Jump to content

Prosjekt. Fornying av doryen Vosso


Vosso63

Recommended Posts

Det ser ut til at forrige eier har blindet omløpsrøret fra termostathuset. (Trepinne i slange ned) . Jeg antar altså at termostaten er gåen. Denne kommer i to utgaver iht håndboka. 945.001 på 55grader og 945.002 på 71 grader. Ingen av disse er til salgs i nettbutikken. Det er imidlertid en termostat til salgs der,  http://nettbutikk.sabb.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=246&catalogDirectoryId=17&menunode=

Er dette en slags standard-termostat?

Kan jeg gjøre som forrige eier, og fortsette uten termostat?

Er dette noe jeg får tak i brukt?

Skjønner ikke hvorfor de ikke har det i nettbutikken. Er det så uviktig, eller er det lett å få tak i annetsteds?

Link to post
Share on other sites

Eg vil sei - utifrå "lukta" av desse førstnevnte termostatane at den første (55 grader) er for sjøvannskjølt motor, mens den andre (71 grader) er for ferskvannskjøling. 55 grader er i minste laget for at motoren skal ha det godt, men temperaturen bør ikkje høgare enn det på sjøvatn, for då feller det ut salt som blir liggande inni motorblokka.

Eg trur ogso at det bør vera mulig å finna ein termostat som passer akkurat hos Biltema

Link to post
Share on other sites

Da er jeg endelig i mål med å få på plass lagerskåler og skru på dekslene. Når jeg har fått start på motoren, om noen uker, skal jeg fortelle hvordan det gikk til. Skjer det noe kluss, fordi jeg har gjort noe alldeles gæli, får jeg få noen til å rette det opp. Da ser det bare teit ut å ha skrytt av å få til noe som er totalt feil. Vanligvis får jeg til slikt som en skal kunne få til, sjøl om det underveis ser svart ut. Jeg skifta ut regulatorhendelen uttapå veivhuset mens jeg likevel hadde det av. Den som satt på 2J mangla den vesle kjeden som en kan feste vaier til, men den hadde jeg på den gamle 2G. Nå tar jeg det beste fra begge og "bygger" noe som skal fungere bra. Det eneste som er litt trist, er at 2G'en fra 1963 er brukt mye mindre (om lag 800 driftstimer) enn 2J'en fra 1978, og er vel verd å bruke krefter på. Men det kan jo hende jeg trenger noe å holde på med om en ti års tid? Når jeg får toppene fra EDV om ikke lenge (?), skal jeg montere og forsegle dette vesentligste før det kommer for my dritt, lort, vann og luft til. Jeg prøver å ta alle slags dyser og pumper samtidig, men simultankapasitet er ikke min mest åpenbare kvalifikasjon. Jeg ser at jeg har to deler som skal monteres med fastlagt moment, så da trur jeg faktisk at jeg investerer i en slik nøkkel, framfor å drive og låne. Hvem veit, kanskje blir jeg den mekanikeren etter hvert?

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev for 2 timer siden:

Eg trur ogso at det bør vera mulig å finna ein termostat som passer akkurat hos Biltema

Er det slik at om jeg får dytta den på plass i huset, så passer den? Eller står det spesifisert på termostaten (på t.d. Biltema) hvilke "merker" den passer til?

Link to post
Share on other sites

Som nevnt er jeg nå i mål med stempler, stempelringer, lett honing, og feste av lagrene i veiva.

 

58e5723f4f243_innerstesklapplass.JPG.90d45ccd57b5317e3f5009bf51ad9973.JPG

Først la jeg inn den innerste skåla, slik at jeg fikk sentrert lagerdekselet midt på. (Det var der det glapp oftest. Sjøl om alle mål tilsa at skålene var på rett plass, var ikke veiva i rett linje eller midt på lageret.)

58e5724cdbf49_Beggesklerpplass.JPG.b5212986b5fb8f52d60399e9c385823b.JPG

Så slapp jeg opp sånn akkurat passe, og fikk dytta inntil den innerste kanten med styringshølet, mens jeg krampaktig holdt på svinghjulet (mothold).

 

58e57262cbcc0_Sklenepplass.JPG.328aa02670f59f4a19fbb256d22c7a4d.JPG

Endelig var begge på!

 

 

 

Planen videre er å vente med alt som har med blokka, sylindrene og flata mot toppen, slik at det holder seg reint og fint til toppene kommer tilbake. Jeg har kjøpt komplett topp-pakningssett, og tenker at det er lurest å få toppene på først og fremst. Jeg har også kjøpt ny veivhuspakning.

58e572816e04f_Nyepakninger.JPG.641d57ee225bccee8ce48fe1948cbb0a.JPG

 

 

Skal jeg vaske tørt med aceton eller noe slikt, eller bare tørke av diesel og olje? Jeg har tatt av dysene men er sterkt i tvil om det er intelligent å åpne dem bare for å få det reint. Er det mulig å ta dem med til et bilverksted og be dem sjekke futten, eller skal jeg dissekere dem bare i tilfelle de er tilstoppa (noe det egentlig ikke burde være, men etter å ha sett ventilene undrer jeg meg litt over at motoren var i stand til å yte særlig). Jeg syns jeg har kjøpt inn så mye ekstrautstyr og brukt så mye mammon på motoren at et sted må jeg bremse. Uansett er det vel ikke dumt å vente med å montere dem til toppen er på plass? I følge bruksanvisninga skal jeg bruke en antirust-salve mellom dysedingsen og hølet slik at den ikke ruster fast. Har noe "CRC Copper Paste", kan jeg bruke det? Skal alle pakningene monteres tørre, altså slik de er, eller skal jeg bruke noe slags stoff under eller oppå noen steder?

Før jeg skrur på veivhusluka tenker jeg å fylle på en god del av de 6,5 litrene med olje som skal oppi der. Behøver vel ikke vente til det bare er et lite hull å få sildra det gjennom? I pakka er det en mengde kopper- og aluminiumsskiver jeg antar er til å bytte ut inni dyser og anna artig som jeg ikke har begynt på ennå. Det minner litt om første juledag for en håndfull tiår sida, da en spretta esken med airfix og skulle bygge en Junker JU 88 eller en Dodge Challenger i hardplast. Nå som det verste er passert, begynner jeg faktisk å like det! 

Link to post
Share on other sites

Erik AN skrev On 5.4.2017 at 17.55:

Er det slik at om jeg får dytta den på plass i huset, så passer den? Eller står det spesifisert på termostaten (på t.d. Biltema) hvilke "merker" den passer til?

Biltema spesifiserer hvilke merker delen passer til, men der kan, hvis du er heldig, finnast ei sammenligningstabell på delenummer.

Ellers so vil eg nok tru at med so mykje godt arbeid som du legg i den motoren so må ørene vika plass for eit smil som går heilt rundt, når denne Sabben starter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ikke rør dysene selv, lever dem inn til et dieselverksted for sjekk!  Ved remontering smører du godt med kopperpasta ja, da går det an å få dem ut igjen om noen år også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Ikke rør dysene selv, lever dem inn til et dieselverksted for sjekk!  

Litt seint ute der, index! Jeg har hatt en god kveldsstund i båten, og ettersom jeg ikke fikk åpna opp vannpumpa (den gamle fra 2G'en, som skal gi saltvannskjøling på eksosen), måtte jeg sjølsagt skru på noe. Dysa lot seg åpne, og delene ble pilla av, vaska, og pilla på, uten at jeg kunne se, suge, blåse meg til noen konklusjon. Det så helt allright ut. Ettersom jeg skal hente toppen på Elektro Diesel Vest en gang i neste uke, tar jeg dem med dit. At den ene er åpna og beskuet kan jeg jo nevne sånn i forbifarten.

Vannpumpe.JPG.02071913e0a0e5bb77e506c9eda2b5dd.JPG

Det er plent umulig å få åpna vannventilhuset. Trur jeg har en annen en liggende ett eller annet sted. Ellers får jeg prøve å få tak i en pent brukt.

 

Jeg har vaska boltene til topplokket og fått av det som var av korrosjon. De har gode gjenger, så jeg trur ikke det er noe poeng å ha nye  - Walter S sine bilder syner helblanke skruer, så det er tydelig at det lar seg gjøre på et vis. Gjengene nedi sylinderblokka er allikevel i samme standard som skruene, så det trur jeg ikke jeg begynner å fiple med. Stoppskivene (splittskivene) kan jeg muligens skifte ut, men er nå det så farlig når de er vaska og pussa?

 

Så har jeg dreid svinghjulet rundt og rundt uten å kjenne noe heng eller uregelmessighet. Det skulle altså være i orden med stemplene. Jeg har ikke fått dratt til lagerdekslene med moment, og utsetter det til jeg har rette verktøyet.

 

Jeg skrapa og pussa rust og spraymalte maskina hvit kort tid etter at jeg hadde fått den. (Mens jeg levde i fornektninga av den faktiske tilstanden). Litt seinere pussa jeg litt mer og overmalte med varmebestandig lakkmaling. Nå som jeg kommer til det meste skal jeg smøre rusteter på innsida av startstativet og på kjøleren samt andre plasser der det har danna seg rust. Jeg ser på alle de lekre overhalte maskinene som legges ut her, og trur vel kanskje at sjølve malinga er gjort etter at topp og luker er montert på? Jeg går nok for den samme mørkeblå emaljelakken en gang til. Nå skal jeg gjøre det litt penere enn sist. 58e6c56a49e9c_2JZ77nr215.JPG.dfb25fbd3a4dd056b8b56ed1d55b303b.JPG

Det er altså en 30hk 2JZ fra 1977. Det var det året jeg var russ. Ikke så fryktelig lenge sida...

58e6c5855b55d_Mensviventer.JPG.1c29767b8d7c36c581c583850d18925b.JPG

Nå er det altså så lekkert og ordna oppe i sylindrene at jeg har forsegla det med plast. Da er det alvor!

 

Sjøl om jeg er tilbudt profesjonell hjelp til å sette på toppen, har jeg fryktelig lyst til å gjøre det sjøl. Det er snart slik at jeg har gjort alt på denne båten, i løpet av tre år. Det er en av mine greier: Er det mulig å gjøre det, skal det være mulig for meg å få det til. Sjøl om det blir uhyggelig mye fintenking først, og en blanding av gru og glede å få det til. Fordelen ved ikke å vite hvordan jeg skal te meg er jo at jeg pent må gjøre som jeg får beskjed om.

 

Tusen takk for oppmuntrende ord, Magne! Det betyr mye når det kommer fra det holdet!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge du ikke har pirket inni dysene med noe av metall etc har det nok gått helt greit. Det er skjelden noe å rengjøre inni der, med 130-140 bar trykk så blåses det meste ut.  Dysene må uansett testes i dysetester for å se om de åpner på rett trykk, forstøver fint og ikke drypper. Enkelt om man har utstyr til det, umulig uten. Toppene får du sikkert til å montere selv, bare bruk rett moment og trekk i rett rekkefølge så går det nok bra. Gjerne i flere omcanger, begynn med f.eks 1/3 moment, fortsett med 2/3 og avslutt med oppgitt moment. Hele tiden med rett rekkefølge på boltene. Stå på, og hold oss oppdatert!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tiltrekkingsrekkefølge.

Jeg finner ingen spesifikk slik til 2J. Til 2H finner jeg en, på side 61, i håndboka som ligger på nettet. Grunnprinsippet for 2H, 2G og 2J, er vel det samme? Der er det slik:

Kjøletank ("inn")

6-4--1-7

8-2--3-5

 

Altså annenhver topp, og mot klokka.

 

http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=521

 

Jeg antar at det skal strammes slik som dette, sjøl om det her ikke er snakk om en topp, men to separate topper.

Nå skal jo lyddemperen monteres på toppene før det tightes helt, men skal lyddemperen skrus med full kraft på plass, slik at toppene fusjonerer til ett? (passer demperen så godt sammen med toppene?)

Dysene skal vel på etter at toppene er på plass?

Jeg antar at vannkjøleren skal på etterpå, når toppen er helt påskrudd (med 16 kpm).

 

Det er mulig at tinga detter på plass av seg sjøl, men jeg må altså ta det mentalt om att og om att flere dager forut for operasjonen. Dette er "Once in a Lifetime". Jeg veit at det blir sånn. Jeg er sånn. Skal ha gjort det meste før jeg forlater overflata. Når jeg har gjort båten skal jeg gjøre noe anna. En traktor, kanskje? Dette er obligatorisk om jeg skal ha gjennomført "Fornying av doryen Vosso". Å stå over gjennomgangen av motoren ble etter hvert umulig.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2H har jo en hel topp, ikke to. Så litt forskjell er det jo. Jeg ville ikke ha strammet til lyddemperen før toppene er trukket helt til, da kan det bli skjevt montert. Om du tar dysene før eller etter har ikke så stor betydning, men du kan  jo like godt ta dem til slutt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mens jeg venter på å få att toppen(e) tør jeg ikke gjøre noe som skaper mer støv. Det er klinisk reint nedi motoren, i sylindrene, på alt som skal være glatt og blankt. Det rykker og rister i slipe-pusse-skrape-fingra mine, men må holde meg unna støvet enn så lenge. Prøver å se på det andre som skal gjøres, men har endt opp med å ta de siste rester rust. I går grunna jeg det meste med grå rusthindringsmaling, og i dag har jeg malt over med flaskegrønn Hammerite. Bare flaks at jeg fant den, på en fargehandel. Trudde de bare hadde rød, svart, hvit og sølv og slikt, men sannelig hadde de ikke denne også! Alternativet var ettelleranna i Bengalakk (himmelblå?). Det er reine mannekengoppvisninga nedi der. Da jeg henta motoren, i Fredrikstad i april 2015 var den blå, men ikke i originalfargen.

58f618a170356_Motorvedhenting12.4_15.JPG.1c4d5a6899d0d52e48efb4cc173584af.JPG

 

Mye var nok malt oppå slikt som ikke var helt reint/avskrapa/pussa. Jeg pussa og kosta så godt jeg kunne og la på hvitt.

58f61960ed8e5_Hvitmotoraktermai15.JPG.9a90480b1c3f7b68a26a205569eca48b.JPG

 

Et år seinere malte jeg over med blå hammerslagsmaling.

58f61a37eec97_Blmotorimars.JPG.7a534d45294237d1d1991179b1c2bd01.JPG

Etter alt av gnikking og pussing tok jeg altså en runde med grå rusthindringsgrunning,

58f61a4d477d4_Grunnamotor1.JPG.6318e80389cbfe6e744f19a43976a39a.JPG

og så et nytt lag flaskegrønt uttapå. Når alt er på plass maler jeg det som ser bra ut med samme grønnfarge.

58f61a5feb8cc_Motorgrnn18.4.JPG.d5e40859e57ab12da8b1764cd83f7bf1.JPG58f61a6f50b76_Motordelergrnne18.4.JPG.dd97cf9ccc75a6566143d356d7fab96e.JPG

Det som er blankt eller ser allright ut får beholde fargen sin.

 

Det blir nok igjen litt grønt, så da får vi se hva som skal være grønt av andre ting?

Link to post
Share on other sites

Omsider er toppen(e) klar til montering. Dysene er levert inn, de virka ikke optimalt, så dermed blir spissene skifta og dermed skal alt være klart. Om ei stund. I morra skal jeg få på plass toppene om ikke anna, så dagen har vært tilbragt i taushet over bildene av demonteringa. Det er om å gjøre at alt er på plass. Et rør, T-forma, med to ender opp gjennom toppen, dukker stadig opp på bildene. Det må vel være ventilsmørerør, og var der da toppen ble lirka av (med luftkjøler og vanntank og alt påmontert). Skal det settes på plass før jeg skrur på toppen? Eller får jeg tredd det i etterpå, med veivhusluka av og ingen andre rør montert?

58f91ec61a6d2_Messingrr.JPG.047c59afc260ee8014f6a18535e7e88e.JPG

Røret med de to toppene med skruer på opp fra veivhuset etter at toppen(e) er fjerna. 

 

DSCN1195.JPG.b66192fdb37d19d8aaf67010dbeb57de.JPG

Her kommer rørene opp ved vippearmene.

 

 

Jeg antar at ventilløfterne kan puttes i etter at toppen er på plass. Er det noe annet jeg skal huske på?

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg passert månedens clou: Montering av toppen. I månedens og alle tiders verste vårdag. Makan! Nå har det likevel blitt opplevd som den fineste maskinistdagen jeg noensinne har hatt, så tenk om det hadde vært sol og femten - og ikke hagl, kuling og to?

Jeg har lest, og lest, og lest, og forbereda meg omtrent som da jeg la taket på kabinen med finer og epoksy. Jeg kjøpte nye splittskiver, men brukte de gamle skruene. Toppene var ferdig til å sette rett på, men jeg tok meg bryet med en ekstra acetonvask og et par runder med tørre kluter og støvsuger.

Toppmontering1.JPG.e32b977d7d7695d0e44ad39f93952bc1.JPG

1. Alt er gullende reint og klar for prøvepåsetting

 

 

Toppmontering2.JPG.ff95bd570be0a3c8c2869ef0975cbfe5.JPG

2. Toppene er satt sånn noenlunde på plass og de røra som ikke kan settes på etterpå er lagt inn der de skal være.

 

 

 

Toppmontering3.JPG.4c743b21950d80d124bf6a7f174fd548.JPG

3. Ventilsmørerøra er det første som må monteres.

 

 

Toppmontering4.JPG.fd5c97120eaabec9d6b7dea636abcf3c.JPG

4. Pakningene legges på plass. Hullene gjør det umulig å legge feil.

Toppmontering5.JPG.0a4255da45f05b077782dc16e3269698.JPG

5. Toppene er satt rett ift skruehull, ventilsmørerør og pakninger. Skruene er skrudd ned i holdet.

 

Toppmontering6.JPG.a0e9310e8e9f95273ce95a9d27d7c642.JPG

6. Det forreste dyserøret er lagt på plass før luftmanifoilen ble montert. Den er skrudd "passe" inntil. En av pakningene mangla jeg, så jeg klippa en i pakningspapp. Deretter ble skruene skrudd til skiftevis diagonalt til hhv 60, 120 og 157 Nm. Det er to topper men de ble skrudd på annenhver gang. En og en diagonal.

 

Toppmontering7.JPG.54e1907a22052631735ffcc5e0ed80f1.JPG

7. Dyserøret får bare vente. Dysene er på rens og vedlikehold hos Halvorsens sylinderservice hos Elektro Diesel Vest (EDV) i Åsane.

 

Toppmontering8.JPG.1ae9abed1a932b61801057bb4c5fed8e.JPG

8. Flestepartene av tilleggsdelene er malt separat og kan bare settes rett på. Topplokkene ble skrudd på etter at ventilene var justert til 0,3mm klaring

 

 

Toppmontering9.JPG.4bcae8b06487b7a6a4e603b854669e60.JPG

9. Så ettermalte jeg toppene og overgangene.

 

Toppmontering10.JPG.98c9e8999b81f7b1616605060487797f.JPG

10. Dysehullene er proppa med noe hemelaga av gaffatape. Jeg venter litt med kjølevannstanken og alle røra. Tenkte jeg skulle justere flens/aksling mens motoren er slank, rein og fin og lett å bikke på. Deretter blir den dekka med plast og forsegla.

 

Toppmontering11.JPG.d62e2a2a5459e86fc5b52b048d54c26f.JPG

11. Det blir litt putling med dynamo, startmotor, kabling, målere, sensorer og slikt, mens jeg venter på dysene.

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet du hva jeg virkelig synes er flott med den jobben du nå har gjort? For en som så tydelig sier han liker snekkerarbeid bedre enn maskinarbeid, så synes jeg du har vært så grundig og tatt utfordringen så alvorlig, at du har skapt en dokumentasjon som flere vil ha glede av. Bra gjort, og lykke til med oppstarten!

Link to post
Share on other sites

Jeg medgir gjerne at jeg legger ut mye om dette prosjektet mitt. Det kan kanskje synes som litt i overkant sjøldiggende, men med et så omfattende (etter hvert) arbeidsfelt, og så mange nye sysler, bruker jeg tråden som logg. Det er utrulig mye kunnskap i forumet, men svært spredd - og ofte er det blanda inn lange og perifere diskusjoner som mer tilfredsstiller spørrerne og svarerne enn sjølve temaet. Jeg har - fordi jeg altså ikke er noen maskinist - lest side opp og side ned om akkurat det. Det finnes store, lange, reine tråder om de enkelte maskiner, men her i min tråd, blir alt samla kronologisk. Jeg har en egen bildemappe med over 2500 bilder fra hele prosjekttida. Bare fra nedstrippinga av motoren er det vel 50 bilder av alle detaljer, og fra oppbygginga minst like mange. Nå er tida kommet til assessoriene, altså dynamo, startmotor, kjølevannspumper, fødepumpe og smøreoljesystemet. De skal sjølsagt sjekkes. Deretter kommer omstyringa av propell, pådrag (regulator), kopling. Så skal det elektriske på plass.

 

Om jeg foretar en kontrollert oppstart før alt er på plass, veit jeg ikke NilsPils. Jeg tviler ikke på at jeg gjør det rett, at det blir motorkraft av dette, men det springende punktet er om alle delene og småsystemene virker optimalt. Jeg har en klokkertru på at det blir rett når jeg gjør det slik jeg har blitt fortalt at jeg skal gjøre det. Om jeg skulle finne på å gjøre noe riv ruskende galt, er jeg sikker på at det finnes noen bakmenn ute på "båtplassen" som vil ile til og fortelle meg om det.

Jeg setter stor pris på tilbakemeldingene!

 

Dessuten gjenstår det fryktelig mye interiør. Jeg har kjøpt inn og har lagra enorme mengder av slikt som skal på plass. Nå er jeg i beit for gode materialer til innredninga i kabinen (pentri-dass-soveplasser-sitteplasser-bord-vask-bad) Forhåpentligvis setter jeg båten på sjøen når alt som tilhører motoren og det elektriske knytta til den, skroget er så tett det kan under vannlinja, dollbord-styrehus-kabin er sammensatt til ett tett dekke. Med det drittværet vi har nå ser jeg ingen grunn til å avdekke båten, men når sola virkelig kommer, blir det gjort.

 

Jeg blir svimmel når jeg tenker på alt som står igjen, og som jeg må gjøre like nitid som alt det andre. Derfor skynder jeg meg langsomt med maskingreiene. Den, sabben, og skroget under vannlinja, er det essensielle.

Link to post
Share on other sites

Jeg orka rett og slett ikke båt i går. Grensa mellom hobby, dille og mani er overstigi flere ganger, i manisk retning. Jeg regna vel egentlig ikke med at jeg ville klare å overhale motoren, og sneik meg til et spørsmål, PM, til en tilrådelig båtmann, om jeg skulle ta sjansen på å hone. Han syns jeg kunne prøve. Litt. Så jeg hona, litt. Det var i mars. Etter at alt var vaska i diesel, meg sjøl inkludert, flere ganger, jeg og, monterte jeg stempelringene tilbakatt på stempelet, ...etter innfallsmetoden. Under øver alla under har jeg gradvis klart å få remontert det meste, og spenninga var intens etter at jeg hadde helt på 6,5 liter olje og skrudd att veivluka og de andre åpningene, fått på plass slanger og pumper, rør og dyser, og kunne dra rundt svinghjulet. Ai! For en vidunderlig deilig følelse når den sukker og peser og stopper i en lang sugende kompresjon. Jeg hadde mine tvil lenge, men dette var det ultimate kicket! Jeg regner sjølsagt med ymse lekkasjer, at det er overledning på ettelleranna når strømmen skal på, eller at ei av vannpumpene ikke funker. Men det er altså bagateller! Det springede punktet var jo om min underveisvurdering og metodetilpasning ville føre fram til målet: Kompresjon nok til sjølantenning. Det er det. Bankers!
5903b99e18e3b_Motor28.4_17.JPG.9c46c705c93bebd4e37b99964232d1e7.JPG
Nå gjenstår det en hurv med greier som skal på; kjølevatn fra ferskvannssløyfa, kjølevann fra sjøen, festing og tilpasning av den gamle gassregulatorwiren, nylaging av styring av kløtsj og omstyring, kabling, strøm, og mye anna. I tillegg til sjølve båten altså.
5903b9c601e88_Motor228.4_17.JPG.d57dc476d078258c5f4d7743bfc7de3f.JPG
Når jeg altså en gang tøffer ut fra sundet her og legger kursen sørover mot hjemlig havn, har jeg gjort alt sjøl. Det er noe det. Det er noe ordentlig, realt og ryddig. Slikt som trengs i en verden der underholdninga er patetisk, talentiader og realityserier, budrunder om hybelleiligheter i tettgrodd strøk, frisering av industrialiserte grasmatter med importete terracottapotter på marmorheller fra Carrara, og politikken minner om en parodi på det samme.
5903b9c8dda6c_Motor328.4_17.JPG.15c6ce110d3f7b26fc5d96d70e8caeb3.JPG
Det er jeg, med henda mine og rotehuet mitt som har fått det til. Fryktelig langsomt, men lell da. Lell!
Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg endelig det været som skulle til! Prenningsteltet ble rivi, etter tre års tildekking av båten. Jeg har hatt åpent akterut om somrene, men nå gikk sjølve bygget. Med motoren sånn nesten ferdig og kaos inni, måtte jeg få armslag. Spørs om jeg orker å jobbe i alle ledige stunder. Er litt lei av oppussing nå...

5908a7adb8636_fr2.JPG.0ff2104d08c2fbc470160d337d818007.JPG

 

 

nedrigging2.JPG.d2f52471ee9374ec97a15f5038c1de5f.JPG

 

Nedrigging.JPG.4c4749279bf0d3b624f041ff5d5c3019.JPGakter.JPG.8195db73574a652995f94514960bd53d.JPG5908a6a8624a9_Avdukabt42.5_17.JPG.29ed14cc79a51098d68f3f0d5adaaa52.JPG5908a69da6264_Avdukabt32.5_17.JPG.fda8860ba7e83d082a2da857cb756a38.JPG5908a69107562_Avdukabt22.5_17.JPG.b957e8dbd27e926c4c93393c56861854.JPG5908a68731d96_Avdukabt2.5_17.JPG.321e317fac2ad9f59270f4e70fe0a559.JPG

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I går brukte jeg åtte timer på småputling i "maskinrommet". Jeg har lange stunder da jeg syns det er helt allright, men så får jeg brått oversikta, og gripes av panikk. Jeg kjøpte meg en ekstra vannpumpe ettersom jeg ikke fikk åpna ventilhuset i en av de to jeg hadde. Nå har jeg åpna opp det jeg klarte i alle tre - den siste fikk jeg åpna i ene enden -, og har rensa alle delene og plukka de fineste slik at jeg har to optimale pumper. Den nyeste, fra 2JZ 1977, skal stå for ferskvannskjølinga fra sløyfa. Den fra 2G blir stående på styrbord side og skal sørge for sjøvannskjøling av eksosen.

 

 

Pumper.JPG.8a1bde4a0e1a139fb263d35d26f97cb7.JPG590ad93e28826_Pumpeferskvann.JPG.5d9d1ca9cee126a21b9db40d79ce070b.JPG590ad94cbebdf_Pumpesjvann.JPG.7cddabc53a2b9a9e53b4cebd9ef2fedb.JPG

Jeg tvinger meg til å jobbe hensiktsretta, slik at jeg får maksimal plass rundt og inntil motoren. Der kommer omstyringskablene til kopling og stigning på hver sin side. Etter å ha mista diverse nedi mellom fundamentstokkene og motoren kommer jeg til å måtte tette der. Nå går det i tørkepapir, men jeg vurderer å bruke blyplate. Bly er mjukt og formbart og skal vel ikke påvirke korrosjon i særlig grad? Jeg håper nå at jeg skal få rydda ut alt av verktøy, deler, bord, skruer og ja, "You name it", slik at båten viser hva som er installert og hva som mangler. Jeg blir gal av å ha mer enn en ball i lufta om gangen, er altså ingen mulititasker eller sjonglør. Mulig jeg rett og slett setter av et par dager til generalopprydding. Jeg er nødt til å få tatt tetting av dollbord, overgangen mellom styrehus og kabin, hullene i taket til ymse, mens det er finvær. En veit aldri. Plutselig er drittværet tilbake, slik det var i juli-august i 2016...590ad960d2b7b_Motor3.5_17.JPG.2dbcfd1feee458f8ff4ed6b7d5ab9d17.JPG

Jeg lager nå til det jeg skal ha slik at jeg garantert kommer til i all slags vær. Her skal det være oversiktlig!

 

En elskverdig sabb-kamerat har sendt meg 4 termostater i området 76-79grader, som jeg vil bruke i huset inntil videre. Hvorvidt det blir for varmt vil tida vise. Nå blir jeg i det minste ferdig med det problemet.

 

 

Båten framstår mer og mer slik den skal bli. Til neste år får jeg vel kanskje ta det som gjenstår over dollbordet akterut. Om jeg orker. Kalesje skal jeg vel kanskje ha på også. Akk & ve!590ad9862c11f_Bten.JPG.0813785c1eb57c13d92cbe076aa15326.JPG

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gjør nå mer per dag i båten enn ei uke, kanskje et par, vinterstid. Det går i hundre. Lyset er der, varmen, tørken, den lette luftninga, tilgjengeligheten. Jeg må huske på å fortsette dokumentasjonen. Den er viktig, både for meg, for sånne som meg, og for andre som kanskje trenger en repetisjon. Og, hvem veit? - Kanskje er det noe som ikke funker, ikke går rett, rett vei, lekker, slipper, glipper?

Jeg stakk en tur innom Martim (Frydenbø) for å se hva de hadde av reservedeler til sabben. Banjonippelskrua, med frest spor, hadde de ikke, men jeg fant et "Fødepumpereperasjonssett". 590d76fbf212c_Fdepumperepsett.JPG.b90054148287037d453a07a17220a195.JPG

Uten å sjekke grundig, antok jeg at det var både ventiler, membran, pakninger og sil i den. Særlig ettersom den kosta en halv tusenlapp. Det var ikke sil. Nå trur jeg ikke sila blir utslitt, men allikevel...

Nå har jeg gjort som med vannpumpene. Demontert ned til godset. Rensa alt i diesel, med skrutrekkere og tannbørste, stålull og kjøkkensvamp, eller hva jeg skulle måtte ha for hånden. Ventilene måtte slås ut og ødelegges, så da var det jo hendig at det lå nye i settet! Jeg funderte sjølsagt ei stund på hvilken ventil som skulle stå hvilken vei hvor, men etter blåsing og suging og illudering av å være vekselvis motor og brennstofftank, trur jeg det ble rett. Kaffen smakte underlig etterpå, men diesel begynner å bli en del av min nye virkelighet. Tilsetting både i luktesans og smaksans.  

590d77173a05a_Fdepumpebunn.JPG.c6362f71811f74116c32dc073a49dc80.JPG

Fødepumpebunn

590d771fe8cb3_Fdepumpetopp.JPG.17456cdd031f16319ca27088ded8877a.JPG

Fødepumpetopp, opp.

590d772909d71_Fdepumpenyeventiler.JPG.212b8ff39ae4fa6c6d6c1404431b1003.JPG

Nye ventiler i toppen. (Måtte slås nedi, husk pakninger. Brukte piper som passa sånn omtrent)

 

590d773ce7a5d_Fdepumpesil.JPG.73d6e9cc7c033da45ffa83bca31ed399.JPG

Sila rensa med diesel og tannbørste. Får det ikke bedre.

590d775f359e1_Fdepumperemontert.JPG.33b1dda426c0feef1c2761ac7a3bce60.JPG

Fødepumpe remontert.

590d776b71dad_Fdepumperemontert2.JPG.38d6bc8ab3c7bf802890348f34e17a46.JPG

Fødepumpa klar til å puttes inn i hølet i veivhusluka. Den gamle pakningen var tjukk og deformerbar. Den nye var i tynn papp (papir).

590d777fa481d_Fdepumpeinstallert.JPG.36161e0df9e1a8aad513df942a3aaa05.JPG

Fødepumpe reinstallert, påkopla slange fra tank (t.h) og videre inn (t.v)

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Givere. Jeg må ha temperaturmåler, oljetrykkmåler og turteller.

1. Temperaturmåleren har en temperaturgiver plassert på lokket til kjøleren, den samme som eksosen går ut fra. Spørsmålet er hvilken type dette er, og hvordan jeg kopler til/ hvor jeg får tak i måleren.

590d7d7ae78e5_Detaljtempgiverkjler.JPG.c57df1b6df797766a07c045579c20346.JPG

Temperaturgiver på lokket til kjøleren.

 

 

2. Oljetrykksgiver finner jeg ikke spor av, heller ikke noe sted å kople til.

590d7d4cdd67a_Detaljskrueundervannkjler.JPG.7bbf4c146611df7cc767b1f3f67c7b06.JPG

Det sitter en skrue under kjøleren. Hva er det?

 

 

590d7d8b5e033_Detaljundertermostat.JPG.676d5993d261bb497c6b512400c7daa9.JPG

Det er et hull (skruehull?) i blokka styrbord side bak. (mot termostat)  

 

590d7d5c9938a_Detaljskruehullbabordsidevedvannpumpe.JPG.e80590becdcf0f537206438e5d3f5406.JPG

Skruehullet ved vannpumpa er vel kanskje til feste av en omstyringvaier?

 

Jeg finner altså ikke en logisk plassering av oljetrykksmåler. Det er intet i overflata av motoren i nærheten av oljefilteret.

 

 

 

3. Turteller har to tilknytningsmåter. Enten bruker jeg hølet i skjermen over svinghjulet, eller kopler til dynamoen. Hvordan jeg gjør det, har jeg ennå ikke funnet ut.

590d7d1b514e9_Detaljkoplingerdynamo.JPG.c2679784d656a6182f5ec4b668c9129d.JPG

Jeg har tilstrekkelig med bilder fra demonteringa til å kople opp dynamoen rett, slik at den lader. Men hvordan jeg kopler til turtallsgiver/måler, aner jeg ikke.

590d7d2e34701_Detaljkoplingerdynamo2.JPG.832773facda6c4488d8ba07111398b1d.JPG590d7d3d36135_Detaljoversvinghjul.JPG.8cb27d1b066840b0e04aa21dba9c59fe.JPG

Om jeg får tak i en brukt originalteller å putte i dette hullet, gjør jeg kanskje det. Ny er utelukka. Det blir for dyrt.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk godt arbeid :thumbsup:

Eg har ein følelse av at du krysser fingra for eit svar frå meg, her :smiley:

Når det gjeld temperaturmåler, so er der ein standard i Amerika og ein for stort sett resten av verden, so eg vil tru at du kan bruka eit hvilket som helst instrument for europeisk eller japansk standard. Oljetrykksmåler, den giveren er i mi bok tegna på den plassen som du spør om den er for festing av omstyringsvaier. (tre-fire bilder oppover) Legg merke til at holet er fingjenga, eg trur der er 1/8" rørgjenger. Turteller - den kan bli ikkje heilt enkelt her. Denne dynamoen er ein av desse børstelause som Sabb har brukt siden vekselstrømsdynamoen kom. Den har ikkje tilkobling for turteller. Normalt sett ville eg sagt at det bør gå greit å opna dynamoen, og lodda inn ein ledning for turteller, men siden dette er ein gammel børstelaus maskin, so seier eg at det er lite sannsynlig at den lar seg opne uten å bli ødelagt. Dette på grunn av den spesielle oppbygginga og litt alder og rust, samt skruer som sit som fy.

Det girein sensor som du nevner, som eit alternativ, men om den er spinndyr, so er vel ogso ein ny dynamo eit alternativ? Tredje muligheten som renn meg i hu er å venta med turteller, hvis det er den som stopper deg frå å komma på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...