nimba Svart 6.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Hei & hå Da kan jeg sikkert skilte med tidenes tregeste tilbakemelding.... Uansett vil jeg takke for de flotte tilbakemeldingene som alltid er kjekt å få , plattformen henger forsatt på , tross et tilfelle med meget stor belastning som skjedde en flott sommerdag midtfjords.... Bakpå plattformen henger det en 10" rib men, pga. den nye lange avstanden inn til hekken fikk jeg ikke satt "fast" ribèn slik som før ved å legge den inn mot akterveggen , så jeg valgte å la den "balansere" med god vekt akter slik at selv i bølger ikke tippet innover, dette fungerte meget bra inntil festeørene i båten røk hvor tauet var festet , disse var nok ikke dimensjonert for denne type belastning så det endte med at ribèn slo rett i sjøen , narturligvis med skrogets V-bunn på tvers av kjøreretningen.............i 20 knops fart...!! En kan jo forstille seg belastningen først og framst på innfestningen (snap-daviter) og de pålimte padsene på båten og videre til plattformen . Jeg må innrømme at jeg var ikke særlig høy i hatten da jeg hørte skriket fra en av ungene om at ribèn var løsnet.... Man kan si det tok ikke særlig lang tid å få stoppet skuta , men selv på de få sekundene så jeg for meg både avrevne snapdaviter og store skader på plattformen , men heldigvis ble det bare med skrekken , absolutt ingen skader kunne oppserveres I ettertid brukte jeg ribèns stålbeslag inni bauen og utenpå hekken som feste for tau og det har fungert bra i ettertid , selv om jeg nok etterhvert skal få tak i noen faste stag , det er nok det beste ! Ellers.... var det spørmål om tids estimat på plattformbyggingen , etter innleggene mine å se startet jeg demonteringen tidlig i mars , noen som jeg fikk erfare var altfor seint.... for det siste innlegget var i midten av juli , godt ut i sesongen . Visst en da trekker fra 2 offshore turer ender man opp med ca 3 mnd + , tiden avhenger jo selvsagt av innsatsen , men jeg tror nok min er i overkant "normal" da jeg faktisk har 100% fri den tiden jeg er hjemme , selv om jeg ikke jobber så mye på kveldstid erfarer jeg at dagene er veldig effektiv iforhold til ettermiddag kveld narturlig vis....Så var det prisen....som jeg ruser til ca 15000,- , da gikk følgelig ca 7000,- til teppe og lim , ellers sparte jeg nok en del på å benytte den gamleplattformen . Når det gjelder størrelsen har jeg målt dybden på midten av båten , til ytterkant teppe måler jeg 98 cm , resten inkl, fenderlist er 16 cm , så totalt fra bakvegg stikker den 114 cm . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Bitteliten Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 weaver har stag til å holde jolla oppreist. Fester limes på tubene, skrus i båten. http://www.tender.no/stand-off.htm Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 16.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 Genialt takker så mye for tipset Bitteliten , akkurat hva jeg trengte . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 (redigert) Skulle starte på et lite prosjekt med å montere seglass på dieseltankene og var rundt div. steder for innkjøp av utstyr , men som vanlig endte jeg opp med å gjøre helt andre ting.... , det startet med teppet som ligger oppå dørkplatene , dette må fjernes for å komme til dieseltankene , men teppet hadde lagt fra seg så mye fint støv at både teppe og dørk måtte støvsuges , siden alle dørkplatene så måtte stå åpen måtte jeg finne et sted for teppet , men hvor en jeg la det var det i veien , så jeg begynte å rydde og endte opp med 2 fullstappete boss sekker med ting og tang som ikke lenger trengtes i båten samt en sammeliggbar sykkel . under ryddingen fant jeg en strekkavlaster , det passet bra for den ene på fortøyningen måtte skiftes , når jeg så holdt på med dette fikk jeg øye på en annen liten glemt sak , 2 av 3 frontvindu ikke var ferdig tettet pga.lekkasje , de 2 siste var kun teipet midlertidig , siden da dagen idag var så fin var det gjerne beste å få dette gjort med en gang Ellers tømte jeg vanntanker og drenerte rørsystemet ombord , samt kjørt glykol i toalett/kloakkanlegg , skulle det komme kulde de neste 14 dagene når jeg er på jobb kan ting fryse... Ellers har jeg pga. lekkasje på slanger på varmeanlegget kjørt på 6 liter frostveske , skulle vært unødvendig , men Biltemaslangene og slangeklemmene går ikke an og få tett , og hele sesongen har jeg kun etterfyllt med vann... forøvrig skal hele anlegget bygges om i vinter, da med slanger som holder tett ! Redigert 17.Oktober.2013 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Fortego Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Flott tråd! Nå vet jeg hvem jeg skal spørre når jeg har spørsmål om elektronikk! Men du greide ikke å formidle hvor omfattende arbeid du faktisk har utført på båten din under middagen hvor jeg hadde gleden av å sitte på samme bord som deg (Kick-off i Sandefjord). Spesielt imponert over det elektriske arbeidet! Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
nimba Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Takk for den Fortego men du , den middagen du refererer til......kjenner ikke jeg helt til , sa du Sandefjord Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Fortego Svart 18.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2013 Anså det som usannsynlig at det fantes to stykker i Bergensområdet som jobbet offshore og hadde en Nimbus 4000 som trengte oppussing, men der tok jeg visst feil... :-) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
nimba Svart 6.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2013 (redigert) Hei Var borte i båten i helgen og satte på avfukteren som jeg til tid og annen gjør , men da jeg var borte igjen i går var det ikke kommet en dråpe vann i beholderen Etter litt investigering... fant jeg ut at kompressoren ikke startet , så her var det bare å ta med seg avfukteren hjem på verkstedet . Vel hjemme fikk jeg demontert skiten og fant ut at kompressoren fikk spenningen den skulle ha , men at strømbegrenseren slo ut med en gang den skulle starte , så konklusjonen ble at kompressoren hadde tatt kveld . Siden jeg da likevel skulle levere den til gjenvinnig ble det å utforske litt og begynte med å kortslutte strømberenseren ,litt gnister men akk la det brenne det som brenne vill tenkte jeg , kompressoren ble etterhver varm men startet litt etter litt for hver gang jeg prøvde , til slutt gikk den helt fint og jeg koblet tilbake sikringen og var ganske fornøyd . Som avsluttende test lot jeg den stå på natten over i garasjen , noe som ga full uttelling i vannbeholderen Glad og fornøyd returnerte jeg med avfukteren og plugget inn støpselet i båten.....som endte med et smell så både jordfeilbryter og sikring røyk Nå kunne det selvsagt vært kjekt å kunne avslutte med å fortelle at avfukteren ligger på 300meters dyp , men akk den står nok en gang på verkstedet , men denne gang kun i påvente av tur til miljøstasjonen. :sad: Redigert 6.November.2013 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 8.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2013 Båtpenger kommer og båtpenger går trallala.... Demonterte dette idag , så da fikk jeg svar på hvorfor motoren hadde litt for høy temperatur Nytt er bestilt og skal modifiseres slik som bb.motor. Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kaptein Fredrik Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Er det ett spjeld man ser inni eksosbendet? Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
nimba Svart 9.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2013 Jepp , når det spjeldet virker som tiltenkt reduserer det kaldstartrøyken , spjeldet styres av en solenoid som sikkert blir aktivisert av en microbryter via gass hendelen eller på dieselpumpen ? , da det kun er aktivt på lavt turtall , prinsippet videre er at når dette er aktivert vil det oppstå et mottrykk i sylinderen noe som igjen øker forbrenningstempraturen i sylinderen som igjen gir mer effektiv forbrenning og dermed reduserer eksosen Som du ser av bildet står spjeldet i et meget spesielt miljø ,akslingen går utenifra og passerer sjøvannskjølingen før den er inne i selve bendet , så en skjønner at dette ikke kan vare særlig lenge...patenten har VP gått vekk ifra så på erstatningsbend er dette følgelig fjernet . Slik ser det nye ut... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 10.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2013 I helgen har jeg jobbet litt på Targa-bøylen som jeg en gang håper vil kle Nimbusen min.....? Siden bøylen ikke er designet til denne båten passer narturlig nok hverken det ene eller det andre , men....med litt modifikasjoner skal jeg nok få det til....? En av endringene som måtte gjøres var og lage den bredere , det fikk jeg gjort ifjor....> Her har jeg merket av et felt som skal støpes form av Området poleres med voks etterfulgt av et par strøk slippmiddel Før gelcoaten smøres på Så legges duk og polyester Samt noe forsterkning Og vips har man en form.... som hadde noen luftbobler som måtte flikkes.... og lakkes før bruk Targaen blir så delt på midten Og justeres til riktig bredde Formen blir så lagt oppå mellomrommet..... og armeres for bedre binding i støpen Bøylen legges så i stabilt sideleie,,,,, for så bli lappet sammen , finer brukes for å stive av hele skjøten Mindre heldig med overflaten , antagelig en liten kjemisk reaksjon... de fire hullene er etter forsenkete skruer for og holde fineren i press under støpingen Da skulle bredden være på plass. Så nå jobber jeg med tilpasning av innfestningene og vinkelen mot båten slik at targaen står vannrett Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
SoBo Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Meget godt gjennomført, som alltid. Plastarbeid er gøy Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Superkul Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Tøft - blir skikkelig bra Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Lady E Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Mye godt her, blir pent. "Elefanthuden" i avstøpet skyldes gjerne for mye og/eller for lite herdet voks i formen, det er et kjent fenomen. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 15.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2013 Ikke det store framskrittet her men jeg ser jeg glemte noe i farten sist . Før jeg begynte denne jobben måtte jeg jo ha en Mal... Det fixet jeg med noen lekter og litt finer på en solrik dag.. Så her står nå den største utfordringen , targaen er ca 5 cm for høy i forkant , og jeg har kommet til at det beste er å kutte dette av i bak kant slik at jeg beholder styrken i feste framme , antar det er her det blir mest belastning . Så da blir det nok litt støping og sparkling framover.... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kaptein Fredrik Svart 15.November.2013 Del på Facebook Svart 15.November.2013 Tøøøøft Du har en god fantasi og kreativitet, og resultatet blir jo strålende hver gang Hva jobber du med egentlig? Ingeniør? Får vel snart begynne med vinterens oppgaver i solluxen også. Skulle begynt for noen måneder siden, men "livet ble satt litt på vent". Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
nimba Svart 17.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2013 hmm...vel.. eg fryktet Kapteinen hadde gått i land... , men nå er du tilbake og det er bra for oss alle Eg derimot har tatt opp kampen igjen med fuktigheten i skuta, har vært og shoppet på Jula der eg endte opp med en avfukter av samme type som før , altså med kompressor , Forskjellen med denne er at den har automatisk avriming som aktiveres under 5 pluss grader , er ikke helt sikker på om det menes at den kan brukes ved lavere temperaturer , men jeg vet den gamle ikke hadde denne funksjonen og den ble full av is , tiden får vise.... Ellers ligger nytt modifisert eksosbend klar for montering , bilete kjem.... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 19.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2013 Jau...då e eksosbendet modifisert med eksostemperatursensor samt komt på plass og testet. Den største utfordringen stort sett med alt som skal gjøres under dekk er at kroppen alltid er i veien... og akkurat der du får kroppskontakt , kan du banne på det finnes en kant som ønsker seg igjennom kroppen din Slangestussen sandblåst og sensorplate montert , framgangsmåten er den samme som på BB motor , detaljer finnes her Kan føles litt feil og borre hull i et helt nytt eksosbend.... Gammelt V.S nytt Og omsider på plass Og ellers......er det ikke bare kjøper , selger og Finn.no som gjør penger på en båthandel , jeg ser ofte fritidsbåter transportert på denne måten forbi heimen , denne på nord med en 4-5 "større" båter på tur til nye spente eiere . Ship ohoi :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
SoBo Svart 19.November.2013 Del på Facebook Svart 19.November.2013 Kjenner meg godt igjen i det at kroppen er i veien, eller for lang, eller for stiv, eller mangel på ledd. Kjekt å få gjort slik fix som dette nå, så slipper man å få brist i bendet midt i ferien Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
nimba Svart 29.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2013 Skulle starte på et lite prosjekt med å montere seglass på dieseltankene og var rundt div. steder for innkjøp av utstyr , men som vanlig endte jeg opp med å gjøre helt andre ting.... - og slik ser det ut til å forsette , pumpen som jeg trenger for å flytte diesel mellom tankene kom aldri som planlagt , 5 uker fra Kina er langt i overkant av normal leveringstid , så nå må pumpen etterlyses ...men man kan ikke sitte seg på ræva av den grunn , har man gammel skute som meg går man aldri tom for hverken gjøremål eller prosjekt , så... menst man venter kan en jo gjøre andre ting som for eks. skifte ut gamle tepper til noe litt mer fasjonabelt....som teak , rettere sagt Flexiteek . Under skipperstolen er et av stedene det ligger vegg til vegg teppe , disse tenkte jeg å bytte ut litt etter litt , arbeidet er kjekt og man kan holde på hjemme i stuen menst fruen strikker , med andre ord veldig sosialt ja , slik ser det altså ut under skipperstolen min ! Under teppe var ikke alt som planlagt , trodde det bare var og legge på nytt.....men høydeforskjellen mellom plast og tre på 6 mm ville jeg ha vekk , kanten som holder veggkonsollen på plass måtte også fjernes for å få det nye gulvet helt inntil "veggen" Og hva kunne eine seg bedre enn noe annet til denne jobben ? Jo ein ekte Fein ! nyanskaffet from UK Da var kanten av og ....for de mest oppservange er en 6 mm finer komt på plass for å utjevne høydeforskjellen . Limt og skrudd med sika... Veggkonsollen ble så festet enkelt med tre stk. vinkler zzzzzzzzzzzzzz.... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
SoBo Svart 30.November.2013 Del på Facebook Svart 30.November.2013 Deilig å få ryddet vekk/fjernet slike vegg til vegg teppebiter. Venter spent på fortsettelsen . Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
nimba Svart 2.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 Deilig å få ryddet vekk/fjernet slike vegg til vegg teppebiter. Venter spent på fortsettelsen . Jepp , får ta de en etter en innimellom... Før jeg ble riktig klar med undelaget måtte det sparkles noen runder , i nederste del var høydeforskjellen mindre enn 6 mm finerèn ble dermed for høy så her ble det fyllt igjen med et par lag sparkelmasse (kansje ikke så interessant å vite detaljene for alle , men det finnes jo kansje en og annen Nimbus eier som sitter og følger med ??) Så var det klart for en Mal Flexiteeken skjæres så opp i passelige lengder , skal man ha "kantlist" slik som jeg trenger en nødvendigvis ikke dekke Malen hele veien , kantlisten er ca 6 cm bred. Tilfeldigvis passet restene fra badeplattformen Når dette så er limt sammen (Stelmax), er det å begynne å finkutte , et rett land og en god kniv er alfaomega... Til høyre ligger kantlisten som kommer på egen rull . ........................................... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 3.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 At dette er et renslig og luktfritt arbeid gjør til at man kan dra det inn i stuen og dermed samtidig være litt sosial.... og kun enkle hjelpemidler er nødvendig som til eks.det som vises på bilde . Jeg fuger ikke med sika , men skjærer av "fugen" fra evnt. overskytende og limer disse på der det trengs , panelet blir gjerne enda finere med denne løsningen Fix finito.. Prøvelegging... Vel fitted , liming og fuging gjenstår. Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Nærsnes Svart 3.Desember.2013 Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Veldig bra, mye finere enn den tepperesten som lå der tidligere! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.