Jump to content

Stad skipstunnel vil bli bygget


bellen

Recommended Posts

Mouche skrev 12 minutter siden:

 

Da er det vel bare for deg å rapportere de innleggene dette gjelder i dine øyne slik at moderator får en lettere jobb?

 

Herved gjort.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hper skrev 26 minutter siden:

 

Vær litt realistiske. Bak "løftet" er det en realitet. 70 mill, hva er det? Noen meter anleggsvei? 

Dette er penger som skal brukes til å utføre anbudsprosessen og kjøpe opp tomter som blir berørt av tunnelbyggingen. Resten av pengene kommer etter hvert. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 1 time siden:

Dette er penger som skal brukes til å utføre anbudsprosessen og kjøpe opp tomter som blir berørt av tunnelbyggingen. Resten av pengene kommer etter hvert. 

 

Riktig bellen, og det forstår de fleste... med unntak av dem med med vondt i viljen, og som sliter med at kroppen brest....🙄🙄🙄

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 2 minutter siden:

Hvor ble det av de 1.100.000.000 som ble bevilget i 2013?

 

De forsvant sammen med Ringeriksbanen, Fornebubanen, høyhastighetsbanene, tofeltsbanene, CO2 fangst og mye annet. Thoriumkraftverk glemte jeg i farten. ;-)

 

Sikkert behagelig å være drømmer i luftslott.

 

Forstår at keiseren ble forbanna i sine nye klær, men var det berettiget sinne?

Link to post
Share on other sites

Tunelldriving har vi etter hvert god kompetanse på, så burde være teknisk mulig uten for store utfordringer.

Kystverkets info om prosjektet.

 

2mrd for 1700m er i overkant 1MNOK pr meter, som er på nivå med kostnaden for tunellen under Haukeland Sykehus i Bergen for en generasjon siden.

 

Hvem bygger man egentlig denne tunellen for?

Hurtigruten har ikke nytte av den.

 

Lengre seilingstid, høyere utslipp, og / eller kortere tid i havn. Og fare for skrekkscenariet med brann i tunellen.

Kanskje er også naturopplevelsen av 1700m i naturekte stein sett fra innsida er for spesielt interesserte, når det til alt overmål er pakket inn i betong og stål for (brann)sikkerhets skyld.

 

Jeg tror derimot at de som regner på samfunnsnytte har har oversett en vesentlig oppside:

Har hørt noen sier vannstanden i havet stiger, og at nå går det styggfort. 

Nederland, og resten av den flate verden blir desperate etter stein for å bygge på dikene sine for å sikre seg mot at havet oversvømmer de fattige små landområder vi har igjen på kloden. Verdien av massen de tar ut kommer til å overgå kostnaden med selve tunellen.:crazy:

Når til og med en del av volumet tas ut under vann og deponeres på land, motvirkes også havstigningen.

Om vi er skikkelig lure selger vi steinen før vi slipper vann inn i tunellen slik at både dramaturgien og prisen vi oppnår blir maksimal.

Dette er jo genialt og det mest lønnsomme klimatiltaket vi har for hånden for tiden. Dobbel miljøgevinst :clap:  

Godt det finnes så fremsynte politikere som viser vei og redder hele verden. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 52 minutter siden:

Hvor ble det av de 1.100.000.000 som ble bevilget i 2013?

 

Den gang var nyheten at prosjektet skulle tas inn i Nasjonal transportplan. Så har en journalist klart å presentere dette som om at pengene ble bevilget. 

 

Denne gangen er startbevilgingen kommet inn i statsbudsjettet for 2021. Dette betyr at pengene faktisk blir disponible for prosjektet. Og selv om statsbudsjettene i Norge er ettårige betyr en slik startbevilgning at prosjektet blir tilført midler tilsvarende forventet kostnadspådrag resten av byggeperioden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 9 timer siden:

Jeg tror derimot at de som regner på samfunnsnytte har har oversett en vesentlig oppside:

Har hørt noen sier vannstanden i havet stiger, og at nå går det styggfort. 

 

 

Etter hva jeg forstår så hever også landet seg så i sum blir det vel et nullspill og derfor ikke så relevant i våre områder?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Siden innlegg har blitt innrappoortert til moderator som brudd på forumets regler så kanskje vi skal la diskusjon om moderasjon ligge, overlate videre arbeid til moderator, og heller diskutere denne tunnellen som i mine øyne vil koste alt for mye i forhold til hva jeg ser som samfunnsmessig nytteverdi.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hper skrev 25 minutter siden:

Du er rapportert for å ødelegge tråden med "krysshenvisninger" ut av tråden, til andre delforum, til ikke-eksisterende nicks, gammelt innhold osv som gjør tråden helt ubrukelig for de som leser den. 

 

Og politisk innhold når du beskriver Frp velgere som fluer på kuruka. 

Greit nok det Hper. Men hvis du synes det jeg skrev var ille, bør du kanskje gå litt i deg selv angående hva du velter ut av deg enkelte ganger. 

 

Ps: Du kan være 100% trygg på at jeg ikke tar det du skriver personlig. Møtes vi utpå i skjæra her så spanderer jeg gjerne en kald Fredrikstad pils på deg hvis det passer, det har jeg sagt før også :cheers: 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 25 minutter siden:

og heller diskutere denne tunnellen som i mine øyne vil koste alt for mye i forhold til hva jeg ser som samfunnsmessig nytteverdi.

Slik er det bare, for min del synes jeg at operaen, museer og teater o.s.v som bygges nede i Bjørvika er altfor dyrt iforhold til den samfunnsmesdige verdien.

For å ikke snakke om en viss "kjeller" litt lengere opp i gata.

 

Nå kuttet man inntekter tilsvarende et par skipstuneller for å senke prisen på en halvliter øl med 2-3 kroner igår, så penger er det tydeligvis nok av🙄

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 24 minutter siden:

.... denne tunnellen som i mine øyne vil koste alt for mye i forhold til hva jeg ser som samfunnsmessig nytteverdi.

 

Kan din vurdering av samfunnsnytte påvirkes av at du ikke har planer om å bruke denne tunellen selv? Mange andre, kanskje spesielt de som kommer til å bruke tunellen, har en annen vurdering.

 

De beregningene av samfunnsøkonomisk nytteverdi av tunellen som har blitt gjennomført har slik jeg forstår det ikke vært overbevisende i favør av å gjennomføre denne investeringen. Men min erfaring er at slike beregninger i mange tilfeller undervurderer hvor mye investeringen faktisk blir brukt, og dermed den samfunsøkonomiske nytteverdien. Dette har jeg sett en rekke ganger i forbindelse med veiprosjekter i Midt-Norge og på Helgeland.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 8 timer siden:

Det er borra hull hele veien gjennom allerede 👍 mus og rotter kan vel passere allerede 

Ok? Kunne man kanskje satt ut noen rykter om mulige edelstensfunn i borematerialet, så kunne man kanskje fått tunellen gratis? Kanskje tjent på den ved å selge skjerp?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 12 minutter siden:

 

Kan din vurdering av samfunnsnytte påvirkes av at du ikke har planer om å bruke denne tunellen selv? Mange andre, kanskje spesielt de som kommer til å bruke tunellen, har en annen vurdering.

 

Min, eller din, eventuelle bruk som privatperson på et lystfartøy under ferieavvikling anser jeg ikke å ha noen nytteverdi i et samfunnsøkonomisk regnestykke/vurdering. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 22 minutter siden:

Slik er det bare, for min del synes jeg at operaen, museer og teater o.s.v som bygges nede i Bjørvika er altfor dyrt iforhold til den samfunnsmesdige verdien.

 

Jeg klarer ikke helt å sette verdien av et rikt kulturliv opp mot rene kroner og øre, beklager. Resten av ditt innlegg er litt for politisk for dette forumet, men billigere sprit, snus og sukker er heller ikke prioriterte områder for meg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 18 minutter siden:

 

Dette har jeg sett en rekke ganger i forbindelse med veiprosjekter i Midt-Norge og på Helgeland.

 

Statens samlede inntekter på bruk av vei (alle mulige avgifter tilknyttet bil og andre kljøretøy) overstiger vel kostnadene ved å bygge/drifte disse? Skal også denne tunellen finansieres av brukerne?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 17 minutter siden:

 

Min, eller din, eventuelle bruk som privatperson på et lystfartøy under ferieavvikling anser jeg ikke å ha noen nytteverdi i et samfunnsøkonomisk regnestykke/vurdering. 

 

Hmm, kanskje du bør lese deg opp på hvordan samfunnsøkonomisk nytte beregnes.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mouche, hva tror du finnes av næringsliv som vil ha bruk for tunellen? 
 

I Oslo blir restauranter, puber etc definert som hjørnesteinsbedrifter. Sikkert frisører og barberere også. 
her i vest produseres, foredles fisk til eksport. 
 

forøvrig, Hurtigruten ble nevnt her tidligere. De sa tidligere at de ikke ville bruke den. Havila Kystruten vil. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 5 minutter siden:

Hurtigruten ble nevnt her tidligere. De sa tidligere at de ikke ville bruke den. Havila Kystruten vil. 

 

Når Hurtigruten får valget mellom å stoppe i Ålesund på sørgående pga drittvær og ligge å vente der i tre døgn for så å ta opp ruten på nordgående, eller å gå gjennom tunellen og holde rutetabellen ned til Bergen. Da tror jeg at de kommer til å bruke tunellen de også.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 13 timer siden:

Tunelldriving har vi etter hvert god kompetanse på, så burde være teknisk mulig uten for store utfordringer.

Kystverkets info om prosjektet.

 

2mrd for 1700m er i overkant 1MNOK pr meter, som er på nivå med kostnaden for tunellen under Haukeland Sykehus i Bergen for en generasjon siden.

 

Hvem bygger man egentlig denne tunellen for?

Hurtigruten har ikke nytte av den.

 

Lengre seilingstid, høyere utslipp, og / eller kortere tid i havn. Og fare for skrekkscenariet med brann i tunellen.

Kanskje er også naturopplevelsen av 1700m i naturekte stein sett fra innsida er for spesielt interesserte, når det til alt overmål er pakket inn i betong og stål for (brann)sikkerhets skyld.

 

Jeg tror derimot at de som regner på samfunnsnytte har har oversett en vesentlig oppside:

Har hørt noen sier vannstanden i havet stiger, og at nå går det styggfort. 

Nederland, og resten av den flate verden blir desperate etter stein for å bygge på dikene sine for å sikre seg mot at havet oversvømmer de fattige små landområder vi har igjen på kloden. Verdien av massen de tar ut kommer til å overgå kostnaden med selve tunellen.:crazy:

Når til og med en del av volumet tas ut under vann og deponeres på land, motvirkes også havstigningen.

Om vi er skikkelig lure selger vi steinen før vi slipper vann inn i tunellen slik at både dramaturgien og prisen vi oppnår blir maksimal.

Dette er jo genialt og det mest lønnsomme klimatiltaket vi har for hånden for tiden. Dobbel miljøgevinst :clap:  

Godt det finnes så fremsynte politikere som viser vei og redder hele verden. :giggle:


Interresant betraktning !

første/øverste delen er jeg enig i !


men att steinen er verdt så pass mye....tror jeg du tar feil

 

tunnelen har en area på 1661m2 * 1700m = 2,8 mill m3

normalfjell har en densitet på 2,5-3 tonn/m3......si 2,75 i snitt

2,8 * 2,75 = 7,7 mill tonn

Hele prosjektet er kostn.beregnet til 2,7 milliarder kr

2 700 000 000 / 7 700 000 = 350 kr / tonn..... + transporten til eks Holland

det blir betydlig rimeligere å ta ut stein i ett vanlig fjelltak!

 

Holland og andre lavland ønsker også tung stein (høy densitet) og av viss størelse...for bygging av moloer etc....

 

i vanlig tunneldriving får du som oftest en maks-størelse på steinen på 300-400mm...

 

det du kan gjøre er å foredle steinen, til tilslag til betong eller asfaltproduksjon

men da kommer det inn andre kvalitetskrav....som eks kulmølle-krav (hardhet !) på steinen

 

nå har jeg ikke lest den geotekniske rapporten på Stadt-tunnelen...

så det er bare litt generelle betraktninger

 

Sist, den volum av bortsprengt fjell under VL....som havet kommer ‘synke’

kan nok betegnes som ‘en mygg-piss i Missisippi’ :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 13 minutter siden:

men att steinen er verdt så pass mye....tror jeg du tar feil

 

.......

 

Sist, den volum av bortsprengt fjell under VL....som havet kommer ‘synke’

kan nok betegnes som ‘en mygg-piss i Missisippi’ :smiley:

Tror nok Havarita hadde lagt inn en god porsjon ironi i innlegget sitt :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...