emma1 Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Er eksosriser det røret som er nedanfor gummirøret? Har forstått det slik att det ikkje er alle som har riser?? Sitér dette innlegget Link to post
Seven Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 (redigert) Trur vp burde se litt på hva bilbransjen gjør med kampanjer som går på sikkerhet etc. Att mitt eksosbend så helt støkent ut er mulig bare en tilfeldighet,skal sjekke dette hver 12 mnd heretter. Båten har vært hos vp verksted årlig på service,gummi muffen har aldri blitt demontert for inspeksjon. Mye tåkeprat fra vp forhandlere,jeg har fått ulike svar fra tre forhandlere. Redigert 21.Februar.2013 av Seven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Er eksosriser det røret som er nedanfor gummirøret? Har forstått det slik att det ikkje er alle som har riser?? Det er det øverste røret som er polstret, du ser bilder her i denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
Seven Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Røret som skaper problemer er det som er etter gummimuffen og vidre ut igjennom drevet . Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Det stemmer, men den syrefaste riseren er det øverste polstrede røret. Sitér dette innlegget Link to post
emma1 Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Flott forklart. Då har eg iallefall forstått att eg har riser. Sitér dette innlegget Link to post
Sailor55 Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 (redigert) Kan noen forklare hvorfor denne tæringen skjer bare på motorer som har riser ? Etter som jeg forstår er det det nedre røret i aluminiumlegering som blir "oppspist". Det er vel helt likedan på begge varianter ? Redigert 21.Februar.2013 av Sailor55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seven Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Trur det er samme rør på alle Sitér dette innlegget Link to post
Sailor55 Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Kan noen forklare hvorfor denne tæringen skjer bare på motorer som har riser ? Etter som jeg forstår er det det nedre røret i aluminiumlegering som blir "oppspist". Det er vel helt likedan på begge varianter ? Har forsket litt videre på dette på noen sider på nettet som viser delekataloger for D4. Opprinnelig delenummer på eksosrør er 3587413. Det er en eller annen gang i tiden erstattet til nummer 40005584. Nytt nummer som erstatter begge typer er 21114146. Detter røret har en zinkanode som er mulig å bytte utenifra ( i motorrommet ). Det er muligens da slik at det er nummer 40005584 som har et problem siden eldre motorer ikke blir kalt inn på kampanje ? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 (redigert) Jeg har forstått tæringsproblematikken dit hen at har du eksosriser (rustfritt stål) montert, og det står sjøvann (saltvann) i eksosrøret, opp til riseren (pga. at drevet ligger lavt i vannet) så vil eksosrøret i aluminium (mellom gummibelgen og drevskjoldet) tjene som offeranode for den mere metallhøyverdige riseren, og eksosrøret vil da kunne korrodere (tære). Det nyere eksosrøret (fortsatt i aluminium) har fått egen offeranode som da vil "ta støyten" for eksosrøret. Riseren skal jo nettopp brukes i de situasjoner der drevet ligger lavt i vannet for å hindre at sjøvann kommer inn i turbo og ev. videre. Har man i tillegg en elektrisk potensialforskjell mellom riser og eksosrør (ikke optimal jording ++), så vil vel denne tæringen kunne akselerere ganske kraftig. Understreker at dette resonnementet er mitt eget, og ikke kommet fra VP eller andre "eksperter". Jeg har ikke riser, toppen av mine utvendige drevskjold står godt over vannlinjen. Har motor og drev fra 2006, ved årets inspeksjon så toppen av eksosrørene (der gummibelgen er tilkoblet) slik ut: Jeg finner ikke (og skal vel ikke finne det heller) noen oppgraderingskampanje ved å sjekke mine motorers serienumre mot VPs sider. Redigert 22.Februar.2013 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seven Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Høres fornuftig ut det.Har ikke riser selv og røret er uten tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 (redigert) Kan noen forklare hvorfor denne tæringen skjer bare på motorer som har riser ? Etter som jeg forstår er det det nedre røret i aluminiumlegering som blir "oppspist". Det er vel helt likedan på begge varianter ? Eksoskrøk = støpestål Eksosriser = syrefaststål + sjøvann + aluminium(eksosbend) = tæring Mvh Tom Erik Redigert 22.Februar.2013 av Joda3300 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cmb91 Svart 23.Februar.2013 Del på Facebook Svart 23.Februar.2013 Eksos riser = 316 syrefast rustfritt stål, altså eksos røret fra turbo og ut. Røret fra eksos riser og ned ut igjennom hekk er i aluminium. ;) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 La inn mitt serienr men kan ikke finne noen bulletin om dette. Har en 2007modell av D4-260 så det burde vel kommet opp? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Har inntrykk av at det kommer opp om motor er over 5 år? Hadde uansett sjekket bendet fysisk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Targa 23.1 Svart 25.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 La inn mitt serienr men kan ikke finne noen bulletin om dette. Har en 2007modell av D4-260 så det burde vel kommet opp? Da er det kanskje en annen type riser som er brukt på din motor Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 (redigert) Da er det kanskje en annen type riser som er brukt på din motor Dundun II: La inn mitt serienr men kan ikke finne noen bulletin om dette. Har en 2007modell av D4-260 så det burde vel kommet opp? Jeg har ikke risere, det kom således ikke opp noen kampanje vedrørende dette på mine motorer. Redigert 25.Februar.2013 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Jeg var og sjekket mitt eksosbend i helgen, det så slik ut: Syntes dette så veldig bra ut men har sendt en formell henvendelse til Vallø Motor (etter avtale) for sikkerhets skyld. Så får de ta avgjørelsen. Min motor er fra 2008, garantiseddelen er fylt ut 14.03.08.... Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Siden eg fikk brev reiste eg i båten søndag for å sjekke. Eg har ikkje raiser. Men ville sjekke grundig. Av med belg som er mellom motor / eksos rør til drev. Der såg det ok ut. Litt gravrust på bend mot motor. Tok bilder og sendte til min nærmeste VP verksted. Det viser seg at sjøl om eg ikkje har raiser så er eg underlagt en garanti jobb som VP har anbefalt. Eksos rør skal byttes. Så en må ikkje kun stole på bildet i brev med eller uten raiser. Dette må sjekkes med motor nummer i tillegg. Så eg må få på plass service. Må i verste fall ut med motor for å få byttet rør. Det ligger litt mer bak saken en det eg kunne holdt på å konkludere med. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Ally, interessant å se et annet nedre bend, med samme fotovinkel som jeg tok bilde fra, ref innlegg 131. Etter nærmere undersøkelse så har vi lokalisert noe tæring. - ikke mottatt brev og heller ikke treff i registeret. Motor er D6 310, montert i 06/07 og kjøpt fra forhandler i 09 og garanti fra da av. - kan det da tyde på at VP sitt register ikke er helt fullstendig etterrettelig? Mtp at det garantert finnes flere motorer som er eldre enn 5 år, men nyere ihht garantitid. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Eg har bilder eg og. Kan legge de ut når eg får data på nett. Greit å sammenligne. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Sjekket med verkstedet som er oppgitt selv. De får beskjed om å bytte ALLE som er inn for 5 år men de bare "anbefaler" det for eldre motorer. Når serviceverkstedet ber om en risikovurdering får de ikke svar. Mine risere er inspisert med kamera og funnet i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Dundun II: La inn mitt serienr men kan ikke finne noen bulletin om dette. Har en 2007modell av D4-260 så det burde vel kommet opp? Jeg har ikke risere, det kom således ikke opp noen kampanje vedrørende dette på mine motorer. Har heller ikke riser, men fikk likevel brev fra Volvo Penta med anbefaling å sjekke om eg har riser eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Dere som får brev direkte fra Volvo Penta. Hvordan registrere serienummeret på motorene hos VP? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Eg tipper eg ligg registrert etter garantijobb utført i 2012. Bytte av slanger for styring. Nå må eg bytte tilt slanger, håper det kommer under garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.