nomen Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 oberst1 skrev 1 minute ago: Vel nomen, nå jeg tror du må ta på lesebrillene og lese en gang til ;) Det er ikke enighet om å bryte lovverket, men at det bør være likhet for loven. Likhet for hvilken lov? Loven for vannscooter er om ikke soleklar, så er den nå det den er. Loven for småbåt er slik den er. Så er jeg med på at begge lovene kan trenge en revurdering. Å sammenligne joller med 10, 30, 50 hester og toppfart på ca 30-40 knop med vannscooter med 260-300 hester og toppfart på drøye 60 knop, for og ikke snakke om den enorme forskjellen i aksellerasjon blir bare feil. Det er to forskjellige farkoster, som til e viss grad også har forskjellige bruksmønster. Vi kan ikke lage egene lover for de som bruker sunn fornuft, og en annen lov for "de andre". Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
oberst1 Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Du må ta på lesebrillene og se hva jeg skriver. Det handler ikke om akselerasjon eller toppfart! Vedkommende som håndterer ethvert fartøy er ansvarlig, ikke fartøyet! Det er nå nasjonalt vedtatt å følge "resten av verden", scooter er småbåt. Derav likhet for loven. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Lingefan skrev for 7 timer siden: Kanskje kjøpe tilbake en Stormway X-17? De bråker masse og kan kjøres overalt. Er det er mål for deg å lage støy bare det er lovlig? Høres ut som en barnslig hevn på "samfunnet" Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Syns ordføreren i Kragerø er relativt tydelig og klar når han skiller mellom båt og vannscooter. Vannscooter er et leketøy. -- Men ja, vannscooterpartiet har jo gjort det vanskeligere for kystkommuenene å redusere sommergjesterers lek i andre sin bakgård/skjærgård ved å fjerne det lovmessige skillet mellom leketøy og båt. -- Forresten pussig hvor lovlydige enkelte blir fordi noen politikere setter strek over ei linje i en forskrift som de selv fant opp en gang. Plutselig er bananer og epler det samme. Og det står i kontrast til "vi vil bryte loven fordi ingen vil ta oss uansett" osv holdningen. Men når deres egnene politiker sier at fra nå av så er bananer epler, og snørr er bart, ja da er det helt greit, fordi det passer min sak. Komiske Ali var kanskje ikke helt død? -- Godt at folk flest skjønner at en vannscooter er en vannscooter og en båt er en båt da i det minste. Så får en håpe at vannscooterfolkets oppførsel ikke ender med å ramme enhver båt som går over 5 knop pga reguleringer. Og igjen, virker nesten som en skadefryd blant vannscooterfolket om det faktisk skjer. Det er jo bare forbanna dumt om det skjer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 (redigert) oberst1 skrev 1 time siden: Du må ta på lesebrillene og se hva jeg skriver. Det handler ikke om akselerasjon eller toppfart! Vedkommende som håndterer ethvert fartøy er ansvarlig, ikke fartøyet! Det er nå nasjonalt vedtatt å følge "resten av verden", scooter er småbåt. Derav likhet for loven. Det ansvaret er det ikke alle vannscooter brukere som har klart å ta,følgelig ender vi opp som nå, med lokale forskrifter. Noe jeg synes er helt ok i denne sammenhengen Det er stor forskjell på nødvendigheten av regulering av vannscooterbruk i Kragerøskjærgården og en fjordarm i Finnmark. Dermed må vi lage lokale forskrifter, og ikke nødvendigvis ha likhet for loven. Hadde vannscootere blitt brukt og kjørt som en hvilken som helst annen småbåt fra starten av, hadde vi ikke hatt disse særreglene. Men vi kan vel være enige om at det ikke er/har vært tilfelle. Redigert 3.Juni.2017 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 oberst1 skrev for 2 timer siden: Du må ta på lesebrillene og se hva jeg skriver. Det handler ikke om akselerasjon eller toppfart! Vedkommende som håndterer ethvert fartøy er ansvarlig, ikke fartøyet! Urkonservativ argumentasjon importert fra USA. Er ikke skytevåpenet som er farlig, det er vedkommende som holder det. Osv, osv. En viktig ting som fortsatt gjelder, sammenhengen mellom tilgang til noe og bruken av det. Vi vet at om det ikke finnes en vannscooter i Norge så vil det være veldig lite vannscooterkjøring her. På samme måte som en vet at økt tilgang av noe gir økt forbruk, sånn er verden. -- Om jeg ikke hadde pils i kjøleskapet nå så hadde jeg ikke drukket pils i kveld. Sånn er det for de flest. Du mener at folk flest kan sitte med pils i hånda hele tiden uten at noen drikker mer enn før. Det er ekstremt naivt å tro. Fjern vannscooterne så fjerner en vannscooterkjøring, det er logisk, det har alltid vært sånn og det kommer til å virke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Pinkvin skrev 1 time siden: Vannscooter er et leketøy. Alle fritidsbåter er leketøy. Når jeg seiler med båten min er det for moro skyld. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Og så er det jo de av oss som kan ha kjøleskapet fullt av øl, men som likevel bare tar en Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
oberst1 Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Nå er ikke jeg tilhenger av slik kommunistisk tankegang, så der er vi nok uenige. Uavhengig om du kjører Tesla eller Toyota, scooter eller snekke, så har man selv et ansvar å overholde, enkelt og greit! For min del har jeg observert vel så mye villmannskjøring med joller og rib'er, vil faktisk strekke det til å si at disse har vært en langt større plage enten du ligger i uthavn eller ikke... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 (redigert) Det er så mye grisekjøring med både RIb, småbåter og store båter i halvplanere etc, ja faktisk også seilbåter at jeg håper at dersom det kommer regler så skal alle rammes av disse. Jeg er prinsipielt i mot forbud, men i stedet løsningsorientert. Jeg er klar på at gode reguleringer vil virke, så lenge det er likt for alle. Det er et klart og tydelig behov for strengere førerkortregler på sjøen, spesielt for båter over en viss motorstørrelse/tonnasje/størrelse/topphastighet. Jeg mener også at båtførerbevis bør bli langt strengere med praktisk oppkjøring etc og i tillegg gjelde alle, også de født før 1980. I dag kan en født i 1979 kjøre en Goldfish 29 rib uten vest med lovlig drukket 4-5 øl helt uten båtførerbevis og helt uten vest og uten å bli stoppet i hele 80-100 knop eller så fort man vil. Mens en født i 1984 i Polar 20 må ha båtførerbevis (en simpel teoriprøve....) og vest på seg selv og sine passasjerer i alle lave hastigheter. Han kan fortsatt drikke 4-5 øl uten at det er spesielt farlig i denne båten. Fornuftige lover ellers kunne f eks vært litt mer slik som dette: Promillegrensen kan gjerne flyttes til 0,5 i stedet for 0,8, men 0,2 er latterlig overdrevet. Vestpåbud kan det gjerne være, men da når en båt går i planende hastighet eller mer enn 15 knop, eller kjøres offshore. Det er i tillegg lov å bruke vest oftere enn dette. Det må gjerne være vestpåbud ved kjøring i mørke når lanternene tennes også. Pinkvin: man kan ikke fjerne vannscooterne, de er allerede solgt og kjøpt og produsert og ikke minst betalt, og de blir mange mange flere fremover. De andre på fjorden må innrette seg og tilpasse seg vannscootere, i likhet med at vannscootere må tilpasse seg de øvrige båter på fjorden. Redigert 3.Juni.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 nomen skrev for 4 timer siden: Jeg registrerer at det er en bred enighet blant pro vannscooter folket generelt om at regler kan brytes bare de selv synes at de er dumme nok. Og de som er mest for dette frislippet av vannscootere tilhører gjerne et parti som samtidig er for mere politi og hardere straffer, bare ikke dem selv eller hvordan det nå er når de "må" bryte loven for å leke. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Slitsomt hvordan motstanderne skjærer alle over en kam. Mens dere tenker på det, så tygg litt på denne: http://advokatsylte.no/artikkel/5/rett-og-urett/618/kan-ikke-forby-vannscootere Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Ja det var interessant, skal bli moro å se hva utfallet blir hvis/når noen prøver ett evt. forbud i retten. I mellomtiden, forbud eller ikke,får vi håpe politiet kan få noe mer midler til å følge opp de allerede eksisterende reglene, det jo mange som sliter allerede der. (Uansett hva slags farkost det er snakk om) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bigmac Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 dennrick skrev for 1 time siden: Slitsomt hvordan motstanderne skjærer alle over en kam. Mens dere tenker på det, så tygg litt på denne: http://advokatsylte.no/artikkel/5/rett-og-urett/618/kan-ikke-forby-vannscootere Lett å tygge på. Kommuner som ikke ønsker fri ferdsel av vannscootere kommer til å kreve en redegjørelse fra departementene med tilhørende risikovurdering (ROS analyser er poppis i offentlig om dagen). Tar vel om lag 2-3 år å gjennomføre, i mellomtiden blir tingenes tilstand satt på frys. Tror forresten sylteadvokatene har en annen agenda, men det skal jeg ikke elaborere om her... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Jettrade i Drammen hevder at han har prøvd noen saker og vunnet. Men jeg har ikke sjekket dette nærmere. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Mulig det Big Mac. Ingen svarer imidlertid på hvordan kommuner kan komme med totalforbud når det var dette som ikke fløy ved forrige korsvei, ref EØS/EFTA. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 dennrick skrev for 3 timer siden: Slitsomt hvordan motstanderne skjærer alle over en kam. Mens dere tenker på det, så tygg litt på denne: http://advokatsylte.no/artikkel/5/rett-og-urett/618/kan-ikke-forby-vannscootere Slitsomt hvordan vannscooterkjørere vil dra med seg alle andre i reguleringer. Reguleringer som de selv var i mot. Hva er det som foregår? Er det skadefryd? Ønsker dere virkelig å skjære alle over en kam, om ikke vi kan så skal ingen andre heller. Da står det dårligere til med vannscooterbrukere enn jeg kunne forestille meg i min villeste fantasi. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Her leses innlegg slik som fanden leser bibelen, er mitt inntrykk. "Hva!?!?!, DU mener altså blabla..." NEI! Det var ikke det jeg mente, osv og blabla... Anekdoter fra motstandere i denne tråden blir til at alle med scooter er idioter. Du ser vel den, Pinkvin? Uansett, vi vil ikke dra med oss noen på noe som helst. Vi vil bare bruke scooteren hensynsfullt og ha det moro. Uten å plage noen. Aller minst har vi påvirkning på hva politikere gjør. Hvor får du det fra at skadefryd er et tema her? Det er det ikke fra min side ihvertfall. Vi vet jo ikke engang utfallet av dette hysteriet som foregår nå. Med all respekt: du er en flott debattant og du er kunnskapsrik med mange gode innlegg. Du har også en tendens til å være temmelig arrogant og nedlatende noen ganger, iblandet en god del "jeg vet best, og de som ikke er enige er litt teite". Litt sånn på en snedig måte som ingen ser tvers igjennom liksom. Din konklusjon er forøvrig usaklig. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 En ting til @Pinkvin Kan du ikke komme opp med et svar på dette med EØS og EFTA før du øser videre av din synsing? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Vosso63 Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 (redigert) Jeg bor ved fjorden. Halvparten av folk i denne kommunen jobber i byn. De må inn dit. Noen ganger står jeg i den samme køen. Av og til kommer det en motorsykkel som prøver å snike seg forbi de stillestående bilene. Noen biler, hver tiende, står skeivt, altså uttafor den linja de andre står i. "Skal vi stå stille kan jaggu meg du stå stille også!" Det tar en evighet å komme til Nygårdstangen, og like lenge å komme utatt mot Åsane, eller enda en evighet å komme til Knarvik. Over fjorden er det 2 km til Åsane og 4 til Knarvik. Du kan ro en lekk strandebarmer på langt kortere tid enn offentlig (buss) eller privat transport (bil) på landeveien tar. Vannscooteren har plenty plass rundt seg ift motorsykkelen. (Gadd vite hva som hadde skjedd om de ikke hadde funnet opp motorsykkel i gamle dager, men nå i disse forbudstider. Den hadde neppe blitt tillatt!) Rett bortafor meg ligger det et oppdrettsanlegg. Jeg kjente en fyr som jobba der. Han bodde i Lindås og kjørte båt, en 20 fots rask plastbåt til og fra arbeid. Altså hadde han umiddelbart fri når jobben var gjort. Å være i båt, 20 fot og 40 knop, eller i vannscooter, snekke eller strandebarmar, er fritid. Noen sykler til byn eller Åsane. Det er ikke gøy. De har treningstøy på og skifter på jobben. I dag morges "fløy" det en vannscooter forbi utpå fjorden. På vei til byn, tenker jeg. Kanskje til en jobb som butikkmedarbeider på Torgalmenninga. Jeg følte friheten til vannscooterføreren ble kasta mot meg over den blanke fjorden. Her er plass nok til tre snøggbåter, en tråler, en sandbåt fra Osterfjorden og en regatta av seilbåter, samtidig. I dag, klokka 9, var vannscootermannen aleine på fjorden. Heldiggris! Redigert 4.Juni.2017 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sailorboy Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Og når han kommer inn til vågen. Hvor skal vannscooteren parkeres mens en er på jobb? SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vosso63 Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Det må da være langt enklere å sette fra seg en vannscooter enn en bil (om en hadde laga til for det). Bergen er den eneste sjøfartsbyen som ikke har noe ordentlig tilbud for småbåtfolk på tur, som jeg veit om. Vågen er stappa med digre lystbåter som må betale for å ligge der. Nøstet, kanskje? Nei, det er en utopi, men tenk så fint det hadde vært om vi hadde spredd oss litt! Jeg hadde sjølsagt ikke kommi på den måten. Min er av tre og tar lengre tid å få utpå enn vannscooteren eller passbåten bruker over fjorden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 dennrick skrev for 5 timer siden: Uansett, vi vil ikke dra med oss noen på noe som helst. Vi vil bare bruke scooteren hensynsfullt og ha det moro. Uten å plage noen. Hadde dette også vært hva som hadde skjedd i praksis så hadde "dere" ikke kommet i den situasjonen som "dere" nå er. Min ringe påstand er at "dere" er helt og holdent selv skyld i at reaksjonene har blitt som de har blitt. Som tidligere nevnt har jeg faktisk til gode å ha sett en eneste fører av vannscooter som har overholdt de lover og regler som har vært gjedende. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 (redigert) Det er veldig mange varianter av lite hensynsfull båtkjøring, vannscootere lager i det minste ingen betydningsfulle bølger og med mindre de kjører i sirkler (som jeg kun har sett to-tre ganger på hytta i Kragerø, så er de borte raskere enn de kom. Rask transport til og fra butikken er jo genialt. Og selv om 65 knop er raskt og man skal vite hva man gjør, så er det digg å kunne komme seg frem på null komma niks. I tillegg tar de svært liten plass i havnen, de er bare 11-13 fot. Ikke er de brede heller. "Problemet" med alternativet de fleste bruker til dette, nemlig RIB, er at uansett størrelse er de veldig brede og tar dermed relativt mye plass. F eks Zodiac 550 pro open er 2,5 meter bred. Like bred som y50 pro open. Og en Ibiza 20 touring er 2,4 meter bred. Min X-17 var genial som "lovlig vannscooter" eller shoppingbåt. Den gikk i 47 knop, manøvrerte som en vannjet, smal som en gh11, lett å fortøye uten å ta opp så mye plass. Men folk kjøper uansett større og større hyttebåter. Er det hensynsfullt at alle kjøper seg 20-30 fots hyttebåt som tar all bryggeplassen når de handler på Kiwi-brygga slik at det ikke blir plass igjen til andre? Nå er det vel maks 23 fot inne ved blindtarmen og innover i Kragerø, men det er mange store båter som ikke tar hensyn til det. Redigert 4.Juni.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.