenner sin forkjørsrett, ettersom noen viker og noen bruker sin forkjørrs rett. Like viktig som å holde sin vikeplikt er det å vise at man holder sin forkjørs rett, alt annet gir rom for misforståelser og " hendelser " ...

Link to post
Share on other sites

Kan du linke til en ett dokument ,en bestemmelse eller en forskrift?

Det ville jo også være noe merkelig da en god del av Skagerrak er svensk og dansk farvann.

Hvor man aldri har hørt om regel 44.

Du er vel klar over at fartøy som går under norsk flagg skal følge norske og intrenatsjonale lover og regler i ingernatsjonale farvann. Når du ferdes svensek farvann gjelder alltid det som er strengest av norske og svenske lover og regler for fartøy under norsk flagg.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...