BAN Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Man ser jo bunn på styrbord side, Men jeg syntes da vittligen Kapteinen sier styrbord 10 rett etter landkjenning? Mulig jeg hørte feil..Uansett godt at det gikk bra. De traff vel med akterenden, og ved å svinge styrbord dro de akterenden vekk fra grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 I svingen mot babord like etter passering av stake sør for brannøya. Om jeg skjønte skipper rett på TV - kom de for langt "opp" i svingen og ga ekstra ror mot babord - Antar da at hekken slår ut mot styrbord og berørte grunn på styrbord side akter på båten ( styrbord låring ifølge skipper ) Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 (redigert) Stemmer BAN, kan ikke skjønne noe annet enn at det var riktig manøver. Babord ror ville kun medført risiko for å treffe den samme grunna en gang til, eller eventuelt den neste grunna. Forstod det også slik Nils1, og at grunnen til dette var litt lav fart i utgangspunktet. Da ble det sikkert litt vanskelig å hente seg inn igjen, men han trodde vel at han fortsatt hadde tid til å gi litt babord ror for å komme nærmere senter av leia. Hadde det ikke vært morsomt og fått kapteinen inn på BP for en kommentar eller to? :) Redigert 12.Juli.2013 av leif_erikg (see edit history) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
MT. Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 For å bedre styrerespons var det sikkert en fordel med økt fart, men samtidig graver akterspeil seg noe ned ved fartsøkning også... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
leif_erikg Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Forresten så hadde de vel roret midtskips når de traff grunnen, og kapteinen hadde akkurat gitt ordre om styrbord fem. Så vidt jeg kunne se, så dreier skipet fortsatt litt mot babord. Tipper at om ordren om styrbord fem hadde kommet noen sekunder før, så hadde dette akkurat gått bra... Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Sydvesten Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Mulig det kommer en kommentar fra NRK sin representant med tiden, men regner med de har nok å stri med for øyeblikket... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
-morten- Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Dette er nok hendelser som mange skuter langs norskekysten har opplevd. vi har tross alt en veldig krevende kyststrekning. Selv har jeg erfaring fra forsvaret ombord på MTB og under taktisk navigering hendte det ofte at noen av båtene brørte grunner og skjær. For saktegående store skuter er det jo ofte uproblematisk med en slik lett grunnberøring og det oppstår ikke særlig skade. Skipssjef kan jo få en liten knekk på stoltheten, men han er jo ikke den første og garantert ikke den siste! Hehe . for dem som har lit erfaring med sjøen og seiling opp og ned langs norskekysten i all slags vær så er nok dette ikke en veldig uvanlig hendelse/ situasjon. Feilbedømming av strøm, avdrift styrefart og menneskelig feil kan forekomme uansett om man har hightech navigasjonsutstyr og nøyaktige radarer!! Er slike hendelser "akseptert som noe som kan skje" Eller er dette en kjempetabbe av skipper og stoooor ripe i lakken for skipper som gir han prob senere ?Sydvesten : Her er utsnitt av track zoomet inn på stedet Midt på bildet ( i høyden). Og akkurat der symbolet for båten er vendt mest mot babord Midt på b Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
S/Y Rainbow Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Midt på kartet, like over der det står 12,6 berørte de grunnen. Tror kapteinen prøvde å si at de hadde hatt litt lav fart, og at dermed skuta ikke endret kurs raskt nok. Det at de gav styrbord ror etterpå er vel helt naturlig. De berørte grunna aktenfor tvers. Kapteinen var nok obs på hvilken grunne de traff i de øyeblikket de traff. Når de snudde mot styrbord fikk de hekken lengre bort fra grunn. De berørte kun grunna en gang. Er nok riktig dette slik som jeg kan bedømme det, men er nok også for å starte svingen inn mot neste stake som står litt lenger oppe og kommer på deres babord side siden de alt hadde litt lav fart for å ha god styrefart. For øvrig virker det som de berørte grunna i en del sekunder og fikk seg noen lange skraper, hvis man ser på toppkameraet så skjelver det unormalt mye og ganske lenge. Kan ta feil her, men er mitt inntrykk etter å ha sett de forskjellige opptakene. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
ollebolle2 Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Los har lokalkunnskapen og erfaringen. Det er tross alt kun navigering og skipshåndtering loser gjør, mens skipsbesetningen ellers er pålagt mange andre oppgaver. Tør påstå at dette ikke ville skjedd med los ombord. Skipet er lospliktig men gikk uten pga de kunne gå på gammel ordning uten at jeg vet hvorfor og hvordan. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Hm, om skipperen har farledsbevis, er det vel ikke påkrevd å ha los om bord. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Det var hvertfall bra de ikke trengte slep, for da hadde sikkert slepebåten fra episoden med sementfraktebåten på Levanger dukket opp... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
ollebolle2 Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Hører det antydes at de ikke har farledsbevis, men slapp los. Årsak uklar noe med gamle ordninger?? Det formelle er nok på plass uansett. Å seile på kysten uten å ha det formelt i orden kan vel gjøre forsikringen ugyldig også så alt er nok formelt i orden men hadde vore kjekt å få vite.. Men det ser ut som de slapp med skrekken nå heldigvis. . Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Havbunnen i dette området består mye av lys skjellsand. Det er derfor grunnene er så lette å se nede i vannet. Med en slik myk bunn er det ikke sikkert at det har blitt noen skadde utover litt slitasje i bunnsmurningen. De kunne ha valgt en annen rute litt lenger vest. Da hadde de unngått dette trange partiet, og samtidig redusert risikoen for en slik hendelse. Men de ønsker kanskje å vise frem det spektakulære med denne kyststrekningen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bellen Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Eg jobber selv på båt akkurat i dette området som Sjøkurs hadde bunnberøring og kan bekrefte at det er eit meget krevande område å seile i. Her skal enn virkelig holde tunga beint i munnen for å navigere en slik stor båt igjennom. Skipperen ser ganske nervøs og urolig ut i minuttene før berøringen, men eg trur han må ha gått i dette området før sidan han tørr å driste seg igjennom med en så stor båt. Men eg kan ikkje tro at det blir noen stor konsekvens for han uansett. Eg tipper også at dette ikkje er hans første bunnberøring uten at eg veit noe om det. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 De går på Ca 1315 nå på reprisen Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
chrisrik Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Håper de fortsetter å gå så innaskjærs som overhodet mulig (og at det ikke blir alt for mye pes rundt denne berøringa...) God TV hehe Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
leif_erikg Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Det håper jeg også. Veldig trist om et hendig uhell skal ødelegge for den fantastiske tv-produksjonen de frem til nå har stått for! Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Gudrun Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Oppdatering fra vgnett: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10105002 Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 http://www.hblad.no/nyheter/article6756439.ece Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Christian_V Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Ser på bildet at det ser ut som det har vært kjølstokken som har vært nedpå. Disse gamle hurtigrutene er bygget for en god støyt. Har for øvrig seilt opp og ned denne kysten et tjuetalls ganger, og kan bekrefte at det er et utfordrende område å navigere i - mye også grunnet at det er mange skjær og små holmer som må skilles ad når man orienterer seg. Likevel burde det gått bra med hensyn til at fartøyet seiler med full elektronisk utrustning, hvilket gjør det mye enklere enn det var tidligere - hvor gjerne optisk kombinert med radar var hovedhjelpemidlene. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Er en kjent er optisk kombinert med radar enklest. Jeg mener full elektronisk utrustning som det står over er en sovepute og fordummende 'hjelpemiddel'. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Ikke uenig, ollebolle2, men poenget mitt var at "havaristen" var fullt utstyrt med elektroniske hjelpemidler, og burde derfor kunne unngått grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Ikke uenig, ollebolle2, men poenget mitt var at "havaristen" var fullt utstyrt med elektroniske hjelpemidler, og burde derfor kunne unngått grunnen. Ja hadde det bare vært så enkelt. Ratter man en så stor båt rundt i fjæresteinene kan man få problemer uansett hvor mye elektronikk man har ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Det er i grunnen så greit. Om man ikke kan ratte rundt i fjæresteinene med eller uten hjelpemidler, så burde man kanskje ikke rattet i området i det hele tatt... Hele fordelen med ECDIS er at man kan "se" hvor man havner om 3/6/9/12 etc minutter frem i tid. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Vel, hvor små marginer snakker vi om her? Ikke vet jeg. Kjenner ikke farvannet. Men at elektronikk skulle beregne denne typen navigering for meg, hadde i vertfall ikke jeg følt meg komfortabel med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.