Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

Hei Toivo

Det kommer først og fremst pga tegningsunderlaget kom slik. Det er selvølgelig ugunstig for bølger og sjø, men de var orginalt ment som veldig raske båter og dermed var vannplanning en stor del av dette og hestekrefter var ikke like lett å få tak i, nå har hestekreftene tilgjengelig gjort det unødvendig med flatbunnede båter, men vi har valgt å bygge de litt "retro".

Det er helt opp til deg!

Se mot Dolvik:
Dolvik 26

 

Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Planerar att bygga en Glen-L Zip men undrar øver materialvalet.

Har ni anvænt gran och vanlig granplywood? Varfør inte marinplywood?

Vill ha tåligt och starkt och tæacka det med mahognyfanér, men undrar lite øver material på stommen.

 

Kan ma ngå før plywood i spant och allt, eller bør man ha dessa i solid gran? Gran ær ju inte speciellt stark utan mest seg vad jag førstått...

Link to post
Share on other sites

Hei Toivo
Det er en egen vitenskap å kunne beregne båtskrog og hvordan de oppfører seg i vannet. De fleste vet aldri med sikkerhet før de er testet i virkeligheten. Jeg kan dessverre ikke hjelpe stort der.

Hei Streiff
Vi har brukt vanlig gran og granplywood, for vi laminerer godt med epoxy. Marinplywood kunne like gjerne blitt brukt og hadde vært et bedre alternativ ettersom det vil være mer motstandsdyktig mot fuktighetsinntregning.
Plywood i spant har jeg aldri tenkt over. jeg antar at det kan fungere, om man limer den tykk nok, men det virker som en tungvint måte å løse det på. Selv så limte jeg sløyfer.
Kombinasjonen mellom gran og epoxy er kjempegod, en tilfører styrke og en stivhet.

Link to post
Share on other sites

Streiff skrev for 7 timer siden:

Hej!

 

Planerar att bygga en Glen-L Zip men undrar øver materialvalet.

Har ni anvænt gran och vanlig granplywood? Varfør inte marinplywood?

Vill ha tåligt och starkt och tæacka det med mahognyfanér, men undrar lite øver material på stommen.

 

Kan ma ngå før plywood i spant och allt, eller bør man ha dessa i solid gran? Gran ær ju inte speciellt stark utan mest seg vad jag førstått...

Jeg gikk for plywood i spantene på den siste båten jeg bygde, mest pga. at man da slipper kvist.

Link to post
Share on other sites

Toivo skrev On 29.7.2017 at 16.57:

Fantastiske prosjekter dere har! Jeg har et spm. Jeg ser de fleste som bygger selv bygger flatbunnede båter. Er det en grunn til at dere ikke bygger med vbunn? Lurer veldig på å komme igang med et slikt prosjekt selv etterhvert!

Jeg bygde en Rebel ifra Glen-l, den måtte jeg bygge om pga. at den var helt umulig i litt bølger. Lagde ganske skarp vbunn foran som flatet ut bakover. På den siste båten jeg bygde gikk jeg for 24 graders vbunn hele veien. 

Link to post
Share on other sites

Ok! Læste vidare på Glen-L och fann att han rekommendera marinplywood då den har bæst kvalitet. Alternativt utomhusplywood. 

Till spant solida brædor pga dess styrka och att plywood har fibrerna åt fel hål vartannat lager.

Verkar rimligt!

Kommer nog gå før solitt virke i spant och minst utmohusplywood i skrov. Får se om det blir gran eller mahogny i spant etc :)

 

Funderar också på V-botten. Kommer anvænda den i havet och dær ær det inte alltid platt vatten.. Kanske borde øka på botten någon grad..?

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Streiff skrev On 8/1/2017 at 15.05:

Ok! Læste vidare på Glen-L och fann att han rekommendera marinplywood då den har bæst kvalitet. Alternativt utomhusplywood. 

Till spant solida brædor pga dess styrka och att plywood har fibrerna åt fel hål vartannat lager.

Verkar rimligt!

Kommer nog gå før solitt virke i spant och minst utmohusplywood i skrov. Får se om det blir gran eller mahogny i spant etc :)

 

Funderar också på V-botten. Kommer anvænda den i havet och dær ær det inte alltid platt vatten.. Kanske borde øka på botten någon grad..?

 

Det er nok noe risiko ved å gi båten mer v-bunn. bæreevnen bak i båten blir en del større enn ved flat bunn, og da må man vel kanskje teste seg litt frem med motorplassering for riktig ballanse. 

Jeg driver også å ser på kryssfiner. Og etter å ha lest en del om hva som puttes inni de rimelige platene, så har jeg bestemt meg for å gå for marinefiner. Tar ikke sjansen på at noe sprekker. Hverken under bygging, eller i bruk etter tid. Vil ha et skrog jeg kan stole på at er sterkt nok.

 

Når det gjelder spanter. Glen-l skriver 1" bredde på disse. Hvor får man tak i 1" granplank som er breie nok for spant? Eller bruker dere 2" og ripper de? Vil jo da tro at man må ha en stor sag, da spantene er ganske breie?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke Glen-L boka i nærheten, men mener at han snakker om 1" ujusterte materialer, og at man fort er nede på 19-20mm innen planken er ferdig høvlet og justert. Jeg bygde mine spant i mahogny. Kostbart, men jeg har en liten båt...

Kjøpte to planker på Oslo Finérfabrikk som var ca 5m lang, ca 1´ bred (ca 30cm) og 1" tykk. Den var da bare sagd ut av stammen. Dro til en lokal trappesnekker som høvlet dem på begge sider for en hundrelapp. Så var det hjem hvor jeg tegnet på alle spante-bitene jeg skulle ha med blåpapir. Grovskar med nikkesag og finskar alt med båndsag. Er litt spenn i planken, så greit å ha noen millimeter overmål når man grovskærer bitene, da jeg opplevde at treet rettet seg noe ut når man skar det opp i biter.

Kjørte bitene en siste gang i tykkelseshøvel for å få finish på det. Ble så fint at.... Tok så lite som mulig, men tror jeg havnet på rundt 21mm etter høvling/avretting. 

Tror Glen-L snakker om 3/4" (ca 19mm) ferdig justert.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 10 minutes ago:

Nå har jeg ikke Glen-L boka i nærheten, men mener at han snakker om 1" ujusterte materialer, og at man fort er nede på 19-20mm innen planken er ferdig høvlet og justert. Jeg bygde mine spant i mahogny. Kostbart, men jeg har en liten båt...

Kjøpte to planker på Oslo Finérfabrikk som var ca 5m lang, ca 1´ bred (ca 30cm) og 1" tykk. Den var da bare sagd ut av stammen. Dro til en lokal trappesnekker som høvlet dem på begge sider for en hundrelapp. Så var det hjem hvor jeg tegnet på alle spante-bitene jeg skulle ha med blåpapir. Grovskar med nikkesag og finskar alt med båndsag. Er litt spenn i planken, så greit å ha noen millimeter overmål når man grovskærer bitene, da jeg opplevde at treet rettet seg noe ut når man skar det opp i biter.

Kjørte bitene en siste gang i tykkelseshøvel for å få finish på det. Ble så fint at.... Tok så lite som mulig, men tror jeg havnet på rundt 21mm etter høvling/avretting. 

Tror Glen-L snakker om 3/4" (ca 19mm) ferdig justert.

Er det det de mener med "normal random-random" ja. Du fikk lov til å handle fra OF? Var ikke snakk om at jeg fikk lov da jeg ringte de igår :(

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Toivo skrev On 15.8.2017 at 15.11:

...Du fikk lov til å handle fra OF? Var ikke snakk om at jeg fikk lov da jeg ringte de igår :(

Den gang jeg handlet var det ikke noe problem. Har opplevd problemet selv i senere tid...

Tror det har å gjøre med at i "gamle" dager hadde de betalingsterminal, men at de har kuttet ut dette og har bare konto-kunder.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Toivo skrev On 8/15/2017 at 23.09:

Er det noe aktivitet på verkstedet i Fredrikstad for tiden?

Beklager, det har ikke vært mye aktivitet (i verkstedet) gjennom sommeren :rolleyes:
Det er heller ikke mye bilder å vise siden det bare er vannsliping og klarlakking om hverandre om dagen, men når ting begynner å monteres inn så skal jeg komme mer fler bilder :wink:

IMG_20170829_171639.jpg

IMG_20170829_171701.jpg

IMG_20170829_171737.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Dahlen skrev 50 minutter siden:

brumblebass av dimensjoner uten lyddemper

 

Og akkurat det løfter hele opplegget mange hakk! Slike båter skal ha V8 (til nøds V12). Rå motorlyd i tillegg til fin linjeføring og speilblank finsh gjør slike runabouts som din til skikkelige headturnere:yesnod::thumbsup: 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...