Bjørn Løvjomås Svart 4.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2014 Hva i alle dager.. er det med meg å Bergen. . :-) hehe. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Februar.2014 Del på Facebook Svart 4.Februar.2014 Hvis du ser etter billigere alternativer Bjørn så får du jo fine P-414 for 6-700.000 og det er fine bobåter med kjempeflott akterlugar, samme med Failrline 36 Turbo. For samme pris får du vel en og annen trawler (gud forby) hehe Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2014 Jeg har åpnet for den tanken..etter at første banken skremte meg litt.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Er det noen som på en enkel lettfattelig måte kan forklare meg hva som er fordelen med skipsregistrert båt. . Å hvilke betingelser som er vanlige? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bergen dørk Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 (redigert) Dette kan vel være en praktisk tilnærming: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/veien-til-skipsregisteret Redigert 6.Februar.2014 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Står jo her at uten.. er det krav om 35 prosent egenandel.. :-) hva da..om den er registrert? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bergen dørk Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener....det er vel ikke uvanlig at bankene krever en egenkapital på 35 %. Siden jeg jobber i bank har jeg noen ganger drøftet båt med våre kreditteksperter (vi tilbyr ikke båtlån) og de sier at båt er et krevende kredittobjekt grunnet usikkerhet for verdifastsettelse. Og da i forhold til hva banken sitter igjen med hvis båten må innløses som sikkerhet. Er den da "sarvet ned", som vi sier i Ålesund, blir det kanskje et tap for banken og kravet til egenkapital settes deretter. Forøvrig gikk jeg på barneskolen med Malmedal i Skipsregistrene, he, he. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 (redigert) Det ser ut til at Handelsbanken ikke krever mer enn 20 % egenkapital. Hvorvidt dette avgjøres av båtens alder, dvs om alder øker egenkapitalkrav, vet jeg ikke. http://www.handelsbanken.no/shb/inet/istartno.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=privat&navid=HandelsbankenNO&sa=/shb/inet/icentno.nsf/Default/q30D2B98DA618D5B2C1256AD500520489 Under Lån og Finansiering. Redigert 6.Februar.2014 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Jeg var nok litt utydelig ja. Ser det. Men det som er problemet er at 35 prosent av neptunusen overstiger veldig verdien av min Nordwest. :-) å da hverken vil eller kan jeg finansiere neptunusen. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Skal sjekke Handelsbanken. :-) takk igjen. Verdifull hjelp.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gabi Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Dette bankgreiene er noe masete og uoversiktelig greie. Noen banker gir lån dersom båten er registrert i skipsregistetet, men bare hvis båtens alder og nedbetalingstid ikke overskrider 20år. Og bare hvis du har egenkapital sånn og slik. Og/eller kanskje hvis du har dekning i feks hus. For din del tror jeg det er like greit at du snakker med mange banker (du er jo godt igang) og ser hvilke som er minst gnien på egenkapital og båtens alder. Så får du etterhvert et realistisk bilde på hva slags pengesum du kan få lån på og til hvilke betingelser. Kjedelig å gjøre dette men det er nok verdt bryet vil jeg tro. Men noen vil kanskje ikke si noen sum heller før du har et konkret objekt å kjøpe heller. Spesielt hvis alderen på båten er noen år. Seig greie dette med lån. Mange forhold som spiller inn... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Jeg er rett å slett irritert på min egen bank... spurte jo selvfølgelig dem først.. :-) å ikke fått svar..etter snart to uker. . Å tre mail.. lurer på hva slags kundebehandling det er??? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bergen dørk Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Man skal alltid spørre flere banker og være utro mot egen bank, hvis den ikke gir de beste betingelser. Til og med Rune Bjerke sa det i dag når han fortalte at DNB hadde tjent 6 milliarder i 4. kvartal 2013. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Har snakket med Dnb, Elcon og sparebanken sør til nå.. :-) å ser frem til nye runder.. :-) prøver Handelsbanken i morgen. Å muligens Sr bank. ? Må innrømme. .at jeg ikke vil gi helt slipp på tanken om at jeg kan bli Neptunus eier. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bergen dørk Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Lykke til, Bjørn! Nordea kan også være verdt å prøve: http://www.nordea.no/privat/l%25C3%25A5n/bill%25C3%25A5n+og+b%25C3%25A5tl%25C3%25A5n/b%25C3%25A5tl%25C3%25A5n/931712.html Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
finnmarken Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Dette bankgreiene er noe masete og uoversiktelig greie. Noen banker gir lån dersom båten er registrert i skipsregistetet, men bare hvis båtens alder og nedbetalingstid ikke overskrider 20år. Og bare hvis du har egenkapital sånn og slik. Og/eller kanskje hvis du har dekning i feks hus. Men selv om båten er i skipsregisteret, så får man vel aldri like billig lån til båt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Nordea har 10 års alder trur eg. Men sr er bra :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Det lurer jeg og på finnmarken ..:-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mariell Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Tok opp lån i Handelsbanken. Tillbudet jeg fikk var samme rente som for billån. Båten måtte da være registrert i skipsregisteret noe Mariell var. Mariell var over 20 år når jeg kjøpte henne uten at det var noe problem. Nå må det nevnes at jeg hadde over 50% i egenkapital Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
nordan family 27 Svart 7.Februar.2014 Del på Facebook Svart 7.Februar.2014 Bjørn, jeg har allerede nevnt min bekymring. Jeg føler behov for å gjenta den. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2014 Den er ikke glemt nordan family 27.. :-) setter pris på omtanke. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
nordan family 27 Svart 7.Februar.2014 Del på Facebook Svart 7.Februar.2014 Fint, det er vel ment. Jeg har selv hatt utlegg på langt over 300' de siste 5 sesongene på min båt. Får ikke det igjen, men det blir hyggelig for neste eier. Og jeg har fremdeles igjen å hente 'ny' girkasse til den ene motoren før sesongen starter. Om du går for gammel båt så finn i alle fall en hvor gammel eier har foretatt mye oppgraderinger, eller kjøp en som er veldig billig hvor du selv er sikker på at du har igjen nok til nødvendige opppgraderinger uten å ende på kost som overstiger båtens markedsverdi Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2014 Jeg vet du mener det vel. Å det er jo derfor jeg bruker dere alle som konsulenter her. Jeg har fått uvurderlig hjelp fra Bp allerede.. :-) Når det gjelder finansiering har jeg nå hatt to spennende samtaler med to banker. Kan fort komme ned på månedsbeløp på ca 8 k. Da har jeg faktisk mulighet til å legge av litt til reparasjoner.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
finnmarken Svart 7.Februar.2014 Del på Facebook Svart 7.Februar.2014 Det høres jo greit ut det. Kan du si noe om rente og vilkår? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2014 8, 19 prosent effektiv rente lånetid 15 år. Kjøpesum ca 1.2.mill 350 k egenkapital. Fra den ene banken. Får mail på mandag fra den andre.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.