Jump to content

Stad skipstunnel vil bli bygget


bellen

Recommended Posts

Det tror jeg også........tror steinen må inneholde en hel del gull for å få ekvasjonen å gå sammen !....-og ja vanlig grå-fjell kan inneholde gull, men oftest i så små kvantiteter att det ikke er lønnsomt å bryte......

har vart med om det en gang, da var inneholdet 4gr gull / tonn gråfjell

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Brigg, jeg tror nok også Kystruten Hurtigruten kommer til å bruke den i stedet for å vente i Ålesund. De ville vel bare ikke love seg bort. For alt vi vet, er de konk innen tunellen åpner. 
Havila Kystruten har sagt de vil bruke den. De har lokal forankring og ønsker å fremme lokalt næringsliv og turisme. Dessuten kan de gå helelektrisk gjennom, med deres nybygg. 

Link to post
Share on other sites

Her vart det veldig mykje politikk!!

 

Eg vil heller, truleg på vegne at svært mange med fritidsbåter her på vestlandet, få lov til å glede meg over denne tunellen. Eit svært stort område vil no bli mykje meir tilgjengeleg for båtfolk på vestlandet. For dei som kjem nordfra, vil ei viktig barriere vere fjerna for å kome seg sørover. Når ein passerer Stad, så er i praksis heile vestlandet tilgjengeleg utan dei altfor store utfordringane. På same måte blir fjordane i Møre og Romsdal lett tilgjengelege for dei som kjem frå lenger sør. Det er mange som har kvidd seg veldig for turen rundt Stad, og det med rette. Har sjølv hatt fleire dagar med landligge for å finne eit "verhol" for å kunne passere Stad. Har også opplevd å starte turen rundt Stad men sol, finever og flatt hav - for så å avslutte med vindkast opp mot 20 m/s. Stad i styggever er ikkje noko stas. 

 

Eg vel å glede meg over dette vedtaket. Eg håper at de som har båt som hobby, kan vere med på å glede dykk over dette. Dersom alt som blir bestemt politisk, som er med på å påverke oss med fritidsbåt skal diskuterast i eit båtforum, blir ikkje dette anna enn eit politisk diskusjonsforum. Håper moderator gjer ein aktiv jobb med å stoppe dei politiske innlegga, og at innlegga med båt i fokus blir ståande. Finnast mange diskusjonforum som har politikk som hovudfokus.

 

Håper at her ettererkvart kjem nye trådar på forumet der folk fortel om at dei no tek sjansen på å forlenge turane sine, også til å passere Stad.

 

 

Link to post
Share on other sites

@sunnmøre :thumbsup:

 

Jeg har passert Statt to ganger med egen båt da jeg var nedover Vest-, Sør- og Østlandet i 2017. Både på sør- og nordtur kom jeg over i tilnærmet maksvær. Men uansett var det alt annet enn behagelig. Jeg hadde helt ny autopilot den gangen, og fant da ut at en fordel med autopilot er at man har to hender ledige til å holde seg fast. På sørtur lå jeg en halv uke og ventet på et værvindu. På Nordtur hadde vi planlagt å bruke mer tid i Sogn og Fjordane, men på grunn av værutsiktene måtte vi droppe dette og peise på slik at vi kom oss forbi Statt mens det var forhold for det.

 

Jeg bestemte meg i 2017 for at jeg ikke skal forbi Statt igjen før tunellen er åpnet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Tror nok Havarita hadde lagt inn en god porsjon ironi i innlegget sitt :wink:

🙂🙃😉

Du tog an.

 

Tror nok likevel at av alle rare klimatiltak det bevilges penger til, er dette ett av det flest vil ha positiv nytteverdi av i ettertid.

 

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg drevet på siden vi kjøpte huset våren 2019 og lekt "nisser og dverger, pisser i berget" rundt om på tomta. Vi bor på en fjellknaus. Dessverre litt for langt unna munninga på Etne-elva til at jeg kan planlegge en båtgarasje og tunnell. Men jeg har gjort meg noen erfaringer i dette å drive fjell, med min Meec fjellboremask...slagdrill og fjellkiler fra fjellkiler.no. Det slår meg at vi kan skalere opp utstyret, og således kile ut skipstunnellen. Da får en gjerne ut langt større steinblokker, som kan benyttes til å bygge på dikene i Nederland - skjønt, da blir det jo ikke nødvendig siden massene plasseres oppå allerede tørt land og havnivået således ikke endres... Men det var nå en digresjon.

Jeg lanserer herved kiledriving av skipstunneller som vegen framover. En slipper skadelige avgasser fra eksplosiver - for ikke å snakke om alle HMS-hensyn som følger av ting som smeller mer enn en fyrverkerigal mann har godt av - det blir mindre rystelser for naboene og det bidrar til økt sysselsetting.
Tidsaspektet er irrelevant, for om vi starter med dette i DAG, tar det like lang tid som 1,154 offentlige utredninger. Vi sparer da prosjektering, utlysing, kommunevalg, stortingsvalg, valgflesk, omkamper, kommisjonsarbeid, 2-3 anbudsrunder, entrepenørkonkurser og andre uforutsette "tiltak" før fjellet står der med et hull som er blitt for lite til moderne strykejernstrafikk. For ikke å snakke om skipstrafikken.

 

Men når jeg nå leser korrektur på innlegget mitt, innser jeg at egentlig blir det jo MINDRE sysselsetting, verdiskapning og sentralisering om min måte skal følges.... Så jeg de-lanserer mitt forslag.

 

God helg!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

 

Hmm, kanskje du bør lese deg opp på hvordan samfunnsøkonomisk nytte beregnes.

 

Mulig det, men hvor mye vektlegger man der nytten for fritidsbåter benyttet på ferieturer?

 

Eureka skrev for 2 timer siden:

Mouche, hva tror du finnes av næringsliv som vil ha bruk for tunellen? 

 

Du har nevnt noen mulige bruker selv, trolig finnes det flere også.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vidar F.H. skrev 4 minutter siden:

Jeg lanserer herved kiledriving av skipstunneller som vegen framover.

 

Slik man bygget Bergensbanen for over hundre år siden. Her er penger å hente på kulturbudsjettet også. Bevaringsverdig yrke.

Kanskje vi skal relansere ideen med å bruke steinbrudd i kriminalomsorgen også. Synergier å hente i massevis. 

 

PS: Med diamantwire trenger man bare 4 hull; ett i hvert hjørne, og så kan man dra ut hele osten i ett stykke.:giggle:

Tro kan flytte fjell sies det, og da skulle det være markedsmidler å hente fra Bergen bispedømmeråd også. De må jo bare ha logoen sin der når dette kommer på TV.

 

Blir snart gratis denne tunellen her. Et par dager med dugnad fra båtplassens energiske medlemmer også, så er det lys i tunellen.:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 20 minutter siden:
Brigg skrev for 3 timer siden:

 

Hmm, kanskje du bør lese deg opp på hvordan samfunnsøkonomisk nytte beregnes.

 

Mulig det, men hvor mye vektlegger man der nytten for fritidsbåter benyttet på ferieturer?

 

Det er nettopp det som er greia med samfunnsøkonomisk nytte. Man er ikke avhengig av at det skal være bedrifts- eller privatøkonomisk lønnsomhet for at det skal være samfunnsøkonomisk nytte. For eksempel vil det at jeg kan spare noen feriedager i venting på å komme forbi Statt innebære økt samfunnsøkonomisk nytte. Selv om det bare er feriedagene mine det er snakk om, og selv om jeg ikke har noen økt inntekt eller kostnadsbesparelse som følge av spart ventetid. Og i tillegg til min opplevde nytte vil det også være en nytteeffekt som følge av redusert risiko for at jeg skal havne i nød ute på Statthavet som også bidrar positivt i regnskapet. Det kan også tenkes at jeg har en nytte av tunellen selv om jeg ikke benytter meg av den, da som følge av at dens eksistens gjør at jeg har en mulighet til å passere Statt uten venting om jeg ønsker det. Og så må alle slike nytteeffekter for alle som har mulighet til å bruke tunellen summeres sammen, både fritids og næringsbruk.

 

Hvordan denne nytten verdsettes tør jeg ikke uttale meg om. Men et poeng i samunnsøkonomiske analyser er at all nytte "omsettes" til pengeverdier. Dermed vil nytte for fritidsbåter summeres sammen med nytte for næringstrafikken, og begge deler teller dermed basert på pengeverdien for den enkelte komponent.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

En kjempefordel med denne tunnelen er at jeg kan sitte på hytta og se på alle båtene som vil gå inn fjorden og gjennom hullet. Det blir andre boller enn å se på båtsiluettene i horisonten i dag. :giggle:

 

Jeg er enig med de mange som tenker at dette sikkert ikke er samfunnsøkonomisk bærekraftig, men jeg tror det vil ha mange verdier som er vanskelig å måle. Bare nyhetens interesse for området og turister mm kan være like viktig som mye annet. Også handel og transport i området. 

 

Jeg heier på tunnelen og skal absolutt prøve den om den blir en realitet 👍

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 11 minutter siden:

EBare nyhetens interesse for området og turister mm kan være like viktig som mye annet.

 

 

Turister som ellers hadde vært et annet sted, eller bringer det ny turisme, folk som ellers hadde sittet på hytta eller på hendene sine?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 minutt siden:

 

Turister som ellers hadde vært et annet sted, eller bringer det ny turisme, folk som ellers hadde sittet på hytta eller på hendene sine?

 

Jeg tror ny turisme. Summen av flere ting som vestkapp, Selja med legendene, surfemuligheter og en tunnel mm. Tror det kan skape mer tilsig, og kanskje noen flere turistskip tar turen innom og ikke bare forbi som i dag. 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 20 timer siden:

 

 

Er du ute etter å få tråden stengt Hper? Du vet vel hva forumledelsen synes om politikk i diskusjonene. Dine holdninger til Frp gjorde du jo klinkede klart for de fleste da du opererte under nicket Pinkvin og beskrev Frp velgere som fluer på kuruka osv. Du bidro jo ganske effektivt til at "ordet er fritt" ble nedlagt også, et forum hvor andre forsøkte å diskutere seriøst. Så distriktspolitikk og pengebevilgninger får du nesten diskutere på Facebook eller noe. 

Støttes

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 42 minutter siden:

@Brigg - kan du gi meg en enkel forklaring/definisjon på hva som ligger i begrepet som du benytter, samfunnsøkonomisk nytte? Greit å være enige om hva vi diskuterer (utifra) for ellers blir det fort at man snakker forbi hverandre.

 

Jeg har hatt dette som pensum, men det begynner å bli veldig mange år siden. Så jeg begrenser meg til et overordnet perpektiv, tør ikke gå ned i detaljene. Men det finnes informasjon ute på nettet som gir et overblikk, feks her:

https://snl.no/samfunnsøkonomisk_analyse

 

Sjøbliss skrev 43 minutter siden:

En kjempefordel med denne tunnelen er at jeg kan sitte på hytta og se på alle båtene som vil gå inn fjorden og gjennom hullet. Det blir andre boller enn å se på båtsiluettene i horisonten i dag. 

 

Dette er også et eksempel på samfunnsøkonomisk nytte. Men så kan det også tenkes at det er noen av naboene dine som vil oppleve tunellen som en ulempe, så det kan være vanskelig å si hvordan nettoeffekten blant naboene blir.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tenker nok at når(hvis) tunellen blir bygd, så er det såpass unikt og spesielt at Hurtigruten "må" seilen igjennom den.

 

Det blir jo en opplevelse i seg selv, og vil bli enda en severdighet de kan selge til passasjerene. Er det ikke det noe av hva Hurtigruten lever av da?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 5 timer siden:

 

Jeg klarer ikke helt å sette verdien av et rikt kulturliv opp mot rene kroner og øre, beklager. 

Mye mulig det, men koster penger det gjør det!

 

Kan fort være at noen ikke klarer å se kroner og ører i verdien av at mor/far har en tryggere arbeidsplass, siden de med en tunell slipper å forsere ett av de farligste farvannene i Norge.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Samfunnsmessig nytte betyr enkelt at samfunnet toralt sett sparer mer enn tiltaket koster.

 

Som i alle slike øvelser, er det noen ganger vanskelig å tallfeste hvor stor besparelsen blir.

1t spart reisetid: Hva er det verdt? Samme verdi jobbsammenheng/privat? Advokat eller jorbærplukker som jobber svart?

Pensjonister?

Drivstoffbesparelse er enklere og mer konkret.

1 mindre/ mer omkommet. Verdi? Tapte skatteinntekter/ Totale lønnsinntekter / begravelsesomkostninger?

 

Svarene du får ut av vurderingen avhenger som alltid av det du putter inn i en slik modell. Uten at disse er kjent, gir heller ikke svaret mening. 

 

I tillegg kommer 'ikke prissatte konsekvenser', som verdien av urørt natur, kvalitet på reiseopplevelser, støy mv.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 2 timer siden:

Får håpe det blir montert vifter, slik at vi som har seilbåt slipper å bruke motor.

Regner med at BP-tråden "Vi som krysser oss gjennom skibstunnelen" blir godt mottatt.

Det vil få diskusjonen om klutebåter som krysser i smale skipsleier til å fremstå som en andakt på søndagsskolen.. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Å regne på samfunnsøkonomi er jo fantastisk komplisert. Ta dette med avgifter som benyttes for å bedre helsen vår. Dersom flere slutter å røyke eller være overvektige så blir det mindre sykdom og lavere kostnader for samfunnet. Men inntektene på avgiftene kan være en viktig inntektskilde som forsvinner eller minker på et punkt når "ting blir for dyrt". Eller omvendt med reduserte utslipp ved å droppe moms på elbiler. Kostnadene ved å få redusert utslippene med CO2 fangst kan være større og / eller mer effektive?? Enda værre det at vi ikke bruker olja vi selv et med å pumpe opp kanskje? Kannibaliserer vi oss selv?

 

Er det riktig at alle på de ytterste øyene skal ha tilgang på høyhastighetsnett til YouTube? Det er ikke samfunnsøkonomisk kanskje, men det er kanskje rett likevel? Skal vi ta oss råd til å brøyte så mange fjelloverganger når det kunne holdt å brøyte bare noen få? Trenger vi statuer i byene av Olav Tryggvasons eller Kong Olav V? 

 

Tenker denne debatten har ingen ende, og om vi blir ferdig håper jeg vi har tunnelløpet ferdig! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

@Brigg - kan du gi meg en enkel forklaring/definisjon på hva som ligger i begrepet som du benytter, samfunnsøkonomisk nytte? Greit å være enige om hva vi diskuterer (utifra) for ellers blir det fort at man snakker forbi hverandre.

 

Brigg skrev for 2 timer siden:

 

Jeg har hatt dette som pensum, men det begynner å bli veldig mange år siden. Så jeg begrenser meg til et overordnet perpektiv, tør ikke gå ned i detaljene. Men det finnes informasjon ute på nettet som gir et overblikk, feks her:

https://snl.no/samfunnsøkonomisk_analyse

 

I din henvisning/link står det da i klartekst; "Samfunnsøkonomisk analyse er en beregningsmetode der man forsøker å kvantifisere i kroner de samfunnsøkonomiske fordeler (nytte) og ulemper (kostnader) som følge av en investering eller et tiltak."

 

Og hva betyr kvantifisere i kroner noe annet enn at det SKAL måles i kroner? Og hvordan kan du, eller jeg, måle i kroner nytten av en slik tunell når vi ferdes rundt i vår fritidsbåt i vår ferietid, en tid som hverken har en utgidt eller en inntekt?

 

At det også for privatpersoner på sin fritid kan ha en viss verdi å benytte denne tunellen er ikke vanskelig å forstå, men å tillegge dette en samfunnsmessig verdi i kroner og øre er jo nettopp IKKE hva du selv viser til, eller?

 

Jeg har også vanskelig å forstå verdien i å se inn i en lang og mørk tunell når jeg skal på ferietur, men vi er alle forskjellige. 

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 4 timer siden:

 

PS: Med diamantwire trenger man bare 4 hull; ett i hvert hjørne, og så kan man dra ut hele osten i ett stykke.:giggle:


:lol:

 

du trenger kun ett hull i ene hjørnet.......returwiren går over fjellet...

 

eller bygger man en TBM med 50m diameter .......for 1700m, sen kjører man den ned i fjellet å begraver den, som man gjorte i den engelske kanalen......superbillig :giggle:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...