Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

Tusen takk for det Finn Erik.

Det var nok selve bygginga som var drivkraften, det å skape noe jeg så for meg inni hodet.

 

Så etter en praktfull helg, så er jeg mett. Rar følelse gett, så båten (eller hele prosjektet) ligger nå til salgs på Finn.no :lol: . Blir nok et nytt prosjekt etter at jeg har bygget ferdig de to jeg holder på med sammen med sønnene mine.

 

Hvis det ikke finnes noen som er interessert, så beholder jeg den nok på hengeren til det kommer en godværsdag i årene som kommer :yesnod: .

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med damen på vannet og et fantastisk prosjekt! Meget innspirerende og lærerikt! :thumbsup:

 

Ser du tegnet/designet Miss Amalie i google Sketch up og jeg vil på det sterkeste anbefale gratis versjonen av Delftship dersom du har planer om en ny båt i fremtiden.

Mye raskere samt man har bedre kontroll på linjer og design. Skrogmodellen kan eksporteres fra Delftship og inn i ulike 3D program for "innredning" eller lignende.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hallo! Nå syns jeg det var på tide at en av oss andre la inn et innlegg nå som Amalie36 sin båt var sjøsatt og det var blitt mer plass i verkstedet.
Begynner å bli en stund siden jeg fullførte stringerene langs sidene, men har tydeligvis ikke lagt ut bilde av dette. Lærte litt for sent at det var bedre å legge treverket på båten og se hvor det ville legge seg selv før jeg skjærte ut spor.bilde


Også mer!
Jeg dagdrømmer høyt her, men jeg tror jeg har lyst til å prøve å replikere eller få tak i et dashboard i samme stil og utforming som Riva junior!
Syns det er så sprekt de gamle detaljene, girspaken på siden av rattet og de krommede urskivene. Glassruten med metallinnfattning og speil!
bilde

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra:) gleder meg til fotsettelsen. Er det vanskelig å lime med epoksyen? Skal fylle igjen noen sprekker og småskader på min, men har ikke gjort det før.

 

Den junior'en er helt rå:))

 

Stå på;)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Hei Nautilus222.
Epoxyen er ikke vanskelig å jobbe med sånn sett, den kan være litt farlig med tanke på utvikling av epoxy allergi og slikt og silika kan være veldig irriterende for luftveiene.

Så lenge du får blandingen mellom base og herder riktig blandet ut før du legger i silikaen så skal det ikke være vanskelig å kontrollere blandingen (Legg til nok silika til at epoxyen ikke blir for "rennende" så blir det lett) vi bruker colloidal silica fra West System og det fungerer veldig bra og er helt hvitt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei alle som holder på med Glen-L prosjekter eller er interessert i disse. Honduras & co. er i gang ser jeg, og vi blir også inspirert til å fortsette. Og det er moro å lese om alle prosjektene.

 

Selv opplevde jeg at alle kommentarene var veldig drivkraft nå jeg selv holdt på som verst :-).

 

Marcus (Dahlen), sønnen min er nå godt i gang og straks klar for selve mahognyen.

 

img_0689.jpg

 

 

Hekke ble klar med det tredje laget i kveld. Dermed er det bare litt sliping før mahognyen skal bakes på.

 

img_0691.jpg

 

Så stå på også alle dere unge guttene som bygger seg Squirter og Zip'er. Morsomt om flere heiv seg på trenden, for jeg snakker stadig med flere som vil begynne.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Nautilus222! Jeg kjøpte eksosslanger på Seakingmarine i Fredrikstad og har ingen demper. Blir likevel en nydelig lyd som ikke er altfor sjenerende, og fremfor alt: ALLE vinker deg inn for å høre mer :giggle:

 

Liten video av lyden:

 

http://www.youtube.com/watch?v=kRlTJfJ1BEo

Redigert av Miss Amalie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei! Nå har vi ordnet dette selv, men det er sikkert ikke vanskelig å finne en motorkyndig person til å hjelpe deg med finjustering. Inntakene vår er på siden, ca. en meter foran hekken. Propellene har vi kjøpt her: http://www.boatdesigns.com/3-Blade-Bronze-14x16-Propeller-RH/productinfo/91-259R/

 

14 tommer med 16 tommers stigning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...