Rytteren Svart 12.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Nå har jeg endelig fått litt tid til prosjektet igjen. Har vært mange andre ting som har måttet ha fokus de siste ukene. Har begynt med dekksfineren. Bruker 4mm furu-kryssfiner, har tenkt å ha på 3 lag, og så mahognyfiner til slutt. Som dere ser er det ikke bare å skru det nedpå. Dekket buer begge veier, så her må det modifiseres. Har kuttet fineren midt over dekksbjelkene. Da kan jeg få bøyd det nedtil uten at det vrir seg for mye. Sagbladet er ca 2,8mm tykt, og det holder akkurat slik at fineren nesten er tett i endene. Det kommer seg nå. Liker formene og kurvene bedre og bedre. Platene har jeg foreløpig bare skrudd fast provisorisk med gipsskruer. Skal tegne streker oppunder langs dekksbjelkene og ytterkantene, og så skal jeg demontere dem og male dem oppunder før jeg limer dem permanent fast. Mye enklere å male dem når de ligger på et bord enn å male oppimellom dekksbjelkene, og risikere å søle maling på det fine skrogtrekket... Må nok lage en innkassing langs kantbjelken også etter hvert. Lurer på om det kan bli fint med mahogny der, for å bryte litt med det hvite. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Hvis du markerer bjelkene før du tar dem av igjen og setter på maskeringsteip der de skal ligge ann mot bjelkene, ruller du fort over platene to-tre strøk. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Rytteren Svart 12.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Ja, Honduras, det var i grunnen akkurat det jeg hadde tenkt Skal kjøpe noe 30mm bred maskeringstape i morgen. Tror limforbindelsen blir bedre uten maling på treverket. Dekksbjelkene er heller ikke malt på toppen. Skal skaffe rustfrie kramper til krampepistolen når jeg skal montere det. Fikk tips om at skruehodene kan bli "synlige" under mahognyen ved temperaturforandringer, akkurat som både spiker og utlekting bak kledning på et dårlig isolert hus er "synlige" når det er varmt inne i huset og kaldt ute om vinteren. Varmegjennomslag, eller kuldebro som det kalles. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Men klarer du å få platene så nøyaktig på plass igjen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tilplan Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 For å legge inn litt marginer, så må det vel gå greit å maskere noen millimeter smalere enn dekksbjelken. Det bør være nok flate igjen til å lime på. Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 12.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Dekksbjelkene er 36mm breie. Hvis jeg maskerer med 30mm så er det ca 3mm som blir malt inn over bjelkene fra hver side. Det skulle bli godt nok med tanke på liming. Platene får jeg til å treffe helt nøyaktig ved å sette noen skruer i de samme hullene igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Høres ut som en plan Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Honduras Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Skulle ikke du laminere tre lag med kryssfiner for å lage dekket? Da ville jeg skrudd det nederste laget og latt skruene sitte, og så heller fjernet skruene på lag to og tre etter at epoksyen har herdet. Jeg brukte Biltemas Monteringsskruer, som har store hoder som trykker platene godt ned. Etter at epoksyen var herdet, satte jeg bare loddebolten i skruhodet noen sekunder før jeg skrudde dem ut igjen. Epoksyen slipper når skruen blir varm. Deretter sparklet jeg igjen skruehullene med litt fortykket epoksy. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Rytteren Svart 14.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Det var en god ide, Honduras! Supert med slike tips! Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 15.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Så har jeg begynt å grunne dekksplatene. Maskerte med 25mm maskeringstape, fant ikke 30mm... Tror det går greit likevel. Første grunningsstrøk er tynnet med 10% tynner. Andre strøk utynnet. Så skal jeg pusse ned busten før jeg starter med selve malingen. Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 16.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 (redigert) Var ikke helt i form i dag, så ting har gått sakte. Så da tenkte jeg å teste ut hvordan akterspeil og badeplattform kommer til å ta seg ut ved hjelp av noen kartongplater jeg hadde stående. Først kuttet jeg til finerbitene som skal bli støtter for akterspeil og badeplattform. Monterte dem midlertidig med smeltelim. Så kuttet jeg til akterspeil, badeplattform og sprutlist og monterte det med maskeringstape. Badeplattformen er 40 cm her. Vil ikke ha den alt for stor på en slik båt, men den skulle være grei nok å bruke med den dybden. Har laget en mal av et hekkaggregat for å se hvordan det passer. Tror jeg dropper inspeksjonsluke i badeplattformen, får tilgang til propellen likevel. Så har jeg lekt litt med tanken om å finere kun deler av skroget med mahogny, og male resten. Brukte resten av kartongplatene på skroget for å teste. Syns faktisk det ble litt kult. Det er selvfølgelig ikke lett å få hele totalinntrykket når ikke vindskjermen er på, men jeg orket ikke å styre med det nå. Redigert 16.Februar.2017 av Rytteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 wow wow wow... dette blir døds-fint. Tror dette kan kvalifisere til Norges peneste prosjekt når den er ferdig.. sitter med gipset arm..og får ikke gjort en dritt.. Men får muligens av gipsen i morgen så gjett hva jeg skal i helgen. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Jakob T Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 Ser veldig bra ut,Du treffer utrulig bra med linjene og størrelse,blir lekkert Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 16.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 Takk takk! Det begynner å ligne det bildet jeg har inni hodet mitt også, så jeg er godt fornøyd så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 WOW! Dette er både morsomt og imponerende å følge med på Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2017 Kreativ formgivning Bare det å se for seg de løsningene fra et Ancas 24 skrog må man jo ta av seg hatten for (Ingar: Hvor er "ta-av-seg-hatten-smilyen" ) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 17.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2017 Dette blir tøft. Å jobbe med papp og tynn finer var måten de fleste kjente Norske båtene ble til før digitalt verktøy i 3D ble oppfunnet . Innponert over disign og byggemetode. Gøy og følge. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Torsen67 Svart 22.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2017 Dette er bare herrlig! Men jeg ville faktisk gjort det enklere. Altså, ingen kritikk, men hadde du latt skroget bare vært helt hvitt og med tredekk så mener jeg det hadde vært bra nok. Selvsagt med en del spennende detaljer rundt om. Men det er meg. Jeg liker mer og mer det enkle men geniale innen designverdenen. Ikke uten grunn at jeg liker feks Bobla... Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 22.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2017 Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Jeg har helt frem til nå sett for meg at båten skal ha mahogny fra vannlinja og opp, hele skrogsiden, akterspeilet og selvfølgelig dekket. Spurte fruen hva hun tenkte om varianten med delvis malt skrogside, men hun mente det ville bli penest med mahogny rund baut. Så da er det ikke usansynlig at det blir den endelige løsningen. Ikke fordi at det er letteste vei, men det er også det jeg har hatt i tankene og snakket om i mange år, lenge før jeg startet prosjektet. Og mest sannsynlig kommer jeg til å bruke "unødvendig mye" tid på det, men det er det som er greia her. Jeg storkoser meg med å gjøre litt på prosjektet innimellom når jeg har tid, og gleder meg stort til neste anledning byr seg. Er så heldig at prosjektet ikke står i veien for noen ting, så om det tar 2 eller 5 år betyr ikke det så mye. Men jeg må selvfølgelig innrømme at jeg også har gledet meg stort til prosjektet er ferdig, når jeg kan ta båten en tur til Lillesand en kveld sammen med fruen og innta en bedre middag på Beddingen. Og sitte ute og nyte en øl og synet av båten samtidig... Hehe... Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 24.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2017 (redigert) Så fikk jeg en ide som måtte prøves før dekket skal monteres. Hadde liggende en rull med varmhvit LED-strip. Så fant jeg ut at jeg ville prøve å lage indirekte belysning i kabinen. Kuttet LED-en i passelige lengder som går mellom dekksbjelkene, og loddet sammen med en ledningsbit. Her er sløyfen ferdig loddet. Kuttet et spor i dekksbjelken slik at jeg får tredd ledningen mellom. Så er det prøvemontering, ikke limt fast enda. Her har jeg limt fast stripsene og ledningene. Så må jeg bare lage en passelig åpning mellom dekksbjelkene og opp mot dekket senere. Mulig jeg kommer til å supplere med et par leselamper også, får se hvor sterkt lyset blir først. Redigert 24.Februar.2017 av Rytteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 24.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2017 NIce! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2017 Meget bra. Har et tilsvarende prosjekt i skymninga på Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 24.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2017 Kjempeartig, men hva blir vekten på båten? Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 24.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2017 Tør ikke svare konkret på vekta, men jeg antar at det blir omtrent som originalen. Har fjernet hele overbygget og innredninga, så jeg antar at jeg havner omtrent på det samme. Men jeg er jo litt spent selv, om vannlinja treffer der jeg tror. Originalt veier den vel ca 2000 kg tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Har erfart at tapen på ledstripsene slipper overraskende fort fra underlaget så måtte ty til tec7 i etterkant flere steder i båten. Mulig det er lettere for deh å lime flr du skrur på dekket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.