Jump to content

Bytte bunnventiler i tilaarskommen Fairline

REM

Recommended Posts

Nå om dagen er temperaturen blitt såpass at det er mulig å herde epoxy ute, hvis du tar litt kunstig varme til hjelp. Jeg monterte 3 stk gjennomføringer idag, 2 stk 1,5" og en 1"

img_1511.jpg

Montasjerekkefølgen blir som bildet over viser, dvs først selve skroggjennomføringen som tres opp gjennom hullet i bunnen. Jeg lagde litt større hull i bunnen enn hva jeg hadde for messingventilen for å ikke å skrape av all epoxien når jeg tredde opp gjennomføringen, og for å få en god spalte rundt gjengene som jeg senere kunne fylle med epoxy fra innsiden.

Ooopss!! Ser nå på bildet at jeg har montert den hvite skiva nærmest flensen på gjennomføringa. Dette er feil. Støtteskiva av vannfast finér skal ligge innerst, deretter plastskiva.

Altså, først gjennomføringen, deretter fra innsiden; min egenproduserte støtteskive av vannfast finér, deretter den hvite plastskiva, og tilslutt plastmutteren.

Hensikten med støtteskiva er å sørge for god support til den gjengede gjennomføringa (svakeste ledd på TrueDesign) oppover stammen og mot selve ventilhuset.

img_1513.jpg

På forhånd hadde jeg indexert gjennomføringen, dvs jeg skrudde ventilen helt in på gjennomføringen slik at den stanset mot ansatsskulderen innvendig. Derfra risset jeg et indexmerke på linje med det handtaket sitter. Hensikten med dette er å kunne justere gjennomføringen fra utsiden, dvs vri den i hullet slik at handtaket kommer der jeg vil ha det.

img_1514.jpg

I Epoxyen har jeg tilsatt fortykkingsmiddel slik at den blir hengende der du vil ha den og ikke renner av. Jeg pensler epoxy på anleggsflaten på skroget og på veggene i hullet før jeg også pensler epoxy på selve gjennomføringen.

img_1516.jpg

Etter at jeg hadde tredd gjennomføringene på plass, benyttet jeg noen plastskinner (Aikonaplank) for å holde gjennomføringene på plass i hullene mens jeg fortsatte arbeidet fra innsiden. Aikonaplank ga ett passelig mykt spen slik at jeg ikke skviset ut all epoxyen.

img_1519.jpg

Etter å ha montert skivene og mutter fra innsiden monterte jeg opp ei verkstedsol med 2 stk 500W lysrør. Verkstedsola klarte å herde epoxyen på ca 1,5 time. Jeg lot den stå på i to timer før jeg monterte ned og tok kvelden.

Fortsetter i morgen........

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

REM hadde du gidde å spørre "noen" på messa om hva slags kunstfiberplater som brukes i nye båter i dag når man skal lage paneler med skrogtrekk?

REM, tilgi meg for at jeg sporer av i tråden din for å gi Eureka et innspill!

Husker du at du tipset meg om en Vaagen 39 som stod til salgs på Måløy for to år siden? Det var et halvfabrikat som hadde stått i en hage i syv år, og faren din hadde erklært ham til æredsmedlem i Norsk Hagebåteierforbund.

Uansett, vi pakket oss i bilen og dro og så på den båten.

Den viste seg å være mer ferdig enn det bildene i annonsen tilsa, og vi falt pladask for båten. Karen som hadde bygget den opp hadde en utrolig allsidig bakgrunn som mekaniker og fra båtbyggerier. Han hadde dessuten en utrolig sans for finish og detaljer. Det var lagt ned et utrolig antall timer i den båten, og kun det beste av materialer og utstyr var benyttet. Eneste årsak til at det ikke ble handel var at vi ikke klarte å kvitte oss med vår båt fort nok.

Tilbake til panelene. Der han ikke hadde brukt treverk hadde han trukket tak og skott med ekte alcantara. Dette er et stoff som vanligvis bare benyttes i puter, og til nød i sofaer i dyrere båter. Framgangsmåten hans var som følger. I stedet for å bruke 4mm x-finer brukte han et materiale som kalltes for racor. Det kan skjæres med kniv etter mal. Etter å ha skjært til plata sprayet han på skumplastlim (3M) og la plata opp ned på 5mm skumplast. Deretter renskjærte han med en stanleykniv, og la dette ned på alcantaratrekket. Husker ikke om han hadde lim i mellom her også. Så skjærte han rundt med en avstand av ca 25-30mm, brettet inn, og stiftet fast med rustfrie stifter. Disse platene limte han opp i lekter, og på den måten unngikk han å få noen synlige skruer. Panelplatene ble brutt med spiler av lakkert kirsebærfiner. Dette ga et helt utrolig proffesjonelt resultat. Jeg vil faktisk påstå at det arbeidet han hadde gjort ikke stod tilbake for noe jeg har sett i kostbare båter fra anerkjente produsenter.

Send meg en IM hvis du ønsker mer informasjon om denne måten å montere paneler på :smiley:

Hei, takker for tipset, det skal jeg søke opp. Antar det heter "racore", mao det er kjernemateriale laget av harpiks, som "ra" er. Men i korte trekk, så er jeg er på sporet av et materiale som heter Artboard. Brukes av bla. Grandezza og ihvertfall en svensk båtrestauratør. Laget en egen tråd om dette forleden, men fikk lite respons. Siden min far har en del kontakter innen skipsbygging her på vestlandet, så holder jeg på å fiske i de kanaler.. forhåpentligvis blir det tilgang både på divinycell for noe støpearbeid, plater til panelering og skrogtrekk av typer som man ikke finner som hyllevare.

IM er på vei...

Ikke noe problem å bruke tråden min til slike nyttige og klærerike avsporinger. Hadde forøvrig øyne og ører åpne på messa, men fant ingen som drev med noe lignende. Ble vel for sært og spesiellt antagelig på en slik forbrukermesse?

Hilsen REM som nå gulper i seg den 3. kaffekoppen og forbereder tur ned i båten for å lime skroggjennomføringer/se på skiskyting

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Da er ventilene montert på skroggjennomføringene. Nå er skroggjennomføringene med støtteskiva av vannfast finer og mutter permanent plastet mot skroget med epoxy. Dette ytgjør nå en integrert del av skroget, og er en langt sterkere enhet enn glassfiberen som skroget forøvrig er laget av. Ingen fare for brekasje her.

Eneste som nå gjennstår er å montere på slangene igjen, og merke alle ventilene skikkelig og permanent. Slangene venter jeg med til det blir litt varmere i lufta. Er stive og uhåndterlige nå om dagen/kvelden.

Tenker på å merke alle ventilene med folierte etiketter som jeg limer til dørken i overkant av ventilene.

img_1538.jpg

img_1548.jpg

img_1550.jpg

ad. planlegging:

'Halsarna' mellan ventilerna och bottengenomgångarna ser möjligen lite klena ut men det beror förstås lite hur materialstyrkan känns.

Är Du tillfreds med stabiliteten i montaget t ex när Du manövrerar ventilen i den översta bilden?

Och då gärna med höjd tagen för framtida 'förtrögning' i ventilen...

Dette så veldig bra ut. Noe helt annet enn å kline litt fugemasse på flensen og håpe på det beste !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

img_1562.jpg

img_1561.jpg

img_1559.jpg

Da er alle ventilene merket. Benyttet foliering, og forseglet hver enkelt etikett slik at de ble hermetisk tette. Burde holde en stund vil jeg tro. Limte deretter mot bunn med Teck7.

I morgen hvor det skal bli rimelig mildt skal jeg montere på plass alle slangene. Hjelper jeg litt til med varmluftpistol skal jeg få slangene myke og fine tenker jeg.

ad. planlegging:

'Halsarna' mellan ventilerna och bottengenomgångarna ser möjligen lite klena ut men det beror förstås lite hur materialstyrkan känns.

Är Du tillfreds med stabiliteten i montaget t ex när Du manövrerar ventilen i den översta bilden?

Och då gärna med höjd tagen för framtida 'förtrögning' i ventilen...

Glassfylt PA6 er et svært sterkt materiale når det har absorbert vann. På sommer og høst hvor jeg skal operere disse ventilene er luftfuktigheten høy, og da er jeg ikke redd for dette overhodet. Den svake siden med PA6 er uttørking, og det skjer når båten er løftet på land om vinteren. Da opererer jeg ikke ventilene.

Dessuten ligger alle ventilene godt beskyttet under en luke i gulvet og ut av veien for trafikk i båten.

ad. planlegging:

Jeg erstatter rett og slett de gamle originale med tilsvarende i TrueDesign. Bortsett fra vannintaket til motorene som har rett slangestuss fordi slangene der kommer rett ovenfra er alle med 90 graders bend. (Har ikke lagt ut bilder av vannintaket til motorene, da det er litt trangt og vanskelig å komme til)

ad. planlegging:

Ikke noe problem Komodo. Jeg kjenner deg såpass godt nå :thumbsup:

ad. planlegging:

Det är väl visserligen opassande att prata pengar när det gäller båt, men får man fråga vad kalaset gått på?

Slettes ikke så galt synes jeg Ebonita. Ca 4000,- for alt innkjøpt. Egen tid regnes ikke med, ikke sant?

ad. planlegging:

Nä det var ju ett ovanligt överkomligt projekt....

Och tiden är ju inget problem för oss, vi är ju tidsmilionärer eller hur?

Tvärtom förresten, arbetsglädjen förlänger nog livet.

:thumbsup:

Förresten hur många genomföringar bytte Du? jag drar slutsatsen att det blev billigare än metall - för att inte tala om rostfritt....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...