Torsen67 Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Hvem selger slik adapterplate? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 (redigert) En annen sak, en blokk og topper fra Merc 4,3 V6, 2000 mod. Kan dette brukes til å bygge opp en 2008 mod 4.3 MPI? Er snakk om at MPI motoren har stått i båt med vannlekkasje slik at den har stått meg vann i bunnpanne og sylinder, så her er blokka kass. Men en på finn selger altså blokk som er 2000 mod. Redigert 6.Mai.2015 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Hvem selger slik adapterplate? Det er vel brukt som blir billigst, prøv på Finn.no Det med blokk vet jeg ikke helt sikkert, men kamakse, lagerfester er iallefall anerledes på en marin motor enn en bil motor. Men er det snakk om en båtmotor med forgasser du vil bruke topp og injection på fra en mpi motor, kan det vel gå bra. Det vet sikkert dieseldahl mer om, jeg har bare skrudd på V8`ere fra 80 tallet med forgasser. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Torsen67 Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Begge motorene jeg snakker om her er Mercruiser, altså ingen bilmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Alle Mercruiser bensinmotorer har basis i GMs motorserie. Noen er mer eller mindre uendrede bilmotorer som feks L29 som er en pickup/Truck motor med ekstra store kjølekanaler og flere bolter i råde og rammelager som standard. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Cruiseliner Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Begge motorene jeg snakker om her er Mercruiser, altså ingen bilmotor. Mercruiser er i hovedsak marinifiserte bilmotorer fra GM. Jeg har en Mercruiser 5,7L v8 som i bil vanligvis sitter i Chevrolet og da kalles GM350. Mange mener dette er verdens beste motorer. Uansett finnes det i hvert fall ufattelig mange av dem, noe som gjør det billig dersom man skulle trenge en byttemotor. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Joda, kjenner godt til historikken rundt dette med GM og Merc. Men vil bare presisere at jeg snakker om to Merc marine motorer. Saker og ting kan være endret på åtte år, så derfor jeg spør. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Det bør være det samme fra 2000 til 2008, men sjekk for sikkerhetsskyld boltmønsteret til innsug og eksos og se litt over at det er likt. Det var tidligere et annet boltmønster på innsugene, og forsåvidt også toppene, men det følger jo topper med så det ville ikke hatt noen betydning, men MPI innsuget ville ikke ha passet på den gamle modellen. Jeg mener de nye boltmønstrene kom med den store endringen i 95-96, men det var også en stor endring på V6'ern i 2003. Da gikk V6'ern fra L35 og over til den nye LU3 modellen, og det var en endring i innsug, injection og en del annet, men jeg tror boltmønsteret er likt og MPI skal passe rett på. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Jeg har Alpha 1 med transom til salg, send en IM om du er interessert. Støp igjen hullet eller bruk en adapter plate fra Volvo til Mercruiser drev. Og adapterplate er like godt som nytt hull? I så fall så forenkler jo det jobben betraktelig.... Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 (redigert) Det spørs jo helt på hva du har nå. Adapterplate er for å bruke et Mercruiser drev der det før har sittet et Volvo drev. Volvo drevet har vanligvis større utskjæring og adapterplaten er for å kunne sette på et Mercruiser drev uten å støpe osv. Men har du en båt med Volvo drev på og du vil ha på en Mercruiser motor er det som nevnt over i #222 av dieseldahl., svinghjulshus med motor feste og driv for Volvo drev. Skal du bruke Mercruiser drev og motor, kan du montere adapterplaten der Volvo drevet satt og montere Mercruiser på den. Da har du valgets kvaler. Redigert 7.Mai.2015 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
adeneo Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Adapterplate fungerer like fint som nytt hull, og er selvfølgelig mye enklere, bare å skru fast. De kostet vel rundt 10 båtlapper den gangen de kom, litt usikker på hva de koster nå, men ville vel tro at selv brukt er det snakk om noen lapper ? Sitér dette innlegget Link to post
Bruun Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Hei. Jeg har svinghjulhus og medbringer til Volvo drev. Har sittet på en 4,3 gxi. Jeg gikk motsatt vei. Volvo motor med merc drev Sitér dette innlegget Link to post
Bruun Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Hei. Jeg har svinghjulhus og medbringer til Volvo drev. Har sittet på en 4,3 gxi. Jeg gikk motsatt vei. Volvo motor med merc drev Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Har skiftet manifolder å risere på 4.3 efi. Startet opp med klokker i dag og lot den gå en stund. Riser og manifold på v.s blir varmere en h.s. Ikke noe problem å holde på riseren. Og ved litt turtall. Blir den kaldere. Noen som vet om dette er normalt? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bay_liner Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Spørs om vanntilførselen er tilstrekkelig, alt om impeller/sjøvannpumpe er slitt. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
DieselDahl Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Det kan hende at det er litt ulik fart på vannet fra termostathuset, dette er ikke helt symmetrisk. Så lenge riserne ikke blir varmere enn at du kan holde hånda på de er det greit. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Nei. Impeller pumpehus rør o-ringer er nytt. Har aldri hverken tenkt eller kjent på riserene tidligere ang forskjell på temperatur. Men etter siste tur på vei til løft. Fikk jeg varmgang. Grunnen var fulstendig Igjenngrodde kanaler i risere. Tempratur nå er godt innenfor. Men det er forskjell. Og jeg lurer på hvorfor Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
DieselDahl Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Det kan være smart å ta av termostathuset og gjøre det skikkelig rent. Jeg fant en bit av en gammel impeller i mitt.... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Selve motoren er ferskvannskjølt. Så termostat sitter vel i motorens kjølekrets? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
DieselDahl Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 OK, har du fått riktige pakninger mellom manifolder og risere da? De finnes i ulike utførelser med ulik åpning til vannkanalene. Noen har full åpning mens andre har mindre for å fordele vannet likt. Finnes også uten åpning for motorer med ferskvannskjølte manifolder. Da er det annet termostathus. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 (redigert) Det er helt vanlig at den ene riseren blir varmere enn den andre på lavt turtall. Så lenge de ikke blir varmere enn at du kan legge hånden på de er det ikke noe problem, og er omtrent akkurat slik det skal være. Redigert 16.Mai.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Da slår jeg meg til ro med det. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Knappern Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Har en 2004 Mercruiser 5,7 250hk V8 som driver å tuller litt. Denne starter lett men går ikke på tomgang før den blir ca 80 grader. Må holde den på rundt 1200-1500 rpm hvis ikke stopper den. Ellers går motoren som en kule. Det er montert sportsluftfilter fra forrige eier, kan det ha noe å si? Noen som har vært borti det samme? Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
adeneo Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 (redigert) Er det TBI, har den TKS, litt mer informasjon om motoren kunne nok vært greit. Jeg tipper dårlig sensor et eller annet sted, dårlig injektor eller lekkasje i en eller annen pakning ved innsuget, litt ettersom hva slags motor du har ? Redigert 31.Mai.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Det er en 5,7L bensin forgassermotor på 250hk. Finner egentlig ikke ut så mye mer, da jeg søkte på mercruiser specs. Driver å lurer på om det kan være et choke problem siden alt fungerer så fint når den er varm. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.