Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Hei og fortsatt god sommer:)

 

Et lite spørsmål til dere i Fredrikstad. Forsterker dere skroget på utsiden i overgangen fra side til bunn? På min var det originalt en metall list (vinkeljern) skrudd og limt på. Jeg tok av denne for å lakke og bunnstoff og må nok erstatte den siden var helt oppsmuldret. Så ut som det var brukt en messinglist alvor slag.

 

Hva bruker dere og hvor kan det skaffes? Den må være temmelig bøtelegge siden det er mye buer ...

 

Takk for svar :)

Link to post
Share on other sites

Hei Nautilus! Vi har støpt kanter med fiberduk og epoxy inkludert hele bunnen. Vet ikke om du kan gjøre det, men det er jo en løsning. Ellers synes jeg prosjektet ditt er flott!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hvis du ser på Squirt'en min (link i signatur) kan du se hvordan jeg gjorde det. Slipte rent innvendig, beiset, og så flere lag med ren epoxy. Men det er dritmye jobb i forhold til å male med epoxy garasjemaling etc, så på en så stor båt som din ville jeg vurdert å male de områdene du vet ikke blir synlige.

Link to post
Share on other sites

Fin tråd Honduras, tenker det blir lettere å bare beise de områdene jeg må :wink:
men jeg har oppdaget en blunder jeg har gjort, ikke bare en liten en heller :thumbsdown:
Jeg målte opp etter motorplasseringen på Amalie36's og fant ut at jeg ikke hadde nok plass til cockpiten foran.
Dette gjorde meg forvirret, men etter litt feilsøking fant jeg ut at jeg har glemt 1 spant :lol:
Snakk om dumme seg ut :nonod: Det forklarer hvorfor jeg fikk så problemer med å legge stringerene bakerst, spant nummer 2 var ikke der for å gi en myk overgang.
Heldigvis gjør det bakenden bredere enn vanlig og gjør plass til en fin cockpit bakerst, slik at jeg får en cracker box istedet. Det var jo original planene egentlig :giggle:

Da får jeg sikte meg mot noe likt denne:
dsn-cbxe3.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Blir tøffeste "speed-båten" i Onsøy!

 

Med heftig V8 i denne, er det ikke mange i distriktet som tar den i aksellerasjon :-).

 

Hvis noen andre i distriktet har lyst til å bygge noe tilsvarende, ta gjerne kontakt. Det ser ut til at vi får litt ledig plass i verkstedet.

Link to post
Share on other sites

Meget artig tråd å følge med på dette. Håper dere får fylt opp den ledige "stallplassen", så kanskje det blir flere prosjekter å følge med på :thumbsup:

Er ikke så vel bevandret i slik baking av båter. Ser at dere limer på tynn mahogny "hud". Er det noe man får kjøpt som hyllevare, eller kutter

dere dette selv?

Link to post
Share on other sites

Meget artig tråd å følge med på dette. Håper dere får fylt opp den ledige "stallplassen", så kanskje det blir flere prosjekter å følge med på :thumbsup:

Er ikke så vel bevandret i slik baking av båter. Ser at dere limer på tynn mahogny "hud". Er det noe man får kjøpt som hyllevare, eller kutter

dere dette selv?

Heihei :smiley: Vi kjøper dem som finerplater fra Oslo finérfabrikk

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Å fy så tia flyr! Gått snart to måneder siden jeg la noe ut :smiley:
Har med hjelp fra en venn, en talje og noen løftestropper fått snudd beistet.
Da var det bare å sette igang med mahognyfineren! Dette blir nytt for meg så jeg må bare gjøre det beste ut av instruksjonene jeg får per telefon, men jeg merker det svir litt i meg når den vil legge seg veldig anderledes enn amalie36 sin gjorde da han gjorde det. Det kommer hovedsaklig av at springet mitt er krappere enn hans da, så får bare tåle det tror jeg.
bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Har spurt Amalie36 om cutwateren. Han fikk en blikkenslager eller smed til å bøye til metallet i riktig vinkel på baugen og buen og skjærte selv ut formen. Skulle ikke være all verden.

I andre nyheter har jeg fått motoren inn i verkstedet! :thumbsup:
bilde

Blir noe skruing, vasking, rustfjerning og lakking før den er i fin stand, men det skal starte og gå. Har stått i en Windy båt og det fulgte med masse extra i kjøpet.
AQ271 fra 1989. Ferskvannskjølt. Virker til å være i god stand, men det vet jeg aldri før jeg får startet den!

Link to post
Share on other sites

bilde

Da har jeg limt ferdig babord side :sailing: må ta turen til finerfabrikken snart og kjøpe mer før jeg kan fortsette
Bruker mye tid på å jobbe med drevet jeg med på kjøpet av motor. Kunne gjerne trengt en link til en tråd her på baatplassen til noen som beskriver prosessen med restaurering av drev litt mer i detalj.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...