Vosso63 Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 Imponerende og flott arbeide. Jeg vil anbefale deg å kjøpe boka "Strandebarmaren - Småbåtbygging i Hardanger" av Peter Helland-Hansen, Kapabel forlag 2014. Her går forfatteren gjennom absolutt hele bygginga av en klinkbygd båt fra materialvalg, via hver minste detalj, til båten ligger på sjøen (med årer, segl og ror). Alt er gjemmpmillustrert i moderne fragebilder og layout. Uansett om du (vi) bruker syresfaste skruer her og der, kommer vi ikke unna materialvalgene, klinkinga og alt det andre som ligger i båtbyggertradisjonen. Lykke til framover! Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 Det store spørsmålet er vel hva de ville ha brukt av det vi har, i vikingtida, på 15hundre- eller 18hundre-tallet, om de hadde hatt våre valg! Jeg har sjøl sett at det har vært brukt både syrefaste skruer inn i kjøl og syrefaste skruer med mutter og skive i restaurering eller replika-bygging av tradisjonsbåter. Det kommer vel litt an på både hva som er i båten fra før, beskaffenheten til materialer, hvor stiv båten er/blir, og slike ting. (På en av familiens årlige bade- og soleferier var jeg så heldig å havne på ei strand tett med et båtbyggeri. Der så jeg de brukte stålskruer med skive i stedet for klink, under vannlinja. http://www.havbaade.dk/baadebyggeri/ ) Når det gjelder ditt prosjekt, så trur jeg du må starte med å klinke borda sammen, husk bomullstråd og "sikafleks", og vente med å feste dem i spantet. At du holder bordet oppe med tvinge er greit nok, men likefullt bør de to flatene som skal mot hverandre i overlappen i prinsippet (nesten) klare å holde formen på båten. Den innerste nedre sida må altså høvles i en slags skrue, (flatt mot stevn og brattere der knekken er større. Det er mellom disse to flatene at båten er "tett". Sitér dette innlegget Link to post
drfiskå Svart 23.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2015 Takk for tilbakemeldinger og tips! Mitt mål er å bruke forholdsvis tradisjonelle metoder der det synes, men om nødvendig "jukse" litt der det ikke synes Vil at båten skal ta seg greit ut utseendemessig, men på denne båten er det også brukt skruer/mutter et par steder under vannlinjen, dette regner jeg med er reperasjoner gjort før jeg overtok båten! Planen er å gå over alt av klink før jeg begynner med interiøret for å evt. bytte ut det som er dårlig/slitt når jeg har lett tilgang og båten står godt på land. Foreløpig heller jeg mot halvdekker og bruk av duk/linoljemaling på denne, ser lysere på å arbeide med dette og synes det har sin sjarm i forhold til glassfiber som har null sjarm Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
drfiskå Svart 23.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2015 Forborring av bordene, så slipper du sprekking. Har forbort alt men sprakk allikevel litt på 1 punkt mot forstevnen var kanskje litt hardhendt når spikeren skulle på plass! Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
drfiskå Svart 23.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2015 Fikk gjort litt idag også, skrudd fast litt med syrefast samt skjært ut et av de høye spantene, dette gikk mye bedre med kombinert bruk av sirkelsag og stikksag!!! Sirkelsaga tok de rette kantene, stikksaga buene og småkutt Satser på å skjære ut de 3 siste spantene imorgen, så får jeg ta noen bord til helgen! Nye spant: Legg merke til forskjellen på det høye og lave, nå vil jeg egentlig bytte ut det lave igjen; det var det første jeg kuttet fra eika og det ble ikke så bra, menmen, gjør nytten Utvalgte verktøy og et hav med spon (dette kan brukes ved sjøsetting ) Bord festet mot forstevn på babord side: Styrbord side: Spant som skal byttes imorgen (evt. snart): Og et siste fra innsiden: Bildene er dårlige pga. de ble tatt i dårlig lys nå ikveld! Satser på noen bedre imorgen Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Hakkannen Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 Ser bra ut! Kjekt å se stor framgang nå som du har fått materialene Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 Gilde bilder! Og så fint og ryddig de har det! Det blir skikkelig lekkert. (Sjøl om jeg altså er eksponenten for et salig rot, vil jeg anbefale "Biltema"s støvsuger. En metalltønne med sugeslange på. Veldig enkel, altså kan den suge opp alt, tømming og utristing av filter går som en lek. - Når du skal begynne med oljing, tjære og slikt.) Sitér dette innlegget Link to post
drfiskå Svart 23.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2015 Gilde bilder! Og så fint og ryddig de har det! Det blir skikkelig lekkert. (Sjøl om jeg altså er eksponenten for et salig rot, vil jeg anbefale "Biltema"s støvsuger. En metalltønne med sugeslange på. Veldig enkel, altså kan den suge opp alt, tømming og utristing av filter går som en lek. - Når du skal begynne med oljing, tjære og slikt.) Liker å ha det ryddig ? men må overse en del nå mens dette står på! Må få meg en slik ja, jeg brukte en vanlig støvsuger når jeg vasket båten rett etter jeg fikk den på land; er veldig gøy hver gang vi bruker den nå! Lukter gammel båt i hele huset ?✌?️ Ikke så populært hos fruen! Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
drfiskå Svart 24.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2015 Skjært ut nye førtøyningsting pullert? Pålert? Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Hakkannen Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 Pullert eller "puller" som det også kalles i Ryfylke Sitér dette innlegget Link to post
drfiskå Svart 25.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2015 1 bord til på plass! Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
drfiskå Svart 25.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2015 Og det siste spantet på styrbord side! Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Hakkannen Svart 25.September.2015 Del på Facebook Svart 25.September.2015 Rette veien Sitér dette innlegget Link to post
drfiskå Svart 26.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2015 Fått gjort mye idag; 2 nye spant og 1 nytt bord på plass! Har også delvis festet 1 av de fremre bordene øverst, men dette må tilpasses litt mer, ser litt av det på styrbord side på bildet under. Det høvles!! Litt lei nå, men har kun 1 bord igjen å høvle i denne omgang så skal nok holde ut Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
MOW Svart 26.September.2015 Del på Facebook Svart 26.September.2015 må heller få lest hele denne tråd en dag - ser godt ut - håper bare at du renoverer den så den kommer til å stå tilnærmet ut som da den var ny dvs ikke med den ekstraoverbygning over halvdekket Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 kjekt at noen velger å holde liv i gamle trebåter også. Fin prosjekt tråd som jeg gleder meg til å følge videre Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
drfiskå Svart 28.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2015 Litt blåmann på de øverste bordene, så har forsøkt å mette med klor for å få dette best mulig, håper det forsvinner! ? Metter med terpentin/linolje/antiparasitt etter dette! Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
NilsPils Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Bra! Følger med . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
drfiskå Svart 30.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2015 Da var det siste bordet på plass! Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
drfiskå Svart 30.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2015 (redigert) Her ser man det som er av blåmann, var likt på styrbord side, men er så og si borte etter 3-4 behandlinger med klor! Redigert 30.September.2015 av drfiskå (see edit history) Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
drfiskå Svart 30.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2015 Som dere ser er det litt gliper opp mot "taket", dette pga. materialene jeg fikk ikke gikk å kutte bredere, men blir dekket utvendig av list og det samme innvendig Det gjenstår en del fliking her og der, jeg må også finne ut hva jeg skal fylle de mellomrommene som kommer mellom/under listen med; tjære e.l.? evt. er det muligens best å la det være åpent? Jeg heller mot å smøre godt inn med tjære, men er usikker her Jeg tenker å lime på en til 6mm kryssfiner oppå de som allerede er der, samt bruke 12mm som "dollbord" og den kanten innvendig som festet mot dollbordet (aner ikke hva det heter??) Så tenker jeg å bruke duk og epoxy og gi det hele en hvit finish, tror det blir bra! Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Nero II Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 Når du først fikk materialer, så skal jeg si det har gått unna! Dette blir fine greier, du redder en båt til nye 40 år på sjøen - flott gjort! Sitér dette innlegget Link to post
Danske Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 Kudos for å holde fokus og få ting ferdig! Dette står det respekt av. Gleder meg til neste avsnit :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 (redigert) Du har lagt ned en kjempeinnsats her ser jeg skal bli gøy og følge deg videre, stå på Redigert 30.September.2015 av Fyrlykten (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hokky Svart 4.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2015 (redigert) Motoren ble veldig fin. Skulle malt sabb'en min og. Hvilken maling har du brukt? Redigert 4.Oktober.2015 av Hokky (see edit history) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.