Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Jeg tenkte mer på hvor selve limingen som han skrev om ble av? For du må jo ha noe å støpe mot når du skal støpe inn skjøten på innsiden. Det er noe her jeg ikke forstår :)

Limer det sammen med limpistol fra utsiden. Så hefter jeg det sammen med ett lag eller små biter glassfiber i skjøten fra innsiden for at delene skal sitte skikkelig sammen før støping av flere lag. Fra utsiden er det da etterpå bare å skrape/skjære vekk limet før man pusser og påfører gelcoat/topcoat.

 

Men med en såpass stor sak som Komodo skal lage, så er det kanskje på sin plass å lage en treramme å feste platene på. Da ville jeg også festet platene med lim i stedet for å skru de fast, så slipper man å reparere skruehull i etterkant. Platene løsner greit fra en treramme så lenge man bare punktlimer med limpistol.

Link to post
Share on other sites

Men det blir ikke en svakhet i hjørnene da? Jeg mener siden det ikke blir sandwich der?

 

Jeg tar sjansen på å belyse den, Komodo :)  Hjørner (og bøy/knekk) er i natur en sterkere konstruksjon enn plane flater.  Derfor er for eksempel bølgeblikk nettopp bølget, de ville ikke tålt så mye om de bare var rette plater.

Link to post
Share on other sites

Forstår det Stor Stas, men det jeg stusset litt på er hvis jeg stopper kjernen 10cm fra kanten blir det jo 20cm totalt uten kjerne, tenkte det ble litt mye... Men jeg kjøper argumentene deres, tenkte bare litt høyt :smiley:

 

Speil blir forøvrig også i divinycell. Har kjøpt 40mm H80 til det. 20mm H60 til dørk mm. Satser på å unngå treverk helt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til å bore ut og legge i foringer eller noe annet massivt, så i forhold til kompresjon blir det ikke noe problem. Så da er det egentlig bare skjærkreftene fra bøyemomentet som blir dimensjonerende, og det kan jeg jo kompensere med å øke laminattykkelsen på hver side, særlig i bredden mellom avstivningene i kassa mot opprinnelig speil og bunn av kassa. 

 

H80 ble valgt i samråd med Diab. Han hoppet mye fram og tilbake mellom tykkelser og hardheter etterhvert som vi drøftet detaljer :giggle:

Link to post
Share on other sites

Fantastisk slipejobb Komodo, snart begynner du med det som er kjekt. Hva koster divinycell plater sånn ca? Er det stor forskjell på pris mellom H60/H80, 20 og 40 mm?

Det går jo rette veien nå. Har aldri hatt problemer med gammel polyester.....har brukt så gammel at jeg måtte sile klumpene i den men under bruk merket jeg ikke noen forskjell annet en at den var litt tykkere en vanlig. Hvis den er helt fin og ikke begynt å tykne/klumpe seg ville jeg ikke vært skeptisk i det hele tatt men sikkert ikke dumt å ta en test som du sier, for nattesøvnen om ikke annet.

Link to post
Share on other sites

Takk for det gammabusa :thumbsup:  Ennå litt sliping igjen før jeg kan begynne å sparkle. Det har stort sett bare vært jobb i det siste, det litte jeg har hatt av ledig tid har gått til hummerfiske.

 

Her er prisene for divinycell:

H60 20mm: 924 kr

H80 40mm: 2160 kr

 

Prisene er per plate og inklusive mva. Hver plate er 2420 x 1220. Jeg hentet platene på Diabs lager i Nittedal.

 

Når det gjelder polyesteren jeg har fått tak i så er nok den i eldste laget. Det er antydning til klumper i den, men ikke mye. Den har ikke begynt å skille seg og krystallisere seg på kantene slik jeg har sett i gamle spann tidligere, men den har begynt å bli litt seig. Jeg gjorde en liten støpetest med den, og det gikk helt fint å rulle ut luft og få heft, men den geler alt for fort. Jeg støpte to små lapper, først med 1% herder og en med 2% herder. Romtemperaturen var ca 10-11 grader.

 

Dagen etter hadde støpen med 2% blitt helt hard, den med 1% var ennå litt seig i overflata. Jeg satte da på en vifteovn, og etter kort tid var begge laminatene tilsynelatende perfekte. Den siste støpen hadde imidlertid begynt så vidt å gele når jeg rullet den ut, og den synes jeg fikk litt dårlig heft til underlaget. Den første biten fikk tilsynelatende god heft.

 

En test til ble støpt for avrivning, skal se om jeg får lagt ut noen bilder senere i dag.

 

Konklusjonen ble uansett at jeg kan bruke polyestern til litt forskjellig småting, men ikke på store flater som tar litt tid å legge opp eller der styrke er kritisk.

Link to post
Share on other sites

Nå anser jeg meg endelig ferdig med sliping innvendig. Det ble bra mye mer omfattende enn jeg hadde sett for meg, særlig fordi skroget hadde så mye skader her og der. Det var også årsaken til at jeg valgte å kappe bort avstiverne i bunn.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Strippet også akterspeilet for bunnstoff og gelcoat når jeg var i gang slik at det er klart for å støpe fast kassa. Først skal imidlertid det originale akterspeilet moddes noe.

bilde

Link to post
Share on other sites

Og her er de to lappene jeg prøvestøpte med den gamle polyesteren.

bilde

 

Bitene måler ca 150x150 mm og er støpt med to lag. Når jeg støpte den til venstre kjente jeg at polyesteren begynte å gele. Den fikk da også dårligere heft til underlaget. Den blandet jeg med 2% herder.

 

Den til venstre klarte jeg ikke få løs, så den fikk nok ganske bra binding. Den ble støpt med 1% herder.

 

 

Denne rulla ble etterlatt og glemt på glassfiberplata

bilde

 

Når jeg rev den løs så fliset den opp glassfiber i det gamle laminatet, så det er jo ihvertfall et tegn på at den biter seg fast :smiley:

 

Deretter støpte jeg fast denne meiselen med to lag matte

bilde

 

 

Jeg satte på et rør for å rive den av, den satt ganske godt

bilde

 

Og rev den av

bilde

 

bilde

 

 

Det som om jeg hadde fått god binding, men det er litt vanskelig å vurdere uten å ha noe mer referanse.

 

Jeg synes det ser ut som om glassfibertrådene som stikker opp er fra det nye laminatet, men jeg er ikke helt sikker. I tilfelle så har jeg jo fått så god binding at prøven røk i det nye laminatet uten at den slapp underlaget.

 

Noen med erfaring på dette som kan si noe om resultatet?

Link to post
Share on other sites

Hei . Heften ser bra ut ..... 70 % eller noe ? ( hvor mye synlig fiber)

Gammel polyester blir tykkere fordi den mangler styren. Trekker ikke så godt inn i fiberen som den burde. Litt styren oppi bøtta løser dette. Har du mye? Om ikke så ville jeg ikke brukt den der det forlanges maksimal styrke siden den også har begynt med å klumpe seg ?

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Heisan Knude!

 

Jeg har et fat (merket med 150kg) med denne suppa her. Jeg lurte også på om det hadde fordampet mye styren siden nivået i fatet var ganske lavt, men jeg veide fatet til 160 kg, så det kan vel ikke mangle så mye styren. Usikker på hvor mye selve fatet veier, men det veier vel litt mer enn 10 kg?

 

Problemet er at den geller alt for fort, så jeg ville ikke rekke å rulle ut store flater. Mer styren hjelper vel ikke på det? Jeg har slått meg til ro med at denne bare kan brukes til småting samt steder der styrken ikke er kritisk. Polyesteren er forøvrig av typen 410-M880, så det skal være gode greier. Skulle gjenrne kommet i gang med støpingen, men nå er det alt for kaldt. Minus 0,5 på trappa er nå ser jeg...

Link to post
Share on other sites

Har min erfaring i fra et par spann med topcoat som jeg overtok. De var sannsynlig mer enn 10 år. Der hadde også volumet blitt mindre og noe av voksen hadde laget en ganske kraftig snerk. Så ut som is og snø.......

Jeg fjernet snerken , tilsatte voks og en halvliter styren til ca 40 kg. Da var den som ny igjen. Før jeg tilsatte styren mener jeg at den herdet fortere. Mindre som skal avdempe kanskje.

Gammel polyester ville jeg tro oppførte seg på samme måte. Den polyesteren tar jeg ikke i hodet , men det er sannsynlig voks i den også. ( Miljøkrav) uten at det har den store betydningen. Den kan også fortykke ?

Om du skal få støpt noe i skroget i vinter må du vel ha ganske kraftig fyring...... du kan gjøre som første båtbyggeriet som støpte Tromøy 23 tilbake på 70 tallet en plass. Han fyrte med en kraftig vedovn inne i den lille bua som skroget ble støpt. Jeg var kompis med sønnen i huset så jeg var mye nede i båtbyggeriet. Bua står enda tror jeg........ uansett lykke til videre.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hmm, interessant! Fatet er merket med 2004, så den er altså 12 år gammel... Den funker helt fint, men herder altså litt fort. Jeg skal prøve styren-trikset. Hvis det gir meg litt mer tid før gel kan den kanskje brukes :smiley:

 

Fyre i teltet tror jeg kan bli leit. Dumt at jeg ikke fikk brukt tiden i september til å støpe, da lå det på mellom 15 og 20 grader, så det hadde vært perfekt. Det skal vel godt gjøres at det blir nok temperatur til å få støpt noe nå før våren, men hvis det kommer noen milde dager kan jeg kanskje få sparklet litt og gjort noen småreparasjoner. Det er en del skader som må fikses på. Så blir det å legge to lag med matte over hele skroget under vannlinja for å forsterke før jeg setter i stringere.

Link to post
Share on other sites

Hei komodo :)

 

Jeg støpte endel ifjor vinter på en væranda innbakt i plastikk ? dog lit mindre areal men det funket bra

med 1800w vifte og en 1000w panel ovn

 

det funka fjell på dagtid og holdt en grei lunk på nattestid og jeg hadde mye mer trekk i teltet en du har i ditt ?

 

Jeg hadde prøvd å fått lånt meg en ovn for lavo eller kjørt på skroten og funnet en gammel vedovn og et rør de varmer ganske mye i et så lite telt vil jeg tro ? slipper man strømregningen og ?

Link to post
Share on other sites

Ja kanskje en gammel vedovn er løsningen? Med en 2kW varmevifte som blåser og sirkulerer lufta. Blir kanskje litt dårlig utlufting av styren, men det går kanskje greit så lenge man bruker god maske.

 

Men hvordan er det å sette opp en vedovn i et telt? Ser for meg at brannvesenet ikke applauderer en slik installasjon :giggle:  Måtte jo i tilfelle lage et hull i duken til pipe og isolere gjennomføringen så duken ikke smelter.

 

Har akkurat myst litt på annonser på finn.no. Det hadde vært gull med en dieseldrevet byggtørke med skorstein, men da ryker det fort med 10 båtpenger :ghost:

 

Her er en annonse fra en på forumet

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=65845834

 

En pent brukt i Moss. Syns han forlanger litt mye...

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85085166

 

Denne var vel den rimeligste. Kommer på 8100,- m.mva.

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=51556850

 

Hadde man tatt til takke med en uten skorstein er det plenty rimelige å få kjøpt, men det er vel lite heldig for støpingen vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også brukt gammel polyester. Den hadde stått i kanner og var utsatt for sollys. Hadde i utgangspunktet 400kg som etter siling var redusert til ca 250 kg. Mye var blitt helt hardt, og masse klumper. Silte gjennom sikteduk og tynnet med styren. Funket helt fint, men herdet kanskje noe fortere enn normalt. Men med 1% herder gikk det helt fint.

 

Byggtørker er fine saker, men veldig praktisk med skorstein. Har selv en 40kW stående. Mangler bare lokaler...

Link to post
Share on other sites

Vedovn og telt er i seg selv ingen umulighet, med noen forutsetninger

- isolering/foring der røykrøret går igjennom (som du selv nevner)

- flammehemmet duk

- gnistfanger i toppen av røykrøret

- du må være til stede

 

Tipper det siste punktet utelukker dette alternativet, støpen skal vel ha jevn temperatur et par døgn for å herde skikkelig. Mener det har vært foreslått tidligere i denne tråden å rigge til presenning inni teltet for å holde bedre på varme. Funker kanskje ikke når du skal legge duk over hele skroget, men det burde være mulig til mindre områder. Jeg holdt jevn temperatur på 20 grader med en 2000 w vifteovn på denne måten, med nattetemperaturer ned mot 0.

 

bilde

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite tips..... Jeg monterte en varmer med skorstein. Laget et hull ved å snitte i tre sider på duken(endeveggen ved porten) laget ei treramme i hullet og isolerte røret med isolasjon for leca pipe. Altså røret i 90grader ut. Når jeg var ferdig ble varmeren solgt og duken lappet siden den fliken som som jeg skar ut fremdeles han i ene siden. Utgiften ble forskjellen mellom kjøp og salg av varmer.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hmm, kjenner jeg blir litt friset på en byggvarmer med skorstein her nå...   Fortego; du er vel interessert i å kvitte deg med din, den står vel bare i veien   :giggle:  Brukte du forresten den gamle polyesteren i noen vitale bærende deler?

Link to post
Share on other sites

Hmm, kjenner jeg blir litt friset på en byggvarmer med skorstein her nå...   Fortego; du er vel interessert i å kvitte deg med din, den står vel bare i veien   :giggle:  Brukte du forresten den gamle polyesteren i noen vitale bærende deler?

 

Nå har byggvarmeren desverre blitt ganske utilgjengelig etter siste snøfall, hvis ikke kunne du kanskje ha lånt den i vinter, men blir det mildvær, så blir varmeren kanskje tilgjengelig igjen...

 

Men du har jo en grei en her da:

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=84373407

 

Jeg brukte polyesteren til bygging av badeplattform. Tynnet den litt for lite, så polyesterandelen i laminatet ble derfor ganske høy. Men det var så lenge siden sist jeg støpte at jeg ikke husket riktig konsistens før jeg fikk ny polyester. Da forstod jeg at jeg kunne tynnet den jeg hadde en del til. Men i utgangspunktet hadde jeg ikke vært bekymret. 

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...