Jump to content

Viking Conquest på nye tokt!


Fortego

Recommended Posts

Takk for det SoBo og Morten. 

 

Trekkerørene kom greit på plass på baksiden av komfyr og kjøleskap, og er såpass lange at de vil komme så langt mot motorrommet at jeg slipper å demontere en masse om det skulle bli behov for utskiftninger med årene. Så nå må jeg få kjøpt litt slange og koblinger. Tenkte kanskje jeg skulle forsøke meg på speedfit systemet. Noen som har erfaring med dette systemet, eller har andre systemer de vil anbefale?

 

Her har jeg lagt rørene inn i isolasjonen i kjøleboksen. En som ligger rett bortenfor meg har revet ut en masse sandwichpaneler med divinycell ut av båten sin. Knabbet en bit av dette, og vil tilpasse en bit som skal limes utenpå rørene. 

 

bilde

 

bilde

 

Her har vi plassen bak komfyr. Rimelig kronglete å få boret hull til rørene, men det gikk akkurat.

 

bilde

 

Så kommer vi ut rett under vasken! Da mangler bare rør og koblinger! :smiley:

 

bilde

 

Men neste blir status på forkabin. Alt som skulle rives der er nå revet, men må kappe en del av skottet mellom forkabin og toalett, da platen her har råtnet på grunn av lekkasje i vindu. Kjedelig... :sad:  Men da får jeg prøvd det også..

Link to post
  • 2 uker senere...

Litt status på forkabin... Etter å ha revet all innredning, som forøvrig ikke var enkelt, da alt var limt sammen og støpt til skroget..., så var det å gå over og pusse ned med maskin. Så nå ser det slik ut:

bilde

 

Helt fremme i baugen skal jeg bygge ut og lage et skap, da senger blir trukket en del akterover i forhold til tidligere, for å skjule baugpropellen som har stått midt i lugaren et par sesonger nå...  :blush:

 

Skapene i båten i dag er malt innvendig, men jeg tenkte å få teakoverflater også her. Tenkte lime en 4mm plate til skottet helt fremme i baugen, før jeg bygger resten av skapet utenpå. For råflott? 

 

Båten begynner å bli noen år, passert 30, så ikke alle plater har holdt ut tidens tann: 

 

bilde

 

Her kunne jeg stikke fingeren igjennom platen uten særlig motstand, så det må skjæres vekk. Alt vil bli skjult bak en ny plate som kommer, så ikke så nøye hvordan det blir seendes ut, og på andre siden er toalettet, hvor også innredningen står foran en oppgradering etterhvert  :smiley:

 

Har såvidt begynt å lage maler til platene. Har tenkt å sette opp malene i størst mulig grad i kabinen, slik at jeg ser hvordan det blir og kan gjøre justeringer før jeg begynner å kutte til dyre teak plater  :smiley: . Vi får se hvor langt jeg kommer i morgen... FF

Link to post

Fikk gjort litt i dag også  :smiley:  Tar sin tid å lage maler, men det går fremover. Startet med malen til fronten av hovedkøya, og deretter langsgående skott under køya. Tenke å kunne bruke ene delen som lagringsplass for lange ting eller hva som helst... :wink: Baugpropellen får stå for seg selv. 

 

bilde

 

Ser ut som jeg har greid å montere baugpropellen 5mm for langt akterover, men får være glad det ikke er mere, for nå slipper jeg trolig unna med å bare slipe meg litt inn i platen på baksiden, så vil det gå akkurat. Sånn kan det gå når man tyner grensene... :tongue:

 

Så vår det platen fremme i baugen... Lagde en ramme som bygget ut så mye som jeg ønsker fra fremsre skott, slik at jeg hadde en god referanse for å lage mal.

 

bilde

 

Duger dårlig uten måt, og har hatt noen stridsrasjoner liggende med best før dato fra 2010. Tenkte jeg fikk teste ut om hvor mye disse datoene på frysetørret mat er verdt... :tongue:

 

bilde

 

Ikke blitt dårlig enda, så ser ut som det ikke var noe problem... :smiley:

 

Så var det å fortsett på mal... Lagde denne først i papp. Bygde opp i flere deler. Først grovkuttet på ene siden. Festet denne og tilpasset et par mindre deler. Kappet disse mot hverandre, teipet sammen og speilet til andre siden som da bare trengte små justeringer. Teipet så sammen alle delene før jeg kuttet til i 4 mm meranti.

 

bilde

bilde

bilde

 

Rimelig godt fornøyd, og neste mal nå blir i andre enden, mot toalettet. Kjenner jeg begynner å føle hvordan dette skal bli, og det gjør jobben enklere og mere motiverende :smiley:

Link to post

Puhh, da har jeg lest gjennom hele tråden (hadde visst ikke lest alt før...) Må si det er et imponerende prosjekt, for ikke å snakke om kreative løsninger og faglig gjennomføring :thumbsup:  Hvordan er det med planene om fly, er de lagt på hylla?

 

Angående de fuktige skottene. Har du hatt ute vinduene og byttet pakninger? Kjedelig hvis du får problemer med lekkasje etter å ha renovert hele innredningen.

Link to post

Puhh, da har jeg lest gjennom hele tråden (hadde visst ikke lest alt før...) Må si det er et imponerende prosjekt, for ikke å snakke om kreative løsninger og faglig gjennomføring :thumbsup:  Hvordan er det med planene om fly, er de lagt på hylla?

 

Angående de fuktige skottene. Har du hatt ute vinduene og byttet pakninger? Kjedelig hvis du får problemer med lekkasje etter å ha renovert hele innredningen.

Planene om fly er foreløpig lagt på hylla. Vi får se hva det blir til når økonomien blir bedre, om det blir fly, eller luftig hard-top.

 

Angående vinduer, så har jeg brukt Capt. Tolleys tettemiddel, som trenger veldig bra inn før den ekspanderer, og ser ut som det har blitt tett etter det. Men vurderer å lage skottet slik at delen ut mot rute kan demonteres. Da sparer jeg kanskje rn plate med teak også, siden jeg da får utnyttet platene mer effektivt ved en slik oppdeling :smiley:

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Etter litt vinterferie har det vært litt aktivitet igjen. Fortsetter med malene for innredningen.

 

Etter mye tankearbeid har jeg bestemt meg for å fore ut veggen mot toalettet, siden jeg uansett ikke kan trekke nedre seng helt fram pga av baugpropellen. Og da vil kanskje noen lure på hvor jeg ikke plasserte denne lenger frem... :wink:  Vikingen skråner veldig bakover, og har beveget meg tett opp mot minimumsverdiene som produsenten anbefaler, og ved en anledning hvor det var krappe bølger med litt størrelse, så sugde baugpropellen såpass med luft at effekten ble sterkt redusert. Og det var selvsagt en av de gangene jeg har trengt den mest!  Så lenger frem hadde definitivt ikke vært lurt.

 

Men utforingen skal gjøre nytte for seg med plass til flere sårom for blader og andre småting. Man får aldri nok lagerplass i en båt! :smiley:

 

Startet med å lime fast lister som utforingen skal festes på:

 

bilde

 

Deretter foret ut med lekter til der platen skal være. Husker da å ta i betraktning forskjellen i tykkelse på malplaten og endelig finerplate.

 

bilde

 

Og så var det tilpassing av mal i papp, for deretter skjære ut i finerplate og gjøre fintilpassing:

 

bilde

 

Har tegnet opp på platen hvor sengebunn på køyeseng kommer, og smårom i utforing er også markert. Greit å få et inntrykk av hvordan det blir.

 

Fortsettelse følger... :smiley:

Link to post

Så har jeg begynt å kutte til teakplatene :smiley:  Har planer om å lage det relativt minimalistisk og moderne, med rette kanter og ingen lister i åpninger og dører. Disse skal istedet påføres 0,5mm bladfiner. Planlegger å kopiere Nimbas metode med trelim og strykejern, men før jeg kutter hull i platene, så ønsket jeg å se hvordan det vil bli, og har derfor gjort en liten test. Kanten som vender ut mot vinduet fant jeg ut måtte være passende som testflate, da denne vil bli finere om noen skulle finne på å se nøyere igjennom vinduet fra utsiden... :tongue:

 

Bruker vinterlim, siden dette er mer tyntflytende enn vanlig, og droppet derfor å tynne dette slik Nimba har gjort. Tre lag lim påført med rulle, og litt strykejern, og voila! Ett stykk fin kant! :smiley: Takk for god beskrivelse Nimba! :thumbsup:

 

bilde

 

Godt fornøyd med resultatet, og vil gjøre dette for alle åpninger og dører som skal lages.

 

Planlegger å etterhvert oppgradere også resten av innredningen i tilsvarende moderne stil, med utskifting av alle skapdører og skuffefronter, men det blir ikke i år!  :tongue:

 

Fortsettelse følger!

Link to post

Har vært innom tråden ved et par anledninger tidligere, men ble "hektet" først i dag. Føyer meg inn i rekken av imponerte. Par spørsmål: hvilken sparkel brukte du på undervannsskroget, fornøyd? Hva bruker du når du kapper de støpte platene?

Brukte biltema sin epoxysparkel, men synes den har litt lite styrke. Epoxy skal jo være sterkere enn polyesterbasert, men biltema sin epoxysparkel var ikke det slik jeg har erfart. Derimot var den veldig enkel å pusse, og på større flater fungerte den fint, men hjørnes som kan bli utsatt for slag var den ikke egnet til.

 

Platene kappes med diamantskive på vinkelsliper. Men bruk vinkelsliper av litt kvalitet. Hadde en kompis som skulle kappe flensen på en landstedsbåt han hadde støpt før montering av fenderlist. Hadde kjøpt vinkelsliper på Europris til 99 kroner. Han fikk kappet en meter før hele greia tok fyr! :lol:

Link to post

Sjekket for et par dager siden lukene på badeplattformen. Disse har vært dårlige siden jeg kjøpte båten, og under den ene var det skrudd fast ekstra lekter som luka kunne hvile på. Da jeg løftet opp ene luka så det slik ut...

 

bilde

 

Ser ikke ut som jeg har noe valg lenger...  :tongue:  Luka må fikses! Hele finerplaten under teaken var gått fullstendig i oppløsning og lå igjen på lektene som var skrudd fast for å støtte luka...  Fordele var at det var fort gjort å skrelle av alt som ikke var teak, noe som gjorde at jeg har bestemt meg for å prøve på en renovering i stedet for å bygge ny. 

 

Måtte bare sjekke hvordan oversiden ville bli med litt sliping... 

 

bilde

 

Planer er å plugge igjen alle skruehullene med teakplugger, før jeg legger noen lag med glassfiber og epoxy på undersiden. Så får vi se hvor pene jeg greier å få de til å bli... :smiley:

Link to post

Brukte biltema sin epoxysparkel, men synes den har litt lite styrke. Epoxy skal jo være sterkere enn polyesterbasert, men biltema sin epoxysparkel var ikke det slik jeg har erfart. Derimot var den veldig enkel å pusse, og på større flater fungerte den fint, men hjørnes som kan bli utsatt for slag var den ikke egnet til.

 

Det var jo litt overraskende! Har du noen benkeforslag til andre sparkler som egner seg bedre til utvendige hjørner? Kommer til å få bruk for det hos meg også. Er det en ide å blande flytende epoxy med glassballonger?

 

Ps: De lukene blir nok veldig fine, men da må du jo ta resten av plattformen også :wink:

Link to post

Da begynner første panelet som skal på plass å ta form. Godt fornøyd med fineringen langs kantene på åpningene:

bilde

 

Et lite detaljbilde:

bilde

 

Og så bygger jeg opp baksiden, slik at hele seksjonen kan ferstes i rammen som jeg allerede har skrudd fast i eksisterende, men planlegger å gi bakside og eksisterende som vil danne innside et par strøk lakk først. Mye enklere å gjøre det før det settes sammen.

 

bilde

 

Fortsettelse følger  :smiley:

Link to post

Så er det klart for litt lakking.. Ofte er teak beiset før den er lakket, eller har farge i lakken, noe som også ser ut som det er gjort i min båt. For å ende opp med et resultat nærmest mulig originalfargen vil jeg derfor legge på et par strøk med Benar UVR, som er litt gylden i fargen, og som derfor gir teaken mer glød og rødlig tone slik resten av innredningen er. Etter et strøk med Benar UVR ser det slik ut:

 

bilde

 

Planen er et strøk til med UVR, før jeg legger noen strøk blank Epifanes, før jeg avslutter med matt som toppstrøk.

Link to post

Så var det litt mer jobbing på luke til badeplattform. Kunne limt fast en ny finerplate for å erstatte den gamle, men bestemte meg for å støpe med epoxy i stedet. Lukene lå nivåmessig litt over resten, og støping blir tynnere, og luken kommer mer i flush med resten. 

 

Tok med meg luka til hytta til mine foreldre, slik at jeg hadde et varmt sted å stå under tak. 

 

Hadde natet der det hadde sprekt opp, og spente fast plate i støpeplata, slik at noen ujevnheter ble litt rettet opp før støping.

 

bilde

 

Ferdig pusset. Alt henger sammen kun med natemasse. Etter tørking hadde teaken krympet så mye at den slapp noen steder. Fylte der på med ny natemasse.

 

bilde

 

Glassfiberen kuttet opp. Bruker to lag biltema 300 grams roving, og 4 lag 900 grams strikket duk, 0, -45, 45 grader. Krefter går alltid korteste vei, så fiberretning blir derfor fra langside til langside.

 

bilde

 

Ferdig støpt. Det fine med den strikkede duken er at man oppnår et høyt glassinnhold. Nå er det bare det eller roving som normalt grukes ved bruk av epoxy, men ved bruk av polyester oppnår man også ca 50 prosent glassinnhold med betydelig høyere styrke enn CSM. Skal man bygge noe som veier litt kan vektbesparelsene fort bli betydelige.

 

Fortsettelse følger...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...