Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Hvem selger slik adapterplate?

 

Det er vel brukt som blir billigst, prøv på Finn.no

 

Det med blokk vet jeg ikke helt sikkert, men kamakse, lagerfester er iallefall anerledes på en marin motor enn en bil motor.

Men er det snakk om en båtmotor med forgasser du vil bruke topp og injection på fra en mpi motor, kan det vel gå bra.

 

Det vet sikkert dieseldahl mer om, jeg har bare skrudd på V8`ere fra 80 tallet med forgasser.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Begge motorene jeg snakker om her er Mercruiser, altså ingen bilmotor.

 

Mercruiser er i hovedsak marinifiserte bilmotorer fra GM. Jeg har en Mercruiser 5,7L v8 som i bil vanligvis sitter i Chevrolet og da kalles GM350. Mange mener dette er verdens beste motorer. Uansett finnes det i hvert fall ufattelig mange av dem, noe som gjør det billig dersom man skulle trenge en byttemotor. 

Link to post

Det bør være det samme fra 2000 til 2008, men sjekk for sikkerhetsskyld boltmønsteret til innsug og eksos og se litt over at det er likt.

 

Det var tidligere et annet boltmønster på innsugene, og forsåvidt også toppene, men det følger jo topper med så det ville ikke hatt noen betydning, men MPI innsuget ville ikke ha passet på den gamle modellen.

 

Jeg mener de nye boltmønstrene kom med den store endringen i 95-96, men det var også en stor endring på V6'ern i 2003.

Da gikk V6'ern fra L35 og over til den nye LU3 modellen, og det var en endring i innsug, injection og en del annet, men jeg tror boltmønsteret er likt og MPI skal passe rett på.

Link to post

Det spørs jo helt på hva du har nå.

 

Adapterplate er for å bruke et Mercruiser drev der det før har sittet et Volvo drev.

Volvo drevet har vanligvis større utskjæring og adapterplaten er for å kunne sette på et Mercruiser drev

uten å støpe osv.

 

Men har du en båt med Volvo drev på og du vil ha på en Mercruiser motor er det som nevnt over i #222 av dieseldahl.,

svinghjulshus med motor feste og driv for Volvo drev.

Skal du bruke Mercruiser drev og motor, kan du montere adapterplaten der Volvo drevet satt og montere Mercruiser

på den.

 

Da har du valgets kvaler.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Nei. Impeller pumpehus rør o-ringer er nytt. Har aldri hverken tenkt eller kjent på riserene tidligere ang forskjell på temperatur. Men etter siste tur på vei til løft. Fikk jeg varmgang. Grunnen var fulstendig Igjenngrodde kanaler i risere. Tempratur nå er godt innenfor. Men det er forskjell. Og jeg lurer på hvorfor

Norske båter er best!

Link to post
  • 2 uker senere...

Har en 2004 Mercruiser 5,7 250hk V8 som driver å tuller litt. Denne starter lett men går ikke på tomgang før den blir ca 80 grader. Må holde den på rundt 1200-1500 rpm hvis ikke stopper den. Ellers går motoren som en kule. Det er montert sportsluftfilter fra forrige eier, kan det ha noe å si?

Noen som har vært borti det samme?

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...