Jump to content

En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter


Fru Jacobsen

Recommended Posts

.... Tildelingen av konsesjonen til Fosen for Horten-Moss-sambandet ble i sin tid gjort av Opseth og ble av mange oppfattet som ren distriktspolitikk for subsidiering av fergesambandene til Fosen litt lenger vest. Så lenge det er vestlandsferger igjen vil nok Horten-Moss -fergene effektivt blokkere Oslofjorden.

 

 

Der er jeg ikke helt enig.
Det var opprinnelig selskapet A/S Alpha som startet og drev fergesambandet Moss-Horten. I 1984 ble A/S Alpha solgt til Kosmos hvor da Bjørn Bettum var eier. Han var mest kjent som Anders Jahres høyre hånd. Og som kjent ble det avslørt at Jahre hadde en stor skult formue i utlandet. At Opseth konkurranseutsatte den fergestrekningen ble vel først og fremst sett på som et spark til Bjørn Bettum for hans medvirkning i Jahre-saken.
På den tiden var iland og påkjøringsrampene spesialtilpasset bastøfergene – med den følge at andre ferger ikke kunne bruke de anleggende. Derfor opptrådte Bjørn Bettum rimelig arrogant i anbudsprosessen – han trodde at ingen kom til å klare et slikt anbud. Men der forregna han seg. Bjørn Bettum nekta også å leie ut de gamle fergene til Fosen da de vant anbudsrunden – med den konsekvens at han etter mange års opplag måtte selge de gamle bastøfergene på billigsalg til asia.
Etter min forståelse henger det altså ikke sammen med distriktspolitikk. Men at staten ved Opseths sa takk sist til Bettum for hans medvirkning i Jahre-saken.
Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Nå.

Det har vært ferge/flyttmann der siden 1582. Også statlig.

Forskjellen var ikke bare fergelemmen. Det var også et krav før Fosen kom på banen at sambandet skulle gå med lukkede utaskjærs ferger. Kosmos hadde ikke en sjans når Fosen plutselig kunne by inn billige åpne Vestlandsferger. "Vestfold" trafikkerer idag Messinastredet. Det er den største ferge som har gått i Horten-Moss sambandet. "Østfold" synes jeg jeg så i Elefsina for en fem-seks år siden.

Link to post
Share on other sites

<snip>

Det var også et krav før Fosen kom på banen at sambandet skulle gå med lukkede utaskjærs ferger.

<snip>

 

Jo, og Bastøfergene var i gamle dager en del av den statlige beredskapen og kunne bli rekvirert på kort varsel til krigsinnsats. På Vestre Bolærn ble det bygd egne anlegg for den type krigsbruk av fergene.

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

....Men at staten ved Opseths sa takk sist til Bettum for hans medvirkning i Jahre-saken.....

Det har du nok mye rett i. Saken var imidlertid også at Fosen Trafikklag AS i 1996 hadde svært svak økonomi, og dette førte blant annet til stor skepsis fra bankene og følgen ble at det tok 2-3 år før nye tilpassede ferger ble bygget ferdig for sambandet Horten-Moss. Dette handlet ikke bare om leie av Bettums nybygde ferger, men at Fosen Trafikklag knapt hadde penger til å bygge selv. Dette er dokumentert blant annet gjennom Spørretimen i Stortinget, hvor mange var svært kritiske til tildelingen av konsesjon til et selskap som knapt hadde økonomisk ryggrad til å overta driften i et av Norges mest trafikkerte ferjesamband. Oppsiktvekkende nok fikk også Bastø-Fosen raskt endret konsesjonsvilkårene for driften som muliggjorde bruk av gammelt og utrangert fergemateriell de første årene. Mange husker vel de innleide "vrakene" som krysset Oslofjorden de første 2-3 årene etter Fosens overtagelse. Men dette er antagelig OT i forhold til tråden ....

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo takk. Husker godt "Einar Tambarskjelve", også kjent som Einar Skakke da de aldri fikk den til å flyte på rett kjøl. Vi husker også "Holger Stjern" som de nesten ikke klarte å få til kai. Folk i distriktet tok med seg mat og termos ned på kaia for å la seg underholde.

Klart dette er krysssubsidiering. Staten bruker ikke ei krone på dette sambandet, Fosen har enorme inntekter og kan dermed drive andre subsidierte samband så det går rundt.

Link to post
Share on other sites

Fikk denne inn fra bb da jeg passerte Skarvøya utenfor Ny Hellesund i sommer.

Jeg foretok en 60° bb unnamanøver, men den fulgte bare etter jo mer jeg la over og jeg måtte til slutt søke ly ved en jernstake like ved hvor jeg følte meg rimelig trygg mens den passerte.

 

Kan hende jeg heller skulle fortsatt rett frem i mine 6 kn, men her syns jeg det var vanskelig å forutse hvor den ville ta veien. AIS hadde kanskje hjelpt, men den kom rimelig brått på.

 

Har aldri hatt sansen for å dreie bb, men her endte det med det.

 

Ønsker å ikke være i veien for de som er på jobb, men det er ikke alltid like lett.

 

Ettertiden viser kanskje at en avklaring på radioen hadde vært på sin plass, men ingen av oss tok kontakt denne gangen.

 

 

033.jpg

Link to post
Share on other sites

Yrkesbåter og fritidsbåter lever da ikke i hver sin verden. Vi som kan betjene en VHF vet å få kontakt og gjøre avtaler. Jeg vet Fru Jacobsen benytter seg av dette i Oslofjorden. Vi andre kan gjøre akkurat det samme.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ut fra bildet ser det jo ut som om dette er åpent farvann, dvs at regel 44 ikke gjelder. Da hadde det riktige for deg vært å holde kurs og fart (var det ikke nettopp dette som var bønnen til trådstarter ?) inntil det eventuelt ble opplagt at den andre båten ikke hadde til hensikt å vike. Det at han "fulgte etter" deg kan muligens skyldes at han forsøkte å vike ved å passere bak deg.

Link to post
Share on other sites

Astor:

Det finnes faktisk fritidsbåter som ikke har VHF, for ikke å snakke om at ikke alle fritidsbåtskippere har sertifikat for å bruke VHF. Disse skal vel også ha lov til å ferdes på sjøen uten å måtte forvente å bli rent i senk.

Joda, ser det men når man opplever at behovet er der er en liten bærbar kjekk å ha. Men nærkontakt til større fartøy er en liten bærbar mer en god nok.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ut fra bildet ser det jo ut som om dette er åpent farvann, dvs at regel 44 ikke gjelder. Da hadde det riktige for deg vært å holde kurs og fart (var det ikke nettopp dette som var bønnen til trådstarter ?) inntil det eventuelt ble opplagt at den andre båten ikke hadde til hensikt å vike. Det at han "fulgte etter" deg kan muligens skyldes at han forsøkte å vike ved å passere bak deg.

 

Er nok redd du taler for en del døve ører her. En del av " oraklene " her inne mener vel at regel 44 gjelder mitt i Norsjøen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Fikk denne inn fra bb da jeg passerte Skarvøya utenfor Ny Hellesund i sommer.

Jeg foretok en 60° bb unnamanøver, men den fulgte bare etter jo mer jeg la over og jeg måtte til slutt søke ly ved en jernstake like ved hvor jeg følte meg rimelig trygg mens den passerte.

 

Har aldri hatt sansen for å dreie bb, men her endte det med det.

 

.

Hvorfor bb egentlig F´bonden? Regelen er vel å holde kurs/fart og så eventuellt vike sb?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det har du nok mye rett i. Saken var imidlertid også at Fosen Trafikklag AS i 1996 hadde svært svak økonomi, og dette førte blant annet til stor skepsis fra bankene og følgen ble at det tok 2-3 år før nye tilpassede ferger ble bygget ferdig for sambandet Horten-Moss. Dette handlet ikke bare om leie av Bettums nybygde ferger, men at Fosen Trafikklag knapt hadde penger til å bygge selv. Det har du nok mye rett i. Saken var imidlertid også at Fosen Trafikklag AS i 1996 hadde svært svak økonomi, og dette førte blant annet til stor skepsis fra bankene og følgen ble at det tok 2-3 år før nye tilpassede ferger ble bygget ferdig for sambandet Horten-Moss. Dette handlet ikke bare om leie av Bettums nybygde ferger, men at Fosen Trafikklag knapt hadde penger til å bygge selv.

 

Stemmer ikke helt dette Tilde.

Bastø 1 ble døpt i mars 1997, og Bastø 2 i juni/juli samme år

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Stemmer ikke helt dette Tilde.

Bastø 1 ble døpt i mars 1997, og Bastø 2 i juni/juli samme år

At de ble døpt betyr ikke at de virket. Problemer med kjørelemmer, is i kjølevannsinntak, og andre tekniske problemer forfulgte også i noe grad de nye ferjene. De gamle "vrakene" ble derfor brukt videre i mer eller mindre permanent drift mens de nye ble reparert/ modifisert en god stund etter at de nye formelt ble satt i drift. Men som tidligere nevnt, temaet er litt OT i denne tråden.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Etter å ha skummet igjennom denne tråden er jeg skremt over hvor lite forståelse og innsikt enkelte her har for hvordan verden, eller leia ser ut fra broen på et skip. Regel 44 kan man si er gjeldende så og si langs hele norskekysten, og definisjonen av hva som er trangt og trafikkert kan nok forståelig nok virke annerledes fra cockpiten på en Bavaria enn fra broen på et skip, gjerne med en blindsone foran baugen på noen meter.

 

Når man seiler et skip en led har man på forhånd planlagt seilasen og fokuset er gjerne forover på ulike situasjoner som kan oppstå. Når en fritidsbåteier lurer på hvorfor skipet ikke viker i et tilsynelatende (for ham) åpent farvann, kan navigatøren være fokusert på flere potensielle situasjoner som ligger utenfor fritidsbåtens rekkevidde. Innover Oslofjorden er det mange slike områder hvor dette gjelder. Drøbak er så åpenbart at det gidder jeg ikke engang nevne.

 

Ikke bare burde båtførerprøven vært obligatorisk for alle - ikke bare de født etter 1980, men en del av opplæringen burde helt klart inkludert en befaring på et større skip.

Link to post
Share on other sites

Regel 44 kan man si er gjeldende så og si langs hele norskekysten, og definisjonen av hva som er trangt og trafikkert kan nok forståelig nok virke annerledes fra cockpiten på en Bavaria enn fra broen på et skip, gjerne med en blindsone foran baugen på noen meter.

... Innover Oslofjorden er det mange slike områder hvor dette gjelder. Drøbak er så åpenbart at det gidder jeg ikke engang nevne.

 

Slevfølgelig gjelder regel 44 i alt norsk farvann. Men den pålegger ikke lystfartøy vikeplikt i alt farvann, kun i " trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde." Hvis det er slik at all norsk skipstrafikk anser hele norskekysten som like trangt som Drøbaksundet vil jeg nesten hevde at det ikke er i Bavaria'n kompetanseproblemet sitter.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble en merkelig tråd. Det begynte med at en storbåtkusk anmodet småbåtførere til å holde kurs og fart for å gjøre det enklest mulig. Og så gikk tråden i mål med en annen storbåtkusk som påberoper seg absolutt påkjørsrett i alt norsk farvann.

Det blir mye å gruble på.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Oslofjorden er det såvidt jeg kan se fra Spro og til Filtvedt omtrent slik at trafikkfeltet dekker hele bredden av fjorden. Her er det rimelig enkelt å forstå hvordan man skal forholde seg tror jeg. Lengre ut er det igrunnen bare kryssende trafikk som eventuelt skaper "problemer" for meg, dvs. Moss-Horten og Strömstad-Sandefjord. Pleier som regel gå bak eller fyre opp motoren for å rekke foran, eventuelt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...