Jakob T Svart 22.Desember.2014 Del på Facebook Svart 22.Desember.2014 Har altid kanel i verktøy kassen.Motoren blir tett, og det lukter risgrøt Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Hei Om jobben ikkje er ferdig, kan det vera ein tanke å kutta tanken i deler, få ut delene, og setja inn to mindre tankar, som blir kopla parallelt? Ask Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Hei Om jobben ikkje er ferdig, kan det vera ein tanke å kutta tanken i deler, få ut delene, og setja inn to mindre tankar, som blir kopla parallelt? Ask Akkurat slik husker jeg samme problemet blei løst av en båteier i havna for en del år tilbake. Tanken i den båten hadde store tæringsskader, og var totalt umulig og få ut. Måtte skjæres i stykker, for så og få tatt den ut i deler. Ble montert inn mindre tanker i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Kanel?? Vanlig fra matbutikken? Ingen negative konsekvenser for motoren? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 (redigert) Gammelt "kjerringråd" det nordan family. En god del brukt som nødreparasjon. Forholdsvis grei tilgjengelighet. Ja vanlig kanel, slik til å ha på grøten Vet ikke noe om bivirkninger. Redigert 23.Desember.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Tom Rør Svart 23.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Hvis tanken er så dårlig, at den ikke kan reddes, så er det nok verdt å koste på den båten en ny tank skulle jeg mene :-) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Vil nok tro det Tom, at båten verdt en ny tank. I alle fall, ikke bruk kaneltrikset på denne Lykke til med reparasjonen og GOD JUL Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Tom Rør Svart 23.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Tar kanel på grøten isteden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 kanel passer nok bedre på grøten enn i dieseltanken ja... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
REM Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Brukte Platic Pading Leake Fix fra Maritim i går kveld for å tette en rusten bensintank på min sønns Toyota. Fungerte aldeles utmerket. La på ei stålplate på utsiden som ekstra forsterkning. Anbefales (hvis du kommer til) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Kanel?? Vanlig fra matbutikken? Ingen negative konsekvenser for motoren? Har brukt det siden jeg var guttunge på 50-tallet. Har aldri sett negative konsekvenser. Dette er naturligvis for motorens kjølesystem. De som leser dette som innlegg for tette dieseltank, må konse, stave seg gjennom og lese en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Brukte Platic Pading Leake Fix fra Maritim i går kveld for å tette en rusten bensintank på min sønns Toyota. Fungerte aldeles utmerket. La på ei stålplate på utsiden som ekstra forsterkning. Anbefales (hvis du kommer til) Tilføyet: Ville nok ikke turt å bruke dette på en dieseltank i båt, da konsekvensene ved en stopp kan være så mye høyere. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Komodo Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 He he, fare for at det er en effektiv måte å forkorte levetiden på pumpe og dyser også Ellers ville jeg aldri vurdert å kappe opp tanken for å få den ut. Det er ikke snakk om en 70-80 talls halveis utrangert båt til et par hundre tusen. Båten er jo nærmest flett ny, og tanken er antagelig så og si strøken innvendig bortsett fra en liten slurve sveisefeil nede i et hjørne. Det er sikkert ikke noe problem å tette dette med sika, tec-7, epoxy, tyggegummi eller hva som helst, men dersom det dreier seg om ei pore ville jeg nok gått for forslaget til Knude. Synes det virker proffest Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tom Rør Svart 23.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Har bestilt Belzona fra de som selger dette i Norge, så det blir forsøkt over nyttår. Nå skal jeg ha (en vefortjent?) ferie, så går jeg på med krom hals på nyåret Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Fikk du noen tips fra fabrikken? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 23.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Har det på Mail :-) Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Sveisesømmer i bunnen av dieseltank holder 7 til 10år, tæring pga vann. Byttet selv begge tanker til plast. Mine tanker var sveiset for lekkasje en gang før, og nå ble det lekkasje der skillevegg var sveiset fast i bunnen Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Sveisesømmer i bunnen av dieseltank holder 7 til 10år, tæring pga vann. Byttet selv begge tanker til plast. Mine tanker var sveiset for lekkasje en gang før, og nå ble det lekkasje der skillevegg var sveiset fast i bunnen Svært unyansert og generelt en påstand uten mye hold i. Hva med bunntanker på skip som holder i 30-40 år fram til skipet blir kondemnert uten problem? Service/dagtanker i maskinrom som ser like ut som ny ved inspeksjon etter 15 års kontinuerlig drift.? Sveisene er ingen svakt punkt så lenge de er skikkelig utførte. Det er kvaliteten på arbeidet som avgjør levetiden. Ikke årene i operasjon eller evt. vanninnehold i tank. Hva med vantankene på et skip der de ligger i dobbelbunn? Ruster det hull i bunnen av skipet hvert 7-10 år i sveiseskjøtene pga. vann? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Mine tanker er så vidt jeg vet originale fra 1986. Ingen lekkasjer ennå, og ingen synlige tegn på tidligere reparasjoner. Men ser de ruster litt på utsiden , særlig rett under lufteventilene til motorrommet . Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Nå er vel ikke større skip heller sveiset opp i aluminium. Så vi må ikke bli for generelle her. Hulda har dieseltanker som integrert del av skroget, har ingen problemer med nattesøvnen av den grunn. Vanlig sort konstruksjonsstål. Sitér dette innlegget Link to post
TM1 Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Mine 2 dieseltanker i aluminium er 30 år.1985 . aldri hatt noen problem med de. Sitér dette innlegget Kamera Langesund:: http://159.130.203.241/view/viewer_index.shtml?id=0 Link to post
Tom Rør Svart 25.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Vi får håpe at det bare var sveiseren på Princessfabrikken som hadde en dårlig dag på jobben, og at det kun er den ene poren som ga meg en liten dose julesmerte Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Aluminium er jo generelt sensitivt for vibrasjoner og bl.a. oppsveising av spanter på katamaraner og andre fartøyer bygd i aluminium, spesielt i/ved propellområdet tilhører ikke skjeldenhetene. Har der vært en sveisefeil i tanken fra begynnelsen kan denne utvikle seg til en lekkasje over tid når tanken eksponeres for mange fyllinger/tømminger, temperaturforandringer etc. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Krysser fingrene for at det kun er den ene :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Ja, det er jo riktig det Cief, men i slike tilfeller som her tviler jeg på at det er materialspenninger som er utløsende faktor for lekkasjen. Siden det er nede i et hjørne har jeg mer tro på at det har ligget en skvett med vann i ei pore som har gitt grobunn for spaltkorrosjon. Hvis sveiseren har vært litt slurvete på et lite punkt kan det ha blitt litt ekstra tynt med sveiseavsett akkurat her, og da er det ikke så unaturlig at det tærer hull i løpet av noen år. Den beste forbedringen av slike svakheter (bortsett fra å unngå selve sveisefeilen) vil være å ha muligheten til å tappe vann/kondens på det absolutt laveste punktet i tanken. Jeg så dette tydelig da jeg dissekrerte tanken min for et par år siden. Der var avtappingen ca 10mm opp fra bunn, noe som gjorde at det alltid ble stående en skvett med vann i bunn. I tillegg har det lett for å legge seg et belegg med døde dieseldyr og dritt på bunn av tanken. Under det belegget har det lett for å bli tildekkingskorrosjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.