torbi Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 hehe , rød/grønn motor vil eg ikke ha på perkinsen, blå må det bli... Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Her kommer bildene etter helgens innsats, puh, masse arbeid. Bunnpanne er på plass, Plate mellom motor og girkasse på plass, samt nye simmering. Svinghjulet på plass, moment på svinghjul. Girkasse på plass. Motoren snudd og står nå i rette elementer, endelig. Nye pakninger til dekselen, har lagt litt grisefett på begge side av pakninger. Dekselen på plass, også nye simmering. Slik gjorde eg denne metoden for å få ut pinnebolt fra blokken. Alle pinneboltene er ute, og har renset og pusset på flaten, ser ikke så verst ut. Så neste gang begynner eg med topplokk, kanskje i løpet av påsken.? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Jeg krever minimum 10 bilder i neste oppdatering! Motorlære er noe jeg synes er artig. Jo mer detaljert, desto bedre. Det ble ikke 10 bilder som du ønsket, no er 9 nye bilder på plass, så no kan du koser deg med. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Hentet ny sjøvannpumpe i posten idag. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Komodo Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Innlegg uten bilder gjelder ikke Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 21.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Ops :-). Skal få tatt bilde no snart. :-) Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
puddingen Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Innlegg uten bilder gjelder ikke Nemlig ! Link to post
Polarn Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Nå koste jeg meg fælt Elsker tråder med masse bilder, godt jobbet Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
torbi Svart 23.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2013 Her er bilde av nye sjøvann pumpe som eg lovte å legge ut. Innvendige deler til gamle pumpe var så dårlige også akselen er skjeiv, og prisen var ikke så stor forskjell, så valgte eg å kjøpe en helt nytt komplett sjøvannpumpe. Pr dags dato har eg ikke gjort noe med motoren, men regne med at det skjer i påske,..fortsatt god palmehelg. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Liten oppdatering, innmatene er kommer fra sverige for overhaling. Ser bedre no. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 De er overhalt i sverige ? Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
torbi Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Jepp. Skiftet en del rørene og lodding på varmeveksleren (lange) og ene av oljekjøler (korte). Redigert 26.Mars.2013 av torbi (see edit history) Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
BjornLie Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Jepp. Skiftet en del rørene og lodding på varmeveksleren (lange) og ene av oljekjøler (korte). Hvorfor sendte du de til Sverige, pris? Det er da kompetanse på dette i Norge også. SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
hegra Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Hvorfor sendte du de til Sverige, pris? Det er da kompetanse på dette i Norge også. Kompetansen i Norge er høy når faktura skal skrives. Kanskje det er svaret. Ett spørsmål : Har alltid fundert på hva som kalles demperplate. Viser den på noen av bildene, og kan noen svare meg på det Ellers en kjekk tråd og følge med på Link to post
M/B Nordheim Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Ett spørsmål : Har alltid fundert på hva som kalles demperplate. Viser den på noen av bildene, og kan noen svare meg på det Ellers en kjekk tråd og følge med på Eg reknar med det er demperplata mellom motor og gear du siktar til? Det er alltid ein form for demping mellom motor og gear (dette har du i clutchplata på bilen,traktor og det meste av drivverk) Dette for å stoppe resonans og gi ein behageleg overgang når du set gearet i forover eller bakover. Hvis du ikkje hadde hatt demperplate så kan ein knekke boltar eller kilar på akslingar(eks. kilen mellom propell og aksel) På bildet under ser du det gule gummiringen (bulkete) og ei plate som står inni. Her ser du dempinga mellom motor og gear, det gule gummifeltet. Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
M/B Nordheim Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Blir veldig bra dette "Torbi", ny sjøvasspumpe, kølerar og greier Eit lite monteringstips! Om du kliner litt grease inni simmerringen, mellom skrapekanten og den tetteflata delen som er fjerbelasta. Så vil simmerringen halde vesentleg lenger og likedan unngå spor (lengre)i aksel som simmerring går utanpå. Og så til topploksboltegjengene(no ser dei på bilde til å vera veldig fine) Det er veldig lurt å dra ein gjengetapp (botntapp) igjennom alle bolthol for å renske og så olje dei og blåse reint, då får du nemleg likt moment på alle boltane. Det er VELDIG viktig. Ein bolt som går tregt på gjenga, får ikkje rett moment og derfor ikkje rett trykk på toppakning og kan resultere i utblåsing til ein kjølekanal eller olje og dermed ein masse ekstraarbeid. (det kan godt hende du alt har gjordt det, men det kan vera ok å nevne dette i denne prosessen) Redigert 26.Mars.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
hegra Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Takk til M/B Øyfjell for svaret om dempeplate . I fjor hadde jeg en klirrelyd når motor gikk på tomgang og sto i fri. Lyden forsvant når giret ble koblet inn, eller hvis jeg økte tomgangen litt. I løpet av sesongen forsvant den, men en altmuligmann antydet at det kunne være dempeplata, etter at jeg hadde forklart hvordan lyden artet seg. Nå får jeg se om lyden dukker opp igjen i år, men da får jeg ta dette opp i en egen tråd, men det var jo fristende og spørre her hvor det var flotte bilder. Redigert 26.Mars.2013 av hegra (see edit history) Link to post
M/B Nordheim Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Takk til M/B Øyfjell for svaret om dempeplate . I fjor hadde jeg en klirrelyd når motor gikk på tomgang og sto i fri. Lyden forsvant når giret ble koblet inn, eller hvis jeg økte tomgangen litt. I løpet av sesongen forsvant den, men en altmuligmann antydet at det kunne være dempeplata, etter at jeg hadde forklart hvordan lyden artet seg. Nå får jeg se om lyden dukker opp igjen i år, men da får jeg ta dette opp i en egen tråd, men det var jo fristende og spørre her hvor det var flotte bilder. Ja og dempeplata kan vera utforma på forskjellige måtar, det kan vera ei plate med fjærer eller gummi i (det kan tyde på det er det du har), den konstruksjonen du ser på bildet her kan nok vanskeleg framkalle ein klirrelyd. Vil vera meir klakking på den her. Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
torbi Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Hvorfor sendte du de til Sverige, pris? Det er da kompetanse på dette i Norge også. Har spurt en her , men de kunne ikke bekrefte på om nye rørene skal være av kobbernikkel, men det kunne de i Sverige bekrefte, om det er billigere enn i Norge vet eg ikke, men det ble 13 båtlapper, det de har gjort er: syrevask, skifting av rørene, lodding og trykktest. Så eg håper det blir tett og ok. :-) Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 M/B øyfjell Ja eg har gjort med gris på skimmerring, gjort rent med bolter ,også olje på gjenge til bolter til topplokk og gjorde ferdige med momenter idag, delte opp momenter i 3 , altså gikk 3 runder med momenttrekk for å få jevnt plan. Bilder kommer. :-) Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
M/B Nordheim Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Det blir "berre lekkert" dette då "Torbi" Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Antilia Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Tøft Bedre enn påske krimmen dette!! :-) Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
At-le Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Spent til ferdig, god påske. Torbi ;) At-le Link to post
Komodo Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Det er veldig lurt å dra ein gjengetapp (botntapp) igjennom alle bolthol for å renske og så olje dei og blåse reint, då får du nemleg likt moment på alle boltane. Det er VELDIG viktig. Ein bolt som går tregt på gjenga, får ikkje rett moment og derfor ikkje rett trykk på toppakning .... Støtter deg 100% i det med å renske gjengene med en tapp og smøre dem, gjerne gå over skruene med en stålbørste også. Bare viktig at man oljer gjengene på skruen, ikke nedi hullet slik at det kan bli en oljeansamling i hullet som lager et hydrostatisk trykk med påfølgende sprengning ut i en kjølekanal el. Må imidlertid få lov til å arrestere deg på et punkt. En bolt/ skrue som går tregt på gjenga får det samme momentet som de andre boltene, men man oppnår ikke den samme forspenningskraften med denne skrueforbindelsen. Moment og forspenningskraft er to forskjellige ting. Har spurt en her , men de kunne ikke bekrefte på om nye rørene skal være av kobbernikkel, men det kunne de i Sverige bekrefte, Vet du hva slags materiale som er i rørene? Visste firmaet i sverige hva slags materiale som var i rørene? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
M/B Nordheim Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Støtter deg 100% i det med å renske gjengene med en tapp og smøre dem, gjerne gå over skruene med en stålbørste også. Bare viktig at man oljer gjengene på skruen, ikke nedi hullet slik at det kan bli en oljeansamling i hullet som lager et hydrostatisk trykk med påfølgende sprengning ut i en kjølekanal el. Heilt rektig det "Komodo" det var derfor eg skreiv "blåse reint" etter å ha olja. Må imidlertid få lov til å arrestere deg på et punkt. En bolt/ skrue som går tregt på gjenga får det samme momentet som de andre boltene, men man oppnår ikke den samme forspenningskraften med denne skrueforbindelsen. Moment og forspenningskraft er to forskjellige ting. Heilt rektig det også "Komodo", men eg tenkte når eg skreiv "derfor ikkje rett trykk på toppakning ...." så er det forspenningskrafta eg meinte. Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn