Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Hei hei :-)

Mener du i begynnelsen av vestre innløpet? Det var jo ikke så mange som lå der, så merkelig at jeg ikke så deg. Ikke meningen å være overlegen bare så det er sagt :-) Dreiv og knottet litt på noen ekkoloddinnstillinger på egotur i dag.

 

VHF' en er alltid på (K77/16)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg likte ikke at Cumminsen hadde veivhusventilering rett ut i motorromet da man av og til etter avstengning av motor kunne kjenne litt oljelukt.

Det var heller ikke noe åndefilter, kun en slange ut fra ventildekselet som endte i underkant av motoren.

 

Snoket litt rundt, og valget falt på et system fra Racor som heter CCV 4500 (Closed Crankcase Ventilation).

Fant ut hvilke dimmensjoner på slanger og bestillte et par 90-graders fittings.

Bestillte dette fra en sjappe i USA som har mye Racor. Kom på 4-5 dager med USPS Priority.

 

 

Dette er et lukket system med frittstående filter og separator hvor gassene returneres mellom turbo og luftfilter.

Levetiden på åndefilteret skal være 750 timer. Det er også en by-pass inne i separatoren om filteret skulle gå tett samt en indikator på toppen med en rød tapp som kommer opp om trykket i separatoren blir for høyt.

Jeg tok med et par ekstra filterelementer også.

 

Evt avrenning av olje returneres til bunnpanna etter avstengning av motor via en slange med enveisventil for og motvirke trykk feil vei under gange.

Jeg hadde flaks da oljereturen fra turboen hadde en ledig inngang nederst på blokka. Ut med en blindplugg og denne enveisfittingen passet rett i gjengene, så det var heldigvis lett å få til avrenningen :-) Iblandt skal man ha litt flaks også :-)

 

Har en kompis med cnc fres som var så snill og freste ut en brakett av en 4mm komposittplate så jeg fikk montert den utenpå intercooleren der den er minst i veien.

 

Byttet til Racor luftfilterboks også med inngang fra til gassene fra separatorenetter selve luftfilteret. Den hadde et par gjengede hull med blindplugger, så jeg fikk montert den originale indikatoren for undertrykk som sier fra når det er på tide å bytte filter.

 

Bonus er at den nye luftefilterboksen er noe kortere enn den originale, så bedre plass til og komme ned via den lille luka nå :-) Selve elementet er også billigere enn orig Cummins.

 

Monterte dette i forrige uke og har nå fått kjørt noen timer.

Oljelukta er borte vekk :-) Virker også som den nye filterboksen demper innsugslyden bedre også. Mindre turbolyd.

 

Mao så er jeg glad for at det funket (så langt) etter planen :-)

 

 

egady5ap.jpg

Slik ser det ut nå. CCV'til venstre i bildet og den nye luftfilterboksen.

 

 

jape7y4u.jpg

Slik var det det gamle luftfilteret til sammenligning.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Meget imponerende!

 

Et komplet newbie-spørgsmål:

 

Med en båd som din, der ikke går over deplacementsfart, hvorfor så have turbo på motoren? Ville det ikke være både nok og måske bedre (med tanke på slid, holdbarhed mm) at have en naturligt aspireret motor?

 

Hvis jeg går med 6-7 knob, så er det med 1100-1200 RPM. Og der yder mine motorer omkring 40 heste eller så hver. Så ville en naturligt aspireret motor på måske 100 heste ikke være alt rigeligt til din båd?

 

Beklager hvis det er et dumt spørgsmål!

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen dumme spørsmål MA :-)

 

Det er nok for å ha kraftteserver om vil over skrogfart, f,eks i dårlig vær. Men jeg hadde nok greid meg fint uten Turboen.

 

På vei opp Danmark i uværet nord for Grenå i April var glad jeg hadde nok pulver til tider, men det var ekstreme forhold.

 

En annen ting er at man kan gå på lavere rpm ved marsjfart.

En typisk gammeldags lavturtalls 6-liter uten turbo som Ford eller Perkins ga typisk 110-120 hk på 2400-2600.

 

Jeg går stort sett på 13-1500 av 2600 mulige rpm.

Jeg kan se loadfaktoren (effektuttaket) på displayet, og det er da 20-25%.

 

Soting er ikke noe problem på CR motorer, men den får seg ofte en kjapp tur opp til 80-90% load.

Hører Turboen begynner å plystre på 13-1400 om jeg åpner lukene.

 

 

Sent using Tapatalk

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei ToreSB.

 

Tipper det var når jeg gikk ut mellom Saraholmen og Borøya? Liker å ligge der inne.

Vi hadde ligget og badet litt inne i sundet. Godt over 20 deilige grader i vannet i går :-) Tror jeg var uti nesten en time :-)

 

Lå du på hjørnet ca der krysset er på bildet? Seilbåt?

 

bilde

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Luft og åndefiltrene ble jo "bærre lækkert" !

Det neste blir vel en liten støvsuger-robot nede i kjelleren :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi lå ved der du har satt krysset på kartet med seilbåt, ja. Men det lå minst et dusin båter i det sundet, hvordan gjettet du at det var oss? bruker du marinetraffic ombord?

 

jeg bruker den til å tracke meg selv, men den vises naturlig nok ikke på radarer i nærheten men kun hos marinetraffic.

Link to post
Share on other sites

Bare det at du sa nordøstsiden og ikke nevnte saraholmen gjorde at jeg tippet ytterst på hjørnet der jeg satt krysset. Flaks mao.

 

Harddisken hadde en svak erindring om en seilbåt som lå der.

Godt at hvertfall noe fremdeles funker i toppetasjen, haha :-)

 

Vi får hilse neste gang :-)

 

Nok en flott dag i dag litt lenger inn i fjorden :-)

 

bilde

 

 

 

 

 

Sent using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...

Du med den røde Marexen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei Nærsnes -:)

Takker. Har lagt merke til en flott Marex 370 med Nærsnes på akterspeilet. Regner med det var deg :-)

 

Sessongen er over for lengst for min del. Båten gikk opp i slutten av september. Har brukt endel tid på polering og div høststell.

Nå kan vinteren bare komme.

 

Over 6 mnd til den får vann under kjølen igjen :-( håper vinteren går fort....

 

 

bilde

.

 

bilde

I krana.

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder fra opptaket ditt i Son sapp_2000. Håper du er fornøyd med opplegget etter at jeg skrøyt så mye av det tidligere. Selv skal jeg ha Trudelutt på land på onsdag, men jeg klarer meg med at Sverre bruker trucken. Trudelutt skal stå ute under presenning, men misunner deg litt over å stå under tak.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...