10ta9c Svart 29.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Da har jeg fått plastet skottet i dusjen. og dørk over dusjdelen av den naturlige oppsamlingsbrønnen. Har i 13 år hatt liggende en plastrist til sluk. Hver gang jeg har kommet over den har jeg vurdert å kaste den, men har nølende latt den ligge. Nå var det akkurat hva jeg trengte. Slipte en forsenking i platen, plastet godt innenfor hullet, og trykte nedi risten. Fylte så polyester rundt kanten. Risten sitter nå dønn fast, men jeg ser ikke behovet for å ta den opp. Skulle jeg trenge å komme til under der, kan jeg skru opp en dørkplate på badet å få tilkomst fra siden. Kun litt småtteri nå, så blir det sparkling og maling Selve skottet og døren til badet setter jeg på først når alt er ferdig. Fine arbeidsforhold nå, men trangt senere. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Hobby 430 Sport Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 kremt... hvor er skjolde på vinkelsliperen din??? en kompis av meg slipte bort halve pekefingeren med sånn slipeskive uten skjold på sliperen, han skulle bare liksom.. O Erland med båtførerbevis Link to post
SF Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Hvordan ser du for deg å kvitte deg med oppsamlet dusjvann, med lensepumpe? 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
10ta9c Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 kremt... hvor er skjolde på vinkelsliperen din???Måtte plukke den av for å komme til. Med gode hansker, og respekt for uvesenet føler jeg meg rimelig trygg. I alle fall med denne type slipeskive.Hvordan ser du for deg å kvitte deg med oppsamlet dusjvann?Ja, Whale gulperen er beregnet for dette formålet. Kan tørrkjøres, og suger. Denne pumper rett overbord. Vurderte å samle opp dette vannet, for å kunne pumpe det ut langt fra land. Men siden mange båter har dusj på badeplattformen, så er vel dette være en god nok løsning. Gårsdagen gikk for det meste med til plasting av småtteri. Tenker bruke dusjforheng, og trenger da en kant dette kan ligge bak, ellers blir det bare søl. Som vi ser, slipper bunnen i dusjen platen under. Har derfor lagt på fire lag med matte og polyester for å gjøre denne selvbærende. Før jeg kunne gyve løs på dagens oppgaver måtte jeg derimot tilfredstille kona. Av en eller annen grunn har hun lagt dette rekkverket for hat. Inkludert den flotte utelampen. Her var det bare å rive røkla og sette opp et mer tidsriktig design. Jammen ble ikke klokka tre før jeg var ferdig. Ikke helt ferdig, men siden jeg må hente sirkelsaga i båten for den siste detaljen, kan jeg like gjerne gjøre noe nyttig mens jeg er der. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
SeaRaymond Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Supert, liker tankegangen Stå på blir storbåt av dette Link to post
10ta9c Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Da var det klart for pussing. Rigget meg opp med nødvendig utstyr og gjøv løs. En riktig utrivelig jobb. Eksentersliperen gikk kruken etter ca 20 min, og grunnen var åpenbar. Det var 129 kroner rett i dass. Hivde meg i bilen for å få fatt i en ny. Etter å ha studert Dewaltveggen, gikk jeg som vanlig bort til billighylla og fant en Kellen som tiltalte lommeboka. Nå gikk det meget bedre. At denne var noe kraftigere, hjalp også på. Ble stort sett ferdig før min tilmålte tid var ute. Noen få trange hjørner står igjen, og noe småtteri må sparklest en gang til, men det skulle gå greit å få malt dette i morgen. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
VO`n Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Ser frem til fortsettelsen Link to post
SeaRaymond Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 superduper stå på, dette blir bra, gleder meg til fortsettelsen Link to post
10ta9c Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Ble mye pussing og sparkling i dag. Mens jeg i flere omganger ventet på at sparkelen skulle tørke tok jeg en ryddesjau forut. Alle platerester og annet rusk som stadig har blitt ryddet fremover i båten tok jeg omsider å flyttet inn i garasjen. Skrogtrekket her fremme er bare å bytte men taket ser bra ut. Trenger bare litt pussing og lakking av listene. Til slutt var det klart for maling. Brukte Biltema topcoat. Godt å være ferdig. Betalte siste rest på studielånet i dag også. Sto igjen 437 kroner. Godt å være ferdig med det også. Begynner jammen å bli gammel. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Suggen (i sundet) Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Ser ut som en ryddig og fin jobb du gjør :-) Stå på :-) Link to post
Gurba Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 fader så flink du er... kjempe artig å se på bilder på hva du har gjort... Link to post
SeaRaymond Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Knallegod sier bare jeg, men du ser nå ut til å være ferdig med plastring og maling av baderommets vanntette flater, men hvordan blir det med skottene ut mot cabinen osv? Link to post
M/S Bastard Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Mange gode tips og hente i slike tråder. Stå på videre, jeg følger med Link to post
10ta9c Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 hvordan blir det med skottene ut mot cabinen osv? Flis Har vurdert mye forskjellig, men kom til at slike våtromsplater fra Fibo Trespo var en grei løsning. Har skrudd den fast i trerrskottet forut, og i bjelken nede. Plaster den fast i taket, og setteren solid dørkarm i enden. Samme på andre siden av døren. Dette burde være tilstrekkelig til å holde fasongen på platene. Platene er i tilegg temmelig stive i seg selv. Minuset er selvfølgelig at de er grisedyre. Hadde jeg ikke vært forbredt da jeg skulle betale ville jeg gått rett i dørken. Har også prøvemontert dusj. Tenkte dette var lurt før andre strøket med maling. Som bildet viser var dette et smart trekk. Blandebatteriet ble litt i veien midt på, så jeg flyttet det ut til siden, og fikk et hull å fikse. Grunnen til at det er plassert så lavt, er at slangene blir skjult under køya forut. Enklest slik. Må utnytte plassen i liten båt. Har derfor montert denne vanntette luken. Så har jeg en fin oppbevaringsplass for ting jeg aldrig får bruk for. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
10ta9c Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Tok en grundig rydding i dag. Fikk gravd ut en sekk med støv og glassfiberrester. Så var jeg i kjelleren og fant frem den gamle dassdøra. Siden karmen er hel, og i god stand, satser jeg på å bruke den på nytt. Siden jeg ikke har behov for hverken kattedør eller ekstremt høy dørstokk, må det gjøres visse forandringer. Får sette bitene sammen til et helt dørblad, og male det. Skal ha den manglende biten liggende et sted. Den var fast i den nederste delen før jeg tok ut døren. Tror jeg. I åpen stilling går den akkurat klar benken på motsatt side. Får ta denne hjem i garasjen og pusle på den i ledige stunder. Det er ellers nok å gjøre ombord. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
knutza Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 (redigert) Dette ser ut til å bli utrolig flott, kjempebra tråd dette Redigert 5.Mai.2009 av knutza (see edit history) Link to post
Intruder Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Flott tråd, navnet på båten må jo nesten bli "Gjenbruk" eller noe sånt :-) Intruder Link to post
p-kaill Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Hei, du har et kjempeflott prosjekt her. Dette må jeg se nærmere på.... Lykke til videre. Link to post
10ta9c Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 navnet på båten må jo nesten bli "Gjenbruk" eller noe sånt :-)Intruder Ikke dumt det. Kanskje "Recycle" for å si det på utenlandsk, eller det mer jordnære "Rusk i balje". Uansett skulle jeg gjerne brukt ennå mer av hva jeg kan finne på Finn, eller i kjeller og loft. Burde også besøkt huggern litt oftere, men det er mye enklere å handle på nettet. Ikke minst på grunn av åpningstidene. Som vi ser begynner listen over netthandling temmelig lang, men så inneholder den også et par kasser utstyr som ennå ikke er montert. Båt Alicraft 26 fot Finn49000 Båtfrakt Lokalt transportselskap 17500 Instruksjonsbok Hino EH700 Marime engine.com240 Vindusspyleanlegg Maritim 156 Viskermotor Maritim457 Gasskomfyr Finn1850 Varmtvannstank 30 liter Finn950 Lensepumpe Whale gulper 220 Baatplassen1150 Defroster Isotherm, 10kW Finn1250 Høyttaler 2stk 6x9", 300W Gooba169 Høyttaler 2stk 6,5", 120W Gooba79 Sub 12", 800W Gooba142 Frakt Gooba290 Bilstereo/DVD Fence audio Netthandelen1200 Vhf Cobra 55 Finn 1300 Dieselvarmer Mikuni, 3,5kW Finn2200 Hovedstrømbryter Nettbåt 265 VHF antenne 1,5m Nettbåt 395 Justerbar antennefot Nettbåt 75 Slanger for trykkvann Whale, 20m Nettbåt 580 Akummulatortank for trykkvann PlastNettbåt 128 Dørlåser, krom 5 stkNettbåt 475 Frakt Nettbåt 200 Kjøleskap Supercool Lokal garasje 1000 Batterier 2x115A Bilxtra1980 Batterilader Ctek multi xs14000 Bilxtra 3000 Kartplotter Cobra 600CI Maritim 2999 Kart C-map max wide Maritim 2200 Frakt Maritim 119 Omformer, 24-12V Studer MCD 2412-30 PowerShop 1424 Dørkplater (15mm forskalingsplate3 stk, 100x200 Byggmix 1500 Finerplate, 15mm Bjørk 2 stk 120x240 Byggmix 1800 Finerplate, 9mm Bjørk 2 stk 120x240 Byggmix 1204 Fierplate, 15mm Furu 120 x 240 Byggmix 450 Fierplate, 9mm Furu 120 x 240 Byggmix 300 LekterByggmix700 Skruer Byggmix 160 Ekkolodd Humminbird 717 Finn 1500 FM antenne Bilnorge 100 Panel for bladsikringer (12 sikri.Blue sea systems (2stk) Aye Aye 1228 Bladsikringer 30 stk Aye Aye 150 Frakt Aye Aye 180 Downlight for innfelling LED KromMaritim Nord222 Varmeluftdyse 60 mmMaritim Nord57 Vindusdyse, 4 stkMaritim Nord228 Dørlås for innfelling, SkyvedørlåsMaritim Nord638 Frakt Maritim Nord160 Forsterker Tinly, 800W Gooba 460 Vinduslister 14 mtr aluminiumslister Hardtveit 6980 Vinduer 4stk 5mm herdet Lokal glassmester 5600 Glassfibersparkel 2 stk (4kg)Lokal butikk 500 Maling 2 stk Jotun hardtopLokal butikk 500 TV Icast, 19'' Netthandelen 1900 Inverter 24V-220V, 150W Nautisk handel587 Bryterpanel Biltema179 Led lamper, 6 stk Biltema300 TrykkvannsbryterBiltema270 Blandebatterier, 2stkJula300 Blandebatteri, dusjJula350 Dusjslange, dusjhodeJula179 Justerbar bordsøyleFinn800 Whale T-skjøt, 6stkNettbåt 360 Whale festeklips for trykkvannslanger, 6stkNettbåt 72 Frakt Nettbåt 120 Kjølevannslange, 19mm, 10mMaritim700 Septikslange 1 2/2", 3mMaritim552 Ultraflex sportsrattMaritim279 ABS-luke 298x198mmMaritim288 Frakt Maritim149 TMC Lensepumpe 2500/24VNettbåt 695 Varmluftslange 90mm, 2mNettbåt 298 Varmluftslange 60mm, 8mNettbåt 792 Filter til Dusj lensepumpeNettbåt 75 Slange til hydraulisk styring, 12mNettbåt 900 Defroster Luftutslipp 60mm, 2stkNettbåt 150 Frakt Nettbåt 150 Glassfibermatte, 10mBiltema299 Topcoat, 2comp. hvit, 2 lBiltema379 Lyskaster/dekkslysBiltema269 Glassfibersparkel 3 stk (3kg)Biltema320 Polyester, 2kgBiltema218 Herder, 20mlBiltema30 ABSluke 298X198MMMaritim288 Skjøtestykke plast 60 MMMaritim78 Frakt Maritim149 Fibo Trespo plater 2 stk 60x240Byggmix1300 Sum 131165 Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Anoden Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Kanskje vi kan bidra med en avstemming ang navnevalg her på tråden din ja Synes "Gjenbruk" var konge! Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Oystein Ny Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Fant du ut av dynamo greiene, hvis ikke send en mail til ladac. Har fått veldig bra service fra dem. Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Nydelig tråd, nå mangler du bare disse daviterne...hahaha Denne tråden og Haabys tråd er helt råe!! Kjør på ...Nydelig!! Link to post
10ta9c Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Fant du ut av dynamo greiene, hvis ikke send en mail til ladac. Nei. Snakket med en lokal japsebilguru i dag. Han kunne ikke hjelpe, men fikk tips om noen andre å spørre. Rene etterforskningen dette. Takk for tipset. Nydelig tråd, nå mangler du bare disse daviterne.. Tja, vil du selge dem veeeeeeldig billig, kunne jeg hjelpe deg å bli kvitt dem. Irriterende å ha slikt liggende å ta opp plass. Aner jeg en pent brukt trimsykkel i bakgrunnen? Har en slik jeg også. Har vel gått 10 km på tre år. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
M/S Bastard Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Ble trøbbel med og sende IM, så spør her jeg Nidelv 28. Er daviterne i syrefast eller vanlig stål? Link to post
10ta9c Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Har tatt dassdøra hjem i garasjen for omarbeiding. Første steg var å sage ut og løsne denne platen i bunnen. Saginga gikk greit, men å løsne skruene var umulig. Disse slotted skruene skulle vært forbudt med lov. Er de en anelse trege å få løsnet, er det bare å finne frem borrmaskinen og gyve løs. Dette førte selvfølgelig til at det løsnet en svær flis fra karmen. Nedbrutt av disse vanskene, dro jeg heller i båten og koblet til dusjen. Jammen virke det. Siden både varmt og kaldt er kaldt, droppet jeg fullskalatest, men det burde gå fint å få vaska seg her. Lette frem ny septikslange og pumpa. Til min store forskrekkelse, fant jeg ingen ledninger på pumpa. Var så sikker på at den var elektrisk, at jeg egentlig aldri har studert den noe nærmere. Tror ikke jeg gidder å pumpe ut manuelt. Det vil dessuten kreve at den blir montert på et lett tilgjengelig sted, og det hadde jeg ikke planer om. Har da to alternativ. Kjøpe ny, eller bygge om til ejektor. Får studere litt på dette. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn