Vengsøyværing Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 (redigert) Her er en Sagen sjark med flaps!(virker litt spinkel og tynt laget) Tror bakken og styrhuset er hjemmelaget. Denne slet fortøyninga for noen år siden og har siden vert på land! (Ligger på Kvaløysletta i Tromsø) Redigert 21.November.2009 av Vengsøyværing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Du har gjort en bra jobb, har fulgt med... men hva skal du gjøre når det ikke er mer å gjøre med båten? Nytt prosjekt? Eller er det slik at du også kan være på sjøen en hel sommer uten å måå gjøre noe ?? Stå på Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 22.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Ja, den flapsen så litt spinkel ut. Får se om jeg tar flapsstøping til sommeren igjen, da jeg heller antaglig kommer til og lakke opp igjen skroget. Når det ikke er mere igjen og gjøre så blir det muligens større båt i stål Det er i hvertfall drømmen om en stålbåt på 35-38 fot, hytte på sjøen. Jeg syns det er vanskelig og ikke måtte gjøre noe i båten, men den kan fint brukes slik den er nå. Selv om det er litt tungvindt uten ferdig pentry og større plass på dorommet. Det er planen og gjøre noe med dette i vinter. Jeg bør og sjekke motorbrakkettene mine, de er jeg ikke fornøyd med så de skal skrues av snart. Går også i tanker om huskjøp om dagen, og da blir det og beholde båten noen år. Større båt vil ikke ha prioritet om det blir hus på meg. Hvis det ikke skulle dukket opp ett kupp da Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Fikk i gang refleksen igen, men det er tydelig at den er innstilt for parafin. Får se om jeg sender regulatoren til Shelby for omjustering, eller handler en ny en. Fikk også strekt noe skjøteledning for varmeovner, men lurer på om jeg skal få meg ett slikt varmerør til og ha i motorrommet. Føles tryggere det enn åpen frostvakt Stolpekjørte en times tid med belastning på motor også, den gikk da en stund på driftstempratur. Ellers ble det mest filosofering over hva som skal gjøres utover. I dag var det godt og ha Havgap lua gitt Var jo litt surt og måke av båten i dag, så den fikk gjort nytta si. Har nå fått tak i en kar som kan bygge nye eller modifisere motorbrakketene. Så da blir det nok og ta tak i dette neste fredag muligens Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 et eksempel hvordan det kan se ut. Den stuves vekk når båten brukes. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Smart løsning, spørs om jeg ikke kopierer den. Har noen lekter jeg kan bruke til dette formålet Forrige vinter lå den på ballasten ved siden av motor, men det er egentlig for nære motorkassa som er av finér. Gikk bra forrige vinter, men vet ikke om jeg tarsjansen i år. Ovnen ligger bare 5 cm fra finéren, ikke helt forskirftmessig. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Hei traust! Akkurat samme har jeg. Min henger på siden av motoren. Er perfekt til dette bruket. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Hvordan stilles termostaten på denne ovnen? Den vribryteren er det effekt, eller temperatur du vil ovnen skal starte på? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Har slike ovner ombord ,men kjøpte en på 400 w her om dagen på Jula til samme prisen .Tenkte at 200w kan bli litt lite i det store motorrommet,selv om jeg tetter luftinntaka . Mener at dem slår seg på ved +5 grader ,om du setter den på 1.Mener å ha lest det en gang ,men dem gir ikke 200w .Har målt flere stykker , å dem ligger på ca 160-170 watt bare.Men har vært nok i dem andre båtane jeg har hatt ,men satser på en på 400w nu.Skal måle den å se hva den gir av watt styrke. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
M/S Bastard Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Da fikk jeg plassert ovnen litt bedre. Hadde ikke plass over gearkassa, så jeg mått plassere i fremkant av motor, men det er sikkert like bra. Mulig jeg tar en tur ned i dag for og sjekke tempraturen, jeg satt ovnen på halv effekt Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Bryteren på disse er ikke effektbryter men termostatjustering. Det kommer full effekt på hver gang den slår inn. Den slår inn ved +5 grader og på laveste trinnet slår den tidlig ut igjen. På høyere stilling vil effekten ligge inne lenger. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Det stemmer nok, jeg er ikke noen trikker Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Har samme frostvakta i EIR, håper den holder lunken i vinter. Syne jeg dro kjensel på Autopiloten, kan det stemme, Per Chr.? Den så ut til å virke bra på videoen? Eller så følger jeg tråden din nøye, artig å se hva du får til, dette blir da rene stasbåten! mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
VO`n Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 (redigert) Brukte en slik i hele fjor vinter da båten lå ute. Den holdt motorrom god og varm, også isfrie vinduer da jeg hadde en liten åpning fra motorkassa der ledningen gikk inn... Så den var mer en god nok Redigert 13.Desember.2009 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Siden båten ligger i vannet og det jo ikke holder så mange grader under null så skal det ikke så mye til for å holde temperaturen på plussiden i motorrommet. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
M/S Bastard Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Har samme frostvakta i EIR, håper den holder lunken i vinter.Syne jeg dro kjensel på Autopiloten, kan det stemme, Per Chr.? mvh JanS/EIR Det stemmer bra Fant ut forrige vinter at jeg måtte ha litt varme i motorrommet. Da ble det litt slush i kjølevannslangene, men da hadde det jo vært minusgrader ett par uker. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Var visst minusgrader i kabin, den frostvakte som henger på doen klarer ikke holde både dorommet og kabin over null. Med 11 minus ute, var det 2,5 minus i kabin, men i motorrommet var det fine 7-8 varmegrader Investerte i en ekstra ovn i kabin, som ble hengt opp slik midlertidig Ble ikke gjort noe mere i dag, måtte jo hjem til håndball og hopprenn Satser på litt jobbing i romjula Sitér dette innlegget Link to post
sailor Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Kva type ovn er det du har montert i kabinen? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 (redigert) Nå husker jeg ikke hva den het, men kjøpte den hos den lokale båtforettningen. Mener den er Svensk produsert Her er en som selger samme type Samme prisen også, som jeg ga Redigert 18.Desember.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Har vært i båten i hele dag, så nå har jeg grublet og tenkt mye. Arbeidslysten har såvidt begynt og sige på igjen, nå som tempraturene begynner og bli behagelig. Første prioritet er og få ordnet med motorbrakettene, det må jeg ikke glemme, selv om jeg har lyst til og gå på noe annet. Har tittet på kabinen i dag og denne har jeg lyst til og ommøblere en del. Først dette rommet i baugen, dette er ca 1 meter dypt, og 2 meter bredt. Dette kunne jeg tenkt meg og krympe i dybden med 60 cm. Også er løsningen i dag dårlig utnyttet, planen er og lage en sofa langsetter fra refleksovnen. Da blir det også 2 hjørner i denne sofaen. Senga kan da flyttes en del fremover, slik at toalettet blir mye romsligere. Hvis det går kan jeg tenke meg og prøve og rette inn sofa og seng slik at det ikke blir så veldig trekant preget som i dag, noe som betyr litt mere plass på dørken. Skal prøve og få tegnet dette da jeg tok en del mål i dag. Har også lyst til og rette opp dørken oppe, her går man i motbakke, og siden pentry står på dørken så renner selvsagt alt i stekepanna akterut Pentry er enkelt og rette opp samtidig med dørken, da det bare må løsnes noen skruer. Her er en dørkplate rettet opp for fotografering, det er mye som må rettes opp, her er glipen på 48 mm. Denne skjevheten er nesten likedan nede i kabin, samt alle skott. Benkene ute er så og si i vater, samt det store rommet forut i kabin og dashen Trodde kanskje at jeg ikke har nok ballast forut, men er usikker på om jeg kan få tynget ned baugen 5 cm, er det mulig tror dere? Det ville jo vært enklere og fylt vanntanken helt forut med ballast, spørsmålet er hvor mange kg som trenges, hva tipper dere? Også skal jeg flytte rattet noe til siden, men kan jeg løsne denne firkanta delen uten problemer, eller vil det sprette ut noe om denne fjernes? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Trodde kanskje at jeg ikke har nok ballast forut, men er usikker på om jeg kan få tynget ned baugen 5 cm, er det mulig tror dere? Da jeg hadde Sagen (riktignok bare 24 fot) holdt det å fylle opp vanntanken i baugen for å senke båten 5-6cm. Hvis du også har tanken helt fremme kan dette kanskje ha en viss effekt? Bæringen helt fremme er jo ikke så all verden i en slik båt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Er jo ikke rare tanken, tipper rundt 80-100 liter. Fylle noe bly der ville jo hjulpet på litt vil jeg tro, raskere og billigere en og bygge om det meste Sitér dette innlegget Link to post
Sjø stjernen Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Prøv med litt ball last du. Du kan jo låne ett par personer og plasere dem i baugen for å se hvor mye det utgjør. I min båt merkes det meget godt når det går frem to personer i baugen. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
index Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 (redigert) Slettet. Redigert 16.Januar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Er jo ikke rare tanken, tipper rundt 80-100 liter. Min var vel rundt 50-60 liter, men likevel utgjorde full tank 5-6cm på vannlinjen helt i baugen. Så vent et par måneder til det er varmt nok til å fylle vanntanken, før du fyller opp med bly der fremme. Det er ikke så mye som skal til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.