Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

17 hours ago, Komodo said:

La også merke til at den Sun Questen hadde 63P motorer. Et underlig valg på en 55 foter. Men det går jo for å være veldig gode motorer, og om man uansett kun har planer om å cruise rundt i 5-8 knop, så må det vel være gunstige motorer å ha? Mindre motorer som koster mindre å reparere, og de har ikke stempler som ser ut som tilitersbøtter med dertil energibehov bare for å svive rundt på tomgang. Ikke alt for gamle motorer heller, selv om de også begynner å dra kraftig på åra. Men mindre elektronikk og avansert innsprøytningssystem enn på D-serien da, det kan jo være en fordel når ting begynner å bli gammelt. 

 

Typisk halvfabrikat/ selvbyggeropplegg. Han som tok det valget sparte en stor båtpenge eller tre på å ikke velge minimum 73/74. Ofte er det handlet motorer andre steder enn over en VP disk også. Alt fra nyere brukt fra havari/ brann osv. På en fabrikksbygget båt ville en stor produsent som Princess eller fairline ikke levert en slik båt med 63 motorer.

 

For så vidt enig at de duger til lunkefart, men det jeg er redd for ang en gammel båt med for små motorer er at de jobbet livet av seg tidligere i karrieren.

 

7 hours ago, XardasKSP said:

Først skal bare se om det er virkelig "dette" men begynner å få følelsen av å heller ønske å bruke opp mot 3 mill med nye motorer enn opp mot 2 mill med nye motorer og en båt som ikke er "thats it".

 

En tanke i disse miljøtider hvor det blir mindre og mindre aktuelt å cruise 50 fot og 20+ tonn rundt i 25 kn, er å i praksis gjøre den om til deplassementbåter (saktebåt).

 

Finn en med slitne og eller for små motorer, riv de ut og selg de om mulig, evt i deler. 

 

Sett så inn to stk nye motorer som sikrer deplasement-cruisngfart uten å jobbe hardt. Problemet er man må finne noen litt større (fysisk) motorer med lite hk uttak. Man kan ikke sette en Volvo D3 eller annen lettvekter som skriker på 4000 rpm i en stor båt. 

Blir som å sette en 1-liters Mc motor på 200 hk i svær lastebil eller buss. det funker ikke i praksis.

Hadde i så fall sett meg om etter type 6 liter med uttak på 150-250 hk. Feks denne fra Perkins. 6,6 liter på 2400 rpm. Mener de fantes i rundt 180 hk også.

https://www.alesundmotorverksted.no/motor-marine/perkins

 

Vetus har DT 66. 6 syl, ca 6 liter og 170 hk på 2400 rpm

https://www.alesundmotorverksted.no/motor-marine/vetus

 

Disse motorene over er basert på gammel god teknologi, men med noe moderne utstyr for å akkurat greie utslippskrav.

Vesentlig billigere enn VP også

 

7 hours ago, XardasKSP said:

Men ifølge personen som selger båten så skal det finnes både deler og muligheter for fiksing på motorer samt skal de være i topp tilstand de i Skien og leve ikke bare litt men lenge mer.

 

I følge selger ja :giggle: hvis det er 70 motorer frem til 1985 så er det dårlig med deler. Spesielt endel ting som kjølere, eksosbend og marinedelene. Deler til selve grunnmotoren er lettere, men det er ikke det som ryker først/ mest.

 

7 hours ago, XardasKSP said:

Men altså det blir ikke en så stor affære som ved huskjøp da det ville fort blitt 50 000 - 100 000 for å sjekke alt bare om man skulle få gjort alt på lista.

 

Det er da du risikerer å gå på store smeller. Jeg tror man hadde kommet langt med 50´. Problemet er at survey på fritidsbåter er lite utbredt i norge av en eller annen merkelig grunn. I slike tilfeller som dette ville det å bruke 50 papp på en skikkelig survey på en slik båt garantert spart deg fordele utgiften allerede ved kjøp og antagelig mange hundre K etter kjøp/ evt å ikke kjøpe den båten.

 

En dyktig båttakstmann og en dyktig og erfaren båtmekanikker som begge er nøytrale i forhold til selger er det jeg ville råde deg til å bruke litt spenn på hvis du skal kjøpe en båt i denne størrelsen/ alder da du ikke har erfaring selv.

Med all respekt for han du kjenner som er en god mekanikker, det er så mange ting på slik båt man må ha erfaring med for å kunne bedømme. Alle greier se om den ryker for mye, har gjennomslag osv men det handler om så mye mer enn det og motorene er bare en av mange ting ombord som kan koste mange hundre hundre store lapper til sammen om du har uflaks.

 

6 hours ago, Komodo said:

Bruk 5-10 tusen på å få med deg @sap_2000 også, i tillegg til mekanikeren.

 

Jeg tror jeg allerede vet hva anbefalingen min hadde blitt, selv før jeg hadde gått ombord. 

Det er høyrisk og selv om man kan finne og utelukke mange ting ting er det komplett umulig å bedømme tilstanden på alt ombord i en slik båt på noen timer eller en hel dag for den saks skyld. 

 

Man måtte brukt og bodd i den noen dager og fartet noen hundre nm. Når jeg levere en båt etter en jentetur, så gir jeg ofte litt tips og "heads up" på ting jeg har merket på en nøytral måte. 

Er lett å tråkke feil eller noen på tærne da det står en kjøper full av forventninger på ene siden og selger som synes han solgte båten alt for billig på den andre.

Heldigvis kjører jeg stort sett nye eller nyere båter hvor alt er på stell. Sier som regel nei til båter  jeg av erfaring vet at sjansene for problemer i løpet av turen i en eller annen form er større enn at alt går glatt.

 

Men man kan aldri garantere for at man finner alt, og så er mange ting som rett og slett ikke tar seg bedømme uten at man skulle pet fra hverandre både båt og motorer osv

Mye finner man. Nylig hjalp jeg noen venner med å handle ca 20 år gammel 45 fot FB båt. Den var som alle andre båter på finn "velholdt og godt vedlikeholdt" men hadde endel eldre nav utstyr og annet. Alt skulle virke og var i følge selger i god og brukande stand.

 

Prisklasse en bit over 2 mill. Etter en lengre prøvetur og gjennomgang var det litt av hvert å sette fingeren på utover slitasje/ elde. Mange tung virket rett og slett ikke. Alt fra Vinsjer, autopilot, trimplan, septikpumpe, kranglete varmer, slitte cutlesslagre og rorlagre, alle batterier var fullstendig skutt, ladespenning alt for lav, teaken var frostsprengte flere steder, mange skroggjennomføringer og slager måtte/ burde byttes osv osv.

 

Dette i tillegg til det vi visste fra før om at den trengte ny nav elektronikk oppe og nede (200k) alle nye kalesjer, trekk og puter, oppe, nede og ute, nye tepper, nye madrasser, osv osv. I salongen var skin  og skitrekket i vegger og tak så nedsotet at det nesten var koksgrått. Tok en fille antibak og dro en strek. Da så man forskjellen.

 

Alt i alt endte den båten rundt 500 k under det jeg har hørt tilsvarende har gått for de siste 1-2 årene (som mulig var noe mer visuelt oppgradert), og et par hundre K under det som antagelig var selgers opprinnelige nedre grense. Men selger innså det når den ene tingen etter den andre som ikke virket eller var i "normal stand" ble påpekt.

 

Båten ble så kjøpt og ingen telefoner har blitt tatt i etterkant. Kjøper har selvfølgelig funnet endel mer snask som vi ikke rakk å finne ut, men det hadde vi regnet med.

Hadde en slik båt blitt kjøpt etter en halvtimes kikk av en type kjøper som kan kjøpsloven bedre en han kan båt , ville det garantert endt med bråk.

 

I vinter skal kjøper bruke alt av fritid samt en halv mill eller mer på den båten. Ikke noe av det er motorer, gir, generator osv for det var bra alt sammen. Men det kommer til å bli en knallbra og up to date båt i andre enden.

 

Dette var en 20 år gammel flybridgebåt i det jeg vil kalle normal stand og med vanlig historikk. Man kan da tenke seg hva man må påregne på en båt og motorer som er 15-20 år eldre.

 

3 hours ago, XardasKSP said:

Dersom han har tid og det går innenfor den skattefrie grensa på 6000 (orker ikke melde inn til skatteetaten bare for en besiktigelse)

 

Kan skrive faktura med med så mange nuller det er plass til på arket jeg :lol:

 

6 hours ago, ohio said:

Etter hva jeg forstår så er motorene på den 55 i Stavanger overhalte i 2017 også da med ny dieselgenerator

 

Kjenner du noe til den?  Står ingenting om overhaling eller ny Gen i annonsen. 

Står derimot at "selges as is" og at bud kun mottas etter visning. Lurt egentlig. Blir mindre fare for uenigheter i etterkant.

Om det stemmer at motorer er overhalt, og at det er skikkelig gjort og dokumentert er det veldig positivt, for de motorene er kjent for å være utrolig gode og langt mer holdbare enn 6x/7x serien (som også var kjent for å være gode). 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Det er mye man ikke ønsker å melde men i Norge er det best å være føre var. I forhold til resten av Europa eller verden er det veldig spesielt synes jeg da i Norge med tanke på at virkelige kriminelle slipper unna med billge straffer. Men nåde den som måtte gjøre en "allmannsting" som å tråkke for meget på gassen i bilen på 4-felt eller tro at noe ikke må fortolles eller deklareres i skatteetaten. De flår personen levende i forhold til hva som skjer i andre land ved slikt småtteri.

@sap_2000 Tanken var jo at den skal gå litt til med de motorene som er der istedet for å bytte ut motorer med engang når båten blir så mye dyrere. Men på den andre siden er det ingen vits å kjøpe en Princess 414 til 500 000 eller så billig som det går an med mindre man godtar ideen at dersom motorer feiler såpass at det ikke finnes deler og de ikke kan fikses så er det lurest å "hive båten" på søppeldynga nærmest. Så blir på en måte en vurdering masse penger og "diger flott båt" som skal fikses for store summer om den feiler eller billigere som skal brukes og hvis den ikke kan fikses så får den avskrives som tapt. Men da blir jo ikke prisen utrolig høy for eier av slik båt er jo også sikkert kjent med at hvis den dævver virkelig så blir det han som må avskrive hele eller fikse til millioner.

I en Princess 55 er det mer vits å bruke 1,5 mill på Volvo Penta D6 eller tilsvarende, miljøpolitikk er det siste jeg tenker på er nok på den "høyreekstreme" kapitalistisk libertarianske siden av politikk hvor folk har frihet. Hvorfor skulle jeg fratatt båten muligheter for å gå raskere hvis man kan jo bruke den i deplasementsfart mesteparten av tiden og da bruker jo den ikke SÅ mye som om den skal opp i stor fart.

Problemet med sjekk av båt til 50 000 er jo at selv om man finner masse feil så vil jo eier mer sannsynlig heller prøve å selge den til noen andre enn å f.eks resignere av halve båtprisen. Tenker nok rabatter er i 25 % størrelsesorden dersom ting er tungsolgt. Altså man kan risikere å hive 50 000 ut vindu mange ganger uten å få kjøpt båt.

@ohio Må bli rett båt det haster jo ingen steder slik som forrige gang med Alicraften. Folk trodde også det ikke ble båt men båt ble det. Hvis man haster for meget så får man verken god pris eller bra båt. Det er først når ting er tungsolgte og man ikke viser for stor interesse at rabattene begynner å komme.



 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Båten har jo motorer som har ca. 400 HK og er gamle og den fungerer med dem så hvorfor ikke putte på 2 D6 motorer med 422 HK? Og den i Stavanger har 435 HK på hver motor.

Ellers finner ikke D12 på lista engang: https://bergenmaritim.no/nya-motorer/

 

Med D13 hadde den fått dobbel motorkraft, ideen er ikke at den skal opp i over 30 knop for å putte 2x 864 HK motorer for over 2 mill + mekaniker. Om D6 er for små størrelses messig så blir det 2x D8 med 582 HK til 1,34 mill + mekaniker da blir det vel 1,6 mill elns. og båten blir altfor rask uansett (altfor dyrt med motorbytte og altfor mye forbruk i deplasement). Men hvis den må fordi den må (selger sa noe om at motor må være stor nok altså i størrelse).

Men den tid den sorg kanskje DA-42 når de endelig kjøper den inn vil virkelig tjene så godt på alle IR timer at det blir netto 200 000 per måned (hvis krona holder seg nede da, før i tida var 1 mill PLN litt under 2 mln NOK i dag er det 3,125 milioner NOK det er sinnsykt forskjell) og da kan man tenke på ekstreme hobby utgifter som noen digre motorer i en båt siden man skal beholde den båten for alltid. Men får håpe at de som er der fungerer litt til så jeg ikke må ha båten stående i opplag inntil jeg har råd til motorbytte hvis de ikke kan fikses.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, XardasKSP said:

Problemet med sjekk av båt til 50 000 er jo at selv om man finner masse feil så vil jo eier mer sannsynlig heller prøve å selge den til noen andre enn å f.eks resignere av halve båtprisen.

Men da har du jo unngått å kjøpe katta i sekken. Dersom eier selger til noen andre uten å opplyse om manglene som ble avdekket i surveyrapporten, er det jo svindel.

3 hours ago, XardasKSP said:

Altså man kan risikere å hive 50 000 ut vindu mange ganger uten å få kjøpt båt.

Vanligvis er survey det aller siste som skjer i forbindelse med båtkjøp. Dvs at du allered har bestemt deg for kjøp basert på det du har funnet ut selv (eventuelt sammen med båtkyndig bekjentskap), og du har testet båten på sjøen. Du gir da et bud, med forbehold om at survey ikke avdekker vesentlige mangler. Dersom selger aksepterer budet, engasjerer du surveyor.  Det blir som regel funnet ett eller annet, men dersom det ikke er så alvorig at du vil trekke deg fra kjøpet, kan du bruke disse funnene som begrunnelse for å forhandle prisen ned.

Link to post
Share on other sites

Jeg har skummet denne tråden, og det virker som at trådstarter ikke helt tar inn over seg at det fort kan bli veldig dyrt med gammel båt, selvom det er nok av folk som kommer med gode forklaringer på at det er så. Ved kun lunting i kystnære strøk i godvær er det ikke noe krise i og for seg, da man mest sannsynlig får hjelp i løpet av kort tid. Å bagatellisere problemer og ikke minst de store utgiftene ved å kjøpe gammel båt, blir uansett feil.

Jeg har en båt som ikke er så gammel som en del av eksemplene nevnt i tråden, men vinteren 2021-22, hadde jeg utgifter på 370000; på ting jeg ikke hadde trodd jeg skulle få da jeg kjøpte båten. Nye dieseltanker, nye dyser, +++

Det er kun en ting man kan være hundre prosent sikker på ved kjøp av båt, og det er at ting går i stykker.

Lykke til med kjøp av båt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 17 timer siden:

Typisk halvfabrikat/ selvbyggeropplegg. Han som tok det valget sparte en stor båtpenge eller tre på å ikke velge minimum 73/74. Ofte er det handlet motorer andre steder enn over en VP disk også. Alt fra nyere brukt fra havari/ brann osv. På en fabrikksbygget båt ville en stor produsent som Princess eller fairline ikke levert en slik båt med 63 motorer.

 

For så vidt enig at de duger til lunkefart, men det jeg er redd for ang en gammel båt med for små motorer er at de jobbet livet av seg tidligere i karrieren.

 

 

En tanke i disse miljøtider hvor det blir mindre og mindre aktuelt å cruise 50 fot og 20+ tonn rundt i 25 kn, er å i praksis gjøre den om til deplassementbåter (saktebåt).

Finn en med slitne og eller for små motorer, riv de ut og selg de om mulig, evt i deler. 

 

Sett så inn to stk nye motorer som sikrer deplasement-cruisngfart uten å jobbe hardt

Joda SAP, det er jo ikke slik at jeg ikke har tenkt på disse tingene. Som du sier er jo dette mest sannsynlig et halvfabrikat hvor selvbyggeren bestemte seg for å spare inn på motorposten. Men hvis han har tenkt som meg, altså at det er utelukket å dra en 55 foter opp i plan, så er jo 63P gode motorer. Men ideelt sett skulle han kanskje hatt en sugemotor, f.eks. en rekkeåtter fra Gardner. Hadde vel i tilfelle blitt første båt i den kategorien med en slik motor :giggle:

Men du nevner det jo til slutt selv her også, altså at man tar sikte på å bruke båten som en desplasementbåt. 

 

 

sap_2000 skrev for 17 timer siden:

Jeg tror jeg allerede vet hva anbefalingen min hadde blitt, selv før jeg hadde gått ombord. 

Poenget mitt er ikke at du skal anbefale noe. Poenget mitt er å gjøre en gjennomgang av båten og sette opp ei liste med alle feil, og gjerne med en estimert pris for utbedring. Da er det opp til @XardasKSP å vurdere om båten er verd prisforlangende. Mest sannsynlig vil man ved en grundig gjennomgang finne så mye å sette fingeren på at det ikke en gang er nødvendig å gjøre kranløft for å finne de siste feilene. Ref. ditt eget eksempel under:

 

sap_2000 skrev for 17 timer siden:

Mye finner man. Nylig hjalp jeg noen venner med å handle ca 20 år gammel 45 fot FB båt. Den var som alle andre båter på finn "velholdt og godt vedlikeholdt" men hadde endel eldre nav utstyr og annet. Alt skulle virke og var i følge selger i god og brukande stand.

 

Prisklasse en bit over 2 mill. Etter en lengre prøvetur og gjennomgang var det litt av hvert å sette fingeren på utover slitasje/ elde. Mange tung virket rett og slett ikke. Alt fra Vinsjer, autopilot, trimplan, septikpumpe, kranglete varmer, slitte cutlesslagre og rorlagre, alle batterier var fullstendig skutt, ladespenning alt for lav, teaken var frostsprengte flere steder, mange skroggjennomføringer og slager måtte/ burde byttes osv osv.

 

Dette i tillegg til det vi visste fra før om at den trengte ny nav elektronikk oppe og nede (200k) alle nye kalesjer, trekk og puter, oppe, nede og ute, nye tepper, nye madrasser, osv osv. I salongen var skin  og skitrekket i vegger og tak så nedsotet at det nesten var koksgrått. Tok en fille antibak og dro en strek. Da så man forskjellen.

 

Alt i alt endte den båten rundt 500 k under det jeg har hørt tilsvarende har gått for de siste 1-2 årene (som mulig var noe mer visuelt oppgradert), og et par hundre K under det som antagelig var selgers opprinnelige nedre grense. Men selger innså det når den ene tingen etter den andre som ikke virket eller var i "normal stand" ble påpekt.

 

Båten ble så kjøpt og ingen telefoner har blitt tatt i etterkant. Kjøper har selvfølgelig funnet endel mer snask som vi ikke rakk å finne ut, men det hadde vi regnet med.

Hadde en slik båt blitt kjøpt etter en halvtimes kikk av en type kjøper som kan kjøpsloven bedre en han kan båt , ville det garantert endt med bråk.

 

I vinter skal kjøper bruke alt av fritid samt en halv mill eller mer på den båten. Ikke noe av det er motorer, gir, generator osv for det var bra alt sammen. Men det kommer til å bli en knallbra og up to date båt i andre enden.

 

Link to post
Share on other sites

ohio skrev On 17.11.2023 at 17.29:

Ikke bare er setningene lange men stort sett det samma temaet om og om igjen Vi får vel vente og se om det virkelig blir noe båtkjøp 

 

Når setningene blir lange og kulda setter inn, da sier alle båtfolk til ungeflokken sin.... :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Om jeg forstår det riktig skal båten kjøpes uten å låne penger. Skjønner derfor ikke hvorfor det er så mange som er negative til TS.

Båt er ikke livsviktig, og bortsett fra kostnader til forsikring og båtplass, så kan alle reparasjoner og oppgraderinger faktisk vente til en har tjent opp pengene som trengs for å komme videre. Ikke moro med en båt som ikke virker, men utover det har det ikke andre konsekvenser. TS virker å være en grunder som forstår dette. Lykke til med valg av båt. Med penger på bok står du sterkt i en prute diskusjon.

 

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev 27 minutter siden:

Om jeg forstår det riktig skal båten kjøpes uten å låne penger. Skjønner derfor ikke hvorfor det er så mange som er negative til TS.

Båt er ikke livsviktig, og bortsett fra kostnader til forsikring og båtplass, så kan alle reparasjoner og oppgraderinger faktisk vente til en har tjent opp pengene som trengs for å komme videre. Ikke moro med en båt som ikke virker, men utover det har det ikke andre konsekvenser. TS virker å være en grunder som forstår dette. Lykke til med valg av båt. Med penger på bok står du sterkt i en prute diskusjon

Mange feil kan også gi store følgefeil.

 

La oss si at trådstarter kjøper billig båt til feks 500.000 kr og så ryker motorene. Da blir det 1,5 mill utgifter og dett kan tas når han har råd.

 

Så ryker kanskje en skroggjennomføring til 1000 kr fra doen. Den har han helt sikkert råd til, men problemet er at den kanskje røyk uten at det ble oppdaget før neste dag når båten har gått til bunns.

 

Da er kanskje 2 millioner omgjort til en dyr opprydning av verdiløst skrot.

 

Problemet er at trådstarter ikke innser at det er andre ting enn motor og gir som kan gi store økonomiske utlegg på en slik båt.

 

Mest sannsynlige scenario hvis ham kjøper en slik båt er at den kommer til å koste ham enormt mye mer enn forutsatt så det blir veldig det å holde den igang og at han kunne fått mye mer båthlede for en lavere sum med en litt mindre båt med mindre og nyere utstyr.

 

Man trenger ikke 55 fot med to doer og flybridge for å dra opp en liten fisk.

Link to post
Share on other sites

Må bare si først og fremst at ideen er å ta tak i alle typer problemer ikke bare de med motor som har med båtens sikkerhet og sjødyktighet å gjøre. Men siden jeg ikke kan slike ting så vil jeg ha noen som kan det til å se på det hva som eventuelt ser ut til å ville "dævve".

I dag fikk jeg sett på Princess 55 og virkelig dette er båt skikkelig stor man kan gå oppreist inni båten uten tanke på å treffe taket med hodet (som var litt tilfelle ved Princess 414). Eier mente alt skal være i super bra stand med motorene og at det ikke skal være mye forskjell på dem og de som båten i Stavanger har.

Så fikk jeg jo vite at båten har bedre interiør enn den i Stavanger men altså det er siste tingen som interesserer meg. Skal ringe den i Stavanger og spørre om laveste pris (før eventuell sjekk). Men foreløpig må jeg få inn pengene over til Norge så har uansett avtalt kontakt etter nyttår. La inn da "just in case" et bud på 1 mill men det var jo alt for lite for eier som jeg tenkte så blir vel eventuelt høyere bud etter nyttår dersom båten står fortsatt usolgt enten den ene eller den andre.

Ellers fikk jeg vite fra eier at dersom noen skal "åpne" motorene så skal vedkommende ha fagbrev som båtmekaniker så det vil jeg uansett måtte betale for en dag av men skal uansett ha med god hjelper så han kan gi meg sin egen vurdering da jeg stoler mer på vedkommende enn på random mekaniker fra random verksted i nærheten. Men om eier vil så skal en random mekaniker stå for besiktigelsen av motorer og senere prøving (når jeg blir på forhånd enig om pris med eier). Ellers hvis SAP ikke ønsker halve kongeriket i pris for sjekk og har tid så tar jeg han gjerne som tredjemann til å se på det sammen med de 2 andre. Får vel bare koste litt ekstra når jeg først bestemmer meg så kanskje finner man den tingen til 1000 kroner som kan senke båten og får bytta den.

Det er dyrt nok til at man kan bruke penger på god sjekk.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 6 timer siden:

Mange feil kan også gi store 

La oss si at trådstarter kjøper billig båt til feks 500.000 kr og så ryker motorene. Da blir det 1,5 mill utgifter og dett kan tas når han har råd.

 

Så ryker kanskje en skroggjennomføring til 1000 kr fra doen. Den har han helt sikkert råd til, men problemet er at den kanskje røyk uten at det ble oppdaget før neste dag når båten har gått til bunns.

 

Da er kanskje 2 millioner omgjort til en dyr opprydning av verdiløst skrot

 

 

Man trenger ikke 55 fot med to doer og flybridge for å dra opp en liten fisk.

Om båten synker, så vil som oftest forsikring tre inn enten det skjer med din 19 foter eller TS sin 55 foter, så jeg skjønte fint lite av det resonnementet.

 

Ellers må det vel være opp til den enkelte å bestemme hvor stor båt en vil dra fisken sin fra. 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 50 minutter siden:

30 bilder, men ikke et eneste fra motorrommet. Selv synes jeg det er mer relevant enn nærbilde av jordbær og vin.

 

Synes den virket noe uferdig.

 

Også virker det som om endel ting er slurvete utført. Se feks på flislegging ved dusjen. Store glipper i hjørner og fliser som ikke er på linje. Men verst er det at det ser ut som om man ikke har laget gulvet solid nok så det ble hull langs kanten ca 30 cm fra sluket.

 

Fliser veier da også mye, då litt rart å ha det i en båt som sannsynligvis skal plane da den skal gå i 15 knop.

Link to post
Share on other sites

44 minutes ago, Okkaby said:

 

Ja, det er nok en fin båt for en med lite kunnskap og begrenset med tid og som bor i utlandet :giggle:

 

2019 står det. De motorene gikk ut av produksjon tidlig på 90-tallet. Forøvrig 2-takst diesel med enormt fuelforbruk og som ikke liker å gå på lav belastning.

 

Fra annonsen; Vi har hatt det veldig kjekt med båten, men tiden strekker ikke til ......  Det er allikevel mer som skal og kan gjøres hvis du vil ha båten helt "ferdig" :lipseal:

 

2 hours ago, Bergen said:

Om båten synker, så vil som oftest forsikring tre inn enten det skjer med din 19 foter eller TS sin 55 foter, så jeg skjønte fint lite av det resonnementet.

 

Om en gammel  båt plutselig går til bunns pga skroggjennmføring/ kran/ slange som feiler forsikring/ takstmann vil se etter tæring, morkne slanger etc. 

I vilkårene godtar man at man har vedlikeholdsplikt.

 

Ergo, feiler en eldre skrogjennomføring/ pakkboks/ rorhylse/ morken slange pga tæring eller annen mangel på vedlikehold så har man ikke oppfylt vilkårene og man kan få seg en dyr overraskelse. Koster fort endel å heve slike båter også...

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, 19 fot said:

30 bilder, men ikke et eneste fra motorrommet. Selv synes jeg det er mer relevant enn nærbilde av jordbær og vin.

 

Synes den virket noe uferdig.

 

 

en av grunnene er nok at motorene antagelig er over 30 år gamle og det er meget få som vil ha utdaterte 2-taktere med frynsete ryte.

 

"noe uferdig" var dagens understatement :lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nå tenkte jeg mer på at han får en båt som ikke er gammel. At motorer er gamle, har da ikke så mye å si, om bare mekaniker godkjenner de. Å denne kan han jo kjøre sjøl, uten noen ekstra papirer.

 

 

PS: Tror jeg har kjørt forbi denne flere ganger tidligere i Ryfylke, hvor den gikk i kosefart.

 

Ellers er vel The Fling kanskje ennå til salgs. Da får han jo hele 95fot

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Bårdp said:

1100 Hk er jo langt over normalt fra to 6V92 motorer. De var vel på ca 400Hk i største originalversjon.

 

De ble levert i 550 hk versjon. Satt mange av de med 550 hk i Sunseeker Camargue på sent 80 og tidlig 90 tall. Ikke kjent for å være spes holdbare med det uttaket. Igjen et meget dårlig valg av motorer til en stor tung båt. Husker at det veldig ofte stod "nyoverhalt" i annonsene for 20 år siden....

 

Samme med P55. det skilte ikke så mye hester mellom 71A/B og 122 c, men sistvenvte var en nesten dobbelt så stor motor, med dobbelt så stort gir, kjølere, moment osv.

TS ser seg blind på den relativt lille forskjellen i hk. 

Blir som å putte en 1000 cc MC motor i en buss

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Okkaby said:

Nå tenkte jeg mer på at han får en båt som ikke er gammel. At motorer er gamle, har da ikke så mye å si, om bare mekaniker godkjenner de.

 

Selvyggerbåter har ofte kreativt modellår. Typisk påbegynt 1998, så et par eiere som møtte veggen de neste 15 årene før sistemann kunne ta første turen i 2019. Motorene er ofte kjøpt brukte og angivelig overhalt og ofte helt feil og eller ukurante for båten. Ofte med feil utveksling på gir osv. 1100 hk og 15 knop tilsier at mye ikke er optimalt.

 

Detroit 2 takt tror jeg må være noe av det mest ukurante å eie i 2023 med mindre man er lidenskapelig DD fan som elser å skru, overhale og tørke oljelekkasjer

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 51 minutter siden:

 

Om en gammel  båt plutselig går til bunns pga skroggjennmføring/ kran/ slange som feiler forsikring/ takstmann vil se etter tæring, morkne slanger etc. 

I vilkårene godtar man at man har vedlikeholdsplikt.

 

 

Dette er selvfølgelig helt riktig, men det flyter tusenvis av båter fra 70 og 80 tallet (mange brukte vel den gang materialer i bronse) og det er ikke uoverkommelig hverken økonomisk eller teknisk krevende å holde kontroll med tilstanden på en slik måte at en burde kunne forsvare dette ovenfor forsikringselskapet.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...