Håp Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 1) Vi har verdens beste båt Randø 31 2) Nanni 50hk 3) Iskra 100A 4) Sterling PSR 183(?) 5) Forbruk 2x115Ah Sønnak Nautilus, start 1x70 Ah Sønnak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Jeg må lese den engelske forklaringen en gang til når det finnes tid.Men er det ikke sånt at den reglator (eller si alle Balmar) regulerer positivt? Jørg Dynamo er ikke designet til regulering med plus eller minus, de er regulatoren som har den begrensingen. Dynamo som er levert med minus regulert regulator fra produsent kan styres med plus regulert regulator. Der kobler man ene borsten inn paa minus og annen paa plus, enkelt og greit. Der er Balmar 612-H mest avansert paa markeden i dag der som den kan programeres til de formaalet man trenger. Vigtigt er med en saann avansert regulator at ikke kjore den gamle med der som den forstyrrer ladingen. Mastervolt lanserer snart en ny type som blir sikkert spennende. Den kontroleres paa Raymarin-kartplotteren i en egen ramme paa lik linje og Chargemaster laderlinjen fra dem. Utviklingen er paa full fart og vi som har baatlapper overs for sikkert bruk for dem hvert aar. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Jeg ser at du har rett HÅP, det er rød ledning fra PDAR som er senseledningen til ProSplitRT. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Jeg ligger fremdeles på land og blir værende der enda omlag 3 uker mens jeg koser meg med endel mindre instalasjoner og båtvask. I dag har jeg koblet ferdig den ene av to PDAR fra Sterling (Jørg). Jeg koblet vannslangen til vanninntaket på motoren og startet opp SB motor. Motoren startet ganske kjapt trass i bytte av både forfilter og hovedfilter. Under vises diodene som lyste på ProSplitRT ladefordeler og PDARladeregulator. Motoren gikk en stund på laveste turtall, ca 650 rpm. Direkte på dynamo målte jeg 14.55 volt, inn på ProSplit RT målte jeg 14.13 volt og inn på batteriet 14.03 volt. Gjør oppmerksom på at dette var ved laveste turtall. Nederste lys på ladefordeleren blinket, som tyder på at det bare var tenning på den ene motoren som var slått på. Det virker som informasjonen fra diodene på PDAR til SB dynamo er grei. Umiddelbart etter at motoren var stanset og batterilader satt på viste fire voltmetre ganske sammenfallende målinger. De to øvre er fra henholdsvis BB og SB motor inn på ladefordeler, og de to nedre er fra batteribankene for start av henholdsvis BB og SB motor. Jeg har planlagt å montere dem noe bedre enn hva som er vist på bildet, men er foreløbig usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Har nettopp snakket litt med Jørg. Fallet fra dynamo på 14.55 volt til 14.13 volt inn på ProSplitRT kan tyde på for tynne kabler fra dynamo. Jeg har mistanke om at både "minus" og "pluss" kabler fra dynamoene er underdimensjonerte og skal sjekke dette videre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 jeg har brukt 50 mm2 overalt mellom dynamo og banker - fordi jeg hadde tilgang til den dimensjonen. Målte du spenning inn og ut av PSR roaldbj? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 (redigert) Har nettopp snakket litt med Jørg. Fallet fra dynamo på 14.55 volt til 14.13 volt inn på ProSplitRT kan tyde på for tynne kabler fra dynamo. Jeg har mistanke om at både "minus" og "pluss" kabler fra dynamoene er underdimensjonerte og skal sjekke dette videre. Hvis du lurer på hvor spenningsfallet er måler du bare mellom pluss på dynamo til pluss på inngangen på skillereleet, for da måler du spenningsfallet direkte. Så bør du måle strømmen samtidig for å finne ut om dynamoen virkelig lader på maks. Mål på samme måte i minuskretsen, Ffa minus på dynamoen til for eks. til minus på batteriet. Du kan også regne ut spenningsfallet i en kabel. 0,0164 x ampere x lengde på kabel i meter / ledningstverrsnitt = spenningsfallet. Redigert 4.Mai.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Jeg har mistanke om at både "minus" og "pluss" kabler fra dynamoene er underdimensjonerte og skal sjekke dette videre. Når du også har målt strømmen og hvor lange kablene er kan du jo bruke kabelkalulatoren her på BP. Den er enkel og rask i bruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Hei.Hvorfor skulle den ikke? Temp-sensen på batteri er for tilpasset ladespenning mens temp-sensen på dynamoet gjelder vern mot overtemperatur av dynamoen. Hvis du nå lurer om paralelldrift av W- og Høyeffektregulatoren da finnes det 2 muligheter. Først og fremst jobber de fleste W paralelt, som betyr at W-regulatoren viderelader så snart PDAR går på vedlikehold. Men ønsker man ikke det (f.eks. hvis W-regulatoren lader med for mye spenning) da kan man la deaktivere den helautomatisk mens PDAR jobber. Jørg ps: t.o.m. 07.05 kan ikke jeg svare i hele tida og som vant her på forumet. Der kan man ikke bruke denne losningen til lading av AGM og andre batterityper som taaler ikke gassing. Vis ekstern regulator stopper lading paa grunn av at batteriene er for varme kan man ikke la den intern overta og gjore de som han tror uten aa ha peiling paa status av systemet. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Hvis batteriene eller dynamo blir for varme kobles PDAR ut og orginal regulator tar over uten aa ha peiling om hvad batteriene trenger eller dynamo klarer? Hvorfor ikke bruke en regulator som klarer aa styre dynamoen paa en fornuftig maate? Hvor mye "mer fornuftig" skal man ha det, og hvilken regulator til hvilken pris skal dette nå være? PDAR kobler ut for å verne dynamoet. I den tida som dynamoet trenger for å kjøle ned kan den lade med lav effekt, men med effekt. Husk at PDAR kobler ut ved allerede 90°C mens dynamoer klarer minst 125°C. Men hvis man ønsker da kan PDAR god jobbe allene og ; eller avvekslende med originalregulatoren. Alt er mulig med PDAR. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Hvor mye "mer fornuftig" skal man ha det, og hvilken regulator til hvilken pris skal dette nå være? PDAR kobler ut for å verne dynamoet. I den tida som dynamoet trenger for å kjøle ned kan den lade med lav effekt, men med effekt. Husk at PDAR kobler ut ved allerede 90°C mens dynamoer klarer minst 125°C. Men hvis man ønsker da kan PDAR god jobbe allene og ; eller avvekslende med originalregulatoren. Alt er mulig med PDAR. Jørg Greit med dynamo men med varm batteri er de annet. Skal ikke anbefales aa frakoble den interne regulatoren og kun bruke den eksterne? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Der kan man ikke bruke denne losningen til lading av AGM og andre batterityper som taaler ikke gassing. Vis ekstern regulator stopper lading paa grunn av at batteriene er for varme kan man ikke la den intern overta og gjore de som han tror uten aa ha peiling paa status av systemet. Nei? Hvorfor ikke? I så fall kunne man jo heller ikke tilatte at en W-regulator skal styre i det hele tatt, siden den ville lade uansett hva som skjer med dynamoet eller batteriene. Så fint, enda flere PDAR som kunne selges. Men la oss være realistisk, siden du er Servicemann. Jeg skal på restaurant nå, så får du tid for å gruble om neste svaret ditt. Snakkes Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Nei? Hvorfor ikke?I så fall kunne man jo heller ikke tilatte at en W-regulator skal styre i det hele tatt, siden den ville lade uansett hva som skjer med dynamoet eller batteriene. Så fint, enda flere PDAR som kunne selges. Men la oss være realistisk, siden du er Servicemann. Jeg skal på restaurant nå, så får du tid for å gruble om neste svaret ditt. Snakkes Jørg Haaper du selger bra til aa ha raad paa bra mat. En grunnen man installerer en betre regulator en er levert standard med i disse bildynamoene paa baatene er aa beskitte batteriene sine. Spesial vis dem er dyre og fine. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Greit med dynamo men med varm batteri er de annet. Skal ikke anbefales aa frakoble den interne regulatoren og kun bruke den eksterne? ....suuuulten. Men det er helt riktig det du sier. Men hvis batterier blir 50°C og mer, da finnes det en grunn. Poenget er jo bare at PDAR kobler ut for sikkerhets skyld, akkurat pga. at slike batterier helst ikke skal lades videre (eller minst ikke med stor effekt). Hadde man i så fall PDARRC i tillegg (fjernstyring til PDAR), da ville man også få akkustisk og optisk varsling om -alle- feil som PDAR oppdager. Men nå: MAAAAT. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Haaper du selger bra til aa ha raad paa bra mat. Det er riktig, spesiellt siden jeg tilbyr alt så billig. Men på tyske restauranter koster det lite, ca. Euro 15,- (kr. 120,-) inkludert litt brus eller øl . Hvis man da sparer noen uker forut, da holder det for to / tre ganger restaurant per år. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 ....suuuulten. Men det er helt riktig det du sier. Men hvis batterier blir 50°C og mer, da finnes det en grunn. Poenget er jo bare at PDAR kobler ut for sikkerhets skyld, akkurat pga. at slike batterier helst ikke skal lades videre (eller minst ikke med stor effekt). Hadde man i så fall PDARRC i tillegg (fjernstyring til PDAR), da ville man også få akkustisk og optisk varsling om -alle- feil som PDAR oppdager. Men nå: MAAAAT. Jørg Vis den PDAR gjor alt som en kvalitets regulator skal gjore trenger man ikke fjernstyringen paa den. Enklere er aa frakoble den interne regulatoren i beginnelsen til aa den forstyrrer ikke hele arbeidet som den avanserte regulatoren er designet til a gjore. God apetite! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Ekstern regulator av bra kvalitet skal sorge for rigtig lading av batteriene i likhet med landstromslader av ypperste kvalitet. Man lar ikke gamle Biltema-laderen ta over ladingen naar dyre fine laderen siger at batteriene ikke skal ha mer. :nono: Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Målte du spenning inn og ut av PSR roaldbj? Den var 14.13 volt inn og 14.03 volt ut. Motoren hadde ca 650 rpm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Hei Roaldbj. Når du måler spenningsfall er det en fordel om du henger på tangamperemeteret ditt samtidig. Hvis du oppgir et spenningsfall uten å oppgi hvor mye strøm det går i kretsen, blir det vanskelig å si noe om spenningsfallet er av alvorlig eller bagatellmessig karakter. Hvis man skal kunne si noe om effekten av en endring som å fjerne et spenningsfall, må man vite både spenning og strøm. Batteriladning er litt spesielt og man kan ikke trekke helt de samme konklusjonene som man gjør i forbrukskretser for øvrig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Vis den PDAR gjor alt som en kvalitets regulator skal gjore trenger man ikke fjernstyringen paa den. Enklere er aa frakoble den interne regulatoren i beginnelsen til aa den forstyrrer ikke hele arbeidet som den avanserte regulatoren er designet til a gjore. God apetite! Merci, det ha vært god. Alt i alt Euro 9,90 Men ang. PDAR. Hva mener du med "som en kvalitetsregulator"? Vet du om noe som er bedre, mens den ikke koster tre ganger mer enn men kan det samme som PDAR og klarer å være brukelig så universellt? Det skal bli spennende å høre hva du anbefaler, jeg bare vet om to modell som kommer i nærheten men er meget dyrt. Men disse begge to blir ikke solgt i verken Europa eller USA. Man trenger ikke noe fjernstyring, det er bare at den er nyttig. Ellers jobber PDAR helautomatisk. Om W-regulator forstyrrer er vel mer avhengig av ladesluttspenningen den er innstillt på. Ellers er alle (uten unntak) standard-W-regulatorer alt for slapp for å forstyrre på effektiviteten av en slik ekstern regulator. Forresten er programmet av PDAR akkuart det samme som programmet er på CED-ladere. Og siden CED og PDAR er mest solgte i hele Europa kan det vel ikke være så meget galt, som kanskje du ønsker å komme fram med. Men jeg få høre. Mellomtidig svarer jeg på andre spørsmål. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Sikkert er dette en bra produkt og hvort man investerer 2000 i et merke eller 3000 i et annet gjor ikke forskjellen. De som jeg siger er at den regulatoren bor jobbe som alle andre kvalitetsregulatorer (tror jeg ogsaa) alene til aa sorge for rigtig lading. Vis man eksempel har instillt regulator inn paa AGM eller Gel og onsker 100% rigtig ladekurve til dem synest jeg at en regulator av daarlig kvalitet som kjorer med kan ikke vere en bra sak. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Jeg har valgt å beholde den originale interne TRIZ-63 Hitachi regulatoren i min Hitachi LR180 dynamo. Dette selv om jeg har koblet til en PDAR ekstern regulator. Det er flere grunner til dette. For det første slapp jeg å demontere regulatoren. Det er nemlig litt plundrete siden den er en del av børsteholderen. For det andre har jeg da en slapp med fungerende reserveregulator om PDAR skulle finne på å stelle i stand trøbbel. Ulempen med dette er at når PDAR senker spenningen fra 14,7 volt til 13,8 volt, tar den originale regulatoren over og gir meg 14,2V. Akkurat det kan jeg leve godt med, for 14,2V gir da bare 15-20A lading på min 345Ah batteribank, ofte mindre. Og når skjer dette? Så og si aldri. Da må jeg ha ligget med landstrøm hele natten og deretter ta en lang transportetappe på fulladede batterier. Greit å la PDAR alltid gjøre jobben alene, men enda greiere med et sikkerhetsnett i tilfelle nødtilfelle synes nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 (redigert) ? Redigert 5.Mai.2008 av Servicemannen (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 (redigert) Etter at min 1400amp AGM batteribank har vaert i landstromlading i dagevis og er 100% ladet og jeg kjorer ut i vindstille paa motor er jeg ikke intresert i at 220amp dynamoene mine lar den banken gasse. Kostnaden i aa erstatte den er enorm og vis man foler seg utrygg i den situasjonen med en kvalitets-regulator bor man kjope seg to kvalitets-regulatore. Redigert 5.Mai.2008 av Servicemannen (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 (redigert) Du mener kanskje ikke 1400 ampere batteribank men 1400 Ah batteribank? Det spiller vel nada rolle om dynamoene lader med full ladespenning en stund? Batteriene spiser jo fint lite når de er mette uansett? Spesielt når den innebygde regulatoren er en slappfisk i utgangspunktet? Hadde den vært sprek, hadde jo ikke behovet for en sprek ekstern regulator vært spesielt høyt? Og siden du har startet motoren, har jo starteren forsynt seg av litt strøm. Optima kjørte en test på originale gule Optima AGM-batterier der de kjørte med 15V ladespenning og overladet batteriene helt til det skjedde tilnærmet null mellom hvert måleintervall. Først da avsluttet de ladingen. Dette førte til en dobling av levetiden og gassing var selv med denne spenningen intet problem. Les mer om testen her. Og for min del? Jeg har en Yanmar-motor som av hensyn til miljø og slitasje setter i gang et 95A elektrisk forvarmingselement i indre kjølevannssløyfe i det jeg starter og ladelampa slukker. I løpet av 4 minutter tomgangskjøring har den forsynt seg med såpass mye strøm at regulatoren slett ikke har lyst til å gå over til vedlikeholdslading med det første.... :-) Redigert 5.Mai.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.