Jump to content

Trange farvann, båt vil forbi....


Uglesett

Recommended Posts

At det virker noe merkelig at stedet denne hendelsen ettersigende fant sted holdes hemmelig er jeg enig i, nå trenger en jo ikke nøyaktige kartreferanser heller, men en beskrivelse fra hvor i kongeriket Norge denne hendelsen fant sted synes jeg burde være rimelig å forlange..

 

Vet at enkelte mener det ikke er påkrevd, men siden det her er snakk om en helt konkret hendelse som ettersigende har hendt den 7 juli 2013 på en et helt bestemt sted, og med høy båttetthet i ett trangt sund med lengde på 2-3 nm og 7 knop rådighetsbegrensning som gitte parametre for debatten, og med en kartplotter som viser blå farge... hva nå det en kan bety.. Videre er det oppgitt en Princess som ville forbi..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg blir nesten stum av all ukunnskap som presenteres i forbindelse med kjøring i trange farvann med nedsatt fart. For høy fart generer hekkbølger som er til stor sjenanse for de som blir forbikjørt. I tillegg forlanger man altså at de som holder riktig fart skal vike inn på usikkert farvann for at de som overskrider fartsgrensen skal komme først i køen. Overhodet ikke godt sjømannskap og meget overraskende holdninger..

 

Det er nok noen som har et godt stykke igjen for å kalle seg båtfører.

Tror det har blitt poengtert nok ganger at ingen forsvarer tullete kjøring...

Men hvis du er så opptatt av godt sjømannskap og er så ivrig på at alle skal gjøre som deg, hvorfor kommer du ikke med en stedsbeskrivelse eller kartreferanse?? Og hvorfor svarer du ikke på henvendelsene om dette?? Det er jo veldig relevant i saken...

Link to post
Share on other sites

Siden det hopet seg opp med båter bak deg, Du er siikker på at loggen viser riktig og at du ikke gikk i 6.5kn?

Hva er marsfart på en Sjømann22?

Tja, en Sjømann 22 har en vannlinje på 20 fot, og dette gir en skrogfart 6 knop.. Men er den kraftig motorisert så kan en fint passere denne farten og dra med seg halve fjorden.. Men i dette tilfelle så tror ikke det ble laget mye hekksjø av Sjømannen.. Så da er det nok meget tvilsomt at farten var 7 knop...

 

Men nå har jo ikke den uglesette herren opplyst hvilken båt han ført på det angivelige tidspunktet.. men han har opplyst at han eier en Sjømann 22, så hadde han ført noe annet så tar jeg det for gitt at det var opplyst i samme slengen som Princessen ble nevnt..

 

Jeg holder fortsatt på min antagelse at hele historien er diktet opp kun for å skape debatt.. man lærer TS å kjenne etter noen år her med usannheter, så får jeg leve med at noen er uenig med meg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dessverre alle kart vi ser på kommer til å mangle alle fartøy og deres posisjoner, det blir også veldig vanskelig å sette seg inn i hva de involverte tenkte, og opplevde. Husk også på at det er mulig å gjøre feilvurderinger, og at det bør være rom for å være litt forsiktig om man er usikker. Imidlertid så er jeg enig i at det hadde vært ønskelig med en kartreferanse. UGLESETT, kan ikke du svare direkte på om du er villig til å dele en kartreferanse med oss?

 

Jeg tenker at det kanskje er litt spesielt at en del har en så veldig klar oppfatning av hva UGLESETT burde ha gjort, når man vet så lite om den faktiske situasjonen.

Det går å se for seg en del båter, og du har helt rett i at det går an å gjøre feil vurderinger. Det har alle gjort, og kanskje det er derfor UGLESETT ikke vil gi fra seg referanse?

Flott at du også anmoder han til å legge dette ut :thumbsup:

 

Regner med at du heller ikke var der, så det er vel spesielt for alle da :wink::smiley:

Link to post
Share on other sites

Det går å se for seg en del båter, og du har helt rett i at det går an å gjøre feil vurderinger. Det har alle gjort, og kanskje det er derfor UGLESETT ikke vil gi fra seg referanse?

Flott at du også anmoder han til å legge dette ut :thumbsup:

 

Regner med at du heller ikke var der, så det er vel spesielt for alle da :wink::smiley:

Kan jo godt være en eller flere parter i den aktuelle situasjonen har gjort feilvurderinger her, men jeg tenker at holdningen fra enkelte her (ikke rettet mot deg), har vært lite tilgivende.

 

Jeg var der heller ikke, holder meg langs Vestlandskysten, og derfor har jeg valgt å ikke komme med noen bastante holdninger til hva som er riktig eller feil i den aktuelle situasjonen. Det jeg har sagt er at jeg også synes det er riktig å peke på at det KAN være det beste er om den som kommer bakfra sakker farten, og jeg synes det er riktig å få det frem når man diskuterer slike situasjoner. Jeg tenker slik at poenget med å diskutere slikt i et offentlig forum er at alle parter skal kunne lære noe av dette. Ikke at UGLESETT skal belæres i senk (heller ikke rettet mot deg).

 

Jeg tar høyde for at jeg kan ta feil, og at fellesskapet her på forumet mener det er uten verdi å diskutere hele situasjonen generelt. I så tilfelle har jeg tilført mye lite relevant svada til denne tråden.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Nå er det to (minst) diskusjoner som pågår her.

1. Hva burde TS gjort i den nevnte situasjonen

2. Generell holdning til at dersom man selv holder fartsgrensen så behøver man ikke hjelpe til for å slippe noen forbi.

 

Til det første punktet, så er det klart at TS er suveren i sin avgjørelse der og da, dersom den baserer seg på at det ikke var plass til å vike til SB. Det råder tvil om det faktisk kunne være slik i mer enn 2NM...

Dersom avgjørelsen er basert på en generell holdning iht det andre punktet, så mener jeg at han gjorde feil fordi en slik holdning er feil.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

igjen Egilwh, TS har aldri hevdet at det ikke var mulighet til å vike over en distanse på 2 nm, men at det var 7 knops grense 2-3 nm. På det aktuelle stedet som princess-en presset TS i rompa var det iflg han så trangt at det utgjorde ubehag for han. Står ingen steder om at princess-en var i rompa hans over 2-3 nm. Det er to forskjellige problemstillinger...Men at det nødvendigvis utgjør noen stor fare å bevege seg inn der det er merket med blått på plotteren er ikke nødvendigvis riktig heller, derfor tar jeg ingenstilling til om han gjorde rett eller galt. Men synes det er viktig at de riktige fakta kommer på bordet...

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

 

Når man starter forbikjøring av båter som ligger i 7 knop slik at de må endre kurs og blir utsatt for passering tett inntill båtsiden med tilhørende hekkbølger hører det ingen steds hjemme og forsvar av slike handlinger handler om uforstand.

 

Det er det ingen som vet, tralllala, for det er ingen som aner hvilket farvann du snakker om, trallala ... de eneste som utviser uforstand her er de som prøver å mene noe som helst konkret om det du skriver ... og de mest saklige er de som poster offtopic. Artig.

Hvor dypt er vannet der plotteren til Uglesett viste blått?

 

Det kan vi ikke røpe, da blir dette altfor konkret ... trallala ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å gjøre det helt klart er det ikke feilvisning på mine instrumeneter. Etter at det ble vedtatt et generelt krav om båtførerprøve skulle man forvente at båtførerene klarer å manøvrere trygt i trange farvann med sjømerker og mye trafikk.

 

Når man starter forbikjøring av båter som ligger i 7 knop slik at de må endre kurs og blir utsatt for passering tett inntill båtsiden med tilhørende hekkbølger hører det ingen steds hjemme og forsvar av slike handlinger handler om uforstand.

Mye meninger, hvor er kartreferansen? Nå har til og med en som har stått bak deg hele veien bedt om det og du fortsetter å gå rundt grøten.

Skjuler du noe, eller er det mulig du kunne gjort noe anderledes?

Eller kommenterer du kun for å få igang diskusjoner?

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at eg bør kontrollere at apelsinene er sure nok, og at potetkanonen virker før ferien...

Man er vist svakt i undertall vist man forventer skikk og bruk og etterlever sjøveisregler.

Dette forholdet som man forsøker å spikke fliser av er på ingen måte noe som fremprovoseres av lengden på leia, eller landsdel. De som har drittsekkbåt oppfører seg som drittsekk om det er mulig. Eg har sett eksempel på båt som øker fart inn i mot trange passasjer nettop for å presse småbåter de henter inn.

Ps....eg kan finne posisjon på plassen...hehe :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

For å gjøre det helt klart er det ikke feilvisning på mine instrumeneter. Etter at det ble vedtatt et generelt krav om båtførerprøve skulle man forvente at båtførerene klarer å manøvrere trygt i trange farvann med sjømerker og mye trafikk.

 

Når man starter forbikjøring av båter som ligger i 7 knop slik at de må endre kurs og blir utsatt for passering tett inntill båtsiden med tilhørende hekkbølger hører det ingen steds hjemme og forsvar av slike handlinger handler om uforstand.

 

Det er vel ikke noe generelt krav om båtførerprøve. Bare for de som er født i 1980 og senere. Vil nå tro at flesteparten her inne er født før det.

Link to post
Share on other sites

For å gjøre det helt klart er det ikke feilvisning på mine instrumeneter.

 

Når man starter forbikjøring av båter som ligger i 7 knop slik at de må endre kurs og blir utsatt for passering tett inntill båtsiden med tilhørende hekkbølger hører det ingen steds hjemme og forsvar av slike handlinger handler om uforstand.

Hva var dybden de feilfrie instrumentene viste?

 

Sliter litt med å se det traumatiske i dette her. Og din definisjon av uforstand er basert på din dubjektive opplevelse av situasjonen?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva var dybden de feilfrie instrumentene viste?

 

Sliter litt med å se det traumatiske i dette her. Og din definisjon av uforstand er basert på din dubjektive opplevelse av situasjonen?

 

Det vil alltid være en subjektiv vurdering, også om fjærballen her skulle komme til sans og samling og hoste opp noe konkret ...

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at eg bør kontrollere at apelsinene er sure nok, og at potetkanonen virker før ferien...

Man er vist svakt i undertall vist man forventer skikk og bruk og etterlever sjøveisregler.

Dette forholdet som man forsøker å spikke fliser av er på ingen måte noe som fremprovoseres av lengden på leia, eller landsdel. De som har drittsekkbåt oppfører seg som drittsekk om det er mulig. Eg har sett eksempel på båt som øker fart inn i mot trange passasjer nettop for å presse småbåter de henter inn.

Ps....eg kan finne posisjon på plassen...hehe :-)

Og det er jo selvsagt skikk og bruk å etterleve sjøveisreglene med sure appelsiner og potetkanon.... Herre min hatt for en holdning.

 

Drittsekk med drittsekkbåt??? Hva i all verden er det for en kommentar?

 

Det kan se ut til at du enten ikke har lest hele tråden, eller hoppet over alle innleggene som sier at man ikke rettferdiggjør grisekjøring eller å bryte regler... :smiley:

Redigert av Julie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det at noen bryter regler til sjøs hender ofte, det samme hender på landeveien.. Spørsmålet er om selvtekt er et akseptert virkemiddel for å hindre det.. Eller om en la påtalemakten ta seg av lovbrudd, som er vanlig i rettsstat..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Merkelig tråd dette, og hovedsakelig er det folk fra Oslofjord bassenget som er opptatt av hendinga til TS.

Kva kan grunnen til dette væra?

 

Jeg antar at grunnen nok kan være litt lavere båttetthet, bedre plass og ikke fullt så mange trange passasjer nordvestover : :sailing:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

 

 

Dette innlegget bekrefter at man ikke har forståelse av hva man forventer av en båtfører.. Det handler ikke om selvtekt om man følger fartsgrensene, holder stø kurs og til styrbord side i leden og så langt til styrbord man kan for å ikke komme for nær grunner. Det er mange forhold som avgjør hva som er skkert, Strøm i vannet , vind , sikt og manøvreringsdyktighet. Det er tydeligvis et ukjent fenomen for noen

Kanskje det kunne behage herren å komme med litt fakta opplysninger om hendelsen.. Det at kartplotteren viser blått kan være så mangt...Bitteliten har kommet med en versjon av hva blått betyr på sin plotter, men hva betyr det på din,.

 

  1. Hvilken plotter har du?,
  2. Hvilken båt brukte du?
  3. Hvor var dette? ..

 

Tre enkle spørsmål, som du med litt velvilje sikkert kan svare på, så er vi på sporet av det som kan bli en seriøs debatt.. Er spørsmålene kanskje litt vanskelig å skjønne? Selv mener jeg at selv den største idioten på forumet kan svare på dette

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Nå ser jeg flere skal ha kartreferanser. :lol::lol:

 

Jeg kan forøvrig opplyse om at jeg nødig kjører inn på blått område på kartplotteren og ihverfall ikke om noen skal kjøre forbi med for høy fart.

 

Åh, du ser det altså? Så observant du er da ...

 

"Blått område" er noe du stiller inn selv på plotteren din, at du ikke vil "kjøre inn på blått område" sier oss like lite som resten av det du skriver egentlig ...

Link to post
Share on other sites

Synes det er snodig at TS blir kritisert for å være utøvende politimakt i følge noen, og i neste åndedrag krever de samme menneskene at han fører bevis for omstendighetenes ekthet. Nå vil de ha detaljer om kartplotter også. Hjelpes. Skjønner virkelig ikke at dette må debatteres på så spesifikt grunnlag, det er da et helt generelt spørsmål. Dersom TS oppgir kartreferanser så vil stedet blir nøye gransket med argusøyne av enkelte i tråden her, og dommen vil bli at TS er på jorde. Hva kan ellers være formålet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...