Jump to content

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres? (meningsmåling er avsluttet)


KongKing

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?  

469 medlemmer har stemt

  1. 1. Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?

    • JA!
      111
    • NEI! (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      315
    • Vet ikke (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      8
  2. 2. Hva skal legges til grunn for lovregulering? (Om du støtter flere alternativer så velg det viktigste)

    • SVARTE "NEI" eller "VET IKKE " på SPØRSMÅL 1
      254
    • Båtens lengde
      10
    • Båtens maksimale fart
      25
    • Båtens aktuelle fart
      34
    • Båttype (åpen, motor, seil)
      27
    • Opphold utendørs
      23
    • Værforhold
      16
    • Påbudt brukt i alle fritidsbåter, uavhengig av andre forhold
      23
    • Ingen av alternativene passer
      22

Meningsmålingen er stengt


Recommended Posts

Det kan jo være at de faktisk bryr seg om folk, og mener dette i beste mening...

 

Yrkesflåten må betale vanlig bergingspris pr time som alle andre, bortsett fra småbåtene som er totalmedlem. Men også denne tjenesten har sine klare begrensninger. Les vilkårene

 

Det koster mange millioner i året å drifte skøytene. Og hver ny skøyte koster mye.

 

Hvilken annen ordning ville dere hatt i stede for RS?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan jo være at de faktisk bryr seg om folk, og mener dette i beste mening...

 

Yrkesflåten må betale vanlig bergingspris pr time som alle andre, bortsett fra småbåtene som er totalmedlem. Men også denne tjenesten har sine klare begrensninger. Les vilkårene

 

Det koster mange millioner i året å drifte skøytene. Og hver ny skøyte koster mye.

 

Hvilken annen ordning ville dere hatt i stede for RS?

 

Et godt spørsmål,men hva vil hende hvis RS kastet kortene og selger flåten til høystbydende? Kanskje Kystvakta ville overta,kanskje 

Bukser og Bjergning?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke nødvendigvis at folk som er imot forbudet synes det er så sykt pyton å ha på en pølsevest. Det er avasjon mot at staten pålegger folk noe så unødvendig og tullete som å bruke vest i alle type båter uansett vær og føreforhold. Vi vil ikke ha noe av denslags vissvass!

Der traff du spikeren midt på hodet! Klart man kan sikre seg bedre, det gjelder også på andre felt, men jeg tror veldig mange begynner å bli riktig lei av overformynderiet som har pågått noen år nå.

 

Synes forsåvidt godt man kan sanse seg litt for å unngå skittkasting slik som blir skrevet av enkelte på FB (og forsåvidt her inne), det fører lite godt med seg. Men kan godt forstå at slike stadige påbud og forbud tærer på tålmodigheten til folk, begynn heller mer med frihet under ansvar enn å pålegge og detaljstyre livet til folk O kjære Norge. Det mener nå jeg.

Link to post
Share on other sites

De klarte seg fint med donasjoner, statstøtte og frivillige tidligere. Jeg donerte støtt og stadig litt i tillegg til medlemskapet og jeg tror der er/var mange av oss.

Nå er det vel helt klart de store donasjonene som virkelig monner, men "mange bekker små gjør en stor å". Er redd mange av disse bekkene kan tørke inn....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er helt i orden - alle skal få ta sine egne valg. Men i denne saken er jeg for et vestforbud, og jeg støtter RS i deres sak. Jeg mener å ha mer enn gode nok grunner for det, uten å inneha norgesrekord i likbæring.

 

Forrige sommer bevitnet jeg en akuttsykepleier + en brannmann (og deltid ambulansemedarbeider) la ungene sine leke på en landevei på 80-sone ved et landsted - like nedenfor en krapp sving (svært uoversiktelig) på sparkesykler. Det var ikke veldig lett å holde igjen vår egen datter fra å delta i den leken. Der kom det personbiler, rånebiler, traktorer og lastebiler. Joda. Til tross for at man sitter med 2 mennesker man tror er svært kompetente, og som til daglig bærer rundt på kroppsdeler - så lar de altså egne unger leke ute i trafikken... Det er greit at man er "på landet" - men å være så bortreist?

 

Jeg hører fra du mener, men jeg er ikke nødvendigvis enig i hverken deg eller våre "sommervenner."

Men hva har dette med denne saken og gjøre??

 

Nei det er helt i orden det, folk må gjerne konspirere, være innvandringskritiske, eller forsåvidt holde på som de vil, men hold RS utenfor. 

 

Dette har blitt en ideologisk/politisk kampanje som har tatt RS som gissel. 

Nå handler denne tråden nettopp om at RS vil ha påbud om vest i alle fritidsbåter, så det blir vel litt vanskelig og holde RS utenfor? Eller?

Men når du nå kommer med det ene oppgulpet etter det andre om at alle på Båtfolk på FB er så dumme og alt det der, Tenk litt på hvordan du selv fremtoner deg selv den andre veien.

​Kan du komme med en saklig argumentasjon for hvorfor du ønsker et vestpåbud??  

Link to post
Share on other sites

Har dere gått fullstendig fra vettet her inne nå? Det får være grenser for historieløshet og perspektivløshet.

 

Redningstjenesten vi har i regi NSSR er relativt unik i verdenssammenheng. I noen land er redningstjenesten frivillig drevet og i noen land er den drevet av myndighetene. Dekningen er i alle tilfeller stort sett dårligere enn det vi har i Norge. Dekningen NSSR har langs norskekysten i dag har aldri vært bedre. Det koster.

 

Nå for folk roe seg ned, drikke opp og gå og legge seg. Deler av tråden over er fullstendig lavmål.

Link to post
Share on other sites

Har dere gått fullstendig fra vettet her inne nå? Det får være grenser for historieløshet og perspektivløshet.

 

Redningstjenesten vi har i regi NSSR er relativt unik i verdenssammenheng. I noen land er redningstjenesten frivillig drevet og i noen land er den drevet av myndighetene. Dekningen er i alle tilfeller stort sett dårligere enn det vi har i Norge. Dekningen NSSR har langs norskekysten i dag har aldri vært bedre. Det koster.

 

Nå for folk roe seg ned, drikke opp og gå og legge seg. Deler av tråden over er fullstendig lavmål.

 

Hva er galt med å sette søkelyset på en organisasjon som tar seg slik til rette når det gjelder båtfolk?

Link to post
Share on other sites

Har dere gått fullstendig fra vettet her inne nå? Det får være grenser for historieløshet og perspektivløshet.

 

Redningstjenesten vi har i regi NSSR er relativt unik i verdenssammenheng. I noen land er redningstjenesten frivillig drevet og i noen land er den drevet av myndighetene. Dekningen er i alle tilfeller stort sett dårligere enn det vi har i Norge. Dekningen NSSR har langs norskekysten i dag har aldri vært bedre. Det koster.

 

Nå for folk roe seg ned, drikke opp og gå og legge seg. Deler av tråden over er fullstendig lavmål.

 

 

Tror ikke det er noen som bestrider at RS har vært, og fortsatt er, en viktig aktør ifm sikkerhet for båtfolket, men, problemstillingen i denne tråden har vel RS skapt selv ved å lobbe for et påbud som majoriteten av båtfolket ikke opplever som hensiktsmessig. 

Redigert av Arne O. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror ikke det er noen som bestrider at RS har vært, og fortsatt er, en viktig aktør ifm sikkerhet for båtfolket, men, problemstillingen i denne tråden har vel RS skapt selv ved å lobbe for et påbud som majoriteten av båtfolket ikke opplever som hensiktsmessig. 

 

Perfekt. Her er jo en knallgod representant for hva de selvutnevnte representantene for båtfolket nå faktisk tror på selv. 

 

Kampanjegruppa mot RS har messet så mange ganger at de representerer det "ekte båtfolket" at de nekter å innse at de bare utgjør en liten og marginal gruppe som er i mot vestpåbudet. Og at at et overveldene flertall er for, og ikke bare det, de har økt sin oppslutning for vestpåbud. 

 

Og det er ikke bare undersøkt med et representativt utvalg en gang men to ganger. Og resultatene er så entydige at de ikke kan betviles. 

-------

 

Førstemann som googler frem undersøkelsene får fortalt at disse "undersøkelsesbyråene" har jukset med undersøkelsen, at bestiller faktisk har bedt de om å jukse og at hele greia bare er juks. "Man får det svaret man betaler for å få". 

 

Og så hevder de at en poll på en FB gruppe og et forum for spesielt interesserte er et bevis på hva det ekte båtfolket faktisk mener.. :-)

----------

 

Det er en stor pedagogisk utfordring å forklare noe som helst hvis man tror en poll fra et nettsted er representativt for hva båtfolk mener i ett land med rundt 750 000 fritidsbåter. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er galt med å sette søkelyset på en organisasjon som tar seg slik til rette når det gjelder båtfolk?

 

 

Og med "tar seg til rette" mener du egentlig "tillater seg å mene noe om virksomhetsområdet sitt", ikkesant? Eller er det all denne utidige redningen du sikter til?

 

Det er helt legitimt at RS har en mening om vestpåbud. Det blir omtrent som om Trygg Trafikk skulle anbefale sykkelhjelmpåbud. Det er nøyaktig denslags ting de skal bry seg med. Dog er det også helt legitimt å spørre seg om det de til enhver tid mener henger på greip, om påbud er den riktige veien å gå, og så videre. 

Link to post
Share on other sites

Perfekt. Her er jo en knallgod representant for hva de selvutnevnte representantene for båtfolket nå faktisk tror på selv. 

 

----------

 

Det er en stor pedagogisk utfordring å forklare noe som helst hvis man tror en poll fra et nettsted er representativt for hva båtfolk mener i ett land med rundt 750 000 fritidsbåter. 

Jeg tror ikke det holder med pedagogikk her... :wink:

Link to post
Share on other sites

Perfekt. Her er jo en knallgod representant for hva de selvutnevnte representantene for båtfolket nå faktisk tror på selv. 

 

Kampanjegruppa mot RS har messet så mange ganger at de representerer det "ekte båtfolket" at de nekter å innse at de bare utgjør en liten og marginal gruppe som er i mot vestpåbudet. Og at at et overveldene flertall er for, og ikke bare det, de har økt sin oppslutning for vestpåbud. 

 

Og det er ikke bare undersøkt med et representativt utvalg en gang men to ganger. Og resultatene er så entydige at de ikke kan betviles. 

-------

 

Førstemann som googler frem undersøkelsene får fortalt at disse "undersøkelsesbyråene" har jukset med undersøkelsen, at bestiller faktisk har bedt de om å jukse og at hele greia bare er juks. "Man får det svaret man betaler for å få". 

 

Og så hevder de at en poll på en FB gruppe og et forum for spesielt interesserte er et bevis på hva det ekte båtfolket faktisk mener.. :-)

----------

 

Det er en stor pedagogisk utfordring å forklare noe som helst hvis man tror en poll fra et nettsted er representativt for hva båtfolk mener i ett land med rundt 750 000 fritidsbåter. 

 

Oj-oj-oj....

Det du omtaler som en "kampanjegruppe" på FB har vel oppstått av en grunn(de er båtfolk), at gruppen har meninger også om "vestsaken" har også en grunn  ? Grunnen er selvinnlysende og den situasjonen har RS satt seg selv i. At gruppen representerer båtfolk er hevet over enhver tvil da gruppens medlemmer er båteiere. Om du ser litt nærmere på innholdet i gruppen vil også du se at dette ikke er noen "kampanjegruppe", men en gruppe hvor båtfolk er medlemmer og hvor det diskuteres og tas opp temaer på lik linje med Båtplassen. Den ble opprettet på et helt annet grunnlag en "vestsaken".

 

At undersøkelsen til RS skal være representativ kan jeg ikke se at er bevist noe som helst sted. Selv hevder de å ha "Båtfolkets" støtte, men hvem er det som egentlig er spurt ? Er det 100% båteiere, eller er det hva et markeds og mediainstitutt anser som et representativt utvalg av befolkningen ?

Jeg vil også bemerke en særs urimelig påstand du kommer med. Du hevder at medlemmene av Båtplassen og Båtfolk på FB er "spesielt interesserte".... Ja, selvfølgelig er de det !

De er alle folk med båter, noe som fører til at de har en interesse i utfallet av denne saken. Det er også grunnen til at det reageres. Om ikke disse skulle være et representativt utvalg, hvem skulle så være det ?

 

Nå begynner retorikken din fra i fjor å gjøre seg gjeldende på nytt. Du hevder at Båtplassens medlemmer har et syn som avviker fra båtfolkets syn generelt og at vi stort sett er uvitende. Vi vet ikke vårt eget beste.

Det som i størst grad provoserer og også faller på sin egen urimelighet er det faktum at du stiller store spørsmål ved resultatet av pollen her på BP og hevder at den vil avvike, ikke bare litt fra hva båtfolk mener, men at resultatet ville blitt snudd helt på hodet om man spurte Norges 750.000 båteiere. Drøy påstand når man ser den krystallklare tendensen her på BP ?

Denne påstanden ser nok heldigvis de aller fleste at blir bare vås.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Og med "tar seg til rette" mener du egentlig "tillater seg å mene noe om virksomhetsområdet sitt", ikkesant? Eller er det all denne utidige redningen du sikter til?

 

Det er helt legitimt at RS har en mening om vestpåbud. Det blir omtrent som om Trygg Trafikk skulle anbefale sykkelhjelmpåbud. Det er nøyaktig denslags ting de skal bry seg med. Dog er det også helt legitimt å spørre seg om det de til enhver tid mener henger på greip, om påbud er den riktige veien å gå, og så videre. 

Nei,jeg sikter ikke til utidig redning,kanskje det motsatte. Etter å ha lest en reklamebrosjyre vedlagt en giro for betaling av Totalmedlemskap tok jeg kontakt med forsikringselskapet jeg bruker og ba om en orientering om hvordan jeg ville være dekket i tilfelle en uønsket hendelse på sjøen. Kan nevne at jeg har standard

kasko. Takstmannen jeg hadde kontakt med var av den mening at forsikringen ville dekke det nødvendige,altså få meg trygt til land.

Jeg kontaktet så RS for å få deres syn. Det var en aha opplevelse,fikk en ganske så kontant beskjed om at hvis jeg hadde noe i mot å bli reddet av RS stod jeg helt fritt til å hjelpe meg selv. Greitt at dama kanskje hadde en dårlig dag,tok høyde for det men litt mer saklighet hadde jeg ventet meg.

Link to post
Share on other sites

Oj-oj-oj....

Det du omtaler som en "kampanjegruppe" på FB har vel oppstått av en grunn(de er båtfolk), at gruppen har meninger også om "vestsaken" har også en grunn  ?

.

.

.

Denne påstanden ser nok heldigvis de aller fleste at blir bare vås.

 

+1 :thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men hva har dette med denne saken og gjøre??

Det dette har med saken å gjøre, er at en av debattantene her vektla sine 30 år som ambulansearbeider som et argument MOT et vestpåbud. Jeg ville bare belyse at selv om man kjører rundt med blålys og bærer på dødes kroppsdeler, som han var inne på; så betyr ikke det nødvendigvis at man har det jeg vil anse som et godt gangsyn i saken. For å få frem poenger er det derfor alltid greit å illustrere ved hjelp av egne erfaringer og historier. Synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor vest og ikke overlevingsdress ? :confused:

 

 

 

Nå skal jo jeg egentlig ikke svare på denne, men likevel: Antagelig fordi det er utstyr ikke alle har i båten, vil bli veldig ubehagelig å ha på en varm sommerdag og generelt er overkill? Hvor vanskelig _kan_ det være  :diving:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det holder med pedagogikk her... :wink:

Slike kommentarer som her fra Bitteliten og tidligere i tråden fra Pinkvin, hvor de sidestiller alle som er imot et påbud med folk som enten må sympatisere med rasister eller er folk uten noen form for selvstendig tenking, bidrar ikke nevneverdig til en konstruktiv debatt.

 

Når man kommer med slike nedsettende kommentarer om andre, utelukkende fordi de har et annet syn på saken, bidrar det til å forsure et godt miljø på forumet. Det må gå an å diskutere som om motparten har egen vurderingsevne som ikke er vesentlig dårligere enn den man har selv uten å trekke inn oppgulp fra en FB side som ikke har noe relasjon til Baatplassen eller dens medlemmer, eller syrlige kommentarer om at de med andre meninger ikke er mottakelige for lærdom.

 

 

Nivået er så lavt det kan komme. Nå er det en meningsmåling på forumet som viser at nærmere 75% av de som har stemt for eller imot et vestpåbud er imot. Er det så vondt å svelge at såpass mange har en annen oppfatning i denne saken at dere må ty til så usaklige angrep?

 

De aller fleste av de som kommer med kritikk av RS sin kampanje, bruker selv flyteplagg fordi de synes det er fornuftig. De er dermed ikke så dumme at de ikke kan ta en fornuftig avgjørelse selv, problemet er at agendaen til RS synes litt tvilsom og det må man ha lov til å synes uten at man skal sidestilles med forumtroll og lavpanna rasister.

 

Det snakkes om fornuftig bruk av ressurser fra redningsselskap og andre, i forbindelse med søk etter overlevende og ofre. Hva med ressursbruken som må til for å kontrollere at et påbud etterkommes? Skal vi ha politi liggende med kikkert bak busker på holmene i fjorden for å sjekke at hvermansen bruker slikt utstyr, lik den man opplever på veiene med laserkontroll? Er det en slik virkelighet man ønsker , for om mulig å spare et ukjent antall liv? Vi har hatt bilbeltepåbud i en årrekke, fremdeles er det temmelig mange som unnlater å bruke dette. Vi har hatt kampanje mot røyking i årevis, fremdeles utsetter tusenvis av nordmenn seg for farene forbundet med dette. Noen vil ikke lære, uansett påbud og opplysningsvirksomhet.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Nå shaukaas !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Du får du slutte å ta setninger ut av betydningen de sto i
og jeg nevnte ikke bæring av dødes kroppdeler det er du du som fant på
Og jeg sa også 25 år som ambulansearbeider ikke 30
Skal du fortsette å sitere meg så så hold deg til fakta og hva som ble sagt og i hvilken forbindelse det ble sagt 
Så hold deg til  sak og ikke løgn ......

Du er vel like usaklig i resten av det du kverner ut her så du kan like godt gi deg ......


Har forresten ikke noe med denne saken å gjøre så hvorfor du bruker du meg som syndebukk for din oppdiktede historie skjønner jeg ikke

 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Det dette har med saken å gjøre, er at en av debattantene her vektla sine 30 år som ambulansearbeider som et argument MOT et vestpåbud. Jeg ville bare belyse at selv om man kjører rundt med blålys og bærer på dødes kroppsdeler, som han var inne på; så betyr ikke det nødvendigvis at man har det jeg vil anse som et godt gangsyn i saken.

 

Det var vel helst etter at du hadde liret av deg denne tiraden det?

 

Min mening i saken er sterkt fundamentert i egne opplevelser med drukning og død, og gjennom mitt engasjement som frivillig i en organisasjon som driver med livreddende aktivitet - som ansatt i offshorebransjen hvor man kurses i hytt og helvette på sikkerhet, som elektrofagmann med kursing, krav og forskrifter i alle bauger og ganger - som regattaseiler med sikkerhetskrav som hadde fått dere "båtfolk" til å få spasmer, som far til en badenymfe som ikke kan svømme, som barndomskamerat til en som vokste opp uten sin far og onkel (nevnt i tidligere innlegg), som samboer med en dame som har mistet flere av sine nærmeste under tragiske omstendigheter - på sjøen, som samboer med den første personen som mottok melding om et Sleipner gikk ned, som medmenneske til flyktninger som nesten valgfritt går inn i drukningsdøden, som engasjert medborger med nogenlunde gangsyn - og som Båtmann med stor B.

 

Men det var ikke 30 år - bare 25.

 

Argumentene dine holder ikke for at RS skal velge for meg det er det denne diskusjonen går på

At du har en haug med kurs spiller heller ikke noen rolle jeg har selv jobbet 25år i Ambulansetjenesten og har nok vært oppi flere dødsfall en du

 

 

Red.: Ser LALUNA II har svart rett før meg.

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slike kommentarer som her fra Bitteliten og tidligere i tråden fra Pinkvin, hvor de sidestiller alle som er imot et påbud med folk som enten må sympatisere med rasister eller er folk uten noen form for selvstendig tenking, bidrar ikke nevneverdig til en konstruktiv debatt.

 

 

 

Nå må du nesten spole tilbake litt og lese en gang til, tror jeg? Kommentaren var rettet mot de som ikke helt har fått taket på prinsippet om representativt utvalg, ikke motstandere av påbud om redningsvest. Og rasisme, hvor i alle dager og land fikk du dét ifra? 

Link to post
Share on other sites

Igjen - hva har dette å gjøre med å ta seg til rette? Og hvem mente takstmannen skulle få deg "trygt i land"?

Går ut fra han tenkte HRS ville kontakte firmaet som har tilegnet seg et monopol innen sjøredning.

Synes du jeg burde føle meg som en snylter fordi om jeg har takket nei til Totalmedlemskap i RS?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...