Jump to content

Motorbytte til Ford 2704et, svakheter som burde sjekkes?


Morten1989

Recommended Posts

Fant en litt kjedelig ting i dag når jeg gikk over motoren. Ser ut som det er ett lite knappenål hull i den ene frostpluggen mest sannsynlig korodering tenker jeg.

 

FB517903-1283-4C7D-B506-3BB453EE280A.jpeg.08f8fbdf07bb1299ebbc0f8fd782def7.jpeg

 

noen som har en grei måte og fikse dette på eller må jeg tømme maskinen for vann og ta ut pluggen?

Link to post

Tøm motoren, eller klask ut pluggen og la vannet fosse ut. Den gangen jeg sprang rundt i kortbukse en gang i forrige årtusen, var slikt ren rutine. Unntatt når disse pluggene gjemte seg bak manifolder, starter eller girkasser. Ta et eller annet som ikke er spisst og klask med hammer ute av senter. Dette skulle få pluggen til å tilte. Bruk en tang og trekk den ut. Sett inn den nye med noe 'pakning på tube'. Vanligvis kjapt og enkelt. Du må gjøre det, ingen annen fix enn hva jeg har beskrevet. 

Link to post

Ny plugg er bestilt, tok ut den gamle i dag, og den var tæret som antatt. Ellers så hullet fint og jevnt ut.

04067CD4-D056-4091-BE87-BE33A20F8626.jpeg.64bcc7d0475c1936ee2e4e784a5270dd.jpeg

 

satt på turbo beskyttelsen også :-)

måtte surre den fast med rustfri sytråd, da det var litt veldig trangt rundt turboen min.

 

080D75A3-EFAB-4DEC-8844-2DD2CAAC49EE.jpeg.8c6e8fd53ab7cb8c02d9a5b4bf0eda08.jpeg

 

3FCF3BAC-6F74-42B9-BF0D-57AE4DBB0D50.jpeg.628ff9445cc817549c823c78779088f8.jpeg

 

måtte også gjøre om på

patenten for retur av vann fra VV berederen, da den lakk.

 

ble slikt nå:

8D6B497D-C1B0-4E73-BCAF-E82A74528DC9.jpeg.e4ba5d30e7a6137c5272d9e06b9d2f82.jpeg

 

Som @Hulda og antydet så er reimhjulet på dynamoen for smalt, jeg har ett reimhjul fra den gamle dynamoen men det er 16mm innvendig på akslingen og denne dynamoen har 17mm aksling, så tenkte og ta den med på jobb og prøve og få dreid det til og passe til den nye dynamoen.

Link to post

Da fikk jeg endelig sjauet meg til og dreie dynamo hjulet :-)

 

startet med og rette opp hjulet 100%, så dreide jeg innvendig.

 

2A6E010D-D95B-4BE6-B3B8-829206072663.jpeg.daeba66e64b6cf4a22da4da296eb2d29.jpeg

 

så rettet jeg det av

 

Etter er fant jeg ut at kile sporet var for smalt så da filte jeg det opp slik at det passet.

4E4BD1D8-D547-4199-9010-001AF7FACA60.jpeg.f5b960510d4650d333d3fd43cc355cf5.jpeg

 

878038C6-0D24-4438-BE0C-7090F81B94F7.jpeg.b0cd364e9c869a5b4333ed8f2efd8ef6.jpeg

 

monterte det sammen og så på motoren :-)

 

D9F35C9E-7E92-4F25-9672-B5032ED6010D.jpeg.0bf8e916c6df0dc79be2c290b3156e93.jpeg

 

tok også og satte inn den nye frostpluggen som jeg fikk i går :-)

 

80A33964-8CA5-45AB-B639-29C9837E91EA.jpeg.51725dacdccdf17f121abb51fa2cfc50.jpeg

 

Så da gjenstår det vel bare og lakkere girkassa og dynamo braketten.

 

E878C52C-186F-4151-8A39-FA676005C47F.jpeg

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post

Vi pleide å surre sånn eksosbandasje i linken under her rundt "bare" eksosrør. Dermed oppstår det ikke så lett brannfare under seilas hvis en slange eller isolasjon skulle finne veien mot turboområdet hvor uisolert rør er det man lett kan kalle steike varmt..:lol:

 

https://vangbo.no/produktkategori/isolasjon-varme-og-stoey/eksosbandasje/ 

 

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Godt tips @Gudrun vi bruker det faktisk på rallybilen også jeg tenker meg om hehe :-D

 

i og med at tråden min heter motorbytte og ikke bare motoroverhaling så fortsetter jeg tråden selv om motoren forsåvidt er ferdig :-)

 

i dag har jeg holdt på i båten med og gjøre klar for løft.

 

F8D72427-EC87-49F6-A836-5D8BB1A00887.jpeg.bbe0df412be41dea52be31cd11d20df7.jpeg

 

sånn ser det ut i motorrommet nå.

 

jeg har koblet alt ifra motoren og den er nå klar for å løftes ut av båten.

 

jeg venter på at det skal slutte med minusgrader, slik at jeg kan hive av burkaen og sette på kalesja når jeg skal bytte motor.

 

tenker uansett og bruke ett par kvelder nede i motorrommet når det først er helt tomt der nede :-)

 

motorlabbene tror jeg ikke jeg bytter da disse er bare 5 år gamle ca.

Link to post

I dag har vi tatt ut den gamle motoren :thumbsup:

taljet den opp til gravemaskinen, måtte også talje den fra horisontalt til nesten helt vertikalt for å få den ut.

C004DB74-B51A-4463-A349-645D09FCAAAB.jpeg.edf7fce4d58c28a336a76a6c12019272.jpeg

 

Hun jeg deler postkasse med var med for anledningen :-)

 

38B37B74-4B52-4B71-87E1-E22E6F4149A0.jpeg.341cc9687262f5470dcea3b8304cbc77.jpeg

 

 

Begynner og se tålig karslig ut i garasjen nå :giggle:

 

DCD4ACD2-A380-4658-B609-779823A5C8F7.jpeg.f765a4422415fd1d65c81f438b959e78.jpeg

 

i går ble den nye girkassen og lakkert.

så da burde det meste være på stell, skal sette over noen deler fra den gamle motoren, som motorlabber og oljefilter arrangementet.

 

må og rigge til en oljekjøler til girkassa.

 

909B6E78-0EA7-4F07-A91E-DB267D46576A.jpeg.b25acf94e8c209ab7d91e2fb9f181d55.jpeg

Link to post
Morten1989 skrev for 8 timer siden:

Tror du det struper lufta for mye?

Det er jo «performance» filter som skal slippe igjennom mere luft sånn egentlig.

 

Skal se om jeg kan finne det jeg kjøpte og ta ett bilde av det. Det ble helt deformert etter få timer. Fikk for lite luft :headbang:

Link to post

Jeg har ett spørsmål til dere som følger tråden min.

 

Jeg ønsker og bruke de motorfestene som er på den gamle motoren for å få minimalt med oppretting og gjøre.

 

De fremme labbene er ganske utslitt så de må nye, men er av en type jeg ikke har sett før så lurte på om dere vet hvor jeg får tak på slike?

 

595063D5-5116-4A6C-AC3F-C536C634C0AF.jpeg.a02c042864a4f31e5f2afa66d757c543.jpeg

 

6BA876A7-C0FC-4EA6-A130-0BEDBC9F2726.jpeg.87ccc6e15da87254619c8d4464fda4e1.jpeg

 

 

Takker for svar!

Link to post
Roger og Olina skrev for 4 timer siden:

Disse får du på Slettebø vil jeg tro :yesnod:

 

 

Helt supert! Skal kjøre inn til de i morgen ;-)

 

Ett spørsmål til, kontrollspaken går veldig tregt særlig ifra fremover til nøytral.

 

her er video av problemet:

 

Hva kan være galt her?

Link to post

Sjekket med slettebø og yanmar senteret og sylinderservice her  men ingen hadde de labbene inne eller kunne skaffe dem.

 

Jeg tenker kansje og høre med Lancing Marine, da det står Ford på de.

Hvis ikke må jeg installere de andre labbene da må jeg og justere inn motoren litt mer.

 

 

Byttet over filter innsats fra den gamle motoren.

B2D0DD32-DAD0-4B65-B980-037B15BFF135.jpeg.de3d6b28f86dc31ee315e990ac6714dc.jpeg

 

Og dreide meg en styretapp for å sette på demperplate.

 

37977A12-CB6E-415A-8145-EA7E95194A82.jpeg.3411f84d1402e27bbe6ce78a10ab0a4a.jpeg

 

Måtte gjenge opp hullene o svinghjulet til M10 da jeg ikke hadde tommers bolter liggende. Gikk helt fint :-)

 

Skulle så til og montere girkasse på, men det gikk ikke!

 

Virker som om akslingen ifra girkassa treffer svinghjuls lageret, skal jeg da kappe akslingen eller ta ut svinghjuls lageret?56616287-E3C8-4CA5-8B61-C6D63DA62F24.jpeg.496a1a80746ba529ad8c9b4c8d7d0d2c.jpeg

 

Bytta og slangen på toppen av motoren til en klar slange slik at jeg kan følge med på kjølevann. Kjølevannet hos meg kommer ut under vann vanligvis :-)

 

CCE99794-8221-43CA-BBD3-FEC2CE0AC9C6.jpeg.1c19359a7dd73b60b15c192e3a37f768.jpeg

Link to post
Morten1989 skrev 1 time siden:

 

Virker som om akslingen ifra girkassa treffer svinghjuls lageret, skal jeg da kappe akslingen eller ta ut svinghjuls lageret?

Svinghjulslageret, kva er det? 

Vist gear har stått på samme motor så skal det nok passe. Kanskje demperperplata tuller. Har du sjekka om svinghjulshuset mellom blokk og gearkasse er likt på begge maskinane? 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hei igjen!

Ja, her er det fremdrift - imponerende!

Vedr. monteringen av gearet så må du ikke kutte gearakselen, det skal normalt gå helt greit å få det på uten. Kan du ta et bilde av det du kaller "svinghjulslageret" - er ikke kjent med at det er noe sånt på en standard 2704ET marinemotor, så det kan du nok fjerne?? Hos meg er det kun festeboltene til svinghjulet - med låseblikk - som er i midten av svinghjulet, og det er plass nok i massevis til gearakselen i senter.

PS: Du har husket å stramme opp boltene mellom gearet og svinghjulshuset til rett moment?

Mvh Svend 

Link to post

Ok da må jeg nok ta ut det lageret som sitter i midten av svinghjulet hos meg, tipper det har noe med det og gjøre at denne motoren gikk med drev før den kom til meg.

 

@SveeJeg har og festeboltene til svinghjulet og låseblikk, men i midten der igjen sitter det altså ett lager også.

Det skal nok ikke være der når

man bruker gir i stedet for drev.

 

@Sjeldenutpå det er ikke noe galt med demperplata, jeg har målt klaringen og da ser jeg at det butter imot på det lageret som er satt inn i svinghjulet.

Link to post

For å presisere meg litt så har man f.eks på bil ett lager i svinghjulet som man skal klokke opp mot clutchen for at girkassa skal kunne gå på. Slik trodde jeg det var på båtmotorer og men ser ut som jeg har tenkt feil :-)

 

41BCD634-FDFD-4D7D-AF22-2B0D7E1F9D35.jpeg.8b3101d4ca8ce2bfe6dda7b2ff0fd08d.jpeg

 

Slik ser det altså ut hos meg :-)

 

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post

Her er svaret fra Mike i Lancing Marine.

 

Hi,

These rubbers have not been available for about 10 years now, so I will have to offer you a different mounting system, but tom do that i would like to see a wider view of the front of the engine, including the alternator mounting system.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...