Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Rollercam er en kamaksel som har rulleløftere. Poenget er at denne løsningen muliggjør en raskere åpning og stenging av ventilene i en slik motor. GM motorene ble levert med rollerkam fra tidlig på nittitallet. Det ble en periode solgt motorer med flat tappets parallelt men fra '95 tror jeg alle hadde roller. Vortec kom vel først i '96 og alle har roller.

Link to post

Kammen bråker nok ikke noe særlig uansett men kamkjedet kan jo lage litt lyd, dette finnes i flere utførelser, bl.a. som rollerkjede og som dobbelt rollerkjede.

Både flat tappets og roller lifters er standard levert med hydraulisk "lash control" altså blir ventilklaringene automatisk justert. Racing motorer bruker vanligvis ikke dette og da klaprer det godt i ventilmekanismen.

Link to post
  • 3 uker senere...

EFI står for "electronic fuel injection" og er det samme som TBI, "throtle body injection". Det er en unit som erstatter forgasseren. Den får bensin fra en elektrisk høyttrykkspumpe og regulerer bensinmengden vha pulsbreddemodulering av to solenoidventiler. Den får turtallsignal fra tenningen og belastningssignal fra en MAP sensor.

MPI står for multi point injection og betyr at det sitter én injektor i innsugskanalen til hver sylinder. Denne har potensiale for noe lavere forbruk ved lav belastning samt noe høyere toppeffekt. Funksjonen er forøvrig lik.

Link to post
  • 2 måneder senere...

God morgen, våren nærmer seg selv om det snør ute......

 

Trenger tips til kjøp av batteri til båten (25fot runabout). Batteriet skal først og fremst brukes som startbatteri for å starte en mercruiser/gm/VP 5,7l V8. Deretter er det vel ikke stort annet enn lanterner/radio som trenger strøm. Hvor stort bør det være? Og hvor bør jeg kjøpe?

 

Takker for hjelp.

Link to post

Kjøp et batteri fra Caterpillar, Pon Equiment AS i Brobekkveien 62 selger dem.

 

Laget for å tåle vibrasjoner og harde støt - det perfekte startbatteri ombord en båt

 

--------------------------

Bare så det er nevnt - jeg jobber der, men det gjør ikke batteriene mindre egnet i båt

Link to post
  • 2 uker senere...

Simmerringen er vel mest sannsynlig årsak. Motorer fra før '88 hadde delt tetning i bakkant av veiva og de var mer utsatt for lekkasje, korkpakning på bånnpanna som satt på gamle motorer var også kjent for å svette litt. På et tidspunkt (jeg er usikker på når) ble bånnpannepakningen laget i ett stykke, tidligere satt det en egen "halvmåne" i bakkant og i forkant og da skal det limes med silikon i overgangen til bånnpannepakningen, her er det også lett for litt svetting.

Link to post

Det tror jeg vil by på problemer da MPI motoren har en induktiv veivakselsensor montert i registerdekselet. Denne motoren har balanseaksel mens den gamle ikke har dette. Da er blokka noe forskjellig. Innsuget på MPI motoren passer kun på Vortec topper som kom i 1996.

Jeg ville overhalt MPI motoren og brukt den.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...