Jump to content

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres? (meningsmåling er avsluttet)


KongKing

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?  

469 medlemmer har stemt

  1. 1. Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?

    • JA!
      111
    • NEI! (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      315
    • Vet ikke (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      8
  2. 2. Hva skal legges til grunn for lovregulering? (Om du støtter flere alternativer så velg det viktigste)

    • SVARTE "NEI" eller "VET IKKE " på SPØRSMÅL 1
      254
    • Båtens lengde
      10
    • Båtens maksimale fart
      25
    • Båtens aktuelle fart
      34
    • Båttype (åpen, motor, seil)
      27
    • Opphold utendørs
      23
    • Værforhold
      16
    • Påbudt brukt i alle fritidsbåter, uavhengig av andre forhold
      23
    • Ingen av alternativene passer
      22

Meningsmålingen er stengt


Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Et lite utvalg av hva de som mener de er representanter for "båtfolket" mener på FB den siste tiden. Dette er hva "folk flest" kikker på når de skal se hva "båtfolket" mener, dette er hva unger og unge ser når de skal finne ut hva "de voksne" mener om saken.

 

Og dette er en svært snill variant, mye redigeres fortløpende av moderatorer og i 2015 gikk debatten vesentlig hardere, og den går på flere andre sosiale media og grupper som jeg ikke har sett på men jeg gidder ikke å grave så dypt i søppla.

 

De værste legger ut en kommentar, la den stå en stund og sletter. Som feks "la APkatta drukne, senk dritten!" osv i forbindelse med at RS sendte en båt til Middelhavet. Dagens oppsummering er at RS får betalt av regjeringen for å få inn flyktninger som plyndrer og voldtar oss i dette helvete i Europa vi har nå.. Og så er det resten av de vanlige konspirasjonene, RS foreslår vestpåbud for å tjene penger på vestsalg, lederen i RS jobber for ett parti på Stortinget og har en skjult agenda osv.

 

At resten av båtorganisasjonene og andre instanser var for vestpåbud og flere andre restriksjoner er knapt nevnt noe sted, kampanjen retter seg kun mot RS, også i vestsaken. Ingen som reflekterer over at den ene organisasjonen som har sendt ressurser til middelhavet også er den ene som blir herja med i sosiale media måned etter måned, faktisk år etter år? Jeg har sagt det før og sier det igjen, de innvandringskritiske har kuppet vestsaken. En utmeldelse pga forslaget fra RS om vestpåbud tas til inntekt som motstand pga RS sitt engasjement i middelhavet: 

 

 

Hvorfor tar di ikke og retunere di til der di kom fra, hadde alle blitt returnert så hadde vi ikke hatt dette helvete i Europa vi har nå,

 

Tatt in betraktning at dere får veldig godt betalt av Regjeringen ( 13 mill nok), samt alle utgifter dekket, så synes jeg dere bør være skamfull for å be om støtte for å "redde" folk som kommer ut til dere for å bli reddet, dette på toppen av en bunnsolid statsstøtte hvert år på flere 100 mill kr !!!!!!!!!!!!!

 

. Mine penger skal brukes for at vi skal plyndres og få våre nærmeste voldtatt. Jeg jaget nettopp bort far og barn som prøvde og knuse rutene på vår båt heiser her i havnen. Takk skal du faan meg ha. Takken det?

 

Tusen takk FrP Siv

 

Redda liv er flott. Men til kva liv då.??? Alle dei 21 000. Å alle dei så er komt inn i landet . Ka med alle dei så er født å oppvokst her i Norge , så treng hjelp?? Har me ikkje nok skakkjørt tilværelse for mange ,så skal me ta inn og følgja opp alt da folk. Ikkje bra.

 

Tenk om de kunne ta alle de de redda til Norge...Ja nå har faktisk det gått troll i ord. Ca 30000 pluss har jo kommet til Norge ( 2015 ) men trekker vi fra det normale som kommer til Norge...ja da havner vi jo på det tallet 21000 ca. Bra jobbet Norge..Ja Meget bra jobbe

 

Og alle er invilget Norske rettigheter? ikke betaler eg medlemskap å R S så lenge denne dritten pågår og aldri kommer eg til å stemme høyre--

 

Dersom ikke RS ikke ønsker å lytte til medlemmene går det ann for medlemmene å si ifra at vi ikke ønsker å støtte RS sin politiske agenda. Dette gjør vi med utmeldelse.

 

bare å melde seg ut av AP RS.

 

Intensjonene bak NSSR var gode, i dag er det ett fordømt tivoli.

 

Dette er et overformyndersk overtramp av Redningsselskapet.

 

Hva med Bastøfergene da, og alle andre passasjerbåter i Norge? Skal vi få utdelt redningsvest hver gang vi skal passere en fjord

 

Jeg meldte meg ut av RS. Det gjorde jeg fordi de var pådrivere for påbudet som gjelder. Så jeg seiler videre som lovbryter.

 

Jeg har også blitt kriminell smile emoticon på kanten av loven

 

Jeg kommer uansett aldri til å bruke vest i stor båt i trygge farvann. Da får båtpenger dekke bota

 

Mistenker at mange av de som tar slike avgjørelser kanskje er mest på hytta. Kanskje et påbud om skredvarsler, ryggskinne og hjelm burde påbys på alle hytter, ute og inne

 

Dem driter helt i folket, og svaret du kommer til å få fra APe dama er et langt politisk innlegg som ikke har noe svar.

 

Har vært trofast medlem i alle år. Nå er det slutt for min del.

 

Både på FB og på baatplassen.no virker det å være massiv motstand mot vest_påbud_ (ikke mot vest_bruk_), så at alle båtfolk ønsker et påbud hjertelig velkommen, er i beste fall løgn.

 

har meldt meg ut av Rs i protest

 

Jeg droppet medlemskapet i fjor på grunn av denne saken,

 

RS har en tung innflytelse på disse avgjørelsene som blir fattet av politikerne.

 

litt vel sterk tilknytning mellom arbeiderpartiet og Rikke Lind etter min smak.

 

Utrolig at Rednings-selskapet tar til orde for et slikt tiltak som de må vite er helt dødfødt!

 

RS fikk sine kroner i år, men nå er det slutt !!!! Makan til tulling skal man lete lenge ette

 

Den gangen RS ikke ble styrt av AP Rikke, og før de ble en politisk organisasjon

 

nå er det nokk. Siste året jeg er medlem RS.

 

Det er verre at RS går inn for obligatorisk praktisk opplæring. Men det er god forretning for RS hvis flere hundre tusen må avlegge praktisk prøve. RS tilbyr selvsagt opplæring

 

Nå må dere faen me slutte å tre nye regler over haue på oss

 

de selger jo flytevester............

 

Synd at en fantastisk organisasjon som redningsselskapet blir redusert til en politisk lobby organisasjon , først sørger de for et påbud og så skal de tjene penger på salg av vester etterpå

 

De med vettet i behold har en klar formening om vestbruk ...men de er de som ikke har vettet i behold og tror de hersker sjøen ....de dauer uansett vest eller ikke .

 

, må ha vest ut delt på ferger og hurtigbåt me no da. Halle måne for vas

 

Dette gjør redningsselskapet for økonomisk vinning ved å selge redningsvester, hvor seriøst er dette

 

Å de som bor i byene må gå med støvmasker, hodelykter når det er mørkt osv.

 

Snart blir det vel påbudt å bruke hjem i byen pga mulige takras?

 

Dette handler vel i erlighetens navn om at RS skal tjene penger på å selge vester og vantette mobiletuier og jeg begunner faktisk å bli lei hele RS styret, for meg virker det som om dette selskapet kun er ute etter penger, penger og penger,

 

Ut med rs

 

Er nok del av karriereveien til sjefen vil jeg tro;) er nok statståd som er målet.

 

Noen ønsker N Korea tendenser sågar i Norge, jeg håper at oppegående folk tenker flere ganger;-) Nå er vel den karen i redningsselskapet medlem av "folk i båt" fremfor "Båtfolk!"

 

Det som er klart er at Redningsselskapet ønsker omsetning, bevares, de gjør en flott jobb wink emoticon Jeg forstår at ønsker pålegg noe som sågar gir ekstra inntjening.

 

Bare å slutte, å betale. Rive av klistremerker.

 

Har betalt for i år. Klistremerker skal av asap

 

Redningsselskapet forstetter sim kommersielle linje så vil ikke vi båtfolk betale for disse latterlige landkrabbene som styrer dette. Ikke beetal, det er et budskap som virker!

 

Bare ikke Rikke og det politiske partiet hennes (RS) blander seg oppi dette også. Hvis ikke de vil ha et påbud på nøkkelringer da. Da går salget rett til vers.

 

om jeg ikke trenger hjelp, så har jeg ikke støttet AP Rikke og CO unødvendig

 

latterlige påbud som blir innført, og spesielt fra AP-sympatisører.

 

der kom den dritten igjen.... fra i år 2016 er det null kroner til RS fra meg

 

: Jeg har fått fartsbøter og parkeringsbøter i mitt uskyldige liv, derfor tar jeg gjerne en 'vestbot' også - da det er i samme risk-område: UNØDVENDIG INNKASSERING TIL STATEN

 

, Rikke i RS er tidligere AP politikker, og sosialismen styrer.

 

Og snart kjører de en aggressiv reklamekampanje på salg av vester,,,,,

 

AP ønsker å presse inn på båtfolket. Hvor skal dette ende, skal vi ha speil i båt, sikkerhetsbelte, blinklys

Blir jeg tatt uten vest har jeg nok større problemer en vesten da er det nok promille grensen som er problemet

Link to post
Share on other sites

Noen tanker om hvilket utstyr man skal kunne dokumentere at man har med seg for at ikke også søk på land, sommer eller vinter, skal betales av den som har gått seg bort? Vil du også at de som trenger hjelp for uhell ved fallskjermbruk , hangglidere, basehopper og gudene vet hva, skal selv betale alle utgifter i forbindelse med utøvelse av slik galskap medmindre......?

Hva med de som ikke hadde på seg bilbelte ved en kollisjon med påfølgende skade eller døds skal de dekke sykehusopphold osv selv?

 

 

Folk får behandling, de, selv om de har skadet seg når de har kjørt altfor fort, eller vært i kollisjon uten bilbelte, selv om kostnadene hadde vært mindre om de hadde kjørt med bilbelte på. Problemstillingene du reiser er helt oppkonstruert, det er ingen som har foreslått at de som ikke bruker vest ikke skal hjelpes, selv om det f.eks. kan være mindre ressurskrevende å finne forulykkede som bruker vest.

 

Det er lov å utfolde seg her i landet, man kan basehoppe, kjøre MC, fly med wingsuit, sykle i svære bølinger langs veien, bade, gå på ski i vinter-fjellet, rafte, klatre and whatnot. Påbud om bruk av vest, bilbelte, hjelm osv. innskrenker folks utfoldelse i veldig liten grad. Ingen faktisk. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvorfor bidrar du til å spre all denne dritten?

 

Å klippe fra Norges største FB gruppe for "båtfolk" med gud vet hvor mange innlegg om dagen til BP er knapt "spredning", men ja, ser poenget. Mitt poeng var å vise hvilket inntrykk vanlige folk vil få når de skal orientere seg ifht hva "båtfolk" mener om vestpåbudet, RS osv. 

 

Det er ikke vakkert.. og det har pågått i vel snart et par år nå. 

----

 

Dette er de som faktisk mener de representerer "båtfolket". Og fordi de opererer i en gruppe hvor langt de fleste som skriver noe i disse trådene er enige og gruppa vel har 15 000 medlemmer så tror de bestemt at de representerer hele Norges båtfolk. 

 

I praksis er de kanskje noen få hundre, kanskje opp mot tusen, som herjer på og, poeng til deg Mouche, får alt for mye oppmerksomhet. 

 

Skulle ønske det var noen fra det faktiske "båtfolket" som hadde energi og posisjon til å sette kampanjemobben mot RS på plass så det smalt en gang for alle. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

"Ap-Pinkvin" på farten igjen ser jeg. Er (som vanlig) "såra og vonbroten" over at enkelte av oss tør å snakke "øvrigheta midt imot"...

 

Nei det er helt i orden det, folk må gjerne konspirere, være innvandringskritiske, eller forsåvidt holde på som de vil, men hold RS utenfor. 

 

Dette har blitt en ideologisk/politisk kampanje som har tatt RS som gissel. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Virker som du fikk med en nisse på utklipps-lasset, Pinkvin ... 

 

Ja pokker, tenkte litt på den faren der ja ;-)

 

Utelot navnene selv om folk skriver med fulle navn på FB. Men ja... tatt ut av sin sammenheng disse klippene så å klistre navn på blir å gå for langt syns jeg. 

Link to post
Share on other sites

Denne ytringsfriheten ... er det verdt det? For at en og annen gjøk skal få anlending til å presse ut av seg et gullkorn hvert jubelår må vi andre sitte og høre på milliarder av idioter og skrullinger som skvaldrer og tyter ut av seg det ene vissvasset verre enn det andre ... 

Link to post
Share on other sites

Virker som du fikk med en FB-nisse på utklipps-lasset, Pinkvin ... 

Sorry, må nok skuffe deg der, har ikke FB-konto (har faktisk aldri hatt det). Jeg siktet for øvrig ikke spesielt til "AP-Pinkvin" sine kommentarer om "FB-nissene" i min kommentar....

Link to post
Share on other sites

Nei det er helt i orden det, folk må gjerne konspirere, være innvandringskritiske, eller forsåvidt holde på som de vil, men hold RS utenfor. 

 

Dette har blitt en ideologisk/politisk kampanje som har tatt RS som gissel. 

Holde RS utenfor? Ser ingen grunn til å støtte organisasjoner som jobber mot (mine) egne interesser....

Link to post
Share on other sites

Folk får behandling, de, selv om de har skadet seg når de har kjørt altfor fort, eller vært i kollisjon uten bilbelte, selv om kostnadene hadde vært mindre om de hadde kjørt med bilbelte på. Problemstillingene du reiser er helt oppkonstruert, det er ingen som har foreslått at de som ikke bruker vest ikke skal hjelpes, selv om det f.eks. kan være mindre ressurskrevende å finne forulykkede som bruker vest.

 

Nei, ikke helt oppkonstruert!

 

Kanskje de etterlatte eller andre som "unødvendig" bruker samfunnets ressurser bør få regninga selv? Et seaking koster vel ca 100.000 kroner timen. En RS ca 6000 kr/time.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Om vi tar en titt på hvordan pollen her på BP utvikler seg så er vel "tendensen" der uten at det nødvendigvis kommer den type oppgulp som Pinkvin gjenngir her.

Jeg har selvfølgelig også selv lagt inn en kommentar på FB-siden til RS, men den, som veldig mange andres kommentarer, har ikke fnugg av det som er gjengitt i innlegget til Pinkvin.

Inntrykket mitt er også at det gjengitte sludderet tilhører minoriteten av kommentarene.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sorry, må nok skuffe deg der, har ikke FB-konto (har faktisk aldri hatt det). Jeg siktet for øvrig ikke spesielt til "AP-Pinkvin" sine kommentarer om "FB-nissene" i min kommentar....

 

 

Nei, du sikta vel egentlig mest til Pinkvin som person ... prøve å holde fokus på ballen isteden, kanskje?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om vi tar en titt på hvordan pollen her på BP utvikler seg så er vel "tendensen" der uten at det nødvendigvis kommer den type oppgulp som Pinkvin gjenngir her.

Jeg har selvfølgelig også selv lagt inn en kommentar på FB-siden til RS, men den, som veldig mange andres kommentarer, har ikke fnugg av det som er gjengitt i innlegget til Pinkvin.

Inntrykket mitt er også at det gjengitte sludderet tilhører minoriteten av kommentarene.

 

Joda, men samlet sett er det voldsomme mengder. Det jeg har klippet er fra RS i dag og et par nyere tråder på Båtfolk på FB gruppa. Og det er en haug med sånne tråder over måned etter måned.

 

Og så kan en jo spørre seg, hva husker folk som leser dette? Mr average guy sine innlegg som ikke støter noen eller dette grumset som repteteres igjen og igjen?

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke helt oppkonstruert!

 

Ikke vet jeg hva du sikter til, men jeg tror ikke det er foreslått å ikke søke etter savnede som ikke har brukt vest. Det blir i tilfelle vanskelig å avgjøre før vedkommende er funnet ... er det da meningen man eventuelt skal kastets uti igjen? Nei ... ikke svar ... 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sorry, må nok skuffe deg der, har ikke FB-konto (har faktisk aldri hatt det). Jeg siktet for øvrig ikke spesielt til "AP-Pinkvin" sine kommentarer om "FB-nissene" i min kommentar....

 

Jeg henger ikke helt med. Har jeg nevnt noen FB-nisser noen plass? Og hvor har du AP-Pinkvin fra, et kallenavn som du kom på i farta? Jeg er ikke medlem i AP og har ikke stemt på de på noen valg. 

----

 

Syns egentlig det er mer enn nok sak å drøfte uten å måtte begynne å dele ut kallenavn til hverandre, men om du ønsker kan du få kalle meg akkurat hva du vil. Om det gir deg glede så skal jeg ikke ta den fra deg ;-) 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke kutte denne krangelen for en stund,og heller rette et skråblikk på RS som organisasjon? Er dette et frivillig og humanitært selskap?

Eller er det beinhard business fra ende til annet? Det er vel på tide nå og finne ut hvor i dette området de opererer.. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

OK. Kjør på.

 

Ang alle som er så imot at RS er "politisk"... Alle interesseorganisasjoner jobber for å få lover og regler i tråd med sine interesser, og det skal de gjøre. Men etter min mening gikk RS over streken med dette ønsket om at alle båter uansett størrelse skal ha vestpåbud.

 

Uten noen form for gode argumenter skal de innføre enda et påbud for båtfolket, og jeg føler at RS ikke er en organisasjon som tar hensyn til andre enn seg selv. Det er synd for en org som i stor grad lever av folk som blir rammet av fanatismen deres.

 

Må legge til at innsatsen skøytene gjør er super!

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke kutte denne krangelen for en stund,og heller rette et skråblikk på RS som organisasjon? Er dette et frivillig og humanitært selskap?

Eller er det beinhard business fra ende til annet? Det er vel på tide nå og finne ut hvor i dette området de opererer.. 

 

Spør du noen på yrkesfartøy, så er hvertfall ingen der i tvil om det er beinhard business. De regningene f.eks fiskeflåten får er ikke noe vakkert syn.

RS har med sine medlemskap og sjarmoffensiver mot fritidsflåten skapt et inntrykk av at de er idealister i hvit rustning. Det bærer jo denne debatten her preg av. 

 

Jeg tror disse utspillene er kalkulerte sammen med medierådgivere for å få oppmerksomhet før sommerkampanjen setter inn.

Ledelsen i RS er ikke så dumme at de tror at verken dette påbudet eller promillegrense null vil ha noen innvirkning på statistikken...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...