Euklid Svart 16.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2017 Fikk tilbake drivenheten til autopiloten i dag. Beltet er byttet, og utover dette skulle han ha 120kr (!) for jobben, med kvittering, moms og hele pakka fra en Raymarine-tekniker. Føles smått absurd å ha vurdert å gjøre dette selv for å spare penger. Link to post
Chiwas Svart 16.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2017 Eukild: Har dere noen utvidet forsikringer på dere selv? Lurer litt på hvordan dere har gjort det? Link to post
jotto Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Fantastisk tråd! Jeg skulle ønske jeg oppdaget den tidligere. :-) Det er jo moro å drømme seg bort til fjerne himmelstrøk... selv om jeg personlig innså at det ikke noe er for meg da jeg leste et av de første innleggene om å bruke stormkjøkken i en badstu. Link to post
Euklid Svart 17.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Eukild: Har dere noen utvidet forsikringer på dere selv? Lurer litt på hvordan dere har gjort det? Ja, vi har forsikring. Du kan få alt fra litt medisinsk dekning ved store katastrofer (noen få tusenlapper i året), til full dekning av deg selv, reisegods, uføreforsikring og mye annen moro. Kun et spørsmål om pris. Det er jo moro å drømme seg bort til fjerne himmelstrøk... selv om jeg personlig innså at det ikke noe er for meg da jeg leste et av de første innleggene om å bruke stormkjøkken i en badstu. Overraskende liten andel av turen har vært for varm. Forrige runde rundt ekvator holdt jeg på å smelte bort. Nordkysten av Australia var jeg også nær kokepunktet mye av tiden. Ellers har det aller meste vært ett eller annet sted mellom varmt, men overkommelig til på kanten til direkte behagelig. Men nå sikter vi oss igjen mot ekvator, så det er nok bare å glede seg til å igjen prøve å kjøle seg ned ved å stikke hodet i kjøleboksen – fungerer sjelden særlig bra. Regner med å dra mot Namibia i morgen tidlig, burde være fremme i Lüderitz på søndag eller mandag. Link to post
Chiwas Svart 17.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2017 Det jeg lurte på om det var utvidet reise forsikring på 6mn/1 år osv. Link to post
Euklid Svart 18.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 Kapp det gode Håp forut. Link to post
Euklid Svart 18.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 Da var vi rundt. Disse bildene ble tatt med syv minutters mellomrom, kan se ut som om dagen skal tilbringes med å stirre inn i en radarskjerm om tåka legger seg skikkelig. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 (redigert) Kjedelig med tåke da. Hvordan er temperatur vind og bølgehøyde. Ser jo bra ut. Etter som jeg kunne se på windytv så skulle vinden være ganske stabil på ca 20 knop. Langt fremover. Redigert 18.Januar.2017 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Endelig ble det Bobåt Link to post
Euklid Svart 18.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 Bølger? Det har vi ikke i dag, ikke ennå i alle fall. Rundt 30 grader på det varmeste de fleste dager, men ned mot 17-18 grader på nettene. Burde ha fine seilforhold når vinden dreier (forhåpentligvis om noen timer?), enn så lenge går vi for motor rett mot vinden. Link to post
Quentin Svart 18.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 (redigert) Jeg planlegger langtur selv, ikke like lang, men lang allikevell:) Hvor store batterier er det du har? Jeg har ikke planer om å være langt nær så forberedt som deg, med så mye backup løsninger til alt, tenker litt at jeg kan fikse det som svikter underveis, men du har nok mye mer erfaring enn meg. Redigert 18.Januar.2017 av Quentin (see edit history) Link to post
pipe Svart 18.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 (redigert) Etter vært har det blitt klinkene klart for meg hvorfor det var lurt å sette inn ny motor på begynelsen av turen.Lurte litt hva man skulle med motor når man dro på seiltur annet til å manøvrere i havner.Så lite kunne jeg om teama.Det er spennende og følge med på eventyret deres. Redigert 18.Januar.2017 av pipe (see edit history) Link to post
Chiwas Svart 20.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2017 Har du fått mye ekstra stopp(vente tid) eller har det meste gått etter planen(tidsmessig) ? Link to post
Barbaria Svart 20.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2017 Jeg kan ikke svare for Euklid, men er ikke hele poenget med langtur fravær av en fastlagt plan med tidsrammer? Ventetid gir vel ingen mening når man ikke skal rekke noe spesielt. Vi kommer ikke til å ta med jobbkulturen på tur, og vi kommer ikke til kjøre en tidsregatta rundt kloden, men vi skal selvsagt ta hensyn til vær og sesonger. Vi kommer hjem når vi føler oss klare, det kan ta et år eller ti, og er vi ikke klare så kommer vi ikke hjem. Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 20.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2017 Det er visse værvinduer man må treffe på ulike strekk mtp orkansesong og værsystemer. Bommer man på disse kan det gå ett år ekstra Link to post
Framtia Svart 20.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2017 Melding fra Euklid, 20/1: Oppdatering fra Syd-Atlanteren følger: Dag tre til sjøs, og jeg er på overfartens tredje bok. Vinden kommer konstant fra samme retning, av og til svak nok til at motoren får hjelpe til. Vi slår neppe noen fartsrekorder, men med så enkle forhold kan det godt vare litt lengre. Mye fugler og liv i havet, og tett trafikk av lasteskip. En liten wahoo forvillet seg på kroken og blir middag i kveld. Med nytt bunnstoff er vi langt raskere enn før, håper det fortsetter slik. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 21.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2017 Melding fra Euklid, 21/1: Noen overfarter føles alt for lange ut uansett hvor korte de er (våt plasking i motvind fra Vanuatu til New Caledonia kommer høyt opp på den lista), andre ganger tar det meningsløst kort tid å komme frem. De siste par dagene har helt klart tilhørt siste kategori, og det føles på kanten til tullete å skulle stoppe allerede i morgen, men jeg har gledet meg en stund til å komme til Namibia, så det hadde blitt for galt å bare frese videre. Det blåste opp en del i går kveld, og gjennom natten fikk vi en påminnelse om hvor enkelt vi har hatt det siste par dagene; noen bølger tillot seg å plaske innom cockpiten, og det rullet godt gjennom hele natten. Bortsett fra denne korte perioden har det knapt vært bevegelse i båten, og jeg har flere ganger tatt meg selv i å lure på om vi beveger oss i det hele tatt, også når vi flytter oss med drøyt fem knops hastighet. Det ligger sikkert mye psykologi i dette også: bølgene og vinden i det Indiske Hav lot oss sjelden få en rolig natt, og med denne seilingen klart tilstede i hukommelsen blir kontrasten stor til 18 stabile knop og bortimot flatt vann. Med fisk som biter villig og utsikt til noen tusen flere mil med enkle forhold skal en være grinebiter av høyt kaliber for å ikke være fornøyd med tilværelsen. Av en eller annen grunn er AIS-dekningen her ekstremt god, ser mange skip på 80-90 nautiske mils avstand. De som kommer et stykke nærmere har uten unntak oppført seg eksemplarisk: før vi rekker å kalle de opp ellers justere vår kurs har de som oftest lagt om sin, og annet enn å styre rundt et par fiskebåter har vi ikke trengt å gjøre noe som helst for å unngå den tette trafikken her. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Melding fra Euklid 22/1: Trygt fortøyd til en moring, med en norsk båt som nærmeste nabo (!). Legger ut en oppdatering med litt bilder når vi kommer oss online om en dag eller to. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
shipahoy Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Ser ikke ut som det er et enormt utvalg av havner i Namibia. Finner bare et par på kartet. Ser at det ser slik ut en del steder langs kysten. Er dette menneskapt, og hva er i så fall hensikten? Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Kunne likne litt på salt utvinning av sjøvann. Endelig ble det Bobåt Link to post
Euklid Svart 25.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Simon's Town før avreise. Sør-Afrika var et velkomment stopp med mye på menyen, men det kjentes ut som om det var på tide å reise da vi dro.Kapp det Gode Håp: Afrika slutter her.Så voldsomme mengder dyreliv på veien oppover – en hval, en del delfiner, noen pingviner når vi begynte å nærme oss og en drøss fugler, men seler var suverent i flertall.Fyret på Dias Point markerer innseilingen til en av Namibias to havner. Utover dette finnes det noen bukter vi håper på å ankre opp i før vi legger ut mot St Helena, men ellers er det ørken uten noen form for beskyttelse langs hele kysten.Lüderitz: omringet av ørken, full av Jugendarkitektur og tysk ompamusikk. Verden er rar. Hovedveien her går gjennom et område rikt på diamanter, og det er forbudt for almenheten å bevege seg utenfor veien. Området bevoktes av nokså lyssky typer med tunge våpen og få skrupler, så vi har holdt oss på den smale sti.Fra en forlatt, tyskdrevet gruveby. Her hadde de et samfunn med 1100 sjeler, turnforening, trikk, bowlingbane, champagnebar og oppsetninger av tysk opera (librettoen til Götterdämmerung lå fremdeles på bakrommet), et ganske absurd skue midt i ørkenen. Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Fantastisk! Skulle gjerne vært der. Må være enkelt å bygge vei der. Jeg er sikker på at asfalten kommer på rull. Slik som Glava. Bare litt større. Spikre'n fast i enden og kjøre av gårde. Link to post
Tom Rør Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Fantastiske bilder. Utrolig kul tur :-) Link to post
JSM Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Fabelaktig å få være med på denne turen! Tusen takk! Link to post
Fantino Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Har vært hangaround lenge og må bare få lov å melde meg inn i fanklubben. Utrolig gøy å følge dere på eventyr, krydret med flotte bilder og flink skribent. Lurte på: Er det vanlig å følge kysten nordover i Namibia? (Ref 'bukter vi håper å ankre opp i'. Ville trodd at det rent risikomessig ville vært bedre å sette kurs direkte mot St Helena fra Lüderitz eller Walvis Bay i stedet for å risikere å bli slengt opp på 'Skeleton Coast'? Link to post
Komodo Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Med dine evner som forteller og talenter som fotograf bør du gi ut dette i bokform. Dette er ikke bare en tråd om en langtur! Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn