torbi Svart 21.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Har spørsmål. Snart må eg begynner med å bestille pakningsett pluss sikkert noe mer til perkins, er økonomi deler billigere enn universal diesel .? Er det noe som vet mer om det?? Håper ikke eg har lagt ut for mange kjedelige bildene?? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
valvolainen Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Fantastiske bilder dette! Spent på fortsettelsen:=) Link to post
Gaute A Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Spennende tråd. Holder selv på å overhale en perkins 4.236. Har bare monteringen igjen. Enes 25 med Mercedes OM616Prosjekt tråd Link to post
puddingen Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 For all del, gi på ! Link to post
torbi Svart 22.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Spennende tråd. Holder selv på å overhale en perkins 4.236. Har bare monteringen igjen. Bilder??? Hvor kjøper du pakninger og deler hos?? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 22.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Takker, ja eg skal legger ut mere bilder etterhvert ja. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Skudenes Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 En lærerik tråd for en som er forholdsvis grønn på motor;-) LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
SoBo Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Jeg overhalte samme motor som deg. Det er noen år siden nå,men brukte bare Økonomideler. De er billige på Perkins og mange av delene går igjen på MF traktorene derav billige deler. Tror ikke de har sånn som varmevekslere, oljekjølere etc, men du får i hvertfall all "motorinnmat" Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
torbi Svart 22.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Takker Da skal eg prøve hos økonomi deler . Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 22.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Idag måtte eg lage ekstra bord, vil ikke ha delene skal ligge på golvet. Var innom på biltema og kjøpte viktige verktøy, håper bra kvalitet Har rotet litt med bilde i rekkefølge, ser opp nr 1. Tok av termosat fra varmeveksler, ser ikke bra ut, bra det blir gjort no, tror eg Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Angående ventiler og ventilseter så ville jeg ha sendt dem til dreiing for å få riktig vinkel, om de ser veldig slitte ut. Å bruke "sugekoppsliper" kan gjøre ventilsetene bare mere runde. Link to post
torbi Svart 22.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Har gjort med å slipe ventiler 2 ganger på mine tidligere motorer,det ga bra resultater, eg får se hvordan ventilseter ser ut når eg tar ut ventiler kanskje til helgen.? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
step Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Når du skal legge så mye arbeid og penger i motoren så har Kaptein Fredrik rett. Send toppen til et maskineringverksted å få slipt ventiler og frest seter. Da Kontroller dem styringene til ventilene samtidig. Pasta er noe man spiser,ikke noe man maskinerer med! :-) Stephen.T. SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
nestor Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Hallo. Enten det er en 236 eller 354 (4 0g 6 syl) er jo samme notoren med stort sett samme prosedyre for feilsøking, og dette er viktigst å gjøre før demontering. Dette kan jo også sies om motorer generelt. Etter Mer en 30 år i bransjen har jeg nok reparert/overhalt mer en 100 Perkinser. Men etter demontering; sjekk toppakkningen om denne er noenlunde hel, denne sier mye om om toppen ev. må planes, mål toppens retthet. Ang. ventilsliping; ta ut ventilene, se åssen dem ser ut, de er kanskje u-runde, kast dem, ikke slip. Setene må sikkert slipes, men så lite som mulig, monter nye ventiler, mål høyden fra plan topp til ventilhode. Overskrid IKKE angitt maks-mål. Slip ev. toppen ned til riktig mål. Klaring i ventilstyring må også sjekkes. Mål om sylinder-foringer er u-runde, og om det er "synk"(sps.236 eldre) i forhold til topp blogg, om så er må disse skiftes. Er en slik motor godt "nedkjørt" er det ikke mulig å "reparere dette selv". Tar gjerne spørsmål. Gjerne på intern-melding. Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Så slitt er neppe motoren etter 2500 timer. Får håpe det holder med litt pastapussing. Skulle være heilt unødvendig det du gjer her egentlig. Så eg lurer på kva som har ført til vann i motoren? At ikkje det blir som ombord i vår båt....der overhalte de motoren uten å utbedre årsaken til at det kom inn vann, og så røyk motor igjenn. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nestor Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Neida, 2500 timer er ikke mye, men har den slurpet i seg vann er det no helt annet. Det har jo også noe med mengden av dette vannet, og hvor dette kommer fra. Er dette saltvann elle er det kjølevann fra motoren tro. Grundig sjekk før demontering er lurt. Kjenner godt til dette med at motor blir reparert uten å finne feilen. Her to stykker inne nå nettop av samme årsak. Det som er mest vanlig er nå at vannet har kommet inn igjennom eksos-slangen pga. feil montering. Men det jeg sa om toppakkningen/lokket bør også sjekkes. Var vannet på stempeltoppene, eller i motorolja eller begge deler. På bildene av motoren er det vel også et par kjølere som kan ha lekket vann som har kommet inn i mitoren. Link to post
torbi Svart 24.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Takker for kommentarer. Det eg kan forteller er: Det kom vann i olje og fant ut det var innmat på oljekjøleren som lekket (sjøvann), tok nød reparasjon i sommer. Girolje kjøler var ok, de to er separert og har eget system. Også ferskvann på varmeveksleren lakk og fant ut det var innmat som var lekkasje ,(bilde som ble vist her.) Eg har ikke begynt enda med toppen, kanskje no i helgen, og pakning har eg ikke studert nøye, den ligger i en annen verksted, skal innom der tirsdag, men den virket ganske ny pakning, skal ta bilde når eg er der. Da eg demonterte topp dekselen og så det var melkehvit under dekselen. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 24.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Eg kom på det ble nevnt eksoslange, på min er eksos utløp under vannlinje på styrbord side. og i følge min øyemål ligger motoren litt høyere enn vannlinje.har det noe å si.? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
nestor Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Det er litt enklere når motor er over v.l., men dette kommer også an på åssen slangen er montert. Er dette en montasje fra Viksund ?? Slangen må ned i bunnen av båten, lengst mulig, så opp i en "svanehals", så ut, gjerne over v.l. Vann kan også komme inn ved heising og opplag om båten løftes mye akter, særlig om høydeforskjel på motor/slange er marginal. Link to post
torbi Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Eg regner med de er montert slikt fra viksund. ja slange går helt ned i bunnen og bakover i flatt og litt sving og opp i en svanehals og ned og ut under vannllinje, eg kan ta bilde hvis eg husker når eg er i båt en dag. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Svee Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Hei! Dette med vann i eksosslangen ved opptak er et undervurdert problem som garantert tar livet av mange motorer hvert år! Dersom det står vann i eksosslangen ved opptak havner dette vannet fort i motoren (i sylinderen der hvor eksosventilen står åpen) ved transport på kranbil i nedoverbakker og/eller ved oppbremsing. Selv har jeg montert en eksospotte i eksosrørets laveste punkt - med mulighet for kontrollert avtapping av alt vann i eksosrør/potte før opptak. Link to post
nestor Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Svee, helt riktig, bra. Lurt med den potta di, særlig om høydeforskjellen er marginal. Skulle ønske at flere skjønnte dette. Jeg er i denne bransje og ser så utrulig mye rart. Hadde en som rygget båten sin opp i en liten skråning, senket den ned på trekkroken for at den ikke skulle trille avgårde. Beskjed om følgeskader på motor ble gitt, ex. slange må demonteres. Men nei da, slikt var bare tull. Til slutt måtte motoren byttes, og, neste høst var båten parkert på samme sted. ( Tar jo som en selvfølge at det er garanti på en ny motor) Link to post
torbi Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Går over fra varmeveksleren til olje kjøler, slik ser de ut . Ser det lekker sjøvann inn på olje side, betyr lekkasje. Ser fin ut, bare olje, det er girolje kjøler. Enden innmat til intercoller, ser det har vært reparert 2 steder, en hvit og en grå. Inni på intercooler, olje og sot, normalt?? eg mente det skal gå bare i luft. Innmaten så så pokker fast, at eg måtte slå på golve med treklosser under, det fikk ut tilslutt. Slik ser den ut. bra ?? hmm... det var alt eg gjorde idag. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Tips: Det er bedre å rustvaske/avfette/syrevaske løs delene en å banke. Kjølerør er skjøre og tynne. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
torbi Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Ja eg er enig med deg og tenkte det samme, men siden den ser litt dårlig ut og har vært reparert så... eg vil ha nye alle 3 innmatene.. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn