Torsen67 Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 (redigert) Noen som har efaring med denne type tennings-kit? http://www.ebay.ie/itm/GM-Delco-4-3L-Electronic-Distributor-Kit-IN-STOCK-/281462608523?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item41887a928b Redigert 12.November.2014 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 (redigert) Ja, det er standard AC Delco Voyager EST, som blant annet Volvo benyttet originalt på en del motorer. Fungerer helt glimrende. Redigert 12.November.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Godt å høre Adeno:-) Noen som kan anta forbruket på en 4.3 vs 5.7 i en Draco 21 la oss si 27-28 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Denne gir deg en liten indikasjon: http://www.boat-fuel-economy.com/forbruk-mercury-mercruiser-3.0-4.3-5.0-5.7-6.2-7.4-8.1-8.2 Jeg tror ikke det er store forskjellen mellom de to gitt riktig propell. Det som drar suppe er når man ikke kan unngå fristelsen til å kjøre fortere eller akselerere hardere fordi man har mer power :-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Hva er rollerkam Dieseldhal? Er dette originalt på Vortec-motorer? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Rollercam er en kamaksel som har rulleløftere. Poenget er at denne løsningen muliggjør en raskere åpning og stenging av ventilene i en slik motor. GM motorene ble levert med rollerkam fra tidlig på nittitallet. Det ble en periode solgt motorer med flat tappets parallelt men fra '95 tror jeg alle hadde roller. Vortec kom vel først i '96 og alle har roller. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Flott! Takk for opplysningen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Vil det si at rollerkammen bråker mindre også? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Kammen bråker nok ikke noe særlig uansett men kamkjedet kan jo lage litt lyd, dette finnes i flere utførelser, bl.a. som rollerkjede og som dobbelt rollerkjede. Både flat tappets og roller lifters er standard levert med hydraulisk "lash control" altså blir ventilklaringene automatisk justert. Racing motorer bruker vanligvis ikke dette og da klaprer det godt i ventilmekanismen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Noen som kan forklare forskjellen på Merc 4.3 EFI og MPI? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 EFI står for "electronic fuel injection" og er det samme som TBI, "throtle body injection". Det er en unit som erstatter forgasseren. Den får bensin fra en elektrisk høyttrykkspumpe og regulerer bensinmengden vha pulsbreddemodulering av to solenoidventiler. Den får turtallsignal fra tenningen og belastningssignal fra en MAP sensor. MPI står for multi point injection og betyr at det sitter én injektor i innsugskanalen til hver sylinder. Denne har potensiale for noe lavere forbruk ved lav belastning samt noe høyere toppeffekt. Funksjonen er forøvrig lik. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Takker Dieseldahl! Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus222 Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 God morgen, våren nærmer seg selv om det snør ute...... Trenger tips til kjøp av batteri til båten (25fot runabout). Batteriet skal først og fremst brukes som startbatteri for å starte en mercruiser/gm/VP 5,7l V8. Deretter er det vel ikke stort annet enn lanterner/radio som trenger strøm. Hvor stort bør det være? Og hvor bør jeg kjøpe? Takker for hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Kjøp et batteri fra Caterpillar, Pon Equiment AS i Brobekkveien 62 selger dem. Laget for å tåle vibrasjoner og harde støt - det perfekte startbatteri ombord en båt -------------------------- Bare så det er nevnt - jeg jobber der, men det gjør ikke batteriene mindre egnet i båt Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus222 Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Hei, og takk for respons. Det ser jo ut til at disse skulle tåle det meste:) men er de fryktelig dyre? Hvilken amp anbefaler du? PS! Prøvde å skrive en pm, men fikk det ikke til... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Hei Har vært å sett på en båt med Merc 4.3 V6, 205hk. Den drypper litt olje i bakkant av motoren. Tenkte på bunnpanna. Men kan det være at den lekker ut av simeringen på veivakselen? Er det et vanlig problem på disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Simmerringen er vel mest sannsynlig årsak. Motorer fra før '88 hadde delt tetning i bakkant av veiva og de var mer utsatt for lekkasje, korkpakning på bånnpanna som satt på gamle motorer var også kjent for å svette litt. På et tidspunkt (jeg er usikker på når) ble bånnpannepakningen laget i ett stykke, tidligere satt det en egen "halvmåne" i bakkant og i forkant og da skal det limes med silikon i overgangen til bånnpannepakningen, her er det også lett for litt svetting. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 (redigert) Ok, men ved bytte, setter man da på ny type simmering og pakning? Eller må man ta til takke med samme løsning igjen? Skal sjekke med eier hvilke årsmodell. Redigert 15.Mars.2015 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Jeg satte i sammen motoren min med hel simring og hel bunnpakning. Pakningsett til disse motorene er latterlig billig, mener jeg betalte noe rundt 300kr for komplett sett til hele motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Ok, får høre hva selger sier. Må man av med drevet når motor skal ut? Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 (redigert) Ja, drevet må av. Redigert 16.Mars.2015 av Dixie 2100 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Ja, drevet må av. Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Drevet må ikke av i min båt.. Delte mellom motor og svinghjul. Dro fram motor 10/15cm og heiste den ut Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 (redigert) En annen ting vedr 205/4.3 motoren, det er altså en '86 modell. Vet om en Merc 220/MPI som er til salgs. Her har motoren satt seg. Går det an å flytte over MPI-enheten med innsug til 205-motoren? Vet ikke årstall på MPI motoren enda... Redigert 16.Mars.2015 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Det tror jeg vil by på problemer da MPI motoren har en induktiv veivakselsensor montert i registerdekselet. Denne motoren har balanseaksel mens den gamle ikke har dette. Da er blokka noe forskjellig. Innsuget på MPI motoren passer kun på Vortec topper som kom i 1996. Jeg ville overhalt MPI motoren og brukt den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.