Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Takk, SoBo!

Jeg holder til i Sandefjord. Fikk båten i juni 2013, og holder egentlig på med å få den i teknisk god stand.

Båten er helt orginal, bortsett fra ny kalesje + at det er fjernet noe dekor utvendig.

Jeg har lyst til å montere baugpropell, og tenkte at du kanskje hadde noen tips ang plassering og størrelse.

Ellers har jeg renset dieseltankene, demontert riserne for sjekk, pakket om pakkboksene, tatt ut dyser for test evt bytte dyse-spisser, byttet sjøvannsinntakene+ alle gjennomføringer, bytter dieseltilførsel+ retur- rør, revet ut all motorromisolasjon, ++

Tenker at jeg må priorite det viktigste først, slik at jeg får benyttet båten til sommeren..

Håper vi kan utveksle noen erfaringer etterhvert!

Hei Riverik, ang montering av thruster skal eg legge ut noen bilder av hvordan eg lurte dette til, litt trangt som sagt under senga men det går greit, elmotoren står/heller litt frammover, den er ikke loddrett, det kunne den gjøre i hht monteringsanvisningen,størrelse og tec spec kommer senere.bilde

Link to post

Ser ut som å være et flott eksemplar du har Arnfinn Vølstad. Det er vel ikke så mye vits for meg

å sjekke propell og utveksling ?? i og med at jeg har Tamd 61 med ZF girbokser i min.

 

 

Du har jo bygget om badeplattformen din, har du teak gulvet liggende som er i badeplattformen, 4 stk ?

Viss dei tar opp plass kunne eg gjerne tenkt meg og ovetatt disse.

 

Ristene på badeplattingen var i dårlig forfatning og lever ikke lenger. Du kunne selvfølgelig overtatt disse dersom det hadde

vært noe å ha.

Link to post

Ser ut som å være et flott eksemplar du har Arnfinn Vølstad. Det er vel ikke så mye vits for meg

å sjekke propell og utveksling ?? i og med at jeg har Tamd 61 med ZF girbokser i min.

 

 

Ristene på badeplattingen var i dårlig forfatning og lever ikke lenger. Du kunne selvfølgelig overtatt disse dersom det hadde

vært noe å ha.

Hei, joda, det vil være interesant å vite hvilke utveksling og propeller du har, eg har nemlig 2stk TAMD 63P i topp stand stående, lurer litt på om disse skal monteres ombord......NB eg lurer, har ikkje bestemt meg.

Redigert av Arnfinn Vølstad (see edit history)
Link to post

Med to stk. 63P (370hk '*2) ombord vil det bli fart i dama. Hvordan er det med akseldim. er den stor nok,

eller må du bytte alt sammen ?

Det påstås fra di som vet alt om slikt at 38mm, (11/2") skal holde, utvekslingen på gira er 1-1,533, men alt går jo an å kjøres i stykker viss ikke hode brukes.Skal det byttes aksler og hylser blir kost/nytte astronomisk, det blir ikkje aktuelt. :thumbsdown::nonod: 63 motorene er jo også glad i diesel kontra 41 motorene, det kan jo reguleres med gasspådraget, men, føler at 41 motorene er i minste laget.41ene er jo også ganske lette ca 460 kg mot 870 for 63iene, dette skal tenkes og vurdere over før noe gjøres, båten fungerer fint og 41ene er jo orginalt montert.

 

Ang ristene på badeplattformen, ok, da glemmer vi dem, mine er ok enda, tenkte at det kunne vært greit å hatt noen på lur.

Link to post

Båten kommer og til å ligge en del mer på "rumpa" med 63 maskinene pga vekt.

Ser forskjellen her( jolla utgjør lite, eksosløpa ligger under vann uansett)

 

 

bilde

 

bilde

Ja, det ser eg...... AAAA fin båt du har,lekker er den. Kjekt å treffe andre med samme båt, eg har "sugla" på desse båtane i årevis men dei har vert utanfor mi lommebok, som sakt fekk eg tak i denne for 2 år sidan og er storfornøygd. I fbm båtkjøp var eg og såg/prøvde fleire 36 rivieraer, nokre hadde Catepillar nokre Ford og nokre Volvo 60 eller 61, denne hadde 41 (minste) men var usedvanlig godt tatt vare på både utv/innv,skroget er så og seie perfekt, så da slo eg til, trega ikkje på det.

 

SoBo.... har du bild av båten din i fart.?

Link to post

 

 

Det er 60c motorer i min båt. Ikke særlig god plass i motorrom!! Hehe

f.eks impeller-bytte, blir ikke lett på bb motor.

 

rivierik36:

Ser du skriver at det er trangt ved impellerbytte. Har ikke du slike "luker" i stikk-kabinen, der du kommer inn i "front" av motorene.

 

bilde

 

Her er også et (dårlig) bilde av min baugpropell.

Den står rett forut for skuffen under senga og rett akterut for tverrbjelke/avstiving.

Dette er en Sleipner T15 (tror jeg den heter. En litt eldre mod. på ca 7,5 hk)

 

bilde

 

Arnfinn: Girboxene mine er av typen ZF irm 220a, utveksling 0,533/1.

Propellstørrelse er 20*23 ( eller nøyaktig 510mm*590mm(står banket inn på prop))

Har ikke bilder av båten i fart tror jeg.

 

Har forøvrig sanket litt diverse i dag.

Ny propell aksel 11/2" ( valgte her metriske gjenger på aksel forde da er det enkelt med mutter og sink på mutter. Originalt er det her tommer)

Nye cutlesslager.

Nye kompositt skroggjennomføringer og ventiler (til toalett)

Mer gelcoat, isiteek til plattingen pluss litt annet småtteri.

 

bilde

 

Har skåret ut mal til bruk når jeg skal "lage" denne isiteeken.

Har også pusset og primet klemflensen pluss malt et strøk topcoat på "nystøp" på undersiden av plattingen.

Hadde tenkt et strøk til over det hele under der til slutt.

 

bilde

 

Det mangler topcoat på en bit under der fordi det muligens kommer en slik utrekkbar badestige her. ( må da i så tilfelle støpe fester til denne)

 

bilde

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post

 

rivierik36:

Ser du skriver at det er trangt ved impellerbytte. Har ikke du slike "luker" i stikk-kabinen, der du kommer inn i "front" av motorene.

 

bilde

 

Her er også et (dårlig) bilde av min baugpropell.

Den står rett forut for skuffen under senga og rett akterut for tverrbjelke/avstiving.

Dette er en Sleipner T15 (tror jeg den heter. En litt eldre mod. på ca 7,5 hk)

 

bilde

 

Arnfinn: Girboxene mine er av typen ZF irm 220a, utveksling 0,533/1.

Propellstørrelse er 20*23 ( eller nøyaktig 510mm*590mm(står banket inn på prop))

Har ikke bilder av båten i fart tror jeg.

 

Har forøvrig sanket litt diverse i dag.

Ny propell aksel 11/2" ( valgte her metriske gjenger på aksel forde da er det enkelt med mutter og sink på mutter. Originalt er det her tommer)

Nye cutlesslager.

Nye kompositt skroggjennomføringer og ventiler (til toalett)

Mer gelcoat, isiteek til plattingen pluss litt annet småtteri.

 

bilde

 

Har skåret ut mal til bruk når jeg skal "lage" denne isiteeken.

Har også pusset og primet klemflensen pluss malt et strøk topcoat på "nystøp" på undersiden av plattingen.

Hadde tenkt et strøk til over det hele under der til slutt.

 

bilde

 

Det mangler topcoat på en bit under der fordi det muligens kommer en slik utrekkbar badestige her. ( må da i så tilfelle støpe fester til denne)

 

bilde

 

FF...

Takk skal du ha SoBo, det er nok samme gir du har som eg har, du fortsetter å bygge og forbedre, imponerende....... vi kommer nok til å holde kontakten, skal legge ut bilder av baugpropellen min, har litt tull med PCen, men det ordner seg nok, hvor kjøpte du akslinger og lager.......Har du noen bra bilder fra motorrommet som viser motorer og exhaustslanger,vannintak og gear mot axsler......

MVH

Arnfinn

Link to post

 

 

Ja, det er mye penger. Får heller være flink til å legge noe på dørken når det bades!

En annen ting, pakkboksene. Du har hatt alt fra hverandre og vet hvordan ting ser ut . Kanskje dumt spørsmål, men er det en slik gummihylse mellom "uteflens" og "inneflens" hvis du skjønner...?

 

Ja vi har et teppe/rye med antisklibelegg på dørken.

Nei her er det stevnbeslag(skrog- gjennomføring med lager og pakkboks i ett) Ligger bilde av akselgjennomføringen litt lenger

fremme i tråden (side 9 eller 10 mener jeg å huske)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...